Pál miért nem idézte a Prédikátor könyvét?
"A hajadonok felől nincs ugyan parancsolatom az Úrtól, de tanácsot adok úgy, mint a ki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hitelreméltó legyek. Úgy ítélem azért, hogy jó ez a jelenvaló szükség miatt, hogy tudniillik jó az embernek úgy maradni." 1 Kor 7:25-26
Ez nem egy általános érvényű igazság:
"Sokkal jobban van dolga a kettőnek, hogynem az egynek; mert azoknak jó jutalmok vala az ő munkájokból. Mert ha elesnek is, az egyik felemeli a társát. Jaj pedig az egyedülvalónak, ha elesik, és nincsen, a ki őt felemelje. Hogyha együtt feküsznek is ketten, megmelegszenek; az egyedülvaló pedig mimódon melegedhetik meg? Ha az egyiket megtámadja is valaki, ketten ellene állhatnak annak; és a hármas kötél nem hamar szakad el." Préd 4:9-12?
A prédikátor könyvéből idézett szöveget nagyon szép, és magasztos beleültetni egy házasságba, egy párkapcsolatba, de a prédikátor könyvéből az idézet nem a házasságról szól.
Ha beidézted volna az egy verssel előbb lévő szöveget is, világossá vált volna, hogy miről is szól:
8. Van oly ember, a ki egymaga van és nincs vele másik, sem fia, sem atyjafia nincs; mindazáltal nincs vége minden ő fáradságának, és az ő szeme is meg nem elégszik gazdagsággal, hogy azt mondaná: vajjon kinek munkálkodom, hogy az én lelkemet minden jótól megfosztom? Ez is hiábavalóság és gonosz foglalatosság!
Magyarán, ha fáradozol, ne magadnak fáradozzál, hanem másokért. Pál sem mondott mást, csak egy kicsit tovább kellett volna idézned:
32. Azt akarnám pedig, hogy ti gond nélkül legyetek. A ki házasság nélkül van, arra visel gondot, a mi az Úré, mimódon kedveskedhessék az Úrnak;
33. A ki pedig feleséget vett, a világiakra visel gondot, mimódon kedveskedhessék a feleségének.
Ha elvesztetted a másikat, ne keress másikat, hanem járj az Úr útján, és hirdesd az evangéliumot, segítsd a bajbajutottat, oszd meg a szegénnyel azt amid van. Mindazonáltal, nem baj és nem bűn más társat keresnie az özvegyembernek. És így lesz igaz mindaz, mit a prédikátorok könyvéből idéztél, és így lesz igaz, amit Krisztus is mondott:
Mt 19,29 És a ki elhagyta házait, vagy fitestvéreit, vagy nőtestvéreit, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldjeit az én nevemért, mindaz száz annyit vészen, és örökség szerint nyer örök életet.
(Mielőtt teológiai vita bontakozna ki, bár nem célom offolni a kérdést, előrebocsájtom, hogy itt nem fizikai elhagyásról beszél Jézus, hogy váljon el a férj az ő feleségétől, vagy legyen tiszteletlen a szüleivel, de ez egy újabb kérdés lenne, aki nem érti, tegye fel.)
Sziasztok
A Préd 4:8-12 nem érvényes a házasságra is?
Egyébként idézhette volna Pál Mózes 1. könyvét is, hogy nem jó az embernek egyedül lenni, szerez neki az Úr segítő társat. Vagy ez néha nem érvényes?
Nem kérdező, a Prédikátor nem a házasságról beszél. Mint mondtam magasztos a házasságra vetíteni, de NEM arról beszél. Ahogy a kérdésedben is szerepel, Pál nem Istentől indíttatva mondta, tanácsolta ezt, hanem saját tanácsa volt az. Szerinted aki irgalmat nyert az Úrtól, és feleségét elvesztette, hogyan hirdetheti jobban az evangéliumot? Ha saját boldogságát keresi, vagy ha másokon segít?
Vesd össze ezzel is:
37. A ki pedig szilárdan áll a szívében és a szükség nem kényszeríti, hatalma pedig van a tulajdon akarata fölött, és azt végezte el szívében, hogy megtartja hajadon leányát, jól cselekszi.
38. Azért, a ki férjhez adja, az is jól cselekszi, de a ki nem adja férjhez, még jobban cselekszi.
39. Az asszonyt törvény köti, míg férje él, de ha férje meghal, szabadon férjhez mehet, a kihez akar, csakhogy az Úrban.
40. De boldogabb, ha úgy marad, az én véleményem szerint; pedig hiszem, hogy bennem is Istennek lelke van.
Nem mondta, hogy ne menjen férjhez, vagy hogy ne nősüljön meg a szabad ember, hanem azt, hogy ha az Úrban áll, még jobb, ha nem.
