Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A zsidó vallásban milyenek a...

Timika89 kérdése:

A zsidó vallásban milyenek a temetkezési szokások?

Figyelt kérdés
Meg úgy egyébként is érdekelnek a szokásaik, amelyek eltérőek, érdekesek, mások. Igazi válaszokat kérek, tényleg kíváncsi vagyok. Köszönöm előre is.
2011. júl. 29. 18:33
 1/9 anonim ***** válasza:

Én úgy tudom, például nem visznek virágokat, mert az az élőknek való.

(Remélem, nem kevertem össze valamivel.)


[link]

Ezen a blogon olvashatsz minden témáról. :)

2011. júl. 29. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:

Kövek használata a temetkezéshez már nagyon korán szokássá vált mind a nomád, mind a letelepedett népcsoportoknál. Ahol volt rá lehetőség, ott barlangokban helyezték el az elhunytakat, és sziklákkal zárták el a bejáratot, védve a sírt a betolakodóktól és a vadállatoktól. Ahol nem volt lehetőség a barlangi temetkezésre, ott kövekből emeltek sírt a halottak fölé. Mivel a halottakat továbbra is élőnek tartották, ezért szokás volt élelmet és használati tárgyakat is elhelyezni a sírban, hogy az eltávozott megfelelő körülmények között tudja folytatni életét a túlvilágon.

A Pátriárkák korában vált szokássá családi sírbolt kialakítása. A korszak végén már vésett síremlékek jelezték az elhunyt kilétét, bár ezt elsősorban a gazdagok engedhették meg maguknak. Az erre vonatkozó legrégebbi utalás a Talmud azon megjegyzése, hogy „egyike azon dolgoknak, mely károsan befolyásolja az ember tanulását, a sírfeliratok olvasgatása”. (bHorajosz 13b).

Az első sírkő, amit a Biblia említ, a Jákob által Ráchel sírja fölé emelt emlékkő volt. (Gen. 35:20) Későbbi korokban általánossá vált a síremlékek állítása, a kövek jellegét az adott kor és helyszín hatásai alakították. A diaszpórában élők gyakran átvettek bizonyos szokásokat a befogadó néptől, ezért találhatunk a különböző országokban eltérő motívu-mokat a sírköveken.

Az első látható különbség két temető között mutatja, hogy askenázi, vagy szefárd kö-zösség temetőjében járunk. A szefárdok fekvő sírköveket használtak, egyszerű díszíté-sekkel, míg az askenázi hagyományokat követők álló sírköveket emeltek halottaik fölé, és jobban érvényesült a nyugati művészeti irányzatok hatása, ez utóbbi megállapítás azonban érvényes Északnyugat-Európa nagy szefárd centrumaira – elsősorban Londonra és Amszterdamra is. Amit mindkettőről elmondhatunk, az az, hogy valamilyen zsidó jelkép akkor is van a sírkövön, ha a rávésett szöveg az adott ország nyelvén íródott.

A temetőt több kifejezéssel is jelölik a héberben: bész hakvorosz (’sírok háza’, Nech 2:3, mSzanh 6:5), bész olám (’örökkévalóság háza’, Koh. 12:5), vagy arameus formában bész olmin (Koh. Rabba 10:9, Targ. Jesája 40:11, jMoed Qatan 80b), bész moed lechol cháj (’minden élő kijelölt háza’, Jób 30:23), vagy eufemisztikusan bész hachájjim (’az élet / élők háza’).

Áron leszármazottainak, a kohénoknak tilos belépni egy temetőbe, kivéve közvetlen hozzátartozó – szülő, gyerek, feleség, fiú- és hajadon lánytestvér – temetésére (Levit 21:2-4). Ezért vált szokássá, hogy a kohénokat külön sorba temetik, a temető fala mellett, így a rokonok meglátogathatják a sírokat anélkül, hogy a tulajdonképpeni temetőbe be kellene menniük. Gyakran egy a földre meszelt vonallal jelzik, meddig mehetnek be a kohénok az adott temetőbe. Talán ez a probléma is hozzájárult a sírkőállítás szokássá válásához: így a kohén tudja, hol fekszik sír, és ezáltal elkerülheti a rituálisan tisztátalan-ná válást (vö. tOholosz 17:4).

Ha valaki harminc nap elteltével megy egy temetőbe, speciális áldást kell mondania, amely a semone eszré második áldásával fejeződik be: „Áldott az Örökkévaló, aki feltá-masztja a halottakat” (bBrachosz 58b, tBrachosz 5:6, Sulchán Áruch OCh 225:12). Ezt az áldást általában jól látható táblán szokás elhelyezni a temető bejáratánál.

