Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Itt valaki deista?

Itt valaki deista?

Figyelt kérdés
2010. dec. 22. 20:29
1 2
 1/13 A kérdező kommentje:
bocsánat, ha a kérdés nyelvileg hülyén hangzik , de nem írhattam ki úgy, hogy 'van itt valaki, aki deista?'
2010. dec. 22. 20:31
 2/13 anonim ***** válasza:
0%
így is hülyén hangzik
2010. dec. 22. 20:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
Ja, mert nem tudjuk, mit jelent.
2010. dec. 22. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
Segíthetek a kérdés megfogalmazásában? "Van közöttetek deista?"
2010. dec. 22. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
Az az ember a deista, aki elismeri, hogy van Isten, egészen a Teremtésig. Utána már a többit a környezet sajátos kialakulásának tulajdonítja.
2010. dec. 22. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
ez egy olyan vallási forma, ami azt mondja, h Isten csak elindította a világ fejlődését, a többit a természetre bízta.ha jól tudom. én személy szerint ezt az Istenhívő és az "evolucionisták" közti állapotnak tartom, ami szerintem olyasféle kiegyezés, én ezt tartom helyesnek. :)17/L
2010. dec. 22. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
27%

[link]


A deizmus képviselői hisznek ugyan Istenben, mint személyes létező valóságban, és feltételezik, hogy a világot a természeti törvényekkel együtt Isten teremtette (már a XIV. sz.-ban Isten mint ,,órás'', aki a világ óráját készítette), de tagadják Istennek a teremtésével való további együttműködését és a teremtésbe való beavatkozását, főképpen pedig tagadnak minden természetfeletti kinyilatkoztatást. A deizmus tehát Istent és a világot élesen különválasztja egymástól.


Arisztotelész deizmusa


Arisztotelész Isten-fogalma deista beállítottságú. Úgy véli, hogy a világ állandó függőségben van Istennel, hiszen Isten a világ végső oka. Az isteni okság azonban úgy értendő, hogy oksági működésének hátterében a ,,materia prima'' húzódik meg, mint valamiféle örök, potenciális hordozó (ezzel a teremtés ki van zárva), vagyis inkább a cél-okság, mint a Iétesítő-okság rendjében kell szemlélnünk Isten és a világ viszonyát, hiszen ő az, aki kiváltja a ,,materia prima'' megvalósulásra irányuló törekvését, amennyiben a képességiség állapotából a szubsztanciális formák felvételére aktualizálja a világot. Isten tehát végső soron a cél-okság kapcsolatában áll a világgal. Arisztotelész istene önmagába zárt, abszolút lény, akinek nincs tudomása a világról. egész belső működése önmaga szemlélésében és elgondolásában áll. Ez az önismeret, nem kétséges, hogy bizonyos személyes jelleget is ad istenének. E személyesség azonban nem jelenti azt, hogy Isten és a világ között olyan személyes kapcsolat volna, mint amilyen a személyes szabad teremtés és személyes gondviselés mozzanata. Hasonlóképpen a világ is önmagában zárt Arisztotelész szerint. Jóllehet fellelhető benne valamiféle vágyakozás, melyet Isten vált ki belőle, de ez a vágyakozás nem jelenti azt, amit a platoni eros jelent, vagyis az ember nem vágyakozik közvetlen az Istennel való egyesülésre és az Isten szemléletére, hanem csupán emberi létének megvalósulására és annak tökéletesítésére törekszik.


A felvilágosodás filozófiájának deizmusa


A felvilágosodás filozófiája tudatosan és kifejezetten a deizmus álláspontját képviselte az Isten-kérdésben. Miután Herbert von Cherbury (1581-1648) és John Locke (1632-1704) egy tisztán elvont és általános filozófiai Isten-fogalmat dolgozott ki, mely Istent csupán valamiféle általános lényeg gyanánt fogja föl, Isaac Newton (1643-1727) volt az, aki ezzel a kiüresített Isten-fogalommal szembeállította a maga teljesen zárt, s az általa kidolgozott mechanikai törvények szerint létező világát. Isten és a világ különválasztása ily módon lett megalapozva a felvilágosodás filozófiájában. Ezt a deista beállítottságot fejlesztette tovább a francia felvilágosodás részéről Voltaire (1694-1772) és Rousseau (1712-1778), míg Németországban Reimarus (1694-1763) és Lessing (1729-1781) voltak a deizmus képviselői.

