Ha Jézus olyan nagy tanító volt, mint ahogy a kereszténység akarja sugallni, a kor szemtanúi és történetírói ezt hogy-hogy nem említik?
Ha valaki felteszi ezt a
kérdést, általában úgy érti: van-e
“Biblián kívüli” bizonyíték. Azonban
mi magunk nem tartjuk jó ötletnek,
hogy a Bibliát ne számítsuk
bizonyítékok hiteles forrásának Jézus
Krisztus létezésére. Az Újszövetség
többszáz Jézusra való utalást
tartalmaz. Egyesek pedig az i.sz. II.
századra, körülbelül száz évvel
Krisztus utánra teszik egyes
evangéliumok keletkezését. Ha
mindez igaz, (mellyel egyébként
vitatkozunk), még akkor is
megbízhatóak az ókori írásos
bizonyítékokra vonatkozó irányelvek
szerint (azaz, hogy azon írásos
leletek, melyek a megörökített
esemény után következő kétszáz éven
belül keletkeztek, hitelesnek
tekintendők). Továbbá, a tudósok
túlnyomó többsége (keresztények és
nem keresztények egyaránt)
elismerik, hogy Pál levelei (de
minimum néhányuk) valóban Pál
munkái az I. század közepéből,
kevesebb mint 40 évvel Jézus halála
után. Az ókori írásos bizonyítékokra
vonatkozó irányelvek szerint ez
szokatlanul erős bizonyíték egy
Jézusnak nevezett izraeli férfi első
századi létezése mellett.
Szintén fontos megjegyeznünk, hogy
i.sz. 70-ben a rómaiak megszállták és
elpusztították Jeruzsálemet és Izrael
nagy részét, lakosságát pedig
lemészárolták. Egész városokat
romboltak szó szerint a földig! Nem
lepődnénk meg tehát, ha a Jézus
mellett szóló bizonyítékok nagy része
elveszett volna. A szemtanúk nagy
részét valószínűleg megölték. Ezen
körülmények minden bizonnyal
korlátozták a szemtanúktól származó,
Jézusról szóló beszámolók számát.
Tekintve, hogy Jézus munkássága
leginkább a Római Birodalom egy
jelentéktelen területére
korlátozódott, meglepőmennyiségű
információt nyerhetünk pogány
történetírók műveiből. A
legfontosabb Jézus mellett szóló
történelmi bizonyítékok többek
között a következőket tartalmazzák:
Az I. századi római Tacitus, akit az
egyik leggondosabb ókori
történetíróként tartanak számon,
megemlíti a babonás
“keresztényeket” (akiket Krisztusról
neveztek el), akik elnyomástól
szenvedtek Poncius Pilátus alatt,
Tibériusz császár idejében.
Szvetoniusz, Hadriánusz császár
főírnoka írt egy Chrestus (Krisztus)
nevű férfiról, aki az I. században élt.
(Annals 15.44 ).
Julius Africanus idézi Thallus
történetírót egy, a Jézus
keresztrefeszítését követő sötétségről
történő értekezésben (Fennmaradt
iratok, 18).
Josephus Flavius a valaha élt
leghíresebb zsidó történetíró.
Antiquities című művében Jakabra
úgy hivatkozik mint annak a Jézusnak
a fivérére, akit Krisztusnak is
neveztek. Van ugyanakkor egy
ellentmondásos rész (18:3), amely
ezt írja: Ebben az időben volt ez a
Jézus, bölcs ember, ha egyáltalán
jogos embernek hívni. Merthogy ő
volt az, aki meglepő tetteket vitt
végbe… Ő volt a Krisztus… megjelent
nekik újra a harmadik napon, amint
azt az isteni próféták előre
megmondták ezeket, és még
tízerzernyi más csodatetteket róla.”
Egy másik verzió azt mondja: “Ebben
az időben volt egy bölcs ember,
Jézus. Jó vezető volt, és erkölcsösnek
ismerték. És sokan a zsídók és más
népek közül a tanítványai lettek.
Pilátus kereszthalálra ítélte őt. Ám
azok, akik tanítványai voltak, nem
tagadták meg tanítványságukat.
