A négy evangélium Kr. U.172-ben születik meg?
Szia!
A négy evangélium már az első század végén készen van és a gyülekezetekben olvassák. Egyházatyák Polikarpus, Kelemen, Ignatius...stb. már 150 előtt is idéznek belőlük. De később Origenes és Ezsebius is ezen az állásponton vannak. A jános evangéliuma töredéke a Rylands papirusz max. 130-ban keletkezett ráadásul Egyiptomban ami az Efézusi megírás miatt korai keletkést feltételez. Liberális teológusok 70-100 közé helyezik a négy evangéliumot, mivel tagadják Jézus prófétai kijelentéseit ezért a templom lerombolása utána helyezik az elkészült írásokat. De ennek semmilyen bibliai alapja nincs. Egyedül a János evangéliuma az amely eltér a szinoptikusokétól és az 80-90-ben keletkezett hitvédelmi céllal a doketisták Krescens követői miatt. Röviden ennyit.
Nem ez nem igaz.
Tévedés amit írtak.
Író: Máté
Írás helye: Palesztina
Írás befejezése: i. sz. kb. 41
Megírt időtartam: i. e. 2 — i. sz. 33.
Író: Márk
Írás helye: Róma
Írás befejezése: i. sz. kb. 60—65
Megírt időtartam: i. sz. 29—33
Író: Lukács
Írás helye: Caesarea
Írás befejezése: i. sz. kb. 56—58
Megírt időtartam: i. e. 3 — i. sz. 33
Író: János apostol
Írás helye: Efézus vagy környéke
Írás befejezése: i. sz. kb. 98
Megírt időtartam: A bevezető után i. sz. 29—33
Utána kellene járni dolgoknak, nem butaságokat beszélni
Katy Weaver
Szia!
Határozottan nem. Ez a dátum az ún. Muratori kánonjegyzék keletkezési edeje, mely egy latin nyelvű, töredékes irat. 22 újszövetségi iratot sorol fel, és rövid megjegyzéseket tesz az egyes iratokkal kapcsolatos adatokról a kanonikusság szempontjából.
Maga az Újszövetség dokumentálja első helyen, hogy a bennefoglalt iratokat is igen korán kezdték gyűjteni. Lk. 1:1-4 tanúsága szerint az evangélium írása idején már számos, Jézus életét és tanításait megörökítő írás volt ismert.
"Ti azonban, szeretteim, emlékezzetek meg azokról a beszédekről, amelyeket a mi Urunk, Jézus Krisztus apostolai mondtak. Mert azt mondták néktek, hogy az utolsó időben lesznek csúfolódók, akik az ő istentelen kívánságaik szerint járnak" (Júdás levele 17-18)
Ez a bibliai szakasz mutatja, hogy e levél keletkezésekor írásban ismerték Jézus Krisztus és az apostolok tanításait. Mint ismert és kanonikusnak elismert iratból idéz ezen a helyen Júdás levele Péter apostol második leveléből (3:3) és Pál apostol Timótheushoz írt második leveléből (4:3).
"Mert azt mondja az Írás: A nyomtató ökörnek ne kösd be a száját; és: Méltó a munkás a maga jutalmára" (I. Tim. 5:18)
Ezen a helyen Pál apostol "Írás"-ként egymás mellett idéz Mózes V. könyvéből (25:4) és Lukács evangéliumából (10:7), tehát Lukács evangéliuma ekkor már ismert és elismert volt, mint az Írás része.
Ahogyan írták már előttem is a II-IV. századi egyházatyák, Papias, Polycarpus, Ignatius, Justinus Martyr, Irenéus idéznek különböző újszövetségi iratokból "ezt mondja az Úr", "meg van írva", "ezt mondja az Írás" formulával. A legkorábbi, legfontosabb tanú pedig a Didaché című irat, amely szintén így idéz. A II. század közepén Marcion gnosztikus eretnek tanító megállapította a maga kánonát, amelybe az evangéliumok közül csak Lukács evangéliumát (átalakításokkal), az apostoli levelek közül pedig csak Pál tíz levelét foglalta bele. Ez az ellenkánon mutatja, hogy a szent iratok gyűjteményének fogalma ekkor már létezett a keresztény gyülekezetekben.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!