E deista szemlélet értelmében a világ egy nagy gépezethez, mechanizmushoz hasonlítható, melynek eredete jóllehet Istenben van, de fennmaradásában mégis független Istentől. A gépszerű világ önmagától működik, belső matematikai szükségszerűséggel megvalósuló törvényeinek megfelelően, úgy annyira, hogy Istennek, miután a világot egyszer már megteremtette, a továbbiakban nem kell gondoskodnia róla. Newton deizmusa annyiban mérsékeltebb az előbbi álláspontnál, hogy ő a teremtésen kívül megenged még egy másik isteni működést is, nevezetesen azt, hogy Isten a világmindenség csillagainak törvényhozója és végső mozgatója, aki a kozmosz rendjét biztosítja. Newton erre az álláspontra úgy jutott el, hogy felismerte: a világmindenség gépezetének működésében tökéletlenségek és hiányosságok is észlelhetők, következésképp szükség van Isten létezésére, aki ezeket a tökéletlenségeket és hiányosságokat állandóan helyesbíti. E beállítottság tükrében Isten nem más, mint valamiféle ,,hézagpótló erő'', aki kiegyenlíti a világ-mechanizmus diszharmonikus eltéréseit. Ameddig azonban a világ képes a maga törvényei szerint önmagában is működni, Istennek nincs lehetősége arra, hogy beleavatkozzék a világ eseményeibe, hiszen egy gépezet mechanizmusába való beavatkozás mind a beavatkozó, mind a gép számára hátránnyal jár.

Nem nehéz felismernünk a deista szemlélet mögött az újkori természettudós sajátos világképét és ennek megfelelő Isten-képzetét. A deizmus arra törekszik, hogy a világot mindenestül önmagából, a maga törvényeiből magyarázza meg. Ezért utasítják el a deisták Isten természetfölötti beleavatkozásának lehetőségét a világba és az ember életébe, hiszen úgy vélik, hogy a csoda nem más, mint Isten ,,hézagpótló'' működése a teremtés művének ,,kijavítására''. Hasonló elvek alapján utasítja el a deizmus Isten ,,különleges beavatkozásainak'' tényeit is, melyek különösen az élet keletkezésére és a szellemi valóságnak a világban való megjelenésére vonatkoznak.


Deizmuson azt a vallásbölcseleti rendszert vagy világnézetet értjük, amely szerint ugyan van személyes, világfeletti Isten, de ez az Isten, miután megteremtette a világot, nem törődik vele. Tehát nincs isteni világfenntartás, sem gondviselés, nincsenek isteni parancsok, nincs és nem lehet kinyilatkoztatás, nincs a síron túl jutalmazás vagy büntetés.


A deizmust bölcseletileg nem sokan fejtegették, irodalma is nagyon csekély; annál nagyobb azonban a gyakorlati jelentősége annyiban, hogy nagyon sokan ennek a roppant kényelmes világszemléletnek alapjára helyezkedtek s két legyet véltek üthetni egy csapásra; az istenérveket sem kellett tagadniok. Istennel sem kellett törődniük. Különösen az angol szabadkőművesség s a vallási közömbösség (liberalizmus, modern protestantizmus stb.) fogadták el ezt a világfelfogást, amelyet inkább lehet modus vivendi-nek nevezni, mint bölcseleti rendszernek.


A deizmus azonban logikai szempontból tarthatatlan. Ha van Isten, ha az istenérvek egyáltalán bizonyítanak valamit, akkor nemcsak az bizonyos, hogy van Isten, hanem az is, hogy Isten igenis „törődik”, gondol a világgal. Először is fenn kell tartania, mert hisz a teremtmények nemcsak létrejöttük első pillanatában, hanem mindvégig is mástól: tőle való lények; a teremtés semmivel sem szükségesebb a létük fennmaradásához, mint a fenntartás. De Istennek erkölcsileg is gondolnia kell eszes teremtményeire. Isten a tökéletesség maga. A végtelen tökéletességgel azonban szükségképp együtt jár a végtelen bölcsesség, jóság és szentség is. Azaz: ha van Isten, akkor neki nem lehet közömbös, hogy azok a teremtményei, akik erre alkalmasak, azaz: eszes teremtményei, őt megismerik-e vagy nem, hogy az igazság, szentség, erény, bölcsesség, béke, rend és szeretet útjain járnak-e vagy nem; nem lehet neki közömbös, hogy teremtményei, gyermekei az erkölcsi jót vagy rosszat követik-e; s főleg nem lehet neki közömbös, hogy gyermekei boldogulnak-e vagy nem. Nevezetesen az emberi lélek sírontúli élete, örök fennmaradása, halhatatlansága a jóságos Isten fogalmától elválaszthatatlan. Mert ha jó az Isten s ha már megteremtette az embert, aki a végtelen jót, az örök boldogság fogalmát elgondolni képes, sőt természeténél fogva vágyódik utána, lehetetlen, hogy Isten ezt a végtelen fennmaradást és boldogságot, melynek vágyát az ember szívébe fektette, megtagadja tőle, legalább is akkor, ha az ember erényes és erkölcsileg tiszta élet által méltóvá tette magát a boldogságra. Ezt a gondolatot alább, a lélek halhatatlanságáról szólva, bővebben ki fogjuk fejteni. Itt legyen elég arra utalnunk, hogy a deista istenfogalom valóságos torzkép; Istent legszebb tulajdonságaiból, hogy úgy mondjuk: atyai mivoltából forgatja ki s valami érthetetlenül közömbös és esztelen lénynek tünteti fel, aki megteremt valamit anélkül, hogy megfelelő célja volna vele s miután megteremtette, tétlenül nyugalomba vonul, mint aki csak játékból alkot valamit s aztán azonnal cserben is hagyja, amit alkotott. Ez az istenfelfogás a végtelen tökéletességű Lényhez mindenesetre méltatlan s önmagában is ellenmondás.


