Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Biblia? A biblia elején 2...

Lee12 kérdése:

A Biblia? A biblia elején 2 teremtéstörténet van leírva?

Figyelt kérdés
az eggyik a 7 napos teremtéstörténet a másik pedig a kerttörténet? tudnátok nekem összehasonlítást írni erről a 2 történetről (PL: különbség hogy az egyik 7 napos a másik meg hosszab és spontánabb ötletektől jött létre?
2011. nov. 8. 10:45
1 2 3
 1/29 anonim ***** válasza:
97%

Egy történet, csak kétféleképpen elmondva:


Az első beszámoló a világ teremtéséről beszél, a teremtési sorrendről. Az első naptól az ember teremtésével bezárólag. Itt az ember teremtését nem részletezi, csak annyit, hogy Isten a saját képére teremtette őket, férfinak és nőnek teremtette őket, illetve, hogy feladatul kapták, hogy gondozzák és töltsék be a földet. Slussz.


A második beszámoló pedig kifejezetten az ember teremtésére fókuszál. Részletesen leírja, hogyan alkotta meg az első emberpárt. Először Ádámot. Milyen környezetbe helyezte (Éden-kert részletes leírása), milyen feladatot adott Ádámnak (állatok elnevezése). Beszél a tilalomról, a két fáról (jó és rossz tudásának fája, élet fája). Ezután Éva teremtését részletezi, és azt, hogy Ádám mennyire örült a feleségének. :)


Kb ennyi.

Ha nincs Bibliád és el akarod olvasni, itt egy online Biblia:


[link]


Elég csak az első és második fejezetet elolvasni a kérdésed megválaszolásához.

2011. nov. 8. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/29 anonim ***** válasza:
76%

Szia!


Ahhoz, hogy megértsük miért van 2 teremtéstörténet, ismernünk kell a héber gondolkodásmódot. Ők ugyanis nem lineárisan gondolkodnak, hanem előbb elmondják az egész történetet elejétől a végéig, majd ebből kiemelnek egy részt és azt mutatják be részletesen. Hasonlót láthatunk a próféciáknál, pl. Dániel könyvében a 70 hétről szóló próféciában.


Üdv. Péter

2011. nov. 8. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/29 anonim ***** válasza:
15%

Igen, kettő és kétféle istenkép is jelenik meg.

Mircea Eliade minden idők legnagyobb vallástörténészének alapművét, A vallási eszmék és hiedelmek története - című munkát forgathatod e tekintetben is haszonnal.


Egy speciálisan törzsi Isten, aki a Zsidó nép saját istene és egy kozmikus Isten alak lép elénk. Az első teremtéstörténet eredete valószínűleg kánaánita, a másodiké héber. A kozmikus Isten inkább a letelepedett népekhez kötődött és a földműveléshez. A törzsi Isten a pásztorkodáshoz. Jószerivel ennek szembeállítása történik a Káin és Ábel cuccban. (messze nem a testvérgyilkosságról szól) Eliade felhívja a figyelmet arra, hogy a kozmikus Isten messze nem annyira személyes jellegű, zsarnok, hisztériás, hiú, féltékeny mint a Törzsi Isten. A zsidók személyiséggel ruházták fel az Istent (bár nem túl vonzóval) ez rendkívüli vallástörténeti jelentőségű. A személyes és személytelen egyetlen Isten nem új találmány, de egy ennyire antropomorf az igen. Az igazság az, hogy a zsidóknak páratlan leleményességgel sikerült számos vallásilag idegen elemet szinkretizálniuk eredeti hitükbe, anélkül, hogy ez komolyan veszélyt jelentett volna Törzsi Istenükre. A kereszténység ellenben kidomborította az Isten egyetemességét és Kozmikus jellegét. Úgy hogy ez már elfogadhatatlan a számukra, ahogy az iszlám is. Visszafelé ez nem igaz a muszlimuk (részben) érvényesnek tartják a kereszténységet és a judaizmust. A keresztények a judaizmust. De a zsidók egyiküket sem.

2011. nov. 8. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/29 anonim ***** válasza:
59%

Teremtés hat napos leírása: IMóz1,1-től IMóz 2,4 sor feléig, mely így zárul: " Ez az égnek és a földnek eredete, a mikor teremtettek."


Majd kezdődik a részletezése a hatodik napnak az IMóz 2,4 sor második felétől, mely így kezdődik: "Mikor az Úr Isten a földet és az eget teremté, még semmiféle mezei növény sem vala a földön...".


Első nekifutásra egy rosszul értelmezett szövegösszefüggésbe botlunk ezzel kapcsolatban, pedig a legkevésbé sincs semmilyen kétféle teremtés a teremtés leírásában.


Éppilyen szöveg-félreértésbe eshetünk bele, mikor ezt olvassuk: Lk 23,43 "És monda néki Jézus: Bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban." Holott, ugye tudjuk, hogy Krisztus nem aznap volt a "paradicsomba". Pedig mikor az újszövetség íródott nem volt vessző, ezt utólag szúrták be, és így értelmetlen. De ha máshova tesszük?: És monda néki Jézus: Bizony mondom néked ma, velem leszel a paradicsomban." Itt, ma mondom, mikor kereszten lógok, elítéltek, a vér ömlik belőlem, velem leszel az örök életben.

