Miért eretnek Tamás evangéliuma?
Sziasztok!
Nos Tamás evangéliuma és a Szentírásban található négy evangélium között nem a keletkezési idejükben van különbség. Tamás evangéliuma is az I. századból való. A különbség abban van, hogy Tamás evangéliuma gnosztikus nézeteket tartalmaz Jézus gyermekkori csodáiról. A gnoszticizmus a II. századtól érvényesülő misztikus filozófiai irányzat, amely felvette a kereszténység fogalmait, de a maga idegen szellemi tartalmával töltötte meg.
Tamás evangéliumát ezért nem kanonizálták, hanem elvetették, mint hamis tanokat terjesztő iratot. A bibliai evangéliumok azonban a tekintélyüket önmagukban hordozzák, ugyanis hiteles képet nyújtanak Krisztusról, beszédeiről és cselekedeteiről. Ez a magyarázata annak, hogy ezeket használták az Istentiszteleti felolvasásokon, ezek terjedhettek el széles körben, ezek váltak ismertté és elismertté.
Üdv. Péter
Nos Tamás evangéliuma nem hiteles, a következő miatt pl.:
a többiek sehol sem írnak olyanokat, amiket ez az "evangélium". Ráadásul nem Tamás írta, az apostol.
Üdv!
"Miért eretnek Tamás evangéliuma?"
Magánvélemény:
Két apokrif "evangélium" is van , amelyek Tamást tűntetik fel íróként, a másik Jézus gyermekségével kapcsolatos.Idézeteket innen vettem ,a teljes szöveg: [link]
itt online: *****
Bibliával itt összehasonlíthatod: [link]
1. Önmegváltásról beszél,ami önmagában kizáró ok lehetne:
"70. Jézus mondta: Ha ezt létrehozzátok magatokban, amit akartok, megvált titeket az. Ha ez nincs meg nektek, akkor az, amitek nincsen, meg fog ölni titeket. "
míg a Biblia szerint Krisztus a megváltónk:
----Jel5,9 "megölettél, és megváltottál minket Istennek a te véred által..."
----Lk18,27 ": Ki idvezülhet tehát? 27Õ pedig monda: A mi embereknél lehetetlen, lehetséges az Istennél."
2. Az ismeretet emeli mindenek fölé, ami jellemző a gnosztikus írásokra, a Bibliában viszont az Isten iránti engedelmességen van a hangsúly, ill. megismerni sem a mindenséget kell hanem Istent, az Ő akaratát és Jézus Krisztust:
"67. Jézus mondta: Aki a mindenséget hiányosnak ismeri meg, az maga hiányos, tökéletlen. "
Jn17,3 "3Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és a kit elküldtél, a Jézus Krisztust. "
Jel2,24 "24Néktek pedig azt mondom és mind a többi Thiatirabelieknek is, a kiknél nincsen e tudomány, és a kik nem ismerik a Sátán mélységeit, a mint õk nevezik: nem vetek reátok más terhet, 25Hanem a mi nálatok van, azt tartsátok meg addig, míg eljövök." János itt olyan tévtanítókról beszél akik szükségesnek tarthatták még a Sátán mélységeit is megismerni, de a keresztényeknek ezt nem kell. Mindent nem kell részletességgel megismernünk,nem az ismeret üdvözít.
3. Nekem úgy tűnik, mintha valamiféle földi élet előtti létezésére is utalna az embernek (szintén gnosztikus jell.), ami nincs a B-ben:
"19. Jézus mondta: Boldog az, aki már van, mielőtt lett volna..."
"50. Jézus mondta: Ha azt kérdik tőletek: Honnan valók vagytok? Úgy azt mondjátok nekik: Mi a fényből jöttünk, onnan, arról a helyről, ahol a fény önmagától létrejön. "
"29. Jézus mondta: Ha a test a lélek miatt lett, úgy ez csoda. Ha pedig a lélek a test miatt lett, akkor még nagyobb csoda. Én azonban azt csodálom, hogyan telepedett le ebben a szegénységben ekkora nagy gazdagság?"
