Mi a jó a nirvana állapotban?
Hát..nem tudom. Minden tiszteletem mellett (ami egy szellemi rendszer felépítését megilleti), azért idegenkedem a buddhizmustól, mert az optimális nyugalmi állapot - a Nirvána - eléréséért az emberi természet "esszenciájáról", lényegéről való lemondást "követeli" cserébe. A teljes vágytalanság - számomra nem-emberi, "emberen túli" állapot. Az én szemenben csak az menti meg attól a buddhizmust, hogy egyben nihilizmusnak is lássam, hogy a totális vágy- és cselekvés-mentesség állapotát mégis SZELLEMI CSELEKVÉSSEL, - az aszkézisre való tudatos törekvéssel - érheti el az arra vágyó. És ez is paradoxon: vágyaktól való megszabadulással VÁGYNI a mindentől függetlenné tévő, kozmikus nyugalomra. Kicsi vagyok én ehhez:-).
Amúgy, a buddhizmus vulgár-változata erősen rányomta a bélyegét egyes társadalmakra (ld. az indiait, ahol erősen érzékelhető a "ha kidől, ha bedől"-passzivitása - dehát az ottani ember karaktere, a speciális klíma, kiváló táptalaja volt ennek a nem-cselekvő, anti-konstruktív tehetetlenségnek..).
Szóval, úgy érzem, sokkal emberre szabottabb a zsidóság és kereszténység, amelyben Isten nem kéri, hogy lépjük át a saját árnyékunkat, váljunk abszolut vágymentessé - hanem szabad akaratot ruház ránk..Felhatalmaz JÓ és ROSSZ közötti választásra, valamint arra, hogy belátással, méltányossággal, szolidaritással (=erkölcsösen) próbáljuk elérni a vágyott célokat.
" A teljes vágytalanság - számomra nem-emberi, "emberen túli" állapot. "
Persze hogy emberentúli, ez a deklarált célkitűzés. Mondjuk az, hogy mi az emberlét "esszenciája", az szerintem eléggé nyitott kérdés. Meg hogy van-e egyáltalán.
"Az én szemenben csak az menti meg attól a buddhizmust, hogy egyben nihilizmusnak is lássam"
A buddhizmus nihilizmus. Ez egyeseknek persze nem tetszik.
"Amúgy, a buddhizmus vulgár-változata erősen rányomta a bélyegét egyes társadalmakra"
Na de mi a baj Indiával? Hogy nem pörögnek állandóan, mint a motoregér?
"Szóval, úgy érzem, sokkal emberre szabottabb a zsidóság és kereszténység, amelyben Isten nem kéri, hogy lépjük át a saját árnyékunkat"
A zsidóság lehet, hogy nem kéri, a kereszténység viszont folyamatosan. Bár kérdezz meg egy ortodox zsidót, könnyű-e azt a 600-akárhány szabályt betartani...
"Felhatalmaz JÓ és ROSSZ közötti választásra"
Igen, választhatsz a pokolban sütögettetés és az üdvözülés között. Igazi szabad választás :))
Kedves Utolsó! Tetszett a válaszod, de nem mindenben értünk egyet. Magad is tudod, hogy nem ilyen egyszerű.
Továbbra is azt mondom: a zsidóság 613 (és nem 600, még annál is több, ojjoj!:D) parancsolatát betartani kemény, de ember számára még lehetséges feladat; a kereszténység folytonos "autotest"-programját (önvizsgálat és önmagunkra való visszahatás, a JÓ irányába mutató krisztusi sugallatok megszívlelése által) szintén emberre méretezett követelmény betartani, hisz nem kell az eredendően belénk plántált vágyakat, törekvéseket, - horribile dictu - rivalizálásokat megtagadnunk, csak morális keretek között kell tartanunk őket.
A buddhizmus mindennek abszolut elutasítása..kivetkőzés magunkból. Ön-"kasztráció", "ön-dehumanizációs"..mit tudom én. A csúcs és a tökély - a Nirvana nyugalma, ami a kozmoszhoz való visszatérés, ahogy én gondolom - elérése pillanatában (de az oda vivő úton is) kivetkőztet az emberségből - de mégsem abszolut passzivitás, hiszen a statikus állapotot csak "szellemi cselekvés" révén érheted el. Olyan "nihil", amely mégsem "nihil". Akármi is: nem az, amire személy szerint vágyom.
