Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi Isten szent szelleme?

Mi Isten szent szelleme?

Figyelt kérdés
2012. jún. 2. 08:18
1 2 3
 11/29 anonim ***** válasza:
0%

"1. A "megszemélyesítés" irodalmi eszközét a héberek nem használták, úgyhogy az analógiád kilőve."


A Szentírásban nem szokatlan, hogy egy tárgy vagy fogalom meg van személyesítve. A bölcsességről azt olvassuk, hogy fiai vannak (Lukács 7:35). A bűnt és a halált királynak nevezi a Biblia (Róma 5:14, 21).


"2. <... mely sohasem volt "személy" és tulajdonnév a valóságban. >


Gondolom, erre bizonyítékod is van, nem csak a levegőbe beszélsz... VALÓS bizonyítékra gondolok, nem csűrés-csavarásra."


Bizony nem nekem kell itt bizonyítanom, hanem neked, aki olyant állítasz a Biblia alapján, ami nem következik belőle. A modern nagybetűs írás nem elég bizonyítéknak. Sőt, a szent szellem, mint a mitikus háromság harmadik személyét érintő teológiai okoskodás sem bizonyíték semmire, könnyen megcáfolható, mivel a bibliai szövegkörnyezettől idegen filozófiáról van szó.


"3. < Nagy betűvel sem a héber, sem a görögben nem írták, mivel nagy betűket nem alkalmaztak. >


Tudom, de én a magyar szavak esetére és a magyar helyesírás szabályaira hivatkoztam, mint ahogy világosan látszik is; nem a héberre és a görögre. Nem tudom, miért kell kiforgatni, amit írtam."


Ha továbbolvasod ezt a bekezdést - és nem ragadsz ki belőle egy részt (a szokás hatalma, ugye :)) -, akkor látod, hogy én is a magyar nagybetűs megjegyzésedre reagáltam.


"Szerinted, meg a többi JT szerint, by WTBTS. :D

Csak bizonyítékotok nincs egy szál sem erre, szokás szerint. Nem kell azzal jönni, hogy az akárhanyadik zsinaton emelték dogmává; mert az csak azt bizonyítja, hogy akkor lett dogma, semmi mást; így azt sem, hogy akkor került volna be a tanítások közé."


Még sok-sok pártatlan tudós szerint is! Mellesleg az egyházi tanok és dogmák fejlődéstörténetét kiválóan végig lehet követni a kezdetektől. Minden nagyon szépen értelmezhető és kirakható. Világosan látszik, hogy ezek a hamis tanok nem akkor, a későbbi zsinatokon kerültek napfényre, mint valami "ősi igazság", amiben már azelőtt is hittek a hívek, hanem elemei szerint, fokozatosan került bele az idegen források által a köztudatba. Vannak persze, akik nem elfogulatlanul és racionálisan értelmezik ugyanazokat a dolgokat, mivel olyan szervezetekhez tartoznak, melyek régtől fogva mást vallanak.

Más is a gyümölcsük!

2012. jún. 2. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/29 anonim ***** válasza:
Pártfogó, vigasztaló. Ez nem úgy hangzik, mint egy erő. Egy erőt megszomorítani sem lehet.
2012. jún. 2. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/29 anonim ***** válasza:
36%
Ki Isten Szent Lelke? Egy isteni személy. Szent Lélek(Szentlélek), a Vigasztaló. Szentháromság tagja. Atya, Fiú, és a Szent Lélek.
2012. jún. 2. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/29 anonim ***** válasza:
0%

"Pártfogó, vigasztaló. Ez nem úgy hangzik, mint egy erő. Egy erőt megszomorítani sem lehet."


A szent szellemmel ("Szentlélek" - nem pontos) kapcsolatos néhány írásszöveg személyre látszik utalni. Például segítőnek nevezik (görögül: paraklétosz - "Vigasztaló", "Pártfogó") a szent szellemet, amely "tanít","tanúskodik", "szól" és "hall" (Ján 14:16, 17, 26; 15:26; 16:13).

Más írásszövegek viszont azt mondják, hogy emberek "beteltek" szent szellemmel, "megkeresztelték" vagy "felkenték" őket szent szellemmel (Luk 1:41; Máté 3:11; Csel 10:38). Még az is megtörténik a Biblia szerint, hogy valakiről elvesznek egy részt a szent szelleméből és másnak adnak belőle!


