Nemrég elhunyt rokonért lehet imádkozni, "megszólítani őt" az esti imámban, vagy pedig az ő érdekében szólni az Úrhoz?
@ "ma 22:25" válaszadó
Valóban van ilyen tanítása a Katolikus Egyháznak, mégpedig a Makkabeusok 2.könyvének 12.részében, a 46. igeszakaszban található.
Látszólag tehát nem igeellenes, hiszen ez a rész (vagyis a 2Mak 12/46) ezt mondja: "Ezért hát szent és üdvös dolog imádkozni a halottakért, hogy megszabaduljanak a bűneikből bűneikből"
Vizsgáljuk meg közelebbről is ezt a kijelentést!
1. Hatalmas ellentmondás van a Krisztusi áldozat és eközött az Igerész között.
Ugyanis a SzentÍrás ezt az áldozatot mint egyszeri, tökéletes és megismételhetetlen áldozatként mutatja be, ami - lévén hogy engesztelést szerzett az Atyánál, válságul ontatott ki miérettünk - megszabadított MINDEN bűneinktől. Ennek ellenére a 2Mak 12/46 mégis azt mondja, hogy nekünk imában kérni a bűnöktől való feloldozást.
Innentől kezdve felmerülhet bárkiben aza kérdés, hogy a Krisztusi áldozat valóban megadatott-e nekünk, és tényleg tökéletes-e.
A válasz egyértelmű: megadatott, és tökéletes.
Akkor hát - kérdezzük tovább - hogy lehetséges az, hogy ha a teljes SzentÍrás Istentől ihletett, mégis ellentmondás van a Krisztusi áldozat és eközött az Igerész között?
A válasz erre: sehogy. Isten nem beszél összevissza, nem keveredik ellentmondásba saját magával.
Itt a gond nem más, mint maga a Makkabeusok könyve: ez az, ami nem tartozik a SzentÍrás összességéhez (kánonjához)
-----------
2. Ha megvizsgáljuk szövegkörnyezetében (vagyis ahogy kell) ezt a Igeszakaszt (vagyis a 2Mak 12-t), a szerző az értük való imádkozást (ezt: "Ezért hát szent és üdvös dolog imádkozni a halottakért, hogy megszabaduljanak a bűneikből bűneikből") Izrael lemészárolt katonáiról mondja. Olyanokról, akiknél bálványokat találtak (40. vers).
A katolikus tanítás szerint azonban a bálványimádás a halálos bűnök közé tartozik, melynek értelmében ezeknek az embereknek a pokolba kellett volna kerülni (ahonnan - az ő tanításaik szerint - már senkit sem lehet kiimádkozni).
Vagyis a Makkabeusok könyve - ami kizárólag a katolikus Bibliában található - magával a katolikus felfogással is szemben áll.
----------------
3. Kissé továbbmenve a Makkabeusok könyvében, meglepő írást olvashatunk: "Ezen a ponton munkámat bevégzem. Ha jól megírtnak és ügyesen szerkesztettnek bizonyul, ez az amiben magam is reménykedtem: ha viszont olcsó és silány, én minden tőlem telhetőt megtettem" (2Mak 15/38,39)
Mi ebben a meglepő? Sőt: furcsa?
A bizonytalanság: "ha", "ha viszont".
Pál apostol (hogy csak őt vegyem példának) mikor fogalmaz úgy, hogy "ha"?
Soha!
Jegyezzük meg: ha egy írás Istentől ihletett, az mindig célirányos, biztos és erős meggyőződés.
Innentől kezdve elmondhatjuk, hogy ez a könyv (merthogy ezzel támasztják alá a halottakért történő imádkozást) erős kétely afelől, hogy Istentől ihletett volna.
---------------------
Miért írtam le mindezt?
Azért, hogy még a Katolikus egyház támogató tanítása ellenére SEM imádkozhatsz az elhunyt rokonodért.
kzs-nek!
Köszönjük ezt a szemfelnyitogató, részletes alátámasztást, amely felfedi az igazságot. S rávilágít az apokrif iratok, vagyis olyan iratokra amelyek nem kerülhettek be a Bibliába, mivel nem Istentől ihletett, ezáltal nem hiteles forrásból származnak.