A tanácsa nem az emberiségnem szól, hanem Isten szolgáinak. Ha feleségemmel történik valami (kimondom, meghal) akkor én sem keresnék feleséget magamnak, pedig halálával felszabadulnék a házasságból. Nem számít a saját boldogságom még akkor sem, ha pillanatnyilag úgy vélem, hogy egyáltalán nem vagyok jó katonája, vagy szolgája Istennek.
A világi embernek is szól Pál Istentől nyert bölcsessége, szintén ebben a fejezetben:
1Kor 7,9 De ha magukat meg nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint égni.
„Ez nem egy általános érvényű igazság (?)”
Ha ez(Pr) a házassággal kapcsolatos általános érvényű, mindenkire minden helyzetben vonatkozó kijelentés lenne, akkor itt a Mt ev-ban (utolsó mondatok) miről is beszélne Jézus?:
Mt 19,12”3. És hozzá menének a farizeusok, kisértvén őt és mondván: Szabad-é az embernek az ő feleségét akármi okért elbocsátani? 4. Ő pedig felelvén, monda: Nem olvastátok-é, hogy a teremtő kezdettől fogva férfiúvá és asszonynyá teremté őket, 5. És ezt mondá: Annak okáért elhagyja a férfiú atyját és anyját; és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté. 6. Úgy hogy többé nem kettő, hanem egy test. A mit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válaszsza. 7. Mondának néki: Miért rendelte tehát Mózes, hogy válólevelet kell adni, és úgy bocsátani el az asszonyt? 8. Monda nékik: Mózes a ti szívetek keménysége miatt engedte volt meg néktek, hogy feleségeiteket elbocsássátok; de kezdettől fogva nem így volt. 9. Mondom pedig néktek, hogy a ki elbocsátja feleségét, hanemha paráznaság miatt, és mást vesz el, házasságtörő; és a ki elbocsátottat vesz el, az is házasságtörő. 10. Mondának néki tanítványai: Ha így van a férfi dolga az asszonynyal, nem jó megházasodni (Csia-nem hasznos, Kat-nem érdemes). 11. Ő pedig monda nékik: Nem mindenki veszi be ezt a beszédet, hanem a kinek adatott. 12. Mert vannak heréltek, a kik anyjuk méhéből születtek így; és vannak heréltek, a kiket az emberek heréltek ki; és vannak heréltek, a kik maguk herélték ki magukat a mennyeknek országáért. A ki beveheti, vegye be.”
---
4-es hsz-hez:
„..Pál nem Istentől indíttatva mondta, tanácsolta ezt, hanem saját tanácsa volt az.”
??
Ha tanácsolta és nem parancsolta, miért jelentené azt, hogy nem Istentől indíttatva mondta volna?
2 Pét 1,19” És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, a melyre jól teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben; 20. Tudván először azt, hogy az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból. 21. Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Lélektől indíttatva szólottak az Istennek szent emberei.”
2 Tim 3,16”A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, 17. Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.”
(2 Kor 13,3)
(Világi és nem világi megkülönböztetést pedig nem látok az igékben.)
"1Kor 7,9 De ha magukat meg nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint égni."
Én megtapasztaltam, nem élek házasságban, sajnos akivel csak tudok lefekszem és iszonyatos égésem van belül. Talán a szerelmi vágyra gondol, mert olyanra felgyorsul az anyagcserém, hogy vulkán leszek az újtól (lánytól). Szerintem az új izgalma, mely heves szívdobogást okoz és istentelen tüzet, míg a megszokott asszonynál ez nem tapasztalható.
"Ha tanácsolta és nem parancsolta, miért jelentené azt, hogy nem Istentől indíttatva mondta volna?"
Mert ő maga mondta. Úgy, ahogy máskor is említette ezt:
1Kor 7,12 Egyebeknek pedig én mondom, nem az Úr...
2Kor 11,17 A mit mondok, nem az Úr szerint mondom, hanem mintegy esztelenül a dicsekvésnek ezzel a merészségével,
Ez nem azt jelenti, hogy tanácsai ellene mentek volna Isten beszédével, nem is mentek ellene, ahogy kifejtettem már az egyik előbbi válaszomban is.
A 2 Tim 3,16 hozott idézeted, miszerint az egész írás... itt egyértelmű, hogy Pál a héberek kezében lévő iratokra célzott - prófétai tekercsek, Tóra, történelmi tekercsek - nem is lehetett ez másképpen, mivel a Biblia akkor még nem létezett ebben az összeszedett formában. Ahogy különböző iratok sem léteztek, mint Pál néhány levele, vagy Péternek, Jakabnak, Jánosnak némely vagy mindegyik levele sem akkor mikor írta a Korintusiaknak Pál a levelet.
