Isten hogy csinált a vízből bort?
#7 A megittasodtak fordítású szó a görögben azt is jelenti, hogy sokat ittak (nem alkoholt)
#8 Én is megerősítem, a bor szó a Bibliában sokszor mustot jelent, ugyanaz a szót hasznlták mindkettőre
Hogy miért használ a legtöbb egyház szeszes bort, az nem tudom
11-es!
A megittasodtak szó a μεθύω (methüó), melynek jelentése részeg, ittas, mámoros; dőzsöl. Ez a methü szóból ered, melynek jelentése szeszes(!) ital. Károli csinált kisebb bakikat, de tudta, hogy mit fordít.
μεθύω
methuō
meth-oo'-o
From another form of G3178; to drink to intoxication, that is, get drunk: - DRINK WELL, make (be) drunk (-en).
Ésaiás 58:11-ben (a görög változatában) is ezt a szót használják:
És vezérel téged az Úr szüntelen, megelégíti lelkedet nagy szárazságban is, és csontjaidat megerõsíti, és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és mint a vízforrás, a melynek vize el nem fogy.
καὶ ἔσται ὁ θεός σου μετὰ σοῦ διὰ παντός καὶ ἐμπλησθήσῃ καθάπερ ἐπιθυμεῖ ἡ ψυχή σου καὶ τὰ ὀστᾶ σου πιανθήσεται καὶ ἔσῃ ὡς κῆπος μεθύων καὶ ὡς πηγὴ ἣν μὴ ἐξέλιπεν ὕδωρ καὶ τὰ ὀστᾶ σου ὡς βοτάνη ἀνατελεῖ καὶ πιανθήσεται καὶ κληρονομήσουσι γενεὰς γενεῶν
Nem hiszem, hogy az a fa részeg lett volna
"Ésaiás 58:11-ben (a görög változatában) is ezt a szót használják:"
Hivatkozol egy éppolyan fordításra, mint bármelyik?
Ézsaiást NE vesd össze az újszövetségi iratokkal, ugyanis te az ószövetség kinyomozhatatlan egyik fordítására hivatkozol, mely mai görög nyelvre fordítódott, míg én az újszövetség ógörög szövegére.
Ézsaiás 58:11
רָוֶה (ráveh)
1) (itallal) megtelt, ittas
2) jól öntözött
Nem sok köze van az óhéber ráveh, mint itallal megtelt, jól megöntözött melléknévnek és az ógörög methüó-nak, melynek jelentése részeg, ittas, mámoros; dőzsöl igéhez. Az egyik melléknév a másik ige. Az egyik óhéber, a másik ógörög.
Ján 2:10 És monda neki: Minden ember a jó bort adja fel először, és mikor megittasodtak, akkor az alábbvalót: te a jó bort ekkorra tartottad.
Az itt szereplő megittasodtak szót, melynek strong száma G3184 az újszövetségben hét helyen szerepel.
Íme az másik hat idézetek, melyben a methüó szó szerepel:
Máté 24:49 És az ő szolgatársait verni kezdené, a RÉSZEGESEKKEL pedig enni és inni kezdene:
Apcs 2:15 Mert nem RÉSZEGEK ezek, amint ti állítjátok; hiszen a napnak harmadik órája van;
1Kor 11:21 Mert ki-ki az ő saját vacsoráját veszi elő az evésnél; és némely éhezik, némely pedig DŐZSÖL.
1Thess 5:7 Mert akik alusznak, éjjel alusznak; és akik részegek, éjjel RÉSZEGEDNEK meg.
Jel 17:2 Akivel paráználkodtak a föld királyai, és az ő paráznaságának borával MEGRÉSZEGEDTEK a föld lakosai.
Jel 17:6 És látám, hogy az asszony RÉSZEG vala a szentek vérétől és a Jézus bizonyságtevőinek vérétől; és nagy csodálkozással csodálkozám, mikor látám őt.
