Buddhisták! Hogyan fogadjátok el az elmúlást? És ez mitől jó?
Szia!
A buddhizmusban az elmúlás, az én, egó elporladása, és ez nem azonos a fizikai test halálával.
Ezt egyébként megtalálod a kereszténységben is: "Mert aki meg akarja tartani az ő életét, elveszti azt; aki pedig elveszti az ő életét én érettem, az megtartja azt."
nyilván én sem a fizikai testre gondoltam.
A buddhizmusban elmúlik a lét, a lélek ezt nem értem, nem úgy mint pl a kereszténységben, hogy azért cselekedsz jól, h elnyerd az üdvösséget.
A nibbana/nirvanna (eldobás más szóval) elérése a végcél ehhez el kell pusztítani az egót, hogy kilehessen lépni az örök körforgásból (szanszára) és szenvedésből. Ugyan is az egó sovárog és vágyakozik, az életre.
A Nirvana földi szavakkal nem leírható, a következő mesét érdemes tudni: A teknősbéke egyszer kiment a tengerből a felszínre, majd visszatért és beszámolt a halaknak, hogy járt a felszínen.
Kérdezték tőle:
-Milyen volt a felszín nedves?
-Nem! - mondta a teknő
-Akkor hullámzott?
-Nem!
-Akkor a felszín nem is létezik!
-Legyen úgy! - és visszament a felszínre a teknős
Azért jó ha nincs éned mert nem tudnak megbántani, nem érzed azt a sok fájdalmat stb. Ez nem egyenlő azzal, hogy robottá válsz!
A lét örök és sosem múlik, hiszen a létezésnek nincs kezdete és vége.
Ne az elméddel, gondolataiddal, érzelmeiddel keresd a létezést, mert az korlátolt megismerést tesz csak lehetővé. A teljes létet addig nem ismerhetjük, amíg azt a saját ketrecünkből (én) nézzük.
Weörös Sándor jól megfogalmazza ezt.
"A teljes lét: élet-nélküli.
A teljes öröklét: idő-nélküli.
A teljes működés: változás-nélküli.
A teljes hatalom: erő-nélküli.
A teljes tudás: adat-nélküli.
A teljes bölcsesség: gondolat-nélküli.
A teljes szeretet: érzés-nélküli.
A teljes jóság: irány-nélküli.
A teljes boldogság: öröm-nélküli.
A teljes zengés: hang-nélküli."
Buddha azt tanítja, hogy nincs az emberben semmi örökkévaló, és soha nem is volt. Nincs örökkévaló lélek. A személyiség összetett, és nincs olyan alkotórésze, ami örökké létezne. Minden múlandó, attól függetlenül, hogy mi erről mit gondolunk. Aki látja minden dolog (beleértve a saját) múlandóságát, az bölcs, aki nem látja, annak látását a nem-tudás homályosítja el. Ha valamiről azt gondoljuk, hogy örökkévaló, vagy éppen megfeledkezünk róla, hogy múlandó, akkor ez ragaszkodást jelent, a ragaszkodásból pedig szenvedés ered, mivel a dolgok múlása ellentmond világlátásunknak.
A szenvedés megszűnése éppen az, hogy felismerjük, hogy minden múlandó, mivel akkor nem ragaszkodunk hozzájuk többé.
Mindenki vesse össze a tapasztalatával, vizsgálja meg, hogy van-e valami, ami nem múlandó. Buddha nem kéri, hogy vakon kövessék.
"A buddhizmusban elmúlik a lét, a lélek ezt nem értem, "
A buddhizmus olyat mint lelket végső valóságként el sem fogad,tehát ami nem létező az nem is mulhat el.Végső igazságként az ürességet(sunjata) fogadja el a buddhizmus,gyakorlatilag nemcsak a hinajana hanem az összes többi ága is legfeljebb azokban kicsit másképpen mondják.
A megvilágosodás meghaladja a lét-nemlét problematikáját.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!