Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Kik a habiruk? Valóban azonosa...

Kik a habiruk? Valóban azonosak a héberekkel?

Figyelt kérdés

minden érdekel velük kapcsolatba

+források


2011. aug. 17. 12:50
 1/5 Tyler913 ***** válasza:
100%
Ne haragudj,sajnos forrast nem tudok adni,de oran emlitette a tanar.A habiruk nem azonosithatoak 100%-ig a heberekkel,hanem olyan emberekre utal,akik Palesztina kornyeken eltek,altalaban nomadizaltak,akar zsoldoskent is felberelhetoek voltak.Ha jol tudom,habiru/hapiru neven foleg az egyiptomi forrasok emlitik oket.Persze nem kizart,hogy a nevhasonlosag a heberekkel rokoni szal vagy azonossag.De mint mondtam,a habiru inkabb egy adott teruleten nomadizalo torzsek egyiptomi megnevezese volt,mintsem egy homogen nepcsoport onmeghatarozasa.
2011. aug. 17. 16:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:

köszönöm a választ, bár egy jórészét ennek ki tudtam hámozni az angol nyelvű wikipediából

ha lehetne nem tudnál évszámot, vagy földrajzi megnevezéseket adni?

ha igen azt is megköszönném +zöld kéz

2011. aug. 17. 17:51
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


Évekig vitatkoztak a tudósok, hogy az amarnai táblákon említett habiruk, akik az i.e. XIV. században a Jordánon túlról érkezve megszállták Kánaánt, valóban a héberek-e vagy sem. A közelmúlt felfedezései megerősítik a két nép azonos voltát. A Beth-Sanban talált emlékoszlop, melyen II. Ramszesz felirata látható, említi a habirukat, akik Palesztinának ugyanabban a részében éltek, ahol a héberek az i.e. XIII. században, a bírák korában. Egy újabb tábla az amarnai irattárból a habiruk egyik vezérét említi nevének feltüntetése nélkül, II. Amenhotep Memphisben felfedezett emlékoszlopa pedig Palesztinából elhurcolt habiru foglyokról tudósít. Mind több és több tudós fogadja el a feltételezést, miszerint a habiruk a héberek voltak.


Üdv. Péter

2011. aug. 17. 22:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
100%

Szia!


Találtam egy idézetet, ami talán segíthet még:

„Sok kiváló szakértő, akik alaposan átvizsgálták az anyagot, bizonyossággal azonosítják az amarnai levelezés habiruit Józsué hadseregével. Rámutattak arra a tényre, hogy azoknak a városoknak a kormányzói tartottak fenn levelezést Egyiptommal, amelyeket az izráeliták később hódítottak meg: Megiddó, Askelon, Akkó, Gezer és Jeruzsálem. Másrészt azok a városok, amelyek már korábban elestek, vagy önként megadták magukat Józsué seregével szemben, egyáltalán nem szerepelnek a levelezők között (például Jerikó, Beér-Seba, Béthel, Gibeon, Hebrón). A nemzet Istennel való szövetségkötésének amely az Ebál és a Garizim hegyén, Sikem közelében történt ünnepélyes megerősítésével kapcsolatban nagy jelentőségű az az adat, amit Abdu-Hepa, Jeruzsálem királya egyik levele (EA 289) szolgáltat ezzel a megjegyzéssel: ’Vagy úgy fogunk tenni, mint Labayu, aki Sikem országát átadta a habiruknak?’” (G. L. Archer: A Survey of Old Testament Introduction, 10. kiadás, Chicago, 1975)


Az amarnai levelekre érdemes rákeresned a Neten, annyit azért írok róluk, hogy első darabjaik véletlenül kerültek elő 1887-ben. Ezt követően El-Amarna feltárása során IV. Amenhotep (Ehnaton) fáraó fővárosában, a királyi levéltárban fedezték fel a további darabokat. Az agyagtáblára rótt levelek a kor nemzetközi diplomáciai nyelvén, babilóniai ékírással íródtak. Számos levél a kánaáni városállamok királyaitól érkezett, akik sürgős segítséget kértek a fáraótól az országukat elárasztó "habirukkal" szemben. A levelek tanulsága szerint egyik város a másik után került veszedelembe. Segélykérésük azonban nem talált visszhangra az egyiptomi udvarban. Ehnaton fáraót lekötötték belső problémái: főként vallási reformjai, fővárosa áthelyezése, így birodalma politikailag és katonailag meggyengült.

Sokan vitatták és vitatják ma is, hogy az amarnai levelekben emlegetett habiruk kik lehettek valójában. Ma a legtöbben azt vallják, hogy a "habiru" kifejezés nem egy nép megnevezésére szolgált, hanem sokkal inkább társadalmi csoportot jelölt. Olyan fosztogató, gyülevész, jövevény népeket, akik zsákmány reményében időről időre rátámadtak a gazdagabb, civilizáltabb városokra.

Ez az értelmezés azonban nem zárja ki azt, hogy a kánaáni városlakók az ie. 1400 körül Egyiptomból menekülő, volt rabszolga népcsoportot, Izrael fiait, szintén a "habiru" névvel illeték. Hiszen hontalanok voltak, korábban is alacsony sorban éltek és a kánaáni városokat pusztították. Valószínűleg éppen a "habiru" elnevezésből eredt a népcsoport későbbi, héber megnevezése is.


Üdv. Péter

2011. aug. 17. 22:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:
nagyon köszönöm ismét az összes választ, csakhogy újabb kérdés merült fel bennem, a héberek előtti kánaán népességével kapcsolatban, de ezt inkább új kérdésként teszem fel, lemérem erre is lesz néhány hasonlóan jó válasz
2011. aug. 18. 06:46

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!