Mi az oka annak, hogy a keresztény vallás szimbolikájában leginkább haszonállatok szerepelnek? Pl. Galamb, birka (bárány)
Van-e összefüggés a "haszonállat-mentalitás" és a "hit" között?
(arra gondolok pl., hogy egy birkának vagy pl. élelmezési célra tartott galambnak sem igazán jó megértenie a helyzetét / sokkal kezelhetőbb, ha elhiszi, hogy neki jó dolga van és igen nemes, magasrendű célja van az életének)
A keresztény vallás a zsidóból alakult ki (főleg, de persze sok más vallásból is bőven merített), a bölcsője az ókori Közel-Kelet, ahol ilyen haszonállatok voltak, ill. ezeket ismerték: baromfi, birka, marha, stb, ezért van az, hogy pl. a különféle áldozati állatok is hagyományosan ezek közül kerülnek ki.
A birka különösen fontos állat volt a zsidóknál, lsd. pl. fekete bárányt, amire rárakták a nép bűneit, majd kikergették a pusztába, de pl. Mózes is birkavérrel kente meg a zsidók kapuit az ószövetség egyik történetében.
A kereszténység szépen átvette mindezt, aztán még később hozzátette a halat és galambot is, amiket szintén nem ők találtak ki, csak átvették.
Galamb, mint haszonállat? Legalábbis ma itt nem.
-A szimbolikába például az oroszlán is benne van, mint "haszonállat". Júda nemzetségéből származó oroszlán.
-Jelenések könyvének közepén egy sasmadár repűlt át a három jajjal.
-Máté 24-ben ahová a dög, oda gyűlnek a saskeselyűk, mint példázat.
Az ottani ember mivel találkozott? Amit tenyésztettek és a ragadozók közűl például a legfélelmetesebbel, legerősebbel az oroszlánnal. Mit kellett folna felhozni? egy orángutánt? A mindennapi életben egy jellegtelen állat.
Üdv: L
Orángután azért nem lehetett szimbolikus állat, mivel abból eléggé kevés akad a Közel-Keleten :)
Nyilván a vallások csak azokból tudnak építkezni, amit látnak és tapasztalnak a környezetükben, pl. állatok, természeti jelenségek, stb. Ezeket ruházzák fel földöntúli tulajdonságokkal, esetleg antropomorfizálják őket, végül kitalálnak különféle történeteket, és máris kész egy vallás alapja.
"Ezeket ruházzák fel földöntúli tulajdonságokkal"
Igen, ezzel is ellentétes a Biblia szimbolikája. Ott nincs felruházva semmilyen állat természetveletti tulajdonsággal, hogy azután az állatot imádjuk. Sőt mi több, kivfejezetten bűnös dolog ez.
Üdv: L
Pontosan, a zsidóknál kifejezetten tiltott volt a bálványimádás, azaz más istenek imádása, lsd. pl. Mózes, Áron és az aranyborjú esetét.
Viszont az ősi természetei vallások valóban úgy alakultak ki, ahogy előzőleg leírtam. Azokhoz képest az ókori zsidók vallása persze lényegesen fejlettebb volt, kezdve a monoteista alappal (egyistenhit). A vallásnak is van evolúciója, és egymásra épülnek a különböző dolgok.
A hal is fontos jelkép, bár eddig nem említettük. A görög hal szó betűi kiadják a "Jézus Krisztus, Isten fia, Megváltó" szavainak kezdőbetűit. A hal a vízhez is kötődik, így a keresztséghez is, a keresztvíz kapcsán pedig érthető, hogy a víz fontos szimbóluma a kereszténységnek, mint a Szent Lélek jelképe.
A keresztényeknél a galamb a szentlélek, Krisztus és a bérmálás szentségének jelképe, a tisztaságé, az érintetlenségé, romlatlanságé, szelídségé, a békességé és a szerelemé. A galamb igazán fontossá a Krisztus utáni korban vált, ahol a
Szentlélek látható jegye lett. Krisztus megkeresztelésekor Isten Szentlelke "galamb formájában" szállt alá az Atyától a Fiúra.
Persze a galamb, vagy repülő madár már a keresztényeket megelőzően is szimbólum volt. Az özönvíz végén "a vizek megapadának, Noé kibocsátá a galambot a bárkából. És megjöve ő hozzá a galamb estennen, és ímé leszakasztott olajfalevél vala annak szájában. És megtudá Noé, hogy elapadt a víz a földről." (Mózes I./8/10-11)
Az ártatlanságot, a békét, a halál felett aratott győzelmet testesíti meg. Isten és az emberiség közötti kibékülés jelképe: Az Élet újjászületik és visszatér a megtisztult földre.
A mezopotámiai kultúrában Innin/Istar/Astara istennő attribútuma, aki a Termékenységet képviseli többek között. Alvilágjárása, a Termékenység éves körforgását mutatja be.
Az egyiptomi kultúrában a halhatatlanság madara. Az Életfa ágán ül, csőrében annak gyümölcsével.
A görögöknél Zeusz/Jupiter és Aphrodité/Venus attribútuma. A dódónai jósda egyik jövendőmondó állata. A szerelemistennő szekerét a hagyomány szerint galambok húzzák. Venus küldötte az a két gerle, amely Aeneasnak az aranyághoz vezető utat mutatta. Athéné Istennő jelképe, a gyermek Zeuszt eteti az isteni ambróziával.
"Van-e összefüggés a "haszonállat-mentalitás" és a "hit" között?"
Nincs. Inkább csak ezekkel az állatokkal volt az átlagember, így biztos tudták, hogy mi az.
# 2/7 13:08
Nézzél már utána, hogy mit írtál, hogy ne vezesd félre se magadat, se mást. Olvassad többet a Bibliát!
- a fekete bárány -
soha nem volt bűnért való áldozat. Azázelnek kecskebakot küldtek a pusztába.
II. Móz. 16.
21. És tegye Áron mind a két kezét az élő baknak fejére, és vallja meg felette Izráel fiainak minden hamisságát és minden vétkét, mindenféle bűneit: és rakja azokat a baknak fejére, azután küldje el az arravaló emberrel a pusztába.
Aki neked a fekete báránnyal kapcsolatban az általad leírt butaságot mondta, kérjed meg szépen, hogy olvassa többet a Bibliát, és ne tanítson szamárságokat.
A fekete bárány az Úr öröksége!
KÉRDEZŐNEK:
A hit - nem az elhiszi, nem hiszi (hiszi a piszi) kérdése. A HIT nem hiszékenység. Rossz úton jársz a kérdéseddel.
Ha komoly a kérdésed, fogalmazz tisztességgel.
barátsággal: 62/F
Jól van, na, a fekete báránynál tévedtem, és a te általad is írt kecskebakra gondoltam, innen is van a bűnbak-kifejezésünk.
Le ne harapja már a fejem, szentatyám.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!