Jelentették, hogy megjelent nekik
három napra a keresztrefeszítése
után, és hogy életben volt; tehát
talán ő volt a Messiás, akiről a
próféták sok csodát
jövendöltek.” (Angolból fordította a
Fordító)
Ifjabb Plinius a Levelek 10:96-ban
feljegyezte a korai keresztények
dicsőitési szokásait, többekközött
hogy a hívők Jézust mint Istent
imádták, hogy erkölcsösek voltak, és
megjegyzéseket tesz a
szeretetvendégségre és az
úrvacsorára is.
A Babiloni Talmud (Szanhedrin 43a)
megerősíti Jézus keresztrefeszítését
Húsvét előestéjén, valamint a Jézus
elleni vádakat, úgymint
boszorkányság valamint a zsidók
istentagadásra való buzdítása.
Mara Bar-Serapion igazolja, hogy
Jézust bölcs és erkölcsös embernek
ismerték, sokak Izrael királyának
tekintették, hogy a zsidók megölték,
valamint hogy követői tanításaiban
tovább él.
Azután ott vannak a gnosztikus
írások (Az igazság evangéliuma, János
apokrif irata, Tamás evangéliuma,
Értekezés a feltámadásról, stb.),
melyek mindegyike említi Jézust.
Samosatai Lucianus egy második
századi görög író volt, aki elismeri,
hogy a keresztények Jézust imádták,
aki új tanításokat vezetett be, és
meghalt értük. Elmodja, hogy Jézus
tanításai magukban foglalták pl. a
hívők testvéri közösségét, a megtérés
fontosságát, és a más istenek
megtagadását. A keresztények Jézus
törvényei szerint éltek,
halhatatlannak hitték magukat, és a
halálfélelem hiánya, az önkéntes
odaszánás, valamint a vagyonról való
lemondás jellemezte őket.
Igazából csaknem sikerülhet
rekonstruálni az evangéliumot
csupán a korai keresztény iratok
segítségével: Jézust Krisztusnak
hívták (Josephus), csodákat tett,
Izraelt új tanításokba vezette be,
hogy megölték értük húsvétkor
(Babiloni Talmud) Júdeában
(Tacitus), de istennek vallotta magát
és azt mondta, visszatér (Eliézár),
ahogyan követői hitték, valamint
hogy Istenként imádták őt (Ifjabb
Plinius).
Összefoglalva: hisszük, hogy túláradó
mennyiségű bizonyíték létezik Jézus
Krsiztus létezése mellett mind a
bibliai, mind a világi történelemben.
Talán a legnagyobb bizonyíték Jézus
létezésére az, hogy az első
században keresztények ezrei,
beleértve a tizenkét apostolt, készek
voltak mártírként az életükkel fizetni
Jézus Krisztusért. Az ember csak
olyan ügyért hajlandó meghalni,
miről hiszi, hogy igaz, de senki sem
halna meg egy hazugságért.
Utolsó:
1, próbáld jobban megszerkeszteni, amit bemásolsz
2, nem bizonyíték, amit írtál. Jézus KORTÁRSA kéne, eddig egyet sem találtunk. Mert egy sem említi, évtizedekkel és évszázadokkal később azt mond/ír az ember, amit akar. Attól, hogy egy hazugság tényként van tálalva az egyház dogmatikája miatt, még nem lesz igaz.
A történelemben nem kevés esetet ismerünk, amikor a leírt (vagy "megjegyzett") történeteket később egy történetíró összegezte. Ez persze a pontosságát csökkenti, de nem teszi hiteltelenné.
Az evangéliumok is teljesen elfogadottak történelmi dokumentumnak. Az, hogy a Biblia később lett szerkesztve, az tény, de az őskeresztények addig is őrizték a történeteket, némelyik valószínűleg le is volt írva, majd összeszerkesztették, amikor erre lehetőségük volt.
Egyébként pedig, aki Kr.u-i húszas évtizedben született, arról el kell keserítenem az egyik válaszadót, de az bizony kortársnak minősül...
Hogy Jézus miben volt új? :D Most meg fogsz lepődni, de például abban, hogy azt állította magáról, hogy ő az Isten fia. Ilyen nem volt előtte. Ezen kívül feloldotta a zsidók sok-sok törvényét, és új parancsot rendelt felé (szeretet parancsa). Ez is új volt, ezért nevezzük a művet, ami róla szól nagyrészt, Újszövetségnek.
Kérdező!