Bocsánat a témától való eltérés miatt, csak a szövegértelmezési párhuzam végett gondoltam megosztani az észrevételem.


A kérdésre a válasz: A Biblia elején nincs két teremtéstörténet leírva, pusztán a teremtés hatodik napja lett kiemelve többek között az ember teremtése, tanítása, társának megszerzése, teremtése, az embernek adott feladat, parancs tekintetében.


Üdv: L

2011. nov. 8. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/29 anonim ***** válasza:
33%

Csak, hogy bekavarjalak, én egy másik nézőpontból közelítem meg a témát: a két teremtéstörténet nem véletlen. Igaz, kétféleképpen számol be ugyanarról, először egyetemes szinten majd emberközpontúan, de a háttérben nem ez áll. Nem is egyszerű ismétlés, ami a héber nyelvben a fontos dolgok kiemelésére szolgál, mert az nem ilyen szerkezetben létezik.


Az ember teremtése azért lett kétszer leírva, mert kétszer történt meg. Egyszer a szellemi ember lett teremtve férfivá és nővé, Isten képére. Ők inkább szellemi lények voltak, bár nehéz megfogalmazni, hogy mik is. A bűneset miatt azonban megtörtént az, amit Isten mondott: meghaltak. Pontosabban kizuhantak (a legtöbb nyelvben a bűnbe esést bukásnak, zuhanásnak hívják) abból a létformából, amiben léteztek (rájöttek, hogy "meztelenek") és az anyagba süllyedtek, anyagi testet kaptak (Isten állatbőrből ruhákat készített nekik)azaz egy másik testet a tökéletes szellemi test helyett.


És hogyan készítette ezt a testet? Úgy ahogyan az állatokét. De aztán belelehelte a lelkét és így lett az ember élő lélekké. Ha megnézed a két leírást, látod is, hogy az elsőben az ember teremtése sokkal szellemibb, az ember célját és lényegét ragadja meg, míg a másik leírás föld ízűbb, sűrűbb, anyagibb és tompább. És ezeket a jelzőket azóta nyugodtan ráhúzhatod az emberi létezésre.


Ez nem csak az én agymenésem,a zsidó misztikusok évezredek óta nagyon hasonlóan írják le ezt a történetet a Tóra alapján. Az ő szent könyvük, tudják miről beszélnek.


Tisztelettel,

FReya

2011. nov. 8. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/29 anonim ***** válasza:
57%

Kedves Freya! Bocsánat a vitatkozásért, de nem értek egyet.

Az első szellemi?

"És monda Isten: Ímé néktek adok minden maghozó fűvet az egész föld színén, és minden fát, a melyen maghozó gyümölcs van; az legyen néktek eledelül. " Ez nem éppen szellemi...


"Egyszer a szellemi ember lett teremtve férfivá és nővé, Isten képére."


Tévedsz az "első teremtésnél" lévő szöveg teljesen passzol a úgynevezett "második teremtéshez".

"Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket. "


Kit teremtett az ő képére? "Isten képére teremté őt: férfiúvá" Éva viszont Ádámból lett teremtve - "és asszonynyá teremté őket". Nem azt írja, hogy "Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá" és pont, hanem és asszonnyá teremté őket. Éppúgy, ahogy a hatodik nap részleténél le van írva.


Üdv: L

2011. nov. 8. 22:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/29 anonim ***** válasza:
26%
Lol, XD, Mircea Eliade a Sorbone professzora, a vallástörténet klasszikusa, egyetemi kötelező 0%-ot kap. :) :) :). Szégyen
2011. nov. 9. 09:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/29 anonim ***** válasza:
20%

És, Freya is (más ügyből kifolyólag) 0%-ot kapott, holott nála kevesebb igaz keresztény van.


üdv

2011. nov. 9. 09:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/29 anonim ***** válasza:
54%

Szia!


Tudod MAB attól, hogy valaki professzor a Sorbone-on, vagy akár igaz keresztény még nem jelenti azt, hogy mindenben igaza van, és tévedhetetlen.


A pontozást ne vedd a szívedre. Ez csak egy játék a számokkal, ki éppen milyen hangulatban van, vagy éppen kik járnak erre...


Üdv. Péter

2011. nov. 9. 10:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/29 anonim ***** válasza:
25%

Tudod Péter


eszemben sem volt a szívemre venni, nyilván van aki a körben forgó érvelést szereti (fundik) van aki a nyílt értelmet (pl. Eliade) /azt azért remélem, ha az illetők valamilyen komolyan vehető összehasonlító-vallástörténeti stúdiummal kerülnek szemben esetleg a reflex helyet, elgondolkodnak, ellenkező esetben rájuk fér egy ménkű nagy bukás.

2011. nov. 9. 11:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!