Makkabeusok könyve, erről nem taníthat a katolikus egyház a szószékről. Mivel nincs a kánonban, ami abban van, az nem az Ige. Ige soha sincs ellentmondásban önmagával, mert az azt jelentené, hogy meghasonlott önmagával, ami lehetetlen.
Kedves kérdező, a te feladatod az elhunyt rokonoddal kapcsolatban az, hogy te keresd Isten kijelentéseit, tanításait, és igyekezz Istennek engedelmeskedni, amennyire képes vagy rá. Sok ígérete van Istennek, és hatalmas az ő kegyelme. Ha akarja, ő még annak is kegyelmez, akiről mi el sem tudnánk képzelni, hogy üdvözülhet. Valahol olvastam, hogy a mennyben két meglepetés lesz, egyik, hogy kik kerültek be, a másik, hogy kik nem.
tegnap 22:50
Nem bántottál meg,köszönöm szépen a válaszod:)
eric_one és kzs
Kérdéseim: 1.ha szó szerint kell értelmezni pl. a gazdag ember és Lázár történetét, akkor önök Ábrahám felsőtestén fognak örökkön-örökké pihenni, és hallgatni a jól látható és hallható irtózatos szenvedést?
2. Ítélet nélkül, egyből a büntetés helyén szenvednek, akik nem kapnak kegyelmet?
3. Egyértelmű, hogy testben vannak jelen az üdvözülendők és az elkárhozottak a példázatban. Hogyhogy nem semmisül meg a gazdag a tűzben? Ha nem, akkor Istenünk mégsem "megemésztő tűz"? Testünk minden fájdalma vészjelzés egy ártalmas behatás miatt. A tűz nem eléggé ártalmas az élő szövetek számára?
4. ha mégsem testről van szó, akkor a léleknek, szellemnek hol vannak az idegsejtjei, fájdalomérző receptorai? Isten és az angyalok is szellemi lények: éghető anyagból vannak?
5. Isten örök szenvedésre taszítja azt a teremtményét, akiről előre tudta, hogy el fog bukni? Mire jó az neki?
a) Elégtételt szerez neki?
b) Javítja megcsappant önértékelését?
c) Nevelő hatással van a kárhozottra?
d) Visszatartja a még élő bűnösöket a bűnöktől az a tudatuk, hogy van örök szenvedéssel járó kárhozat? (őszintén!)
e) Attól lesz igazságos, hogy Hitler, Mengele, Sztálin, Pol Pot - és az alkalmi tyúktolvaj, az alkoholista hajléktalan és minden tisztességes, de esendő, nem keresztény ember ugyanannyi ideig, ugyanabban a kéngázos tűzviharban sikoltozik velőtrázóan, tökéletesen tudatosulva fájdalmában és a reménytelenségben? Ez nem igazságtalan egyenlősdi?
f) Attól lesz szeretetre méltó, hogy elköveti minden idők legaljasabb, legbestiálisabb rémtettét?
g) Attól lesz könyörülő (Kegyelem = igazságosság + szeretet), hogy mások elviselhetetlen fájdalmában sütkérezik örökkön-örökké?
Na, ennyit az igazságtalan, szeretetlen és irgalmatlan szemléletű, megkeményített szívű biblia-értelmezés csődjéről!
Miért vagyok ilyen szigorú ebben a hozzászólásomban? -Mert ezek a mai betűrágó írástudók (és farizeusok) semmibe veszik Isten hármas jellemét, és eltakarják a kegyelem ajtaját a bűnösök előtt, miközben, szívük állapota miatt, ők sem jutnak be a mennybe. Istent ilyen égi szörnyetegnek állítják be, meggyalázva az Ő jellemének hírnevét. Persze, ők ezt mereven elutasítják, és megbélyegzik azokat, akik nem ilyennek ismerik Istent.
Isten azonban őhozzájuk is kegyelmes, és ez úton is kéri, ne gondoljunk róla ilyen szörnyeteg-jellemet. Ítélet ugyan lesz, de igazságos, és könyörületes: nem lesz megkínzás, csupán örök élet, vagy visszavonhatatlan halál, semmi további szenvedés.
Mert ilyen Isten! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!