Sátán alakította a katolikus egyházat? (sok ilyen véleményt hallottam) bibliai példa erre, vagy az ellenkezőjére?
rendesen: az egészet, és elgondolkodva az összefüggéseken, birtokolva az elemi iskola első 8 osztályában jó esetben összeszedett szövegértő képességünket. (A válaszaid alapján ez neked nem lesz nehéz :))
Csak egy példa: Ábrahám meghívástörténetét lehet történelmi eseményként is érteni, de lehet másképpen. És igen érdekes megfigyelni, hogy például később a prófétáknál vagy az újszövetségben a szerzők által már a megtéréssel van párhuzamba állítva. Ezen el lehet gondolkodni, hogy talán a történetnek más üzenete is van Istentől a hívő emberek számára.
imádkozva: ezt nem muszáj, csak így érdemes :) Annyi, hogy a Biblia ne irodalmi mű legyen, hanem Isten téged megszólító szava. Hagyj teret magadban, hogy a Szentlélek működjön benned miközben olvasod (és csak ő!)
"valóban, amiről nem olvastam, az nem zavar, kivéve, ha olyan dolgot állítanak, ami nincs benne a bibliában."
Ennek személyesen örülök, mert akkor ezek szerint az is zavar, hogy valaki azt állítja, hogy a sátántól való a katolikus egyház. :)
Az óhéber nyelv megtanulásához szükséges erőfeszítések lényegesen túllépik a biblia jobb megértésének jelentőségét, tehát nem értem miért lenne célszerű...
Ráadásul csak az általános iskolai hittan ismereteim(tehát alig pár év, heti egy órában - minimális tanulmányok) alapján is azt tudom mondani, hogy a biblia több nyelven íródott például görög nyelvű részek is vannak benne, ami ugye tovább nehezíti a helyzetet. Talán a pápa sem olvasta eredeti nyelven a bibliát...
Az, hogy az egyházat Jézus alapította(a ma jelen lévő aktív egyházakról beszélek), elég nagy hülyeség - amióta rájöttek, hogy szükség van egy új, teljesen hatalmi céllal kialakított egyházra, sőt ennek megfelelően létrehozott vallásra - mindenki a maga kénye kedve szerint alakít át és alapít keresztény egyházakat. Bizonyíték: mára már több száz van belőlük.
És hogy mi van azzal az egyházzal, amit állítólag (nagyon leegyszerűsítve a dolgokat, a lényeget megragadva) "Jézus alapított": az ha volt is egyáltalán, mára eltűnt. A keresztényüldözők kiirtották, vagy csak egyszerűen a többi, sokkal jelentősebb vallás mellett eltűnt, a hívek kihaltak, utódaik kényelmi szempontok miatt nem örökítették tovább.
Dehogy is, ezt csak az imádott brooklyni szektád tanítja, neked meg annyi eszed van, hogy mindent kritikátlanul elhiszel nekik. Inkább olvasd el:
Az Újszövetségi Szentírásban öt különböző metaforát találunk az egyház alapításával kapcsolatban. (Mt 16,18; 1Kor 3,11; Ef 2,20; 1Pt 2,5-6; Jel 21,14). Az egyik ilyen hasonlat, amikor Jézus Krisztus „sziklának” nevezi Pétert: „Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.” (Mt 16,18)
Egyesek kétségbe vonják Jézus ama szándékát, hogy ezzel egyházát Péterre alapozza, szerintük az egyház alapja valami más.
Mások azzal érvelnek, hogy a fenti szakaszban különbség van a görög Péter (Petrosz) illetve a szikla (petra) szó között, viszont figyelmen kívül hagyják a kézenfekvő magyarázatot: petra, a nőnemű főnév egyszerűen módosítva lett, hímnemű végződést kapott, mivel nőnemű szó nem lehet férfinév. A nembeli változtatásnak pusztán stilisztikai okai vannak.
Ezek a kritikák egyként mellőzik észrevenni, hogy Jézus arámul beszélt és a mindennapi életben Pétert Kéfás vagy (átírástól függően) Kéfa néven nevezte – ahogy ezt a Jn 1,42 mutatja. Ezt a szót fordítottak azután görögre Petrosz-ként. A valójában arámul elhangzott mondat, melyet Jézus Péternek mondott, tehát így hangzik: „Kéfa vagy, erre a kéfára építem egyházamat.”
Az egyházatyák – azon keresztények, akik időben, kultúrában és teológiai vonatkozásban legközelebb álltak az apostolokhoz – az alábbi idézetek tanúsága szerint tisztán megértették Jézus ama szándékát, hogy egyházát Péterre kívánta alapozni.
Tatianosz (120-172)
„Simon Péter válaszolta és mondta: «Te vagy a Messiás, az élő Isten Fia». Jézus erre válaszolta és mondta neki: «Boldog vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám, aki a Mennyben van. Én is mondom neked: Kéfás vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.»” (Diatesszaron 23)
Tertullianus († 220 után)
„Rejtve maradt valami Péter előtt, akit a felépítendő egyház sziklájának neveztek, aki megkapta a mennyek országának kulcsait és azt a hatalmat, hogy oldjon és kössön a mennyben és a földön. (vö. Mt 16,18 skk)” (De praescriptione haereticorum 22)
„[A]z Úr ezt mondta Péternek: «erre a sziklára építem egyházamat, neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.». … Miféle ember vagy te, hogy felforgatod és megváltoztatod az Úr nyilvánvaló szándékát, minekutána ő személyesen ruházta ezt Péterre. Rád építem egyházamat – mondja – és neked adom a kulcsokat.” (A szerénységről 21,9-10).
Origenész (184-254)
„Nézz [Péterre], az egyház hatalmas alapjára, a legszilárdabb sziklára, melyre Krisztus az Ő egyházát helyezte. És mit mond neki a mi Urunk? «Te kishitű» – mondja –, «miért kételkedel?» (vö. Mt 14,31)” (Homília a Kivonulás könyvéről 5,4).
Cyprianus (†258)
„Az Úr mondta Péternek: «Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.» [Mt 16,18-19]. … Őrá építette az egyházat, neki parancsolta meg először nyája legeltetését [Jn 21,17], és noha az összes apostolnak ugyanolyan hatalmat adott, mégis egy tanítói széket alapított, és tekintélyével az egy egység egy alapját és eredetét határozta meg. A többi [apostol] is az volt, ami Péter, de az elsőséget Péter kapta, és így mutatkozik meg az egy egyház, és az egy szék. Pásztorok mindannyian, de egy nyáj van, amelyet az összes apostol közös egyetértéssel legeltet. Aki ezt a Péter-egységet nem tartja, az hogyan gondolhatja, hogy megtartja a hitet? Aki elhagyta Péter székét, amelyre alapozódott az egyház, az hiheti magáról, hogy az egyházban van?” (A katolikus egyház egységéről 4; első változat)
„Egy Isten, egy Krisztus és egy egyház van, valamint egy katedra, mely az Úr szava szerint Péterre helyeztetett. Másik oltárt emelni új papsággal az egy oltár és egy papság mellett nem lehet. Aki máshol gyűjt, az szétszór.” (Levelek 43,5)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!