----Róm9,11 "Mert mikor még meg sem születtek, sem semmi jót vagy gonoszt nem cselekedtek..." a zsidó gondolkodás dinamikus, aki létezik az cselekszik.
4. Mintha a párkapcsolat elvetését is tanítaná, és ezt feltételül szabná a királyságba való bemenetelhez:
49. Jézus mondta: Boldogok az egyedülállók és kiválasztottak. Ők ugyanis megtalálják a királyságot."
"75. Jézus mondta: Sokan állnak az ajtó előtt. Mégis az egyedülálló lesz az, aki bemehet a mennyegzős helyre. "
"87. Jézus mondta: Nyomorult a test, mely másik testen csüng és a lélek, mely e kettőtől függ. "
"114. Simon Péter ezt mondta neki: Mariham (= Mária Magdolna) menjen el tőlünk, mert a nők nem méltók az életre. Jézus mondta: Íme én vezetem őt, hogy férfivá tegyem és ahhoz az élő lélekhez legyen hasonlóvá, mely hozzátok, férfiakhoz hasonlít. Mert minden asszony, aki férfivá teszi magát, be fog menni a mennyek országába."
"105. Jézus mondta: Aki apát és anyát fog ismerni, azt majd a parázna fiának fogják nevezni. "
----Zsid13,4 "4Tisztességes (legyen)minden tekintetben a házasság és a szeplõtelen házaságy..."
5. Elferdíti sok helyen Jézus mondanivalóját, pl. itt már személyválogatást is belesző Isten királyságába:
"107. Jézus mondta: A királyság a pásztorhoz hasonlít, akinek száz juha van. Egy közülük, a legnagyobb, eltévedt. Otthagyta a kilencvenkilencet és ezt az egyet kereste, míg csak meg nem találta. Amikor már elfáradt, azt mondta neki: Téged jobban szeretlek, mint a kilencvenkilencet. "
----Mt18,12 "Ha valamely embernek száz juha van, és egy azok közül eltévelyedik: vajjon a kilenczvenkilenczet nem hagyja-é ott, és a hegyekre menvén, nem keresi-é azt, a melyik eltévelyedett? 13És ha történetesen megtalálja azt, bizony mondom néktek, inkább örvend azon, mint a kilenczvenkilenczen, a mely el nem tévelyedett. 14Ekképen a ti mennyei Atyátok sem akarja, hogy egy is elveszszen e kicsinyek közül."
----Efez6,9 "tudván, hogy a ti Uratok is mennyben van, és személyválogatás nincsen Õ nála."
A "szívében üldözött", az inkább egy zavarodott emberre mutatna, és nem egy Istenben megbékéltre:
"69. Jézus mondta: Boldogok a szívükben üldözöttek, ők azok, akik valóban felismerték az Atyát (Mt5,8-tiszta). "
----Mt5.8 "8Boldogok, a kiknek szívök tiszta: mert õk az Istent meglátják. "
6. Már említették, hogy titkos tanításként vezeti be,míg az Istentől ihletett könyvekben sehol nem találsz ilyet.Ezzel akarja megmagyarázni, hogy miért nem használták, idézték a korai egyházi közösségek, és hogyan bukkant fel ismeretlenül ,(ti. mert "titkos"), különösképp hogy Tamást akarja szerzőként elismertetni. Tehát nem azért nincs a Bibliában mert önkényesen kivették, hanem mert soha nem is használták szent írásként.:
"Ezek azok a titkos igék, melyeket Jézus, az Élő mondott és Didymosz Júdás Tamás leírt."
---Gal 1,6 "6Csodálkozom, hogy Attól, a ki titeket Krisztus kegyelme által elhívott, ily hamar más evangyéliomra hajlotok. 7Holott nincs más; de némelyek zavarnak titeket, és el akarják ferdíteni a Krisztus evangyéliomát. 8De ha szinte mi, avagy mennybõl való angyal hirdetne is néktek valamit azon kívül, a mit néktek hirdettünk, legyen átok. 9A mint elõbb mondottuk, most is ismét mondom: Ha valaki néktek hirdet valamit azon kívül, a mit elfogadtatok, átok legyen."
