Ha csecsemő a keresztelés előtt meghal a katolikus vallás szerint mi lesz vele?
Szia 20-as!
Ismét 14-es vagyok.
Igazad van sok tekintetben. Több esetben azért nem tud egy átlagos katolikus válaszolni erre a kérdésedre (azaz, hogy melyik tanításunkra hol van utalás a Bibliában), mert valóban kevesebbet forgatjuk a Bibliát, mint a protestáns testvérek, legalábbis a nagy átlag. Ezt igazán eltanulhatnánk tőletek, elismerem, ez egy igen erős elmaradásunk.
A tisztítótűzről való tanítás valóban az egyik legnehezebben magyarázható tanítása az egyháznak, de megpróbálok válaszolni a kérdésedre, tehát arra, hogy hol utal erre a Biblia.
Ehhez ennek a cikknek a végét veszem alapul, ahol sok bibliai szakaszt sorol fel az illető, aki szintén keresi a választ: [link]
Fil 2,10
"hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban"
Az alvilágban csakis az igazak hajthatnak térdet Jézusnak, és csakis ők élhetnek lélekben tovább az Isten által. Igazak nem lehetnek a pokolban.
1Pét 3,19
"Így ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt nekik."
1Pét 4,6
"Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az Isten által."
1Kor 3,10-17
"Mint gondos építőmester, az Istentől nekem juttatott kegyelemmel megvetettem az alapot, de más épít rá. A lerakott alapon kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki nem rakhat. Kinek-kinek munkája mutatja majd meg, hogy erre az alapra aranyból, ezüstből, drágakőből, fából, szénából vagy szalmából épít-e. Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a munkája. Akinek építménye megmarad, jutalomban részesül. De akinek műve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tűz által. (!!!) Nem tudjátok, hogy Isten temploma vagytok, s az Isten Lelke lakik bennetek? Aki lerontja az Isten templomát, azt Isten elpusztítja. Isten temploma ugyanis szent, s ti vagytok az."
Pál itt felsorolja az ember lehetőségeit. 1. Jutalom, azaz üdvösség; 2. kárt vallás, vagy kártérítés, azaz purgatórium, amely az üdvösségre vezet (megmenekül, üdvözül); 3. valamint a pusztulás, a kárhozat.
Nem akarlak meggyőzni, nem kell egyetértened. Csak azt akarom megmutatni, hogy a kat. egyház nem csak össze-vissza dobálózik a gondolataival. Mindegyik megalapozott, és eddig magam is akárhány tanításon megütköztem, rá kellett jönnöm, hogy van bibliai alapja is.
Csak nagy kár, hogy ezeket még a saját híveiknek sem tanítják meg tisztességesen - de ez már az egyház emberi sara...
Kedves #14-es (aki most már felcseperedtél #21-re)!
Köszönöm a válaszodat! Ez már egy épkézláb felelet a purgatóriummal kapcsolatban.
Azt írod, hogy nem akarsz meggyőzni. Miért nem? Ha te ezt hiszed, ha te ezt tartod igaznak, akkor miért ne akarnál minden igazságról meggyőzni, amit megértettél? Az igaz, hogy nekem ezeket nem kell elfogadnom, de akár meg is tehetem! Engem nem kötnek egyházi dogmák, mert inkább ragaszkodom az igazsághoz, mint egyházi dogmákhoz.
Szeretnék válaszolni érveidre, de előbb át kell tanulmányoznom a linken található gondolatokat, és át kell gondolnom a bibliai idézeteket is! Ha ezzel megvagyok, akkor szeretném leírni, hogy mire jutottam!
Köszönöm még egyszer a válaszadásodat!
Üdvözlettel!
Ágoston (354-430): Levelek 265,4
„A régi igazaknak nem volt vétkük, ha nem részesültek a körülmetélésben. Később azonban, midőn Isten megparancsolta Ábrahámnak és utódainak a körülmetélést, elmulasztása már súlyos bűnt képezett. Éppenúgy, miután az Úr Krisztus Egyházában az Újszövetség szentségeként a testi körülmetélés helyett a szent keresztséget adta, és a legkifejezettebben megmondta: "Aki újra nem születik vízből és Szentlélekből, nem mehet be Isten országába" (Jn 3,5), - már nem kell keresnünk, ki mikor lett megkeresztelve. Hanem akikről csak olvasunk, hogy Krisztus testében, mely az Egyház, a mennyek országába tartoznak, rajtuk csakis a megkeresztelteket érthetjük.”
(3)"Ádám óta örök kárhozatra jutnak még a csecsemők is. Egy kegyes anyának a csecsemője ha meghal mielőtt bemeríthették volna, biztosan elvész, míg egy Krisztus ellenségének a gyermeke, akit bemerítettek üdvözül."
Ágoston levele Jeromoshoz (Jeromosnál CXXXI. A lélek eredetéről):
6. „Az a kérdésem, hogy hol vette magára a lélek az áteredő bűnt, amely még a korai halállal meghalt csecsemőt is kárhozatra juttatja, ha nem siet segítségére Krisztus kegyelme azon szentség révén, amellyel még az egészen kicsi gyermekeket is megkeresztelik.”