"A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre"
És igen, a Tóra, történelmi tekercsek és a prófétai levelek nagyon is alkalmasak erre. Lásd csak a prédikátor könyvét. Természetesen az újszövetségi könyvek is alkalmasak erre, de Pál itt nem írhatott erről, mivel ő azok aktív alkotója volt.
Pál olyat nem ír sehol, hogy ő nem Istentől indíttatva ír.
A korinthusi levélben nem arról beszél, hogy egyik kijelentését Isten ihleti, a másikat pedig nem, hanem arról, hogy van amivel kapcsolatban hagyott parancsolatokat, rendelkezéseket az Úr Jézus a beszédeiben, és vannak amikről nem.
1 Kor 7,10-11 (házassági elválás)erről hagyott, lásd az evangéliumokban Mt 5,32. Mr 10,11-12.
Ezekről pedig nem beszélt Jézus,ezért Pál rendelkezik, vagy ad tanácsot :
1 Kor 7,25”A hajadonok felől nincs ugyan parancsolatom az Úrtól, de tanácsot adok úgy, mint a ki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hitelreméltó legyek.”
7,12”Egyebeknek pedig én mondom, nem az Úr: Ha valamely atyafinak hitetlen felesége van…”
Hogy Isten Lelke által vannak mindezek, annak megerősíte végett mondja a 40. versben, hogy benne I. Lelke van. „De boldogabb, ha úgy marad, az én véleményem szerint; pedig hiszem, hogy bennem is Istennek lelke van.”
A 2 Kor 11,17-ben pedig a beszédmódot ne hagyd figyelmen kívül. Itt arról van szó, hogy nem az Úr példája szerint való a dicsekedés. De Pál dicsekedése mégsem önös célú, mert ezáltal is a korinthusiaknak igyekezik segíteni. BESZÉDMÓD. Mint ahogy nem lett ő valójában esztelenné, nem ment bele semmi esztelenségbe, vétekbe hisz az egyenesen Isten ellen való lenne.
“A mit mondok, nem az Úr szerint (Csia-Úrhoz szabva) mondom, hanem mintegy esztelenül a dicsekvésnek ezzel a merészségével…”
--
Ha a 2 Tim 3,16-ban egyrészt konkrétan az ósz-i Szentírásra gondol, az nem zárja ki, hogy az Úsz-re is igaz. Kimond egy általános alapelvet a Szentírással kapcsolatban, amit nem korlátozhatsz csak az Ósz-re,-még ha nem is volt minden írásba foglalva -, nem mondhatod hogy a teljes Ósz Istentől ihletett és az Úsz pedig nem teljesen, vagy utóbbi csak részben, vagy csak találhatóak benne isteni ihletésű részek. Ezzel nem ugyanazt a „tekintélyt” adnád nekik, nem lennének egyek. Azért Szentírás az Ó mint amiért az Új is, mert Istentől ihletett az egész, „A teljes írás Istentől ihletett”.
Egyébként a 2 Tim írásakor már meg lehetett több levél és evangélium is. Úgy tűnik, már Pál is idézi a Lukács evangéliumát, "az Írásként", az Ósz-el együtt.
1Tim5,18 "Mert azt mondja az Írás: A nyomtató ökörnek ne kösd be a száját; és: Méltó a munkás a maga jutalmára. "
Lk 10,7 "Ugyanazon házban maradjatok pedig, azt evén és iván, a mit õk [adnak]: mert méltó a munkás az õ jutalmára. Ne járjatok házról-házra. "
A 2 Pét 1,19-ben pedig az ”igen biztos nálunk a prófétai beszéd” alatt nem az ósz-i könyvek birtoklását értem, hanem az apostoli férfiak ezzel való felruházottságát, I. Lelke által. Az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból ,mindig a „Szent Lélektől indíttatva szólottak”. Ezzel szintén kimondja az általános alapelvet a Szentírásra, még ha nem is befejezett.
„ És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, a melyre jól teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben; 20. Tudván először azt, hogy az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból. 21. Mert SOHASEM ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Lélektől indíttatva szólottak az Istennek szent emberei.”
Pál leveleit az Írás részének mondja :
2 Pét 3,15 „Ugyanerről írt nektek szeretett testvérünk, Pál is, Istentől kapott bölcsességgel. Őminden levelében szokott írni ezekről a dolgokról. A leveleiben néha előfordulnak nehezen érthető dogok. Akadnak olyan tanulatlan és bizonytalan emberek, akik ezeket félremagyarázzák és kiforgatják. De nem csak Pál leveleit, hanem az Írások egyéb részeit is kiforgatják az eredeti értelmükből, és ezzel a saját pusztulásukat okozzák.” ( λοιπὰς - Szótári információk: 1. hiányzó rész, többi rész. Az, ami hiányzik ahhoz, hogy egy dolog egész, teljes legyen; 2. átmenet egy másik helyzetbe: továbbá ; 3. (pl.) többiek )
Úgy tűnik, már Pál is idézi a Lukácsot, "az Írásként", az Ósz-el együtt.
