Melyik hittet kéne felvennem?
#21
vannak dolgok, amit képtelenség nemhívőkenk elmagyarázni. Ebbe bele kell törődni.
Tulajdonképp a hit összes lényegi részét nem lehet racionálisan elmagyarázni.
Ebbe is bele kell törődni.
Olyan ez, amikor küzdünk egy szép vers elemzésével, sok okos, igaz dolgot mondunk el róla, és mégis .. mintha végtelen lenne, és csak részeket tudunk megragadni.
A szép vers is, mint az istenhit, a végtelen felé nyitott, és csak csodálkozik a hívő is, a verselemző is.. Mert mégis más, ha a szép verset olvassuk., vagy ha a róla írt nagyon értékes elemzést.
Olyan az istenhit, mint a szerelem. Átélni lehet, hatalmas élmény.
Azután a szerelmesek kis butaságokban fogalmaznak meg egymásnak dolgokat belőle.
És a környezetnek.. Az pedig semmit nem ért belőle. Csak azt látja, egymásba bolondultak, bolondságokat beszélnek : )
Honnan tudta Bach? Az ihlet. Hogy isteni az ihlet? Ő hallotta. Az ihlet – isteni eredetű.
Ezt minden alkotó művész pontosan tudja, nincs is valamirevaló ateista művész. Minden műve végén megköszönte Istennek, csak az Ő dicsőségére írta le. És a mi örömünkre. Bach: istenbizonyíték- mondja a költő. Soli Deo Gloria. Istené a dicsőség.
Miért ne lenne valamirevaló ateista művész?
Szóval egy ember, ha meg akar térni, esélye sincsen rá, mert nem tudja, miből ismerheti fel, hogy az általa választott isten szól hozzá.
re23 és az eltűnt kedves Kérdezőnek:
A „választott” jelzőt el lehet hagyni, ez a világ, az Istenhit, nem wellness –szálló, hogy választunk valamit, ami tetszik, kellemes. Nagyon sokan tértek meg, a halál pillanatáig esélyünk van erre. (még a kereszten is tért meg – a jobb lator! , tudod.)
Isten a Lét — mondták a skolasztikusok -- pontosabban soha, sehol nem fogalmazták meg.
Az Egy -- mondták a régi görögök - ami végtelen részre bomlik a jelenségek világában, a kozmosz, ami csillagrendszerekre, a Földre, a földrészekre, az erdőkre a fákra a z ágakra , az ágakon a porszemekre, az azokban a határozatlansági relációkban megjelenő részecskékre... És a tudományos gondolkodás ezekből a részekből rakja össze analitikus gondolkodásával – de hát, ajaj, végtelen ...így csak egy nagyobb részt. )
De a két mondatod jobban összefügg, mint gondolod. Nincs ateista nagy, ihletett művész, mert az ihletben „hallja Istent” az ihlet olyan intuitív állapot amikor az Egy (vagyis Isten) tapasztalható. Mindenkinek vannak ilyen intuitív pillanatai, ezzel rokon a sexual unio is.
Tudod magad is:
ilyenkor nem két (2)-elkedik semmiben az ember – mert az egészet tapasztalja, nem csak a „részt”. Nem egy duális, tükrözött tudatállapot. (ez az ördöggel lépett az emberi tudatállapotba, ami eredendően isteni, isteni képmás. Diabolos – di a kettősségre utal, vádoló, dobálózó , ellenlábas. Vagyis itt jelenik meg a 2, ebből a megtörtségből, ott már van 2 : jó és rossz, fekete –fehér. Yin-yang.
Ez más, mint a tudományos analitikus gondolkodás (bár a tudósoknak s vannak ihletett pillanatai, sőt!). Ilyen a misztikus unio is - a misztikusok írnak róla, (ők nem művészek, mert ahhoz még egy kifejezésmódot, technikát gyakorolni kell, mesterfokon tudni) (de lehet misztikus művész is , pl a szufi Hafiz) és azt is tudjuk, hogy pontosan nem lehet a lényeget kommunikálni. De nem baj, ezért vannak gyönyörű verseink, amik kísérletek a kimondhatatlan kimondására.
Ez a pillanat „kilóg az időből” – ahogy a költő mondja. : ))
Weöres Sándor: Örök pillanat
Mit málló kőre nem bizol:
mintázd meg levegőből.
Van néha olyan pillanat
mely kilóg az időből,
mit kő nem óv, megőrzi ő,
bezárva kincses öklét,
jövője nincs és multja sincs,
ő maga az öröklét.
Mint fürdőző combját ha hal
súrolta s tovalibbent –
így néha megérezheted
önnön-magadban Istent:
fél-emlék a jelenben is,
és később, mint az álom.
S az öröklétet ízleled
még innen a halálon.
*
"Honnan tudta Bach? Az ihlet. Hogy isteni az ihlet? Ő hallotta. Az ihlet – isteni eredetű.
Ezt minden alkotó művész pontosan tudja, nincs is valamirevaló ateista művész."
Igazán nagy műveletlenségre vall, ha szerinted nem volt nagy ateista művész.
Douglas Noël Adams (1952–2001) író
Isaac Asimov (1920-1992), amerikai sci-fi író
Charles Bukowski (1920-1994), amerikai költő
Arthur C. Clarke (1917-2008), amerikai sci-fi író
de Sade márki (1740-1814), francia író
George Eliot (1819-1880), angol írónő
Nadine Gordimer (1923-) Nobel-díjas írónő
Robert Graves (1895-1985), angol költő, író
Harry Harrison (1925-), sci-fi író
Robert Heinlein (1907-1988), amerikai sci-fi író
Pär Fabian Lagerkvist (1891-1974) Nobel-díjas író
Philip Larkin (1922-1985) angol költő, poeta laureatus
H. P. Lovecraft amerikai horror író
George Orwell (1903-1950) angol író
Harold Pinter (1936-2008), Nobel-díjas író (2005)
Salman Rushdie (1947-) az iszlám egyik legnagyobb kritikusa
José Saramago (1922-2010), Nobel-díjas író
Forrás wikipédia. Esetleg még párat kérsz?
de Sade márki - olvasgasd őket, ezek nekem nem nagy művészek.
Bachot meg ne merj hallgatni! nem neked való.
És le lehet szállni rólam, 29-eske.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!