Van ezek után kedves 13-as, 14-es válaszoló illetve főleg adventista, Jehova Tanúi gyülekezet tagjainak ezzel a mivé változtatta a vizet Krisztus kérdéshez valami kérdése vagy megjegyzése? Az igazságot, vagy a hazug dogmatikákat keresitek?
Igen, én szeretném hinni, hogy Jézus nem részegített le egy egész esküvőt.
Kána kisváros volt, az esküvő nem lehetett túl nagy, Mária valószínűleg a menyasszony vagy a vőlegény rokona lehetett. Az esküvő maximum 200 fős lehetett, de inkább kevesebb.
1 métréta kb 40 liter. Ha egy korsóba 2-3 métréta fért, és 6 korsó volt, figyelve azt, hogy mindet színültig töltötték, ez 500-700 liter bort jelentett volna. Ha 200 emberrel számolunk akkor a csecsemőktől az aggastyánokig 3 liter bort meg kellett inniuk azon felül, hogy az összes bor (ami nem lehetett kevés) elfogyott. Tehát már mire Jézusnak borrá kellett változtatnia a vizet, oltrészegnek kellett volna lennie mindenkinek. Nézve azt, hogy a csoda után is józanul beszélgettek a lakoma helytartója és a vőlegény, azt amit Péter is mondott, miszerint az esküvőkön nem szoktak alkoholt fogyasztani, valamint azt, hogy Jézus nem cselekedhetett az egész bibliai tanítások ellen, ami elutasítja az alkoholfogyasztást (Hab 2:15, Ef 5:18, IMóz 9:21, Ésa 5:11, Példa 23:29-35, IKor 6:20, Példa 31:6, Pél 23:31, stb), ez csak alkoholmentes must lehetett.
Mint már be is másoltam az egyik előző válaszomba a fordítást, a G3184 μεθύω szónak van olyan jelentése, hogy sokat iszik.
A másik példám, Ésaiásban pedig nem egy ismeretlen Bibliából, hanem a Septuaginta (LXX) fordításból származik, amely i.e 300-ban íródott fordítása a héber Ószövetségnek, és a legrégebbi ismert görög Ószövetség fordítás. Az hogy ez a szó ott megjelenik, mivel úgy gondolom hogy nem írtak olyan butaságot bele, hogy a kert részeg lett volna, azt mutatja, hogy ennek a szónak van más jelentése is, mint hogy valaki lerészegedik.
Eredetileg a zsidóknak sem volt szabad alkoholt inniuk, de ezt csak a papok tartották be. Még ha ehhez is tartjuk magunkat, akkor sem szabad alkoholt innunk, mivel mi papok vagyunk.
1Pe_2:9 Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, a ki a sötétségbõl az õ csodálatos világosságára hívott el titeket;
Ajánlom figylmedbe ezt az alkoholról és a kereszténységről szóló füzetet:
"Igen, én szeretném hinni, hogy Jézus nem részegített le egy egész esküvőt."
Miért, óh miért kell azt hinni, hogy fejenként 1-2 pohár borocska lerészegít egy egész násznépet? Egyébként Jézust egyesek borisszának nevezték. Nyilván nem azért mert szörpit ivott. (hozzá teszem, hogy nem hiszem, hogy lerészegedett volna, de a józanság és a lerészegedés között azért majdnem egy üveg bor van......
Tévedés, nem esküvő volt. Ugyanis a zsidók menyegzőt tartottak. Ez abból állt, hogy a család, ismerősök összejöttek naponként enni, inni. (Persze nem lerészegedni, de ez nyilván sokszor következmény volt. Nem a bor tehet arról, hogy lerészegedtek, mint ahogy egy 300 kilós embernél sem a kanál a hibás az elhízásáért)
Ez az összejövetelt jó néhány napon át tartott. Így a számolásod nagyon is téves, ráadásul megbecsülni sem tudnád, hogy hányan voltak jelen. A párnak nagy szégyene volt, hogy idő előtt elfogyott a bor. Ez elég rossz ómen, úgymond.
