Az Újszövetségben van név szerinti említés bármelyik gyülekezet pásztoráról?
Kérdés: Mit mond a Biblia a
gyülekezeti kormányzás formájáról?
Válasz: Az Úr nagyon egyértelműen
megmondta az Igében, hogy milyen
legyen az egyház vezetése. Először
is, Krisztus az egyház feje, a
mindenek felett álló tekintély (Efézus
1:22; 4:15; Kolossé 1:18). Másodszor,
a helyi gyülekezet autonóm, nincs
alávetve semmilyen külső
hatalomnak vagy befolyásnak;
jogában áll saját kormányzásáról
gondoskodni, nincs szüksége
semmilyen harmadik — természetes
vagy jogi — személy vagy hierarchia
beavatkozására (Titusz 1:5).
Harmadszor, a gyülekezet szellemi
vezetése két fő hivatalból áll: a
presbiterekéből és a diakónusokéból.
A „presbiterek” (vének) Mózes kora
óta vezető szerepet töltöttek be
Izráel vezetésében. Megtaláljuk őket
a politikai döntéshozatalban (2
Sámuel 5:3; 2 Sámuel 17:4, 15), a
későbbi történelem során a király
tanácsadójaként (1 Királyok 20:7) és
szellemi ügyekben a nép
képviseletében (2 Mózes 7:17; 24:1,
9; 4 Mózes 11:16, 24–25). Az
Ószövetség korai görög fordítása, a
Septuaginta a „preszbüterosz”
kifejezést használja a „vén” szó
megfelelőjeként. Ez ugyanaz a görög
szó, mint amit az Újszövetségben is
a „vén” kifejezéssel fordítanak.
Az Újszövetség több helyen is arra
utal, hogy a presbiterek a gyülekezet
vezetésében szolgáltak (Cselekedetek
14:23, 15:2, 20:17; Titusz 1:5; Jakab
5:14) és mivel a szó általában
többes számban szerepel,
gyülekezetenként valószínűleg
többen voltak. Csak akkor van ez alól
kivétel, amikor valamilyen okból
egyetlen presbiter van kiemelve (1
Timóteus 5:1, 19). A jeruzsálemi
gyülekezetben az apostolok mellett a
presbiterek is a vezetői csapathoz
tartoztak (Cselekedetek 15:2–16:4).
Úgy tűnik, hogy a presbiter ugyanazt
a pozíciót jelentette, mint az
„episzkoposz” (felvigyázó, püspök;
Cselekedetek 11:30; 1 Timóteus
5:17). A presbiter („vén”) szó a
pozícióval járó tisztességre, míg a
püspök, felvigyázó a tekintélyre és a
feladatkörre utalhat (1 Péter 2:25,
5:1–4). A Filippi 1:1-ben Pál külön
üdvözli a püspököket és
diakónusokat, de nem említi a
presbitereket, valószínűleg azért,
mert a presbiterek ugyanazok, mint a
püspökök. Ehhez hasonlóan az 1
Timóteus 3:2 és 8 leírja a püspök és
a diakónus felé támasztott
követelményeket, de nem említi a
presbitert. A Titusz 1:5–7 is
összekapcsolni látszik a két fogalmat.
A diakónus a „poron át” jelentéssel
bíró „diakonosz” görög szóból
származik, és a gyülekezet szolgáló
vezetésére alkalmazták. A diakónusok
szerepe más, mint a presbitereké,
noha elvárt tulajdonságaik sok
hasonlóságot mutatnak (1 Timóteus
3:8–13). A Cselekedetek könyve 6.
fejezetében feljegyzettek alapján a
diakónusok a gyülekezetben
jelentkező szükségletekkel
kapcsolatban szolgálnak.
A „poimén” szó, amelyet a
gyülekezet vezetőjével kapcsolatban
„pásztor” jelentéssel fordítanak, csak
egyszer fordul elő az Újszövetségben,
az Efézus 4:11-ben: „És ő ’adott’
némelyeket apostolokul, másokat
prófétákul, ismét másokat
evangélistákul, vagy pásztorokul és
tanítókul…” Legtöbben a pásztor és a
tanító kifejezést egyetlen funkcióhoz,
a pásztor–tanító szolgálatához kötik.
Egy helyi gyülekezetben a szellemi
pásztorlást valószínűleg a pásztor–
tanító végezte.