7. Akik először megemlítik:
- Origenész (216-231 között írhatta)a Lukács evang.homil. 1-ben:
"Az egyháznak négy evangéliuma van, az eretnekségnek számtalan....Tudok egy olyan evangéliumról is , amelyet "Tamás szerintinek" és "Mátyás szerintinek" neveznek, és még több másikat is olvastunk, nehogy azok miatt, akik - ha ismerik ezeket - azt képzelik, hogy tudnak valamit, úgy tűnjön, hogy valamit mi nem ismerünk. Mindezekből azonban csupán azokat ismerjük el, amelyeket az egyház is, azaz csak a négy evangéliumot szabad elfogadni." (SZIT Ók-14.)
-Hippolytus római (~235 meghal) vértanú utalása Refutatio című művében, ahol apologetikus hangnemben írva a nazoreusokról, gúnyosan parafrazálva idéz a TamEv 11 logionból (Refutatio, 5.7.20–21). (forr- [link] )
-Eusebios (~312 körül) Egyháztörténete 3,25.,1-4.:
Beszél az Újszövetség könyveiről, majd : "...Midezt azért teszem, hogy ezeket is ismerjük és azokat is , amelyeket az apostolok neve alatt hoztak forgalomba az eretnekek, vagyis mintha azok Péter, Tamás, Mátyás vagy valamely másik apostol evangéliumát tartalmaznák...." (SZIT ÓK-4)
-Jeruzsálemi Kürillosz (Cirill) ~345 körül írja 4.katekezis 36. :
"Az Újszövetséghez csak négy evangélium tartozik, a többi hamisítvány és ártalmas. Manicheusok írták a Tamás szerinti evangéliumot, amelyet az evangélium nevének zamatával bemázolva az együgyübb lelkek megrontására használnak fel."
"A manicheusokról beszél, és "Három tanítványa lett, Tamás, Baddasz, és Hermasz. Senki ne olvassa aTamás szerinti evangéliumot. Mert ez nem a tizenkét apostol egyike, hanem Mani kártékony tanítványai egyike...." 6.katek.31. (SZIT ÓK-19)
Láthatod, hogy a 6-os pontbelieket igazolják, soha nem volt elismert. Nem tudom hogy Kürillosz információi honnan származnak, de mindenesetre az elismertségét ő is cáfolja.
-Az újszövetségi iratok legkorábbi jegyzéke, a "Muratori töredék" (~150 körül). A 4 evangéliumot , és a páli leveleket is hozza, a "Tamást" nem .
(Itt az a felvetésed is cáfolódik, hogy az Úsz-t évszázadokkal később írták, hisz akkor miről beszélnének.)
8. A Biblia ezt mondja :
2Pét1,19 "19És igen biztos nálunk a prófétai beszéd [is], a melyre jól teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben; 20Tudván elõször azt, hogy az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból. 21Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Lélektõl indíttatva szólottak az Istennek szent emberei. "
"Tamás evangéliuma" pedig a felsorolt pontokban is ellentmond az Írásnak, amiből az látszik, hogy nem a Szent Lélektõl indíttatva szólott, hanem emberies magyarázatából.
Elgondolkodtatónak:
"Az apokrifokból semmit se olvass. Mert ha azokat nem ismered, amelyeket mindenki elfogad, minek pocsékolod az idődet kétesekre? Olvasd a Szentírást..."(Kürillosz 4.kat.33. SZIT ÓK-19)
2Tim3,14 "De te maradj meg azokban, a miket tanultál és a mik reád bízattak, tudván kitõl tanultad, 15És hogy gyermekségedtõl fogva tudod a szent írásokat, melyek téged bölcscsé tehetnek az idvességre a Krisztus Jézusban való hit által. 16A teljes írás Istentõl ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, 17Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített."
* Automatikusan eltávolított tartalom.
