Isten hogy csinált a vízből bort?
Mint írtam, a must ugyanolyan jó, sőt jobb is.
A tartósítást én pontosan nem ismerem, ezt az ideézetet találtam rá, de szerintem ismerniük kellett, mert ismert, használt volt a must, valamint ma is lehet természetesen tartósítani (pl tormával).
Az említett két igében arról van szó, hogy Keresztelő jános étrendje egyszerű volt, míg Jézus evett mást is és ivott mást is (pl mustot-oinos), mint János.
Azzal teljesen tusztában vagyok és voltam, hogy több napos volta menyegező.
Ha elolvasod az általam említett igéket, kitűnik az, hogy a Biblia ellenzi az alkoholfogyasztást. Az is ismert, hogy aki csak kis mértékben iszik, annak van jó esélye arra, hogy alkoholista lesz (pontos értéket fejből nem tudok, de 25-35% körül lehet). Ezért én a rizikóval sem játszanék. És miért igyunk ártalmas dolgot, ha a jó hatásait kifejti a must is, csak jobban? É
s nem akartalak egyáltalán az alkoholizálás terjesztésével vádolni, csak szeretném, hogy tisztázzuk ezt a témát :)
"Mint írtam, a must ugyanolyan jó, sőt jobb is."
Igen, amíg nem erjed meg.
"A tartósítást én pontosan nem ismerem, ezt az ideézetet találtam rá, de szerintem ismerniük kellett, mert ismert, használt volt a must, valamint ma is lehet természetesen tartósítani (pl tormával)."
Persze, hogy ismerték a mustot, hiszen abból van a bor.
A tormás mustot nem ismerem, de csókoltatom a fogyasztóját. Nem hinném, hogy cukorlebontó deaktivizáló lenne a torma. A tartósítás nem abból áll, hogy ne forrjon fel, hanem abból, hogy ne romoljon meg. Ne ecet legyen belőle.
"Ha elolvasod az általam említett igéket, kitűnik az, hogy a Biblia ellenzi az alkoholfogyasztást."
Nem, a Biblia a kicsapongó részegeskedést, tobzódást ellenzi, nem a borivást.
"Az is ismert, hogy aki csak kis mértékben iszik, annak van jó esélye arra, hogy alkoholista lesz (pontos értéket fejből nem tudok, de 25-35% körül lehet). Ezért én a rizikóval sem játszanék."
És azt tudtad, hogy aki ételt eszik, annak legalább 20-30 %-a kórosan elhízik? Miért játszunk ilyen rizikóval? Ne együnk? Ráadásul az alkoholista nem azért lett alkoholista, mert ivott bort, hanem azért iszik bort, mert alkoholista. Ezen azért gondolkodj el.
"És miért igyunk ártalmas dolgot, ha a jó hatásait kifejti a must is, csak jobban?"
Ha te tudsz erjetlenül tartósítani a sivatagban 10-20 ezer liter bort, akkor rendben, úgy, hogy ne ecet legyen belőle fél év elteltével, mivel ennyi idő van a szüret és a pászka között szalicil, nátrium-benzoát és nagy mennyiségű só nélkül. A forráshoz el kell pusztítani a borélesztőt. Ez a borélesztő alakítja át a cukrot alkohollá és széndioxiddá. A forrás, azaz a borélesztő aktivitása megszűnik, ha annyi szesz képződött, hogy meggátolja annak hatását, vagy minden cukrot átalakított már, vagy megfelelő hideg hőmérséklet, ami 10 °C alatti. Az egyedüli megoldás a 0-5 °C körüli hőmérséklet, mely esetben szintén csókoltatok, aki megoldja a sivatagban rengeteg ezer liter musttal.
Sziasztok!
Arra a vádra szeretnék reagálni miszerint jellemzően az adventisták és Jehova tanúi terjesztik az alkoholfogyasztásra vonatkozó negatív propagandát, miszerint a Biblia ezt tanítja.
