Láttad már Istent?
Csatlakozom az előttem szólóhoz.
Maga Mózes is kifejezte egyszer, hogy mutassa meg magát neki a Teremtő, de Ő igy válaszolt:
Ember engem élve nem láthat.
Istent nem látta soha senki, az Egyszülött Fiú nyilatkoztatta ki, aki az Atya ölén van.
Jn 1.19
18
a
Istent soha nem látta senki;
b
(egy) egyetlen nemzett, (ilyen) Isten,
c
aki az Atya ölén nyugszik,
d
ő jelentette ki.
A. Egyes kéziratok ezt olvassák a 18b-ben: "az egyetlen nemzett Fiú". Szövegkritikailag azonban jobban igazolható ez a változat: "egy egyetlen nemzett, Isten". [22] E nehéz olvasat azonban teológiai szempontból egyáltalán nem értelmetlen. Az "Isten" szó (névelő nélkül) nem csupán az Atyára vonatkozhat: a kifejezés az 1,1c-ben is a Logosz isteni létmódját jelölte: "(ilyen) Isten volt a Logosz". E Logosz az 1,14 szerint hússá lett, és azóta "egyetlenként", "egyetlen nemzettként" ismerjük: ő az "Emberfia" (1,51). - Sajnos, a 18c tartalmát a német (és a magyar) nyelvben lehetetlen megfelelő módon visszaadni. Szolgai fordításban a görög szöveg így hangzik: "az Atya keblére hajló létező" vagy "az Atya ölén lévő létező". Az örökké "levő" valóság méltósága összekapcsolódik a bensőséges barátság és a szeretet képével (Lk 16,22; Jn 13,25), amelyet ezenfelül a Fiúnak az Atya felé "hajlása" is élénkít (vö. az 1,1b-ben szereplő "prosz" irányt mutató prepozícióról mondottakkal).
B. Irodalomkritikai szempontból egyes értelmezők a 18. verset a Jordán melletti események (1,19-51) bemutatásához átvezető későbbi betoldásnak tekintették. Mások azonban joggal emelik ki az 1,1 verssel való rokonságát: a 18. vers visszavisz bennünket a kiindulási ponthoz, az Istenen belüli élet titkához. - Történetileg felvethetjük a kérdést: vajon Izajás nem látta Istent? Ezt mondja ugyanis: "Jaj nekem! Elvesztem ... hiszen a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim!" (Iz 6,5). A rabbinikus zsidóság - éppúgy, mint a pogányság - mély meggyőződéssel vallotta, hogy a valódi Isten a halandó ember számára láthatatlan, mert felfoghatatlan. Az említett Izajás-idézetet a rabbik így értelmezték: a próféta valójában nem Istent látta, hanem az Isten, a Király és az Úr lakóhelyének, azaz a "sekina"-nak dicsőségét. János a 12,41-ben helyesebben értelmezi ezt az idézetet: már akkor Krisztus dicsősége vált nyilvánvalóvá, mert az Atya valamennyi kinyilatkoztatása általa történik.
C. Az embereknek az a vágya, hogy Istent megismerjék és ezáltal az emberi életutat megértsék, Jézusban beteljesült. Ez a zárógondolata annak a résznek, amellyel János evangéliumát bevezette. Örömhíre ez: Isten húsban jött el, hogy mindazokat, akik hisznek, az örök isteni dicsőségben részesítse (17,3.24). Jézus az "egyetlen nemzett", Isten egyedüli önkinyilatkoztatása a "világ" számára. A 18. versnek egyik legszebb kommentárja talán Andrej Rubljov ( 1427/30) Szentháromság-ikonja. A mamrei terebint előtti lakomát bemutató képen középen ül "a létező" (ho ôn). [23] Szeretettel hajol a jobbján ülő Atya felé. Az asztalon lévő (a levágott áldozati állat vérének felfogására utaló) csésze az egyetlen Fiú véres életáldozatára emlékeztet. Feláldozhatta magát, ugyanakkor örök Isten is maradhatott. Papi öltözéket visel. A tőle jobbra és balra látható két személyen, az Atyán és a Szentlelken is az ő vonásait fedezhetjük fel. Jézus lett ugyanis a kinyilatkoztatás közvetítőjévé, amennyiben a róla alkotott kép alapján valamiképpen "fogalmat alkothatunk" Istenről. Jézus nem csupán szavaiban, hanem elsősorban a keresztre vezető királyi-papi életútjában ajándékozott meg bennünket az Atyjának természetére vonatkozó "exegézissel", magyarázattal és kinyilatkoztatással: Isten a szeretet (vö. a Jn 3,16-ot az 1 Jn 4,8.16 verseivel).
Isten természetesen az emberré válás után is valamiképpen láthatatlan marad. Jézus "kinyilatkoztatta" őt, de nem tette szemmel láthatóvá. Jézus lefátyolozott jelképe, egyben jelképszerű fátyla is Istennek a világban. A 18. vers úgy fogalmazódik meg, hogy a minden fogalmunkat felülmúló, "transzcendens" Istent tisztelő magatartásunkat továbbra is "bátorítja", jóllehet ez az Isten Krisztusban valóban kinyilvánította szeretetét. Ily módon teret enged a leplezetlen örök dicsőség boldogító színelátására vonatkozó hívő reménységnek is (17,24).
D. Az Atyát csak Jézus nyilatkoztatta ki számunkra. Ez a gondolat azonban nem szorítkozik pusztán János teológiájára. Máténál is ilyesmit olvasunk: "Senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú akarja kijelenteni" (11,27). Azt, amit a Jn 1,18 történeti visszatekintésben állapít meg (tudniillik hogy "Istent soha nem látta senki"), Máté a jövőre vonatkozóan mondja: a Fiú nélkül senki sem jut az Atya ismeretére. A szinoptikus evangéliumok tanítása így kiegészíti a Jánosnál olvasható búcsúbeszéd szavait: "Én vagyok az út, az igazság és az élet" (14,6). Ám ez a Jézuson keresztül az Atyához vezető út nem mindenki számára nyitott. Isten csak a "kicsiny" gyermekeknek, vagyis azoknak adja meg új életének teljességét, akik színe előtt kicsinnyé lettek (vö. a Mt 11,25-öt a Jn 1,12 és a 3,3 verseivel).
[1] A logosz (mint cím), a szkénoó (szállást vesz) és a kharisz (kegyelem) kifejezés csak a Prológusban szerepel. - Vö. azonban az ehhez hasonló zárt egységekkel, amelyeknek kifejezései a János-evangéliumon belül sehol másutt nem fordulnak elő: a Nikodémussal folytatott beszélgetésben (baszileia tou theou: Isten országa), a Jákob kútjánál folytatott beszélgetésben (hé dorea tou theou: Isten ajándéka), a kafarnaumi beszédben (ho artosz ek tou ouranou: égi kenyér), a jó pásztorról szóló beszédben (ho poimén: pásztor; hé poimné: a nyáj), a szőlőtőről szóló beszédben (hé ampelosz: szőlőtő), a főpapi imában (hina ószin hen: hogy egyek legyenek).
A saját képére formálta kijelentés nem a fizikai ábrázatot jelenti.
Inkább arra utal, hogy az emberben is benne vannak azok a fő tulajdonságok, amikkel a Teremtő is rendelkezik, de nem múlhatja fel a teremtőt ezzel, csak a földi dolgokra korlátozódik. (szeretet, hatalom, bölcsesség, igazságosság,)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!