Kedves -a-!
Olvasva soraidat, az a sejtésem van, hogy rossz irányból közelíted meg a tanítás lényegét. Akkor válaszolnék pontonként. Az Önmegváltás? A fogalom a megvilágosodással egyezik. Azt sugallja, hogy Neked kell tenned a saját lelki fejlődésedért, a Te leckéid vannak Rád szabva. Semmiféle istenke nem szabadít meg tőle (elnézést a kicsit provokáló kifejezésért). Megvilágosodás nélkül nincs igazi Élet, ha nincs, saját magad, az egód fog megölni. Ezek csak szimbólumok! Nincs szó itt túlvilágról, amiről a keresztény egyházak tanítanak.
A második pontban nehezményezed, hogy valaki eljuthat a tökéletességre? Jézus azt akarja, hogy Te is legyél olyan tökéletes, mint Ő; legyél Te is Isten Fia! Ezek is csak szimbólumok. Mint ahogy az általad megnevezett 'ismeret' kifejezés is. Az hogy leírja valaki, hogy 'ismeri', nem azt jelenti, hogy 'ismeret'. Szimbólum! :)
A harmadik pontban eléggé kevered a dolgokat. Nem a fényből lennénk? Olvasd el a Teremtéstörténetet, mi volt az első, amit Isten megalkotott? A többi mondatban keverednek azok a tanítások, amelyeket nem érthet meg az, aki nincs beavatva. Szimbólumok a szavak, amelyek mutatnak valamerre. Most már talán lehet érteni, miért azt a négy evangéliumot emelték ki a többi közül. :)
Negyedik pont: A szavak SZIMBÓLUMOK! Nem kell szó szerint értelmezni az egyedülállót :D :D :D Házasság, férfi, nő... Ha olyasmit olvasol, amit nem tudsz hova tenni, olyan kontextusban, akkor gondolkodj el azon, hogy lehet hogy szimbólum!
Ötödik pontban úgy érzem, szőrszálat hasogatsz, amellett a kódolt üzenetet nem fogod.
Summázva úgy érzem, hogy a szimbolika nagyon nehéz, mert kaptál egy értelmezési keretet, el is fogadtad azt, innentől kezdve ragaszkodsz az ismerthez, nem tudsz elszakadni. Ilyen szövegeket érdemes úgy olvasni, hogy nem próbálod meg szó szerint értelmezni a szöveget, hátha megérzel valamit abból, amire mutatnak majd. Forráselemzésbe, filozófusok szöszölésébe nem megyek bele, véleményem szerint egy szöveg lehet élő, bárki is írta, és ezek a szövegek hatalmas tanítást hordoznak. Az hogy miért ezt a négy evangéliumot kanonizálták, míg volt sok más? Kevés elvont szimbólumot tartalmaznak, és amik benne foglaltatnak, azokat könnyen fel lehet használni az ideológia alátámasztására, mert az emberek úgy is SZÓ SZERINT FOGJÁK ÉRTELMEZNI.
Üdv:
Ata.
Szerintem azóta sok minden történt. Szóval lehet hogy alapból mindegyik hiteles nagy-vonalakban, viszont az egyház
kénye kedve szerint alakíthatott rajta. 2012 éve történt és az elég hosszú idő!
5 Jézus pedig felelvén nékik, kezdé mondani: Meglássátok, hogy valaki el ne hitessen titeket.
6 Mert sokan jőnek majd az én nevemben, akik azt mondják: Én vagyok: és sokakat elhitetnek.
/ A Márk Evangéliuma:13. /
18 Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik.
19 Valaki azért csak egyet is megront e legkisebb parancsolatok közül és úgy tanítja az embereket, a mennyeknek országában a legkisebb lészen; valaki pedig cselekszi és úgy tanít, az a mennyeknek országában nagy lészen.
20 Mert mondom néktek, hogy ha a ti igazságotok nem több az írástudók és farizeusok igazságánál, semmiképpen sem mehettek be a mennyeknek országába.
/A Máté Evangélium:5./
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!