A fenti források alapján úgy tűnik,
hogy a presbiterek mindig többen
voltak, de ez nem zárja ki, hogy Isten
bizonyos presbitereket tanítói, míg
másokat ügyintézői, imádkozással
kapcsolatos stb. ajándékkal ruházott
fel (Róma 12:3–8; Efézus 4:11). Azt
sem zárja ki, hogy Isten olyan
szolgálatra hívja el őket, amelyben
ezeket az ajándékokat
felhasználhatják (Cselekedetek 13:1).
Így lehet, hogy az egyik presbiter a
„pásztor”, míg egy másik látogatja a
tagokat, mert megvan neki az
irgalmasság ajándéka, és ismét egy
másik „kormányoz”, azaz intézi a
szervezeti ügyeket. A pásztorral és
diakónusi testülettel működő
gyülekezetek közül sokban
megvannak a presbitercsoport által
nyújtott funkciók, mert megosztják a
munkát egymás között és a
döntéshozatalban is
együttműködnek. A Szentírásban sok
példát találunk arra is, hogy a
gyülekezeti közösségnek a
döntésekbe is volt beleszólása. Tehát
a döntéseket egyedül hozó „diktátor”
vezető fogalma (akár presbiternek,
püspöknek vagy pásztornak hívják)
ellentétes a Szentírással
(Cselekedetek 1:23, 26; 6:3, 5; 15:22,
30; 2 Korinthus 8:19), ahogyan a
tagok által uralt gyülekezeté is, ahol
a presbiterek és gyülekezetvezetők
szavának nincs súlya.
Összefoglalva tehát a Biblia
tanításában a vezetés a presbiterek
(püspökök/felvigyázók) közösségéből
áll, akiket a gyülekezetben szolgáló
diakónusok egészítenek ki. Nem áll
szemben a presbiteri közösség
fogalmával az, ha az egyik presbiter
vezető „pásztori” szerepet tölt be.
Van, akit Isten „pásztor–tanítónak”
hív el (ahogy a Cselekedetek 13-ban
némelyeket misszionáriusnak hívott
el) és ajándékul adja őket a
gyülekezetnek (Efézus 4:11). Így
lehet, hogy egy gyülekezetben sok
presbiter van, de nem mindegyik
hívatott el pásztori szerepre. De
mint a presbiterek csoportjához
tartozó, a pásztornak – a „tanító
presbiternek” – a döntéshozatalban
nincs nagyobb tekintélye, mint
bármelyik másik presbitertársának.
1. Mi az Egyház?
A Bibliában kétféle értelemben
találkozunk az “egyház“ (ekkleszia)
fogalmával. Az Egyház először is a
hívők láthatatlan közössége (Ef 1,22;
Kol 1,18). Mindenki, aki
újjászületett, és hit által egyesült
Jézus Krisztussal, tagja Krisztus
Egyházának (1Kor 12,12-13). Csak
Isten tudja, hogy pontosan kik
tartoznak az Egyházhoz (2Tim
2,19), de az biztosnak látszik, hogy
mindenféle keresztény felekezetből
vannak tagjai (1Kor 1,10-17). Az
Egyház ilyen módon nem azonos
egyetlen felekezettel sem, nem is a
felekezetek összessége, hanem a
választottak láthatatlan serege (1Pt
1,1-2; 2,9-10). A túl erős felekezeti
öntudat ezt az igazságot képes
elhomályosítani, vagy akár teljesen
ki is oltani (1Kor 1,12-13). Fontos
szem előtt tartani, hogy mindenki
Krisztusé, aki hit által Vele
összekapcsolódott, bármilyen
keresztény felekezethez is
tartozzon (Róm 14,1-4.10-13).
A Biblia ugyanakkor nem ismer
olyan kereszténységet, amely csak a
hívők láthatatlan egységét
hangsúlyozza (1Jn 4,20-21; 5,1; Zsid
10,25). A keresztények a
kezdetektől helyi gyülekezetekbe
tömörültek, ahol kicsiben és
láthatóan valósították meg Krisztus
testét (ApCsel 2,41-42; 1Kor 12-14).