Az, hogy talán Mária rokona lehetett, szintén téves, ugyanis "És Jézus is meghivaték az ő tanítványaival együtt a menyegzőbe." Nem tartom valószínűleg, hogy a tanítványok is a szűk családi körbe tartoztak volna. Valószínűsítem, hogy a meghívottak számának túlkapása miatt is fogyhatott el a bor. Épp ezért csinált Krisztus annyi bor, ugyanis 10-20 liter esetén nem sokra mentek volna.
Mit gondolsz, Keresztelő János nem ivott semmit sem? Vagy te hogyan értelmeznéd ezt az igeszakaszt?
"Mert eljött János, a ki sem eszik, sem iszik, és azt mondják: Ördög van benne.
Eljött az embernek Fia, a ki eszik és iszik, és ezt mondják: Ímé a nagy étü és részeges ember, a vámszedők és bűnösök barátja! És igazoltaték a bölcseség az ő fiaitól."
1Tim 5,23 "Ne légy tovább vízivó, hanem élj egy kevés borral, gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintetből."
Tehát igyál eltarthatatlan, lehűtetlen, mustot, mely a sivatagban fél évig simán eltartósítottak, hogy ne forrt volna fel?
Szerintem nem a bor a felelős a lerészegedésért és a tobzódásért, hanem az ember, ahogy nem a fegyver a hibás az emberi gonoszságért sem, mint ahogy az elhízás okaként sem a kanalat és a villát kellene okolni...
Szia
Násznagy és vőlegény volt, több vendéggel, ez seküvő lehetett.
Én nem hiszem, hogy Jézus akár kísértést is adott volna az embereknek, és a bor mint tudjuk idegméreg, a jótékony hatását kifejti a must is, csak jobban.
A must tartósítását ismerték:
„Az erjedetlen szőlőlé konzerválása az erjedt boréval összehasonlítva viszonylag egyszerűbb eljárást követelt. A tartósítás a szőlőlé sziruppá sűrítése útján, a gyümölcs levének az erjedést okozó péptől való elkülönítésével történt, vagy azáltal, hogy a szőlőlevet lepecsételt korsókban hideg vizes medencékbe merítették, illetve lezárás előtt a boros korsókat kénnel kifüstölték.”
Ezt vízzel higították.
És ezt pincében tarthatták lehűtve is, fel se forrt (ami max 50 fokon kint is nehezen lehetne)
És akkor Máté 11 szerint Jézus részeges volt? Lukács 7:33-34 jobban elmagyarázza ezt az esetet.
A Bibliában a bor szó (οἶνος-oinos) az jelentett bort és mustot is. Pál utóbbit javasolta Timóteusnak, és külöösen a gyomra miatt, tehát egészségügyi okokból.
Én ellene vagyok a fegyvereknek (leszámítva a másra hasznosakat - pl bicska), és az alkoholnak is, mert ezek csak ártalmasak és feleslegesek. A másik példa az elhízás, itt az evés már sükséges és jó, csak mértéket kell tartani. Ezzel szemben a bor csak ártalmas, a jótékony hatásait kifejti a must is. És még egyszer mondom, a Biblia egyértelműen ellene foglal állást (fent említett igék)
De rengeteg linket találhatsz a témában. De pillanatnyilag nem is ez a lényeg.
Nézzük az általad említett tartósítást pontról pontra. Mert ugye mi emberek a gondolkodásunkat ne magolással, hanem gondolatokkal támasszuk alá:
"Az erjedetlen szőlőlé konzerválása az erjedt boréval összehasonlítva viszonylag egyszerűbb eljárást követelt"
Na, nézzük ezt az egyszerűbb eljárást:
" A tartósítás a szőlőlé sziruppá sűrítése útján, a gyümölcs levének az erjedést okozó péptől való elkülönítésével történt"
A sziruppá sűrítés főzéssel valósítható meg. Kíváncsi lennék, hogy miben főzték ezt a sok ezer liternyi szőlőlét, mely egy kisebb szüret esetén keletkezik.
