Gyehenna (tűz tava) az örök halál, vagy az örök gyötrelem helye?
Attol fugg,kik szerint.Ha a korabeli zsido tulvilagkepet probalod elemezni,rajohetsz,hogy nem volt egyseges.
Sheol,Gyehenna,orok megsemmisules vagy tudatos alvilagi tartozkodas? Igazabol nincs konkretan megfogalmazva,es a Bibliaban is kulonbozo felfogasok tukrozodnek,amelyek sokszor ellentmondanak egymasnak.Amugy a Gyehenna eredetileg egy szemetegeto volt Jeruzsalem mellett,Jezus ennek a szimbolizmusat hasznalta fel,de ahogy irtam,ez csupan szimbolum,ugy is magyarazhatnam,hogy "a hely,ahova kerulni nagy szivas".
Ha megnezed,a Biblia a tulvilaggal kapcsolatban "mindket iranyban" (tehat a Mennyorszagot tekintve is) elegge kodos,igy a kerdesedre biztos valaszt senki sem adhat.
Tudom,hogy Teged ez nem elegit ki,de igazabol tokmindegy,mi van ott,nem kell vele foglalkozni.
Szia!
Ahhoz, hogy ebben valaki állást tudjon foglalni értenie kell, hogy a héber gondolkodásban mit jelent az örök kifejezés. A héber gondolkodásmódban ugyanis az örök kifejezés véglegeset, megváltoztathatatlant jelent. Így amikor örök büntetésről, vagy örök kárhozatról beszélünk, akkor annak nem az időtartamára utalunk, hanem a végleges voltára.
A tűz addig ég, amíg van ami táplálja. Jeruzsálem melett sincs már meg az a szemétégető hely, amire Jézus a példázatát építette. A gyehenna egyébként egy konkrét hely a hinnom völgye volt. Amikor a Biblia Jelenések könyvében bemutatja a tűz tavát, akkor az ítéletet mutatja be. Ezután azt olvassuk, hogy Isten mindent újjáteremt, mert az elsők elmúltak, és nem lesz többé halál, sem fájdalom, sem kín. Ha a tűznek tava az örökkévaló gyötrelem helye lenne, akkor ez a leírás nem igaz.
Üdv. Péter
Péter,
"Az ördög pedig, aki megtévesztette őket, a tüzes és kénes tóba vettetett, ahol a fenevad és a hamis próféta is van, és gyötrődnek éjjel és nappal örökkön örökké." Jel. 20,10
Itt nem a végleges halálról beszél, a Biblia, hanem örökké tartó gyötrelemről.
Jel. 20, 13-15 pedig azt írja, hogy az emberek is belevettetnek a tűz tavába, akik nincsenek beírva az élet könyvébe, amit egyben a második halálnak is nevez, ez az amit én nem értek. Most örök halál, vagy örök gyötrelem?
Jézus, a Mk. 9,43-49-ben pedig azt mondja el többször is, amikor a gyehennáról beszél, amit olthatatlan tűznek is nevez, hogy "ahol férgük nem pusztul el, a tűz nem alszik el", ez nem az örök halálra utal, hanem inkább az örök gyötrelemre.
Ugyanakkor és inkább a te véleményed felé hajlok, csak ugye ez nem a véleményen múlik. A Biblia alapján úgy tűnik, hogy örök gyötrelemről van szó...
"Mt.25,41: Akkor szól majd a bal keze felől állóknak is: távozzatok tőlem ti átkozottak az örök tűzre, amely az ördögnek és angyalainak készíttetett."
Itt is örök tűzről beszél a Biblia.
Szia!
Az örök gyötrelem tana bibliai tanításnak tűnhet egyes félreérthető igehelyek alapján. Ezek a "bizonyító" igék azonban – ha gondosan szemügyre vesszük őket – éppen azt erősítik meg, hogy a kárhozat halála valóban megsemmisülés.
Márk 9,43-49-ben Jézus Ésaiás 66,24-et idézi, ahol nem élő emberek, hanem "holttestek" férgek és tűz általi feltartóztathatatlan, teljes pusztulásáról van szó, ami óriási különbség. A holttestek férgek és tűz általi megemésztése értelemszerűen nem tart sokáig, és végeredményeként csak a semmi marad. Egyáltalán nem "halhatatlan férgekről" és vég nélkül szenvedő kárhozottakról beszélt tehát Jézus az ószövetségi igét idézve.
Mindenekelőtt azt kell megértened, amit már le is írtam, hogy az "örök"-nek fordított héber és görög kifejezések (leólám, és eis tón aiónión) a legtöbb esetben egyáltalán nem vég nélküli időt jelentenek. Istenre vonatkozóan jelentik ezt, de ha halandó emberre vonatkoznak, akkor értelemszerűen végérvényes a jelentésük: valami egészen addig tart, amíg csak az adott személy élete tart. Magyar nyelvünkben is használjuk ilyen értelemben az "örök, örökre" szavakat. Például ilyen mondásokban: "Hát ez már örökre így lesz (az én életemben)?" "Örökre neked adom."
Máté 25,41-46-ban például a "gyötrelem"-nek fordított görög szó (kolaszisz) jelentése: "büntetés". Egyszerűen azt jelenti ki tehát ez az ige, hogy örökre szóló, elháríthatatlan, megsemmisülésig ható a kárhozatra ítéltek büntetése.
Üdv. Péter
Sajnos mindkettő.
