Igazságos az, hogy egy rövid (nem egyenlő esélyekkel induló) élet bűnei alapján leszünk megítélve egy örökkévalóságra?
Egy rövid élet alatt a szabadakarat miatt rengeteg bűnt követhetünk el, de ez idő alatt fejlődünk, változunk, akár gyökeres változás is történhet gondolkodásunkban, amely döntéseinket is befolyásolja. Ítélet után egy örökkévalóságig tartó bűnhődés vagy boldogság következik. Miért? Ott már nem változunk, nem lesz szabadakaratunk?
Miért ez a rövid életút dönt, miközben az örökkévalóság sokkal tovább tart?
Az Írás beszél az általános (második) feltámadásról, amikor több korszak is feltámad és megítéltetik. Ez az ítélet nem egy döntésnek tűnik, hanem egy folyamatnak, amikor az addig tudatlanok is szembesülnek Istennel és igazságaival, félrevezetések nélkül. Krisztus beszél arról, hogy egyeseknek akkor jobb lesz a helyzetük, az életük tettei alapján.
Mt 12,41 Ninive férfiai az ítéletkor együtt támadnak majd fel ezzel a nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők megtértek a Jónás prédikálására; és ímé nagyobb van itt Jónásnál.
Ha tehát egyeseknek úgymond jobb lesz a feltámadáskor, mint másoknak ebben az ítéletben, akkor ez ott még nem egy eldöntött végső állapot, hanem egy ítéleti folyamat. A választottakon ez az ítélet az életük folyamán fut le:
1Pt 4,17 Mert itt az ideje, hogy elkezdődjék az ítélet az Istennek házán: ha pedig először mi rajtunk kezdődik... stb.
Míg az emberiség nagy része Pál szerint az életében leért lelkiismeret alapján lesz MAJD a feltámadáskor ítéletre vonva:
Róma 2:14. Mert mikor a pogányok, a kiknek törvényök nincsen, természettől a törvény dolgait cselekszik, akkor ők, törvényök nem lévén, önmagoknak törvényök: 15. Mint a kik megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van írva az ő szívökbe, egyetemben bizonyságot tévén arról az ő lelkiismeretök és gondolataik, a melyek egymást kölcsönösen vádolják vagy mentegetik.) 16. Azon a napon, melyen az Isten megítéli az emberek titkait az én evangyéliomom szerint a Jézus Krisztus által.
A kérdés jogos. Vannak, akik olyan kultúrában élnek, hogy esélyük sincs megismerni Jézust, másrészt sokan a Jézus eljövetele előtti időkben születtek. És az is igaz, amit konkrétan felvetsz, hogy néhány évtized bűneiért nem tűnik igazságosnak az örökös büntetés. Elég szadistán is hangzik az örök büntetés. Ha még azt is belevesszük, hogy Jézus azt mondta, hogy keskeny az üdvösségre vezető út, ellenben a kárhozatra vivő széles, és sokan mennek rajta. Ezek szerint a többség az örök kárhozatra kerül?
Itt szerintem valamilyen alternatív olvasatra van szükség. Én nem állítom, hogy nincs büntetés, és hogy az nagyon kellemetlen/hosszan tartó lehet, és nem véletlenül jött Jézus, akiben való hittel elkerülhető.
Az örök kárhozatot fel lehet fogni úgy is, hogy az a visszaszületést jelenti erre az igazságtalan bolygóra. Illetve amit öröknek fordítanak (aionis) valójában korszakig tartót is jelent. A büntetés (kolasis) pedig megjavulást szolgáló büntetést. Egy 19. századi anglikán lelkész két könyvben részletesen írt erről a témáról (Eternal Hope, Mercy and judgement). Itt található pár forrás:
Primo, Isten tökéletes, tehát igazságos, és kész.
Secundo, az üdvösség Kapuja Krisztus. Rajta kívül üdvözülni nem lehet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!