Hogy az pozitívum-e, - ami igaz! - hogy India nem ugrál, mint a nikkelbolha? - nos, nekem nem egészen. Ennek a vulgár-változatban lecsapódott Nirvána-filozófiának (nevezzük így..) a következményeivel többek között olyankor lehet szembesülni, amikor egy nyugati keresztény: Teréz anya vállalja fel a szívszorító nyomor közepette haldokló "passzívak" AKTÍV segítését - és milyen jól esik a passzív embertársnak az aktív minden gesztusa!
Középút kéne valahol. Nem kacatokért - okos telefonért, plazmatévéért, pezsgőfürdős kádért - pusztítani és marakodni, hanem önmérséklettel, "befelé" (is) figyelve élni.
22:02
"a zsidóság 613 ... parancsolatát betartani kemény, de ember számára még lehetséges feladat"
Buddhista bölcsnek lenni is kemény, de lehetséges feladat. Egyébként ha attól igaz egy vallás, hogy könnyű alkalmazkodni hozzá, akkor a mai divatos materializmus/hedonizmus/mammonizmus olyan toronymagasan győz, hogy nincs is értelme egy percet sem más vallásokról való gondolkodásra vesztegetni.
"A buddhizmus mindennek abszolut elutasítása..kivetkőzés magunkból. Ön-"kasztráció", "ön-dehumanizációs"..mit tudom én."
Olvass egyszer bele az Újszövetségbe, elég meglepő dolgokat fogsz találni benne. Eleve a "világ" szót pejoratív értelemben szeretik ott használni.
"A csúcs és a tökély - a Nirvana nyugalma, ami a kozmoszhoz való visszatérés, ahogy én gondolom"
"Kozmoszhoz való visszatérés" = halál, semmi több.
"Akármi is: nem az, amire személy szerint vágyom"
Szerencsére nem is kötelező.
"Hogy az pozitívum-e, - ami igaz! - hogy India nem ugrál, mint a nikkelbolha? - nos, nekem nem egészen."
Ez is ízléskérdés, nem érv semmi ellen vagy mellett. Illetve érv amellett, hogy te személyesen miért nem emigrálsz Indiába, de ennyi.
Bizony az igaz kereszténység szintén majdnem vágymentes állapot és Jézus közelebb volt egy buddhista bölcshöz,mint egy mai "keresztényhez", ez tényleg látszik az Újszövetségből. A nagy különbség: 1. nálunk egy élet van, nálunk reinkarnáció és 2. nálunk Isten személye az örök életet nem megsemmisülésként hanem örök boldogságként láttatja. Csakhogy abban igaza van a buddhizmusnak hogy ha van örök boldogság akkor van örök boldogtalanság is, ergó a történet nincs lejátszva amíg nullán nem lesz a dolog.
Szerintem a keresztény vallás jövőképe sok vallásos fejében nincs letisztázva, mert amíg van pokol, addig nincs örök mennyország.
09:14
"Jézus közelebb volt egy buddhista bölcshöz"
Gyakorlati, etikai szempontból igen. Más szempontból nem. Etikailag, pszichológiailag a kereszténység, főleg a katolicizmus (amiben gyengébben van jelen a zsidó örökség, mint a protestantizmusban) majdnem egybeesik a buddhizmussal. Az elméleti oldala meg teljesen különbözik közben.
"1. nálunk egy élet van, nálunk reinkarnáció"
A buddhizmusban nincs reinkarnáció, csak a közfogyasztásra szánt, lebutított, mitikus változatban. A buddhizmusban annyira nincs lélekvándorlás, hogy "lélek" sincs igazából. Érdekes módon ez meg a zsidó elképzeléshez áll közel, amit a kereszténység is örökölt, de ezt sem tisztán.
19:12
"Bocsi, de a buddhizmusban is van reinkarnáció"
A lebutított, népies, mitikus változatban igen. Valójában nincs. A buddhizmusban egyáltalán nincs lélek, nincs individuum még egy életen belül sem, nem hogy több életen át.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!