A Hórusz szem (ún. mindentlátó szem) tényleg zsidó szimbólum?
Szerintem nem mond ellent. Igen ez az olvasat is érvényes. Mint minden szimbólum ez is több olvasatú. _azt se feledjük, hogy Amenhotep reformja valszeg. hatással bírt a judaizmusra is azon keresztül a kereszténységre is. Hórusz szeme egyébként integrálja a Napot, a Kígyót és a sólymot is. A madár kígyó ellentét a legősibbek egyike. Ebben a szimbólumban a szem formája a sólyom, a szemből kígyó ered, maga a szem a nap. Vesd össze a Gilgamessel, vagy az ind-tibeti, garuda-nága ellentéttel szintézissel. A piramis sem véletlen, utal egy eszme eredetére, utal a dávid-csilagra is mellesleg. egy alapvető (szent)hármasságra, Végül archetípus szintjén és a mitológiákban is a Nappal áll összefüggésben. A Fényességgel, a látás funkciójával, és azzal azzal a különös ténnyel, hogy a nap tesz láthatóvá mindent, de a napba nem lehet belenézni. /ezt a tényt pozitívan és negatívan is lehet értelmezni. Pozitív Hórusz -szeme, negatív Szauron-szeme. Viccesen-komoly regényekben a képernyővel ellátott eszközeink, melyek előtt minden érzelmünket, utálatunkat, vágyunkat, zsigerünket és gondolatunkat feltárjuk, anélkül, hogy ez kölcsönös lenne, hisz a működő gép csak gép, a működés nem élet./ A nap életadó, de el is veheti az életet, és a földről nézve minden hozzá rendeződék, még a csillagok is. A naptár megalkotása, mint a tapasztalás rendszerezése, a legnagyobb találmánya volt az embernek. Ez tette lehetővé, a perioditások, a működések idejének meghatározását etc. A nap egyedül álmainkba nem nyer bebocsájtást, bár Jung szerint álmunkban egy belső nap a selbst irányába törünk, ez a két irány a Kint Nap és a Bent Nap együttesen alkotják az Isten archetípus fényesség attribútumát. Ez Két szem. Az egy szem lehet annak szimbóluma, hogy e két szemből az egyiket kioltottuk (ilyenkor luciferiánus tannal állunk szemben) illetve annak is, hogy e kettő lényegileg egy, azaz Isten mindent szintetizál, ilyenkor primordiális tannal kerültünk kapcsolatba. Az archetípus nem jó és nem rossz, hanem kétarcú, attól függően miképpen közelítünk hozzá. Pl. a Sárkány és a Kígyó negatív olvasatot kap a zsidó-keresztény kultúrában. (kivéve az Érckígyót) Ám más hagyományokban pozitív vagy ambivalens funkciói vannak. Egyiptomi hiedelmek, pre-columbián vallások, vagy buddhizmus, ahol a nágák (kígyó és sárkány lények bár emberi alakban is mutatkoznak)kifejezetten szövetségesei a Buddhának. Rendkívüli óvatossággal kell azonban hozzájuk közeledni. Filozófiailag tehát a primordialitással, az őseredetí egységes vallási élménnyel, a lét totalitásával áll mindez kapcsolatban.
Íme egy pozitív kép Ekadzati (Ekajati)a dzogchen tanok védelmezője. E tanokról úgy tartják, hogy 20. 000 egynehány évesek és a vallások feletti végső igazság kifejeződései. Ezen tanok védelmezője Ekadzati, aki csak e primordialitásra figyel egyetlen szemével. (hihi, az egyik kezében van egy kitépett szív... kéretik nem profánan venni.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!