A szent szellemre vonatkozó ez utóbbi hivatkozások biztosan nem alkalmazhatók személyre, ha ragaszkodunk józan és racionális módon az általunk ismert "személyiség" fogalmához. Ha nem ragaszkodunk, hanem azt mondjuk, hogy a bibliai szent szellem (mint személy) akár úgy is működhet, ahogy a Biblia gyakran meghatározza, vagyis személytelen erőként, energiaként, akkor viszont akár a rádióra is ráillik a leírás, érted? Nincs értelmes határa annak, hogy mikre terjesszük ki a "személy" fogalmát!


A probléma pedig éppen az, ezzel a tanítással kapcsolatban, hogy önkényesen terjesztették ki a szent szellem - mint feltételezett személy tulajdonságait, amibe gyakorlatilag minden belefér.


A bibliai tanítás egészének megértéséhez minden írásszöveget figyelembe kell venni. Milyen ésszerű következtetést vonhatunk le? Azt, hogy az elsőként említett írásszövegek szóképek által megszemélyesítik Isten szent szellemét, azaz tevékeny erejét, ahogyan a bölcsesség, a bűn, a halál, a víz és a vér megszemélyesítésére is van példa a Bibliában.

2012. jún. 3. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/29 anonim ***** válasza:

A belinkelt kérdésben a Kérdező felsorolt 31 (illetve később még +2) olyan pontot, amelyek arra utalnak, hogy a Szent Szellem nem csupán egy személytelen erő, hanem személy. A rádiós hasonlatoddal csupán kiragadtál EGYETLEN EGYET a 31 közül, és egy nyelvi csavarral megmutattad, hogy ez nem csak személyre lehet érvényes. Ez egy nagyon gyenge érvelési hiba. Kb olyan, mintha például egy háziasszony munkáját néhány jellemzőjével felsorolnám: tud sütni, főzni, mosni, takarítani, stb. Majd megmutatom neked, hogy a feleségemre igazak ezek, tehát ő háziasszony. Erre te jössz azzal, hogy a Nap is tud sütni, ezért a feleségem se háziasszony! Ez a rádiós hasonlatod érvelésének analógiája!


"Mikor azért azok szolgálának az Úrnak és bőjtölének, monda a Szent Szellem: Válaszszátok el NÉKEM Barnabást és Saulust a munkára, a melyre ÉN őket elhívtam." Csel 13:2


Ezt nem Isten mondta a Szent Szellemén keresztül (mint ahogyan valaki közületek próbált magyarázkodni erre), hanem a Szent Szellem mondta egyes szám első személyben, önmagára, mint személyre utalva!


Üdv.

2012. jún. 3. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/29 anonim ***** válasza:

Kedves Kérdező!


A szellem szó egy, a nyelvben teljesen elavult kifejezés, és nem eredeti kifejezésében használjuk. Régen azt jelentette, hogy fuvallat, amely valóban a pneuma szószerinti fordítása, ugyanis az a pneó [fújni, lehelni] szóból származik. Amit JT-k akarnak a "szellemeskedéssel", azt a görög sosem a pneumával, hanem nusz-szal fejezte ki.


A lélek szó azonban jó. Ugyanis az a lehelni szóból származik, amely szintén a pneuma második jelentése. Ugyanígy a latin spiritus is a spiro (fújni, lehelni) szóból származik.


Sokan azonban erre azt mondják, hogy jaj de milyen nagy különbség van a psyche és a pneuma között. Sajnos erre azt kell mondanom, hogy nagyjából semmi. Még átvitt értelemben is teljesen ugyanazok, az Újszövetségben szintén átfedésben vannak, kivéve, amikor Pál a "pszichikai" és a "pneumatikus" embert különbözteti meg; de ez az ő sajátosan alkalmazott megkülönböztetése.


István vértanú Jézusnak úgy szól, hogy "Uram Jézus vedd magadhoz lelkemet [pneuma]", Mária pedig szintén azt mondja, hogy "ujjong lelkem [pneuma] megváltó Istenemben". Továbbá a így nevezi a tisztátalan lelkeket is.