Teljesen feleslegesek ezek a körök. Az a nagyszerű az evangéliumok tanításaiban, hogy bármikor próbára teheted azokat. Ehhez nem kell egyebet tenned, mint az ott leírtakat belső gyakorlattá tenni és nem kívülről nézegetni, boncolgatni azokat.
"Aha, ja persze. Történész vagy esetleg; mit hozol fel a tényekkel szemben?"
Milyen tényekkel szemben? Egyáltalán miről beszélsz? A kortárs történeti munkák miért említenének meg egy zsidó mezítlábas prédikátort, akinek nem volt politikai szerepe?
Nem lehet megfejteni miről beszéltek, komolyan. Mi köze a kortárs forrásoknak ahhoz, hogy nagy tanító volt, vagy sem? Megváltoztatta a világot a tanítása. Nem ettől lesz valaki nagy tanító?
Az meg, hogy valakiről nincs kortárs forrás, nem túl ritka a történelemben. Árpád fejedelem neve sem szerepel egyetlen kortárs forrásban sem, a legkorábbi Bíborbanszületett Konstantin féle híradás róla több évtizeddel a halála után készült például.
De mondom már a kérdésnek sincs semmi értelme, hát még az utána jövő arcoskodásnak.
"Tacitus: Kr. u. 55. vagy 56. – valószínűleg 117 és 120 között élt. Nem találkozhatott Jézussal, nem bizonyíték erejű egy meséje sem Jézusról.
Plinius: az idősebb is Kr. u. 23-24-ben született. Nem bizonyítékerejűek a meséi Jézusról.
Suetonius, Josephus Flavius. Már ki sem írom. Nem kortársai, nem bizonyítékerejűek."
Akkor ilyen erővel azt sem kéne elhinni, hogy Nagy Sándor egyáltalán létezett. Róla semmilyen kortárs beszámoló nem maradt fenn, a legrégebbi feljegyzések a Kr. e. I. századból származó töredékek. Ami hosszabb leírás, és sokan arra alapozzák a Nagy Sándorról alkotott képet, az a Plutarkhos Pázhuzamos életrajzokben van (Kr. u. II. század eleje).
Jézus nagyságát nem csak a kereszténység sugallja, hanem ha úgy tetszik egy más kultúrkör is, mivel az iszlám is elfogadja őt egy prófétának. Egyébként valljuk be, Jézus élete átlagos emberi szemmel nem egy nagy sikertörténet. Nyilván, aki nem hitt neki, annak nem volt egy szám ahhoz, hogy leírja, akik meg hittek, ők meg leírták, amit kell.
"Hogy Jézus miben volt új? :D Most meg fogsz lepődni, de például abban, hogy azt állította magáról, hogy ő az Isten fia. Ilyen nem volt előtte."
Csak ezt másolom be, olvasd el. Ezek tények.
Annak, aki nem tud angolul: Jézus a példában felhozottakkal osztpzik minden tulajdonságában: Herkules, Dionüszosz, Perseus.
Itt nincs említve, de Ozirisszel és Krisnával is, és még 2 tucat másik istennel.
"A kortárs történeti munkák miért említenének meg egy zsidó mezítlábas prédikátort, akinek nem volt politikai szerepe?"
Tehát: valakit, aki betegeket gyógyít, tömegeket térít meg és vízből bort készít; összeesküsznek ellene, megfeszítik majd 3 nap múlva feltámad (mint Krisna, Dionüszosz, Ozirisz, stb)... pont őt ne említené meg egy kortárs történetíró sem?
"Mi köze a kortárs forrásoknak ahhoz, hogy nagy tanító volt, vagy sem?"
Ahhoz van köze a források HIÁNYÁNAK, hogy nem létezett. És aki nem létezik, nem lehet tanító.
"Tehát: valakit, aki betegeket gyógyít, tömegeket térít meg és vízből bort készít; összeesküsznek ellene, megfeszítik majd 3 nap múlva feltámad (mint Krisna, Dionüszosz, Ozirisz, stb)... pont őt ne említené meg egy kortárs történetíró sem?"
Az ókorban a gyógyítók, varázslók nem mentek kuriózum számba, mint manapság.
A történészek döntő többsége elfogadja Jézus létezését, reklamáljál náluk.
Az álatalad linkelt baromsággal kapcsolatban meg egy tetszőleges vallástörténeti mű elolvasását javaslom inkább, de tényleg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!