A temető bejáratánál kis ház áll, itt végzik a halott rituális előírásoknak megfelelő mosdatását és öltöztetését. A sírhelyeknek nincs lejárati ideje, ugyanarra a helyre nem lehet még egyszer temetni. Kihantolás csak akkor megengedett, ha a hamvakat a Szent-földön temetik újra. A rabbik, tudós emberek sírja fölé gyakran kis épületet (ohel) emel-nek, amely lehet zárt, de néha csak egy négy oszlopon nyugvó tető. A síremlékek kőből készülnek, kivéve ott, ahol nagyon nehéz, vagy drága kőhöz jutni, ez is magyarázhatja, hogy miért találunk egyes temetőkben (pl. Erdélyben) fejfákat, bár ebben valószínűleg a környezet hatása is jelentős szerepet játszik. A sírkövet a hétnapos vagy a 30 napos gyász illetve a gyászév letelte után állítják, ebben elsősorban a helyi szokások a mérvadóak: Erec Jiszroelben inkább az első kettő a diaszpórában inkább az utóbbi gyakori. A teme-tőből tilos bármit is kihozni, ezért fordulhat elő, hogy a temető falába építve régi sírkö-veket láthatunk. A hagyományos temetőkbe nem visznek virágot, sem a temetés, sem temetőlátogatás alkalmából, hogy a szegények sírja ne legyen ezáltal megszégyenítve, továbbá mert a Talmud szerint .”tilos a halottakhoz vagy a sírokhoz tartozó dolgokból bármit az élők számára felhasználni” (bSzanhedrin 47b, vö. Sulchán Áruch Jore Déo 364:1), és végül mert ezt nemzsidó szokások utánzásának tartották. Modern hitközségek-ben nem ellenzik a sírok díszítését virágokkal, miután ez a halottak tisztelete miatt törté-nik (vö. bBéca 6a).

A temetésre és a gyászra vonatkozó előírások rendkívül szigorúak (ld. Sulchán Áruch Jore Déo 341-403). A haldokló mellett mindig lennie kell valakinek, hogy megkönnyítse az utolsó perceket, segítsen elmondani az előírt imákat (bűnvallomás, S'má Jiszroel), hogy az eltávozó lélek megtisztulva indulhasson a túlvilágra. A hozzátartozókat azonban eltávolítják mellőle. A halottat szalmával meghintett padlóra teszik, miután szemeit le-zárták, állát felkötötték.

A halott tisztelete az előírások szerint megköveteli, hogy minél előbb eltemessék, le-hetőleg még aznap. Csak indokolt esetben (pl. közvetlen hozzátartozók távolléte) lehet ettől eltérni. Tilos a halottat magára hagyni, a szükségesnél többet szállítani. A halottal való foglalkozás (mosdatás, öltöztetés, temetés) nagy micvének számít, mivel ezért nem várhatunk viszonzást.

A halottat fehér ruhában (a Ros haSonokor, Jom Kippurkor és a Szédernél viselt kitli) temetik: fehér az angyalokéhoz hasonlatos bűntelenség színe. A férfiakat imaleplükben (tálisz) helyezik örök nyugalomra. A gyalulatlan fából készült koporsót a hagyomány szerint nem szögezik le, feltehetőleg a feltámadással kapcsolatos elképzelések miatt. A halott kezébe kis faágat, vagy kis favillát is tesznek, hogy feltámadáskor ki tudja „ásni magát”, és eljuthasson a Szentföldre.

A sírok látogatásakor szokás kavicsokat elhelyezni a sírköveken, Jákobra emlékezve, aki követ állított Ráchel sírja fölé. (Gen. 35:20) Ennek ugyanakkor nyilvánvaló célja lehetett a sír védelme emberektől és állatoktól (ld. R. Ovádja SZEFORNO kommentárját ad loc.).

2011. júl. 29. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat! Valaki esetleg meg tudná mondani, hogy a zsidóknál miért tilos a halottakat hamvasztani?
2011. júl. 29. 18:43
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

"Mert a test szent, a "Szent Szellem temploma", melyen keresztül tehetünk jót ebben a világban."


Valamint gondolj a Holokausztra.

2011. júl. 29. 18:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
Amy Winehouse-t akkor miért hamvasztották el?
2011. júl. 29. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
Nem hamvasztották...
2011. júl. 29. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

itt egy oldal, ami összefoglal csomó dolgot a temetéssel és a gyásszal kacsolatban, az égetésre csak annyit ír, hogy a Tórában le van írva, hogy temetni kell, gondolom a feltámadás miatt lehetett ez.

[link]

2011. júl. 29. 19:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
A hírekben azt hallottam, hogy Amy Winehoust hamvasztották, annak ellenére, hogy zsidók. Akkor most mi van? Csak kamuztak, hogy hamvasztották, közben pedig nemis? De annak akkor mi értelme?
2011. júl. 29. 20:05
 9/9 anonim ***** válasza:
Attól, hogy valaki zsidó, nem jelenti, hogy tartja is a törvényeket/hagyományokat/szokásokat.
2011. júl. 29. 20:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!