Az adventisták a bor szó a Szentírásban témában Harsányi Sándor református lelkész 1914-ban kiadott: "Legyetek Józanok" című művét terjesztik, vagyis igen széles körben elterjedt tanításról van szó. Ebből idézek:
"Keresztyén érzésünk fellázad az ellen a feltevés ellen, hogy Jézus egy lakománál, melyet, az Ő megjelenésével Ő megszentelt, – közreműködött volna abban, hogy ott a vendégsereg lerészegedhessen. Egyetlen okos és nemesen gondolkodó ember se tenne olyat, hogy 600 liter bort szolgáltasson egy olyan lakomához, a mely szeszes ital nélkül tisztességes és szép lakoma, szeszes itallal pedig dorbézolás alacsony színvonalára sülyesztetik le. De ha bárki tenne is ilyet, Jézus nem tett semmiesetre sem. Ő a könyörülő Főpap, ki a mi lelkünket megtisztítani és megmenteni jött alá a földre, nem fog az Ő embertestvéreinek mérget adni, hogy azzal a lelkeket meggyílkolja. Ki hiszi el, hogy Jézus annyira következetlen lehetne önmagához, annyira engedetlen az Örökkévaló Szent Isten parancsához, hogy a mikor Isten a próféták által szigorúan hírdetteti, miszerint: Jaj a bornál mulatóknak, és hogy a bor őrültté, fajtalanná, csufolóvá és háborgóvá teszi az embert, és hogy végül mint a kígyó megmar: – ki hiszi el, mondom, hogy mindezzel szemben Jézus egyszerre csak 600 liter alcoholos tartalmú bort adjon az Ő leendő hívei asztalára? Jézus csakis egészséges és tiszta bort adhatott e családi ünnepség alkalmával azoknak, kik előtt Istenfiúságának ezen első csudáját mutatta be. Olyan bort, a melyet az összes jelenvoltak jó bornak minősíthettek. Az nem marta meg, mint a kígyó a vendégeket. Nem mérgezte meg a testet és lelket. Attól a bortól senki nem lett beteg, sem útálatos. Az a bor, mit Jézus a kánai mennyegzőn előállított, ízletes, tápláló, ártalmatlan bor volt, mert Jézus isteni jellemével részegítő bor előállításának gondolata össze nem férhet. Ő a hol megjelent, mindenütt áldást vitt magával. Ő jelenlétével megszentelte, megnemesítette az örömet és bánatot.
Ha még csak azt sem tudjuk összeegyeztetni Jézus kristálytiszta és szent életfolytatásával, hogy Ő letelepedhessen olyan társaságba, hol az emberek mértékletlenségbe és dorbézolásba vannak elsűlyedve, hogyan feltételezhetnők róla azt, hogy Ő maga adjon alkalmat az embereknek arra, hogy ezek romlásba döntsék testüket, lelküket? Micsoda vallásalapító, vagy erkölcstanító volna az, ki ilyet tenne? Hiszen ha ez igaz lenne, akkor Mohamed, meg Confucius és a többi pogány vallás alapítók magasztosabb tanítást és példát adtak volna követőik elé, mint Jézus, mivel ők megtiltották híveiknek a szeszes ital használatát? Az igazság az, hogy a Jézus vallása tisztább és szentebb életfolytatást kíván meg, mint bármely más vallás ezen a világon. Már pedig ha valaki a mértékletlenségnek és dorbézolásnak adja által magát, az az ember nem vallhatja magát jó lelki-ismerettel az Úr Jézus Krisztus igaz követőjének.
Ha Jézus ezen lakodalmi vendégségnél szeszes bort állított volna elő, azzal ugyan nem mozdította volna elő sem a maga, sem az Isten dicsősségét, mint a hogy azt a szentíró megjegyzi. A szesz, mint ital, különösen pedig, ha azt valaki mértéktelenül élvezi, csakis a nyomoruságot, átkot terjeszti ezen a világon. Egy hírneves keleti utazó, nagy tudós, ki Európába jött, csodálkozott azon, hogy a műveltnek nevezett világrészben oly rengeteg kórház, tébolyda, szegényház és börtön van. Megfigyelésének eredményeképpen pedig megállapította azt, hogy mindezeknek a felálítását az itallal való visszaélés és mértékletlenkedés teszi szükségessé. – Ázsiában, mondá ő, kórházakra és tébolydákra nincs szükség, mert a pogány vallások hívei nem élnek szeszes itallal. Nem- lesújtó ítélet ez egy pogány tudós ajkáról a ker. hívek némelyikének életfolytatása felől?
Jézus arra tanít bennünket, hogy vigyázzunk, hogy kísértetbe ne essünk. Gyönyörű imádságában, a kedves szép Mi Atyánkban is ajkainkra adja azt a kérést Istenhez, hogy Ő, a mi mennyei Atyánk ne engedjen minket kísértetbe esni. Ha Jézus az ő tanításában következetes önmagához, – hogy lehet azt elgondolni Ő róla, hogy Ő 600 liter erős, szeszes bort adjon, isteni csodaképpen, egy lakodalmi vendégsereg elé, kisértetbe hozván őket ez itallal a részegségre, és abból következő többi bűnre?