Viszont ha nem tudják egyszerre főzéssel sűríteni, akkor a többi elkezd felforrni. Nem beszélve a hosszú főzés során eltávozó anyagok miatti megkérdőjelezhető egészségtartalmát. A moslék ízéről nem is beszélve.
A másik "lehetőség" az általad említett elválasztás "az erjedést okozó péptől". Bocsánat, de a mustban nem erjedést okozó pép van, hanem erjedést okozó szőlőcukor. Ha szétválasztják az erjedést okozó péptől, akkor marad a híg szőlőlé, akkor mitől sűrűsödne be? Ráadásul a borkészítésénél szintén elválasztják, ugyanis hordókba fejtés után többször átfejtik, a leülepedett sűrű "maszlagtól".
"vagy azáltal, hogy a szőlőlevet lepecsételt korsókban hideg vizes medencékbe merítették"
Ahogy a borkészítésnél sem a padláson tárolják a mustot, murcit, bort, hanem hideg pincékben. A hideg nem gátolja meg az erjedést. A pecsét meg főleg nem.
"illetve lezárás előtt a boros korsókat kénnel kifüstölték"
Ez sem gátolja meg az erjedést, hiszen a boroshordókat szintén kénnel gombátlanítják.
"Ezt vízzel hígították". Ezt hívjuk kisfröccsnek nagyfröccsnek. Ez bizony attól még alkoholtartalmú.
"És akkor Máté 11 szerint Jézus részeges volt? Lukács 7:33-34 jobban elmagyarázza ezt az esetet."
Melyik része? "Mert eljött Keresztelő János, a ki kenyeret sem eszik, bort sem iszik, és ezt mondjátok: Ördög van benne.
Eljött az embernek Fia, a ki eszik és iszik, és ezt mondjátok: Ímé a falánk és borivó ember, a vámszedők és bűnösök barátja."
Ezt nem igazán értem, hogy mennyiben ad több magyarázatot a Mátéhoz képest?
Amúgy nem azt jelenti, hogy Krisztus részeges lett volna, de miután a hírnöke János sáskát és erdei mézet evett, és vizet ivott, Krisztus maga meg evett is mindenfélét, ivott is mindenfélét, az emberek előtt túl nagy volt a szembenállás. Ha valakit látunk párszor bort inni, és nem szimpatikus az illető számunkra, akkor elterjeszthetjük, hogy részeges, nem? Az igei részben is erről van szó.
"És még egyszer mondom, a Biblia egyértelműen ellene foglal állást (fent említett igék)"
Nem, a Biblia nem ellenzi a borivást, csak a tobzódást és a részegséget. Ahogy a szexet sem ellenzi, csak nem mindenkivel, hanem kizárólag a házastárssal.
"Násznagy és vőlegény volt, több vendéggel, ez esküvő lehetett."
Én nem így értettem, hanem úgy, hogy nem egynapos, nálunk is használatos esküvő volt, hanem menyegző, mely több napon át tartott, de nem úgy, hogy folyamatosan, hanem napról napra. Ennek a lényege nem a dáridó volt, hanem a két család, illetve az ifjú pár egybekelésének megünneplése, megülése.
"és a bor mint tudjuk idegméreg"
Igen, és a fájdalomcsillapító is, és az antibiotikum egyenesen halálos nagyobb adagban, ahogy a só hosszútávon és mértéktelenül öl. Barátom nem hallottad még azt, hogy kis adagban orvosság, nagy adagban méreg? Pihenni muszáj, de folyamatosan pihenni lustaság. Enni muszáj, de folyamatos evéssel sokat ártasz magadnak. Miért nem érted?
Még valami: Mielőtt még alkohol-kampánnyal vádolnál: Határozottan nem szeretem sem a bort, sem az alkoholtartalmú italokat. De nem meggyőződésből, hanem egyszerűen nem ízlik. Leszámítva néhány kuriózumot, amilyen a sokputtonyos aszúk, de abból is 5-10 évente esetleg egy pohárral.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!