10. „…és mi sem tagadhatjuk, hogy azok a lelkek, amelyek Krisztus szentsége nélkül távoztak a testből – még ha gyermekek lelkei is -, nem jutnak másra, mint kárhozatra…”
21. „Aztán pedig , ha valaki azt mondaná,hogy azok a kisgyermekek is Krisztusban kelnek életre, akik az ő szentségében való részesülés nélkül távoznak ebből az életből, az egyrészt teljesen szembeszegül az apostoli állítással, másrészt kárhoztatja az egyházat, amelyben azért sietnek és igyekeznek a kisgyermekek megkeresztelésével, mert kétségtelenül azt hiszik, hogy másképp nem tudják életre kelteni őket Krisztusban. Akik pedig nem kelnek életre a Krisztusban, azokra nem vár más, mint hogy megmaradnak abban a kárhozatban, amelyről azt mondja az Apostol: egynek bűnbeeséséből büntetés szállt minden emberre.És az egész egyház azt hiszi, hogy emiatt születnek áteredő bűnnel a kisgyermekek, és te magad is meghatároztad már ezt…”
25. „Mivel így áll a helyzet, meg kell keresni az okot és meg kell nevezni, hogy miért jutnak kárhozatra azok a lelkek, amelyeket újonnan teremt Isten minden egyes megszületőbe, ha a keresztség szentsége nélkül halnak meg. Arra ugyanis, hogy az ilyen lelkek kárhozatra jutnak, tanú a Szentírás és a szentegyház is.”
„Pelágiusszal ellentétben Ágoston arra a megállapításra jutott, hogy azok a kisgyermekek, aki keresztség nélkül halnak meg, a pokolra kerülnek.[24] Az Úr tanítására hivatkozik, Jn 3,5, valamint az Egyház liturgikus gyakorlatára. Miért hozzák a kisgyermekeket a keresztelő medencéhez, különösen a halálveszélyben lévő újszülötteket, ha nem azért, hogy biztosítsák nekik az Isten Országába való bejutást? Miért vetik őket alá az ördögűzésnek, és rálehelésnek, ha nem kell őket megszabadítani a gonosztól?[25] Miért születnek újjá, ha nem kell megújulniuk?”
[24] Vö. De pecc. mer. 1,16,21 (in CSEL 60,20 sk); Sermo, 294,3, in J. P. Migne (ed.), Patrologia cursus completa, series latina (PL), 38,1337; Contra Iulianum 5,11,44 (in PL 44,809). [25] Vö. De pecc. mer. 1,34,63 (in CSEL 60,63sk).
„Nagy Sz. Gergely” (pápasága: 590-604)
leszögezi, hogy Isten még azokat is kárhozatra ítéli, akiknek a lelkén csupán az áteredő bűn van; még azoknak a kisgyermekeknek is „örök gyötrődésre” kell menniük, akik saját akaratukból sohasem vétkeztek. A Jób 14,4-5 (LXX-es), a Jn 3,5 és az Ef 2,3 részletet idézi a „harag gyermekei”-ként való születésünk állapotáról.[42]
Moralia 9,21, Jób kommentárjában 9,17 (in PL 75,877). Lásd még Moralia 12,9 (in PL 75, 992-993) és 13,44 (in PL 75,1038).
(DH):
Szent Siricus(pápasága:384-399): A "Directa ad decessorem" levél Himerius tarragonai püspöknek (Kr. u. 385) (DH 184)
(2, 3.)” Amint tehát azt mondjuk, hogy a húsvéti (idő) iránti tiszteletet semmivel sem kell kisebbíteni, ugyanígy azt is akarjuk, hogy a kisdedeknek, akik életkoruk folytán még nem tudnak beszélni, vagy azoknak, akiknek bármilyen szorult helyzetbnen szükségük lesz a szent keresztség vizére, a leggyorsabban a segítségére kell sietni, nehogy a mi lelkünk vesztére visszahasson, ha megtagadva az üdvösség forrását az arra vágyakozóktól, amikor valaki közülük eltávozik e világból, elveszítse az országot is, az életet is... ... most az előbb mondott szabályt tartsák meg az összes pspok, akik nem akarnak annak az apostoli sziklának a szilárd talapzatából kiszakadni, amelyre Krisztus az egész Egyházat építette.”