A psyche és a pneuma közötti különbség nagyjából annyi, hogy míg a psyche a testtel összefüggésben levő lelket jelöli, addig a pneuma a testetlent.

2012. jún. 3. 15:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/29 anonim ***** válasza:
0%

"A belinkelt kérdésben a Kérdező felsorolt 31 (illetve később még +2) olyan pontot, amelyek arra utalnak, hogy a Szent Szellem nem csupán egy személytelen erő, hanem személy. A rádiós hasonlatoddal csupán kiragadtál EGYETLEN EGYET a 31 közül, és egy nyelvi csavarral megmutattad, hogy ez nem csak személyre lehet érvényes."


Értelmezd JÓZANUL azt, amit előtte írtam. Ez a 31 érv sem 31 féle, mert jelentős átfedések vannak a jelentésekben - maradjunk annyiban, hogy kisességben előfordul a megszemélyesítése a szent szellemnek, csakúgy, mint más dolgoknak is. Többségében személytelen erőként utal a Biblia a szent szellemre. Tehát te torzítasz és adod elő éppen fordítva. Vagyis ti ragadtok ki néhány megszemélyesített szót, amiről ugye a teljes Írás fényében nézve láthatjuk, hogy nem mást jelent, mint Isten tevékeny erejének a élénk írói szóképek szerinti kifejezésmódját.



"Mikor azért azok szolgálának az Úrnak és bőjtölének, monda a Szent Szellem: Válaszszátok el NÉKEM Barnabást és Saulust a munkára, a melyre ÉN őket elhívtam." Csel 13:2


Ezt nem Isten mondta a Szent Szellemén keresztül (mint ahogyan valaki közületek próbált magyarázkodni erre), hanem a Szent Szellem mondta egyes szám első személyben, önmagára, mint személyre utalva!"


Érdekes, a Biblia pedig az elejétől a végéig arról tájékoztat, hogy Isten az, aki FELHASZNÁLJA a szent szellemét arra, amire akarja. Nem állítja sehol, hogy személy lenne! Éppen ezért nem is történik sehol az Írásokban párbeszéd a szent szellemmel - se Jehova, se Jézus nem beszél vele, holott kettőjük között viszont nem kevés közvetlen dialógus folyik!!! Miért? Mert Ők mindketten valóban személyek, de a szent szellem NEM!


És ahogy mondtam: az önkényes személy-definícióba, amit erre a hamis tanra költöttek fantáziadús emberek, mindent belelehet magyarázni. Így még a legképtelenebb tárgyak is "személyekké" válnak.

2012. jún. 3. 16:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/29 anonim ***** válasza:
0%
A szellem (Héber ruah, görög pneuma) szónak a görögben valóban "szél" az első jelentése. Ezen kívül mg legalább 5 dolgot jelent. De a lélekkel (héber nefhes, görög pszüché) viszont nem szabad összekeverni, mert akkor NEM CSAK Pál apostol fog ellent mondani, hanem sok-sok következetlenséggel találod szembe magad!
2012. jún. 3. 16:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/29 anonim ***** válasza:
0%

"Ezt nem Isten mondta a Szent Szellemén keresztül (mint ahogyan valaki közületek próbált magyarázkodni erre), hanem a Szent Szellem mondta egyes szám első személyben, önmagára, mint személyre utalva!"


Akkor mondhatom én is, hogy ha "szól a rádió", akkor azt nem a stúdióba ülő bemondó mondja, hanem maga a rádió beszél hozzánk? :)))

2012. jún. 3. 16:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/29 anonim ***** válasza:
43%

pneuma

1. fúvás, fuvalom, szél, fuvalat

2. kifújt levegő, lélegzet, lehellet

3. bélszél

4. kipárolgás, szag, illat

5. élet, lélek

6. anyagtalan lény

7. hehezet


psyche


1, lehellet, lélegzet

2, életerő, élet

3, halott lelke, árnya, szelleme

4, hallhatatlan/anyagtalan lélek

5, lélek

6, jellem

7, a világmindenség lelke

8, lelkem

10, pillangó


psycho:

1, lélegzik, lehel

2, kihűt

3, felfrissít

4, megszárad


pneó:

1, fúj

2, lehel, áraszt

3, liheg, fújtat

4, lélegzik, él

2012. jún. 3. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!