A halottakért érdemes imádkozni?
A katolikus vallás szerint érdemes, sőt valahol a Bibliában is benne van, hogy szent és üdvös dolog a megholtakért imádkozni.
Az imával akkor segíthetünk a halotton, ha az a tisztítótűzben van, és imáink által hamarabb kikerül onnan, és feljut a mennybe.
Én ebben látok igazságtalanságot. Pl ha egy idős néni úgy hal meg, hogy nincs senkije (gyerekei, hozzátartozói meghaltak), és őérte lehet a kutya se fog imádkozni, de ha valaki úgy hal meg, hogy hagy maga után 2-3 gyereket, huszon akárhány unokát, akik még vallásosak is, és őérte lehet havonta mondatnak miséket, és sokat imádkoznak érte.
Mert az, hogy kinek hány gyereke, unokája van, az nem az illető érdeme, hanem Isten ajándéka.
Tehát szerintem nem a halott érdeme az, hogy halála után itt a földön hányan fognak érte imádkozni, és számomra kicsit fura, hogy Isten ez alapján ítélne.
Bocs a bonyolult megfogalmazásért, de remélem értitek mit akarok kérdezni.
Az oké, hogy szent és üdvös dolog az eltávozottakért imádkozni.
De az sehol nincs benne, hogy minél többen imádkoznak valakiért, annál jobb elbírálásban részesül.
2 okból:
- mert a gyászoló rokon lelkét megnyugtatja, hiszen ők hisznek abban, hogy így jó lesz a halottnak
- mert általában elég jó bevétele van belőle az egyháznak
Szerintem a dolog ott kezdődik, hogy halottért már nincs miért imádkozni, mivel halott. Addig kell vele foglalkozni, amíg él. Ha már nem él, akkor nincs kivel foglalkozni. Az elmulasztott dolgokat nem lehet helyrehozni egy-két imával, misével. A menny és a pokol is egészen más a Biblia szerint, mint amit mesélnek róla az emberek, de a tisztítótűz meg egyenesen népmesei szint.
Élőkért viszont érdemes imádkozni.
"Egyetértek mindkét hozzászólóval, de azt nem értem, hogy a katolikus egyház miért mutat be miséket 1-1 elhunyt lelkiüdvéért, és egy katolikus temetés is miért csak arról szól (nagyrészt), hogy könyörögnek a halott mennybe jutásáért?"
Azért mert ezt találták ki a papok.valami rizsa kell,különben nem szólna semmiről a temetés.ők pedig elégedetten elrakhatják a pénzt érte,és senki sem fogja azt mondani rájuk,hogy nem végezték el a munkájukat becsületesen.a halott azért halt meg,mert meg kellett halnia,és oda került ahova kerülnie kellett.aki hisz Istenben,az tudja,hogy a halottakért nem kell aggódni.aki nem hisz igazán,az csak lemásolja az egyház tanítását,gondolkodás nélkül.mert ok,tegyük fel van olyan,hogy tisztítótűz:egyrészt amit te is írtál az öreg nénivel kapcsolatban,az igazságtalanság lenne,másrészt meg mi alapján döntene az Isten,vagy aki eldönti a halott sorsát,hogy tovább kikerülhet-e a tisztítótűzből vagy nem? az alapján,hogy kiért hányan imádkoznak és milyen buzgón? ez nem így működik.Isten nem megvesztegethető.a halott azért van ott ahol van,mert oda kellett kerülnie,és valamilyen szinten ezt ő maga is akarta.Az egy más téma,hogy egy halottra szeretettel gondolni,kedves dolog,és ha eljut hozzá ez a szeretet akkor biztos,hogy jól fog neki esni.de ez a klasszikus imádkozás,meg halottért misét mondatunk,ez kissé sántít.egyébként,ha meghal valaki,és mondjuk,3 héttel rá misét mondatnak érte,mégis honnan a francból tudják,hogy misét kell érte mondatni? semmit sem tudnak a halott további életéről,lehet,hogy rögtön miután meghalt a mennybe jutott,vagy bárhová ahol jól érzi magát,szóval emiatt is marhaság ez.
2Mak 12,39-45 – „fölkeresték Júdást, hogy menjenek, hozzák el az elesettek holttestét, és temessék őket atyáik sírboltjába… Aztán imádkozni kezdtek, és könyörögtek, hogy az elkövetett bűnök teljes bocsánatot nyerjenek… Aztán gyűjtést rendezett a katonák között, és mintegy 2000 ezüst drachmát küldött Jeruzsálembe engesztelő áldozat bemutatására. Ilyen szépen és nemesen viselkedett, mivel gondolt a feltámadásra. Ha ugyanis nem hitt volna az elesettek föltámadásában, fölösleges és értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni. Arról is meg volt győződve, hogy akik jámborságban halnak meg, azokra nagy jutalom vár - ez szent és jámbor gondolat volt. Azért mutatott be engesztelő áldozatot, hogy megszabaduljanak bűneiktől.”
1Pét 4,6 – „Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is, hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az Isten által.” (vö. Zak 9,11)
1 Kor 15,29 – Pál említést tesz azokról, akik megkeresztelkednek a halottakért. A megkeresztelkedés a szenvedés (aszkézis, böjt, illetve konkrét szenvedés-felajánlás) felvállalását jelenti (vö. pl. Mk 10,38-39; Lk 3,16; 12,50). A szöveg máskülönben egyértelműen a 2Mak 12,42-44-re utal, ami a halottakért való imádkozásról szól.
2Tim 1,16-18 – Pál imádkozik halott barátjának, Oneziforosznak lelki üdvéért.
Jn 11,41-44 – Jézus imádkozott halott barátjáért, Lázárért.
ApCsel 9,36-41 – Péter halotthoz imádkozott (vö. 1Kir 17,17-22; Mt 10,8; 11,5; Lk 7,22).
Sir 7,33 – „Minden élőlénynek adj ajándékot, még a halottól se tagadd meg a szeretetet.”
Az utolsó hozzászólóval egyetértek.
A Biblia verseit sokféleképp lehet értelmezni, ezért is nehéz abban eligazodni.
De akármit is ír a Biblia, akkor is igazságtalanságot éreznék abban, ha igaz lenne, mert ismét oda lyukadnék ki:
Az, hogy egy halottért hányan imádkoznak a földön, az nem a halott érdeme, vagy ha egy halottért senki sem imádkozik, az nem a halott hibája (mert pl. meghalt mindenkije vagy eldobta a családja)
"vagy ha egy halottért senki sem imádkozik..."
Ilyen nincs. A tisztítótűzben szenvedő lelkeket segítő nővérek például külön imádkoznak azokért, "akikért egyébként senki sem imádkozna". Másrészt pedig bárki beleveheti ezt a részt az imájába.
De szerintem ez inkább egy szép gesztus, amivel kimutatod, hogy törődsz a körülötted lévő emberekkel (és sorsukkal).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!