Sajnos, sokan vannak az írásmagyarázók között, kik minden vizsgálódás és gondolkodás nélkül mennek a kitaposott nyomokon és az egyes bibliai kifejezéseket, vagy szavakat látszólagos értelmük szerint fogadják el, a nélkül, hogy legalább csak a józan ész és a helyes ítélet világosságába állitanák be azt, a mit igazságnak elfogadnak, vagy elfogadtatni akarnak. – Mihelyt borról van szó a Bibliában, a legtöbb lelkipásztor, vagy írásmagyarázó úgy vélekedik, hogy annak okvetlen olyan bornak kell lennie, vagy annak olyan bort kell jelentenie, mint a minő italt ma ismerünk a bor nevezete alatt. Holott igen nagy különbség van a bibliai bor szavak értelmi jelentősége között. Innen van aztán a sok zavar, értelmetlenség és lehetetlen magyarázat a Biblia egyes verseit illetőleg. Örvendetes jelenség, hogy újabb időben, különösen mióta missionáriusaink keleten utazásokat s tanulmányokat tesznek, a ker. világ más világításban látja az u. n. bor-kérdést és mind-inkább kidomborodik a ker. hitfelekezetek dogmatikájában az a theologiai felfogás, hogy a szesz és részegítő ital nem tekinthető Isten áldásának, és nem adatott a szív vidámítására, – mert hisz a természet nagy háztartásában Isten teremtő szent kezéből egy cseppnyi, egy atomnyi alcohol sehol ki nem kerül. Az alcohol képződik rothadás, erjedés által, vagy az emberek azt mesterségesen állítják elő, tehát egyszerűen megtévesztés azt állítani, hogy azt Isten adja, és helytelen interpretáczió az, mely ilyen szesztartalmú bor előállításának nagyon kétes értékű dicsősségét akarja Idvezítőnk szent egyéniségével összeköttetésbe hozni."
Üdv. Péter
Tormával teljesen jól lehet tartósítani, ittam is olyan mustot.
Nem csak kicsapongó részegeskedésről ír, ha megnézed mindet, pl:
Példa 23:31 Ne nézd a bort, mily veres színt játszik, mint mutatja a pohárban az õ csillogását; könnyen alá csuszamlik,
Példa 23:32 Végre, mint a kígyó, megmar, és mint a mérges kígyó, megcsíp.
Példa 23:33 A te szemeid nézik az idegen asszonyt, és a te elméd gondol gonoszságot.
Ennyi erővel orosz rulettet is lehetne játszani, ott kisebb is az esély. Miért kockáztatnál ma, amikor biztosan lehet tartósítani, amikor mustot is ihatsz?
Olvasd összességében. "2. És kést tégy a torkodra, ha mértékletlen vagy."
Miről is ír, az idézetedben?
"Kinek jaj?"..."A bornál mulatóknak"
Nem annak, akinek ajka bort ízlelt, hanem a mértéktelen kicsapongóknak, ahogy említettem már sokszor, hogy a Biblia a mértéktelen, kicsapongó ivás ellen van, teljesen egyértelműen. Az egész fejezet a földi megelégedetlenségtelenségről (szép szó, most találtam ki) szól. :)))
Péter, esetleg lenne valami bibliai hozzáfűznivalód is az említett menyegzővel kapcsolatban is? Elolvastam az idézetedet, köszönjük, hogy kikerested nekünk, hosszan tudnék írni a belemagyarázás és hamisságról azzal kapcsolatban, de ha nem baj, nem másznék bele. Csak egyet említenék, hogy milyen hamisságról beszélek:
"Olyan bort, a melyet az összes jelenvoltak jó bornak minősíthettek" Megerősítenéd, hogy ezt honnan vette az író? Ugyanis az írásban ez áll: "szólítá a násznagy a vőlegényt, És monda néki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót: te a jó bort ekkorra tartottad." Itt én csak a násznagyról olvasok, hogy ízlett neki, nem értem, hogy belemagyarázásos túlkapást hogyan lehet elejteni ilyen komoly témában?
"Tormával teljesen jól lehet tartósítani, ittam is olyan mustot."
Ízlés kérdése, elfogadom. Viszont ez akkor nyerne számomra teret ez az állítás, ha bizonyos lehetnék afelől, hogy a tormával tartósított, azaz a borélesztőt elpusztító tormás must legalább szobahőmérsékleten volt tartva fél évig és nem látott egyéb tartósítószereket, illetve nem történt főzés. Még egyszer: A mustot nem tartósítani kell, hanem a borélesztő hatását kell megszüntetni, azaz lefertőtleníteni teljesen a mustot. Erre szerintem nem alkalmas a torma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!