A láthatatlan Egyház a helyi
gyülekezetekben válik láthatóvá
(Mt 18,15-20; Róm 16,5.15-16.23;
1Kor 14,33; 16,19). Hisszük, hogy
ezt az igazságot a felekezetek
létrejötte sem hatálytalanította. Ma
is csak ez a két alapvető egység
létezik: a láthatatlan Egyház
(Ekkleszia), és a látható helyi
gyülekezetek (ekklesziai) (Jel
1,4-6). Mondhatjuk tehát, hogy ahol
a bibliai ismertető jegyek
megvannak, ott Krisztus
Egyházának egy látható helyi
megvalósulásáról van szó. Ilyen
értelemben beszélhetünk arról,
hogy pl. egy baptista gyülekezet,
egy pünkösdi gyülekezet, egy
református gyülekezet, egy Golgota
gyülekezet, egy független
evangéliumi gyülekezet mind
Krisztus Egyházának egy-egy helyi
megnyilvánulásai lehetnek.
Ezeknek a gyülekezeteknek a
valóban újjászületett tagjai mind
részei a láthatatlan Egyháznak
(1Kor 12,13; 1Pt 2,4-5; 1Jn 2,19).
Úgy látjuk, hogy a felekezetek a
maguk hangsúlyaival, szokásaival
különböző “ízt“ adnak ezeknek a
helyi gyülekezeteknek, de nem
változtatják meg azok alapvető
jellemvonását, vagyis azt, hogy
Krisztus testét képezik egy adott
helyen. Természetesen lehet olyan,
hogy egy gyülekezet tisztábban
valósítja meg az igei alapelveket,
mint egy másik (Jel 2,2; vö. 2,20),
és egy felekezet vagy helyi
gyülekezet megszűnhet bibliai
értelemben vett gyülekezet lenni
(Jel 2,5; 3,16), ha feladja az Egyház
alapvető jellemvonásait (pl. más
evangéliumot kezd hirdetni).
Jó az, amit írtál, csak nem a kérdésre válasz. Kérnék pontos bibliai verset az Újszövetségből, ahol gyülekezet pásztoráról írnak, és név szerint megemlítik őt.
Timótheusról nem írja a Biblia, hogy pásztor lett volna.
Nincs név szerint említve, viszont a "pásztorság" valós tisztség:
Ef 4,11 És Ő adott némelyeket apostolokul, némelyeket prófétákul, némelyeket evangyélistákul, némelyeket pedig pásztorokul és tanítókul
De a főpásztor Krisztus!
1Pt 5,4 És mikor megjelenik a főpásztor, elnyeritek a dicsőségnek hervadatlan koronáját.
Zsid 13,20 A békesség Istene pedig, a ki kihozta a halálból a juhoknak nagy pásztorát, örök szövetség vére által, a mi Urunkat Jézust
A papokról és pápákról majd lehet, hogy írok ki külön kérdést :)
Jézus megmondta, hogy ne szólítsunk senkit Atyának itt a földön, mert egy Atyánk van, aki a mennyben van! Úgyhogy nem leszek egy olyan egyház része, amelyik nem veszi Jézus szavait komolyan...
Mindegyik gyülekezetben találni szerintem olyan tant, amelyik ellene megy Jézus tanításával, beszédével.
Te sem bűntelenül, tisztán születtél, és éltél egészen mostanáig. Isten ennek ellenére hosszan tűrt, tudván, hogy eljön a nap, mikor megtisztít és fehér ruhát ad rád. Nem köpködött rád, nem becsmérelt, szeretettel plántált, öntözött, és adta a növekedést a megannyi bűnöd ellenére. Én sem vagyok gyülekezet tagja, de ne köpködd azokat, akik valamilyen gyülekezetben vannak, csak azért, mert neked nem tetszik valami ott. Én is ezt tettem, nincs semmi értelme. Ahogy a Biblia is írja, gyors legyél a hallásra, lassú a beszédre. Figyelj, tanulj, okulj, de ne szóljon ítéletet a szád.
Olvasd el ezt: Máté Evangyélioma 18. rész 23-35
Ha az Atya megbocsájtotta neked a sok bűnödet, és elengedte azokat, te miért ítélkezel mások felett talán sokkal kevesebb bűn miatt, holott Isten ezt elnézi hosszan tűrve? Az ítéletet egészen a fiúnak adta, és nem nekünk. Ne ítélj, hogy ne ítéltess!
Szia
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!