Szent I. Ince(pápasága:401-217): Az "Inter ceteras Ecclesiae Romanae" levél Silvanusnak és a Milevei zsinat többi atyáinak (Kr. u. 417) (DH 219)
(5. fejezet) „... hogy a kisdedek a keresztség kegyelme nélkül is ajándékul kaphatják az örök élet jutalmát, rendkívül balga állítás. Hacsak ugyanis nem ették az Emberfia testét, és nem itták a vérét, nem lesz élet bennük [vö. Jn 6,53k]. Akik azonban ezt az életet számukra így, újjászületés nélkül veszik védelmükbe, olyannak látszanak nekem, mint akik magát a kersztséget akarják haszontalannak nyilvánítani, midőn hirdetik, hogy a gyermekek már birtokában vannak annak, amit hitünk szerint, csak a keresztség által nyerhetnek el. Ha tehát azt állítják, hogy semmit sem árt, ha nem születnek újjá, szükségszerűen be kell vallaniuk, hogy azok nem születnek újjá, és az újjászületés szent folyama semmit sem használ. Valóban, hogy a felesleges emberek ferde tanítását az igazság gyors érvelésével le lehessen fegyverezni, ezt kiáltja az Úr az evangéliumban: Engedjétek hozzám jönni a kisdedeket és ne akadályozzátok meg ezt nekik: az ilyeneké ugyanis a mennyek országa. [vö. Mt 19,14; Mk 10,14; Lk 18,16]”
DH 224./3.kánon. 418. évi XV.Karthágói zsinat:
„ha valaki azt mondja, hogy az Úr szavai: „Atyám házában sok hely van” (Jn 14,2), úgy értendők, hogy a mennyek országában lesz egy közbenső hely, vagy valahol másutt valamilyen, ahol olyan szent gyermekek élhetnek, akik keresztelés nélkül hagyták el ezt az életet, amely keresztelés nélkül a mennyek országába, vagyis az örök életbe belépni lehetetlen, legyen kiközösítve. Mert amikor az Úr azt mondja: „Aki nem születik újjá vízből és Szentlélekből, az nem megy be a mennyek országába” (vö Jn 3,5) , akkor vajon melyik katolikus keresztény kételkedne abban, hogy a sátán martaléka lesz az, aki nem vált méltóvá arra, hogy Krisztus társörököse legyen ? Mert, aki nem kerül a jobb oldalra, az kétségtelenül a bal oldalra jut.” (Denzinger: Hitvallások és az…103.o)
II. János Pál / Hittani Kongregáció: A "Pastoralis actio" eligazítás (Kr. u. 1980) (DH 4670-4674)
„12. ... Azokat a szavakat..., melyeket Jézus Nikodémusnak mondott [Vö. Jn 3,5], az Egyház mindig úgy értelmezte, hogy ti. "a gyermekektől nem szabad megvonni a keresztséget."1 Ezeknek a szavaknak valóban általános érvényű, abszolút jelentésük volt, hogy az Atyák alkalmasnak tartották őket a keresztség szükségességének megállapítására, és a Tanítóhivatal kifejezetten a kisgyermekekre alkalmazta ezeket2: ennek a szentségnek számukra is az Isten népének közösségébe való belépést, a saját üdvösség felé nyíló kaput kell jelentenie.
13. Az Egyház ezért tanításával és cselekvésmódjával kinyilvánította, hogy a keresztségen kívül nem ismer más utat arra, hogy a kisgyermekeket bejuttassa az örök boldogság honába. ...”
Továbbá:
Szöveggyűjtemény a kereszteletlenül elhunyt csecsemők túlvilági sorsáról a r. k. teológiában:
------------------
„ÉS MA”:
KATOLIKUS KATEKIZMUS :
„1261 Ami a keresztség nélkül meghalt gyermekeket illeti, az Egyház csak Isten irgalmasságára tudja őket bízni, amint ezt meg is teszi a megfelelő temetési szertartásban. A minden ember üdvösségét akaró Isten végtelen irgalmassága és Jézus gyöngédsége a gyermekek iránt, mely azt mondatta vele: "Engedjétek hozzám a kisdedeket, ne akadályozzátok őket" (Mk 10,14), följogosít bennünket a reményre, hogy a keresztség nélkül meghalt gyermekek számára is van út az üdvösségre. Az Egyház nyomatékosan kéri a szülőket, ne akadályozzák a gyermekeket abban, hogy a szent keresztség ajándéka által Krisztushoz jöjjenek.”
„1283 A keresztség nélkül meghalt kisgyermekekre vonatkozóan az Egyház liturgiája arra buzdít, hogy bízzunk az isteni irgalmasságban és imádkozzunk üdvösségükért.”
Római katolikus Nemzetközi Teológiai Bizottság: Az üdvözülés reménye a keresztség nélkül meghalt kisgyermekek számára
21-es Teljesen félremagyarázod a Bibliát. A Fil 2,10 nem arról szól amit mondtál, hanem arról hogy Jézus nevében hatalom és erő van, amire a szó szoros értelmében minden térd meghajol. A Sátán, a démonok, sötét angyalok, minden. Ez egy kulcs ige, itt jelenti ki Isten hogy van hatalmunk a Sátán erői felett, mert a Jézus nevében lévő erő és hatalom adatott nekünk. Az a hatalom ami mindent legyőz.
Hogy csak egy igét emeljek ki a sok közül...
Szia 27-es!
Honnan tudjuk objektíven meghatározni, hogy melyikünk értelmezi helyesen a Bibliát?
Amúgy ne érts félre, első nekifutásra okénak tűnik az az érvelés is, amit Te írsz, de akkor is ott van a többi igeszakasz, és akkor még nem citáltam mindet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!