Nincs kétfajta Szentírás, ha az Ósz-re igaz hogy a „A teljes írás Istentől ihletett” éppúgy igaz az Úsz-re is.
--
6-os nak:
Hagyd a csapodárságot, keresd inkább az Úrat és benne megtalálod az örömet:
Mt 11,28”Jőjjetek én hozzám mindnyájan, a kik megfáradtatok és megterheltettetek, és én megnyugosztlak titeket. 29. Vegyétek föl magatokra az én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy én szelid és alázatos szívű vagyok: és nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek. 30. Mert az én igám gyönyörűséges, és az én terhem könnyű.”
Csak megjegyezném, hogy a Bibliában nincsen olyan, hogy A SZENTÍRÁS. Írások vannak - amelyek egy része fent maradt, egy másik része nem. Például, ismerve Pált, nem hiszem, hogy a 3. korinthusi levél nem istentől ihletett lett volna - csak valamiért nem maradt meg az utókor számára. De mi van akkor, ha előkerül? Ki fogja eldönteni, hogy az hiteles-e vagy sem? Mi van akkor, ha tartalmaz olyan részeket, amelyeket az egyik felekezet elismer, a másik pedig nem? Akkor az egyik berakja majd a Bibliába 67. könyvnek, a másik nem? Sehol nem tanítja a Biblia, hogy ez és csakis ez a 66 könyv Isten beszéde. Sőt azt se tanítja, hogy ez a 66 könyv lenne Isten szava! Tartalmazza Isten beszédének egy részét, de ez akkor is csak emberek írásai. Olyanoké, akik találkoztak Istennel és leírták azt, amit ők átéltek a Vele való kapcsolatukban. Péter azt mondta Pálról, hogy ő írt a neki adott bölcsesség szerint. Ugyanígy a Biblia többi könyvének írói is írtak a nekik adott bölcsesség szerint! Az, hogy valami Istentől ihletett, az nem azt jelenti, hogy az egy az egyben Isten szava lenne. És Péter apostol se a teljes Bibliáról beszélt, hanem a prófétai beszédekről írt.
A Prédikátor könyvének elején én azt olvasom, hogy az Salamonnak a beszéde, más könyveknél - például a kis prófétáknál - pedig azt, hogy az az Úr beszéde. A Prédikátor könyvében vannak emberi nézőpontból írt dolgok - például, hogy minden hiábavaló. Érdekes, de Pál ezzel szemben azt mondta, hogy a mi munkánk nem hiábavaló az Úrban. A Biblia 66 könyve nem Isten Igéje. Ez 66 könyv Isten IGÉJÉRŐL! És senki se mondta soha, hogy Isten Igéje egy tökéletes könyvbe lesz bezárva - ezt Istent nem ismerő emberek találták ki. A Biblia nem tökéletes, az csak betű - egyedül az Úr a tökéletes. Jézus az Isten Igéje - legalábbis az én Bibliám szerint. A Biblia csak betű, ami nagyon sok embert tart rabságban. A hívők hozzá vannak láncolva egy könyvhöz. Azt tanítják nekik, hogy abból a könyvből fog Isten hozzájuk szólni. Mint egy mágikus könyv, ami egyszer csak megszólal. De közben az igazi Igét, Aki fent van a mennyben, nem ismerik. Ha ismernék, nem élnének úgy, ahogyan élnek. A Bibliát ismerik, de az Urat nem. Ananiásnak sem egy könyvből szólt Isten, hogy menjen el Pálhoz, és hogy imádkozzon érte - és ez csak egy példa. Akkor még ismerték a hívők az Urat, a Szent Szellem vezette őket - mindezt Biblia nélkül. Ma pedig vitatkoznak a hívők a betűn. Sok írástudó, olyanok, mint az, aki ezt mondta Jézusnak: "Mester, követlek téged, bárhová mégy" - aztán visszament a könyveihez. Az Igét nem tanulmányozni és kutatni kell, Jézus az Ige, Őt követni kell:
"Tudakozzátok az ÍRÁSOKAT, mert azt hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, a melyek BIZONYSÁGOT TESZNEK RÓLAM" Ján 5:39
Nem tagadom, hasznosak az Írások - de csak azoknak, akik megismerték a valódi Igét, akik már Isten embereivé váltak. A többiek csak csűrik, csavarják - a maguk vesztére. Nem egy könyvet kell követnünk, vagy emberek tanításait, hanem Jézust...
"A többiek csak csűrik, csavarják - a maguk vesztére"
Legjobb példa a fenti szösszeneted.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!