A tűznek tavába fog vettetni a pokol és a halál -ez van megírva. És a kínlódásuk füstje felmegy örökké.
A pokol az ahova most kerülnek az elkárhozott lelkek:
pokol = gyötrelem helye = hádész =örök halál.
A Nagy ítélet után mindez a tűznek tavába vettetik.
Péternek: Az örök szó sokszor szerepel, és ha nem örök lenne akkor Isten más szót használna
1 példa:
Azt irja a biblia hogy férgük el nem fogy:
Iz 66,24 – „látni fogják azok holttestét, akik fellázadtak ellenem. Férgük nem pusztul el, és tüzük nem alszik ki.”
Tudjuk hogy a féreg addig eszi a holtat amíg van mit egyen róla. ha már nincs akkor elmegy. Ha viszont örökké emészt egy testet a féreg akkor azt jelenti hogy emészti de mégsem fogy el nem?
ahogy van örök élet (menny) ugy van örök halál is:
Dán 12,2 – „feltámadnak, némelyek örök életre, mások gyalázatra, örök kárhozatra.”
Ahogy van örök boldogság(jutalom) ugy van örök büntetés is:
Mt 25,41.46 – „Ezután a balján állókhoz is szól: Távozzatok színem elől, ti átkozottak, az örök tűzre, amely a sátánnak és angyalainak készült… Ezek örök büntetésre mennek, az igazak meg örök életre.”
Vagy az olthatatlan tűzről mit szolsz?-ezt nem lehet másképp fordítani.
Lk 3,17 – „Szórólapátja már a kezében, hogy rendet teremtsen szérűjén, a búzát csűrébe gyűjtse, a pelyvát meg olthatatlan tűzzel elégesse.”
Amugy fontos tudni hogy Isten ha a Szeretet akkor gyűlölnie is kell (a Bűnt) nem?
hozzáfűzés az előzőhöz:
pl. Van egy feleséged, és nagyon szereted, akkor azt jelenti hogy gyűlőlöd a megcsalást nem?
Mert ha nem gyűlölöd akkor nem szereted.
Igy van Isten. Ő a bűnt gyülöli , mert maga a szeretet.
Sziasztok!
Érdekes elméletek kezdenek itt kibontakozni. Szóval az emberek meghalnak a tüzes tóban, és utána a holtestüket (ami elvileg azonnal elégett a tóban) a férgek rágják az örökkévalóságban. Hát nem tudom. Szerintem túl sok horrorfilmet néztetek...
Egyébként érdemes megfigyelni, hogy az egész história a lélek halhatatlanságáról szól. A halhatatlanság tana - mely szerint az alacsonyabb rendű, halandó test porrá lesz a halálban, a magasabb rendű, halhatatlan lélek pedig különválik és tovább él Istennél az üdvösségben vagy a kárhozatban – nem biblikus tanítás. Az ókori görög filozófia közvetítésével, a platonizmus, illetve még inkább az újplatonizmus révén hatolt be a lélek természetes halhatatlanságának eszméje a kereszténységbe.
Az ókori pogány vallások szinte mind vallották a lélek természetes halhatatlanságát. Izráel egyedül állt azzal az álláspontjával, hogy elutasított mindennemű halottkultuszt, a halált a bűn büntetésének tekintette, amelyből csak Isten kegyelme által, csak a halált okozó bűntől való elszakadás nyomán lehetséges a szabadulás, feltámadás által az idők végén.
Az őskeresztények még ugyanígy gondolkodtak a halálról. Az úgynevezett konstantinuszi fordulat nyomán azonban a kereszténység gyakorlatilag szövetségre lépett a pogány vallási és filozófiai eszmékkel. A lélek halhatatlanságának tana ettől fogva lett uralkodóvá a kereszténységben. Feledésbe merült a halál mibenlétéről és a haláltól való szabadulásról szóló eredeti bibliai tanítás. Közrejátszott ebben az is, hogy a kereszténység mindinkább "felhígult", miután i.sz. 380-tól állami törvény kötelezte a római birodalom valamennyi polgárát a kereszténység felvételére. A pogányságból jött, megtéretlen tömegek számára pedig hihetőbb volt a lélek halhatatlanságának emberi elképzelése. Könnyebb volt ezt elfogadni, semmint elismerni azt, hogy a halál a bűn zsoldja, és hogy annak hatalmából csak Isten kegyelme által, csak a bűnnel való szembefordulás útján szabadulhat meg az ember.
A középkorban véges-végig megkérdőjelezhetetlen volt a lélek halhatatlanságába vetett hit. A 16. századi reformáció idején is csak Luther és Tyndale1 látta tisztán az eredeti bibliai tanítástól való eltérést. A 20. század első felében valóságos forradalmat idézett elő a keresztény teológusok körében Karl Barth és Oscar Cullmann tanítása, akik azt vallották, hogy "platoniatlanítani" kell a halálról szóló kereszténytanítást, és helyreállítani az eredeti evangéliumi reménységet, a feltámadásba vetett hitet.
Sajnos csak az ún. tudományos teológia berkeiben zajlott le a szóban forgó nagy változás, a keresztény tömegek szinte nem is értesültek róla. Ráadásul napjainkban több teológus ötvözni, egyeztetni próbálja a 20. században ismét felfedezett eredeti biblikus tanítást a későbbiekben kialakult hagyományos keresztény felfogással.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!