A deizmus olyan Istenre vonatkozó felfogás, amelynek képviselői hisznek ugyan Istenben mint személyesen létező valóságban, és feltételezik, hogy a világot a természeti törvényekkel együtt Isten teremtette (már a 14. században: Isten mint órás, aki a világ óráját készítette), de tagadják Istennek a teremtésével való további együttműködését és a teremtésébe való beavatkozását (főképpen pedig tagadnak minden természetfeletti kinyilatkoztatást). Ezt a deizmust a legkülönfélébb változatokban a 16. század végétől kezdve képviselték, és kialakulása összefüggésben volt egy filozófiai, természetes vallás létesítésével (a deizmus vitathatatlan képviselője: Voltaire). A deizmus jogosan utasított el egy olyan istenfogalmat, amely Istenből hézagpótlót csinált, csak elhamarkodottan túl messzire ment. Az I. vatikáni zsinat elítélte a deizmust egyrészt azon explicit vagy implicit formában előadott deista nézet miatt, hogy Isten szükségszerűen teremtette a világot, ami egyenértékű Isten szabadságának tagadásával (ennek következtében egyébként minden deizmus ellentmondásokba bonyolódik), másrészt a természetfelettinek és a kinyilatkoztatásnak az elutasítása miatt (DS 3000-3020 3027 3031-3034).”


„A deizmus szerint van Isten, de nem törődik a világgal, azaz tagadja az isteni gondviselést és a kinyilatkoztatást. Ez is az istentagadás egy faja, mert egy olyan Isten, aki ha van is, de nem törődik azzal, amit teremtett, részünkre — nincs... Az ilyen Isten akár ne is volna...

Minden isteni jósággal ellenkezik e tan, mintegy közönyösnek, irgalmatlannak állítva Istent. „A gép forog, az alkotó pihen”.

A pantheizmus és a deizmus ellentétesek. Sem a világba olvadt, sem a világtól elszakadt, — velünk nem törődő — Isten nem lehet vallásosságunk tárgya, szeretetünk célja. Valóban sátáni világnézet. Ez egy lépés az ateizmushoz. Mi másra se jó, csak arra, hogy a teizmust támadja, mert maga a deizmus nem tud adni kielégítő világnézetet, azonban az igazít — teizmust! — támadni bármi gyönge érvekkel is, elég.

2010. dec. 23. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:
Bocs kedves 1. és 2. kommentelő, de nem én tehetek róla, ha nem tudjátok(az már a ti saját tudatlanságotok, inkább ne írtatok volna) és 3. köszönöm a segítséget a kérdés helyes megfogalmazásában.
2010. dec. 25. 21:44
 9/13 A kérdező kommentje:
Kedves utolsó válaszoló....Nem az volt a kérdés, hogy mi a deizmus. Azt már csak az első,második tudatlanságára a válasz. Akkor meg tessék nyitni egy új kérdést!( Teszem hozzá már valaki feltette és válaszoltak is rá.)
2010. dec. 25. 21:51
 10/13 anonim ***** válasza:
Sajnálom, én nem vagyok vallásos és nem ismerek ilyen cifra latin vallási kifejezéseket(tudom, hogy a "deus" "isten"-t jelent, de ebből nem következik a "deista" jelentése), és szerintem hatásosabb mód, ha a kérdésed alatt megmagyarázod, hogy mit jelent, amiről érdeklődsz, és úgy valószínűbb, hogy eljut az olyan műveletlen egyedekhez is, mint én vagyok, de ha nem is írod ki, nem hiszem, hogy érdemes fölháborodni, hogy megkérdeztem, mit jelent - egy illő kérdésben. Látod, megkérdeztem, válaszoltak rá, és mostmár tudni fogom, ha legközelebb találkozok vele.
2010. dec. 25. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!