Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Valóban pénteken halt kereszth...

Bölcsek köve kérdése:

Valóban pénteken halt kereszthalált Jézus?

Figyelt kérdés

A Németországban élő mitológiakutató, Klaus L. Matefi szerint Jézust nem pénteken, hanem vasárnap feszíttették keresztre a Szanhedrin követelésére i.sz. 25.04.01-én.


A bibliafordításokban Máté, Márk és Lukács úgy szólnak arról a napról, hogy az szombat előtti nap volt. János evangéliumában már a pénteki nap szerepel, pedig azokban az időkben a zsidók számokkal jelölték a hét napjait. A 7. nap volt a pihenőnap, amit a korábbiakban még nem neveztek Sabbath-nak, ellenben az újhold (Ros Chodes) napjára, telihold (járéách málé) napjára és ünnepnapokra alkalmazták a Sabbath kifejezést. A következő idézet jól szemlélteti, hogy a Sabbath (szombat) szót a zsidók az Ószövetségben se a mi általunk megszokott szombati napra használták:


"Mózes III. könyve, 16. fejezet ( [link] )

29. és legyen nektek örök törvényül: a hetedik hónapban, a hónap tizedikén sanyargassátok magatokat, semmi semmi munkát ne végezzetek, a benszülött és az idegen, aki tartózkodik köztetek.

30. Mert ezen a napon szerez engesztelést érettetek, hogy megtisztítson benneteket; minden vétkeitektől megtisztultok az Örökkévaló színe előtt.

31. Szombatok szombatja legyen az nektek, sanyargassátok magatokat; örök törvény ez."


A héber naptár hetedik hónapjának tizedik napja minden évben más napra esik (2009.09.28-án, hétfőn volt; 2010.09.18-án, szombaton volt; 2011.09.29-én, csütörtökön volt; 2012.09.26-án, szerdán volt, etc.), tehát egyáltalán nem számít kritériumnak, hogy a mi fogalmaink szerinti szombat legyen. Amennyiben a mai értelemben vett pénteki napon feszíttették volna keresztre Jézust, abban az esetben egyértelműen meg tudták volna már az idők folyamán pontosan határozni annak időpontját, hiszen aznap volt Peszách ünnep előkészületi napja is. Ez logikus módon nem lehetett érdeke se az Újszövetség megalkotóinak, se a bibliafordítóknak és legkevésbé a keresztény egyházaknak... Jézust egy mai naptári rendszer szerinti vasárnapon ölették meg a Peszách ünnep előkészületi napján i.sz. 25.04.01-én, és nem azért szedették le még aznap a keresztről, mert másnap Peszách volt (János 19,31), hanem eleve tiltotta az Ószövetség az akasztott embert éjjelre fennhagyni a kivégzőeszközön:


"Ha valakit halálra ítélnek a vétkéért, és kivégzik, ha fára akasztod, ne maradjon hotteste éjjelre a fán. Temesd el még aznap, mert átkozott Isten előtt az akasztott ember. Ne tedd tisztátalanná földedet, amelyet Isten, az Úr ad neked örökségül!" (Mózes V. 21,22-23)



márc. 29. 12:10
1 2 3 4 5
 11/47 A kérdező kommentje:

""A zsidók pedig, mivel készületnap volt, kérték Pilátust, hogy törjék meg lábszárcsontjaikat, és vegyék le őket, hogy a testek ne maradjanak ott a kereszten szombatra, mert az a szombat nagy nap volt."

Egész biztos, hogy Jézus pénteken halt meg. Ha tudsz olyan korabeli írásos forrást, ami ezzel ellentétest állít, akkor ne tartsd magadba és idézd, illetve linkeld."



Ezek szerint nem tudtad értelmezni az általam korábban írtakat... A keresztre feszítést követő nap volt a Peszách ünnepe, azaz Sabbath (ünnepnap), ami nem volt azonos a mai értelemben vett szombattal, ugyanis akkoriban a 7. nap volt a pihenőnap, de ezt nem nevezték Sabbath-nak, viszont az újhold (Ros Chodes) napjára, telihold (járéách málé) napjára és ünnepnapokra alkalmazták a Sabbath kifejezést.


Jézus i.sz. 25.04.01-én, vasárnap halt kínhalált és másnap, hétfőn volt a Peszách ünnepe, ami értelemszerűen az előző napon kezdődött napnyugtakor.


A Jánostól származó fordítás az alábbi módon lenne tehát korrekt:


"A zsidók pedig, mivel készületnap volt, kérték Pilátust, hogy törjék meg lábszárcsontjaikat, és vegyék le őket, hogy a testek ne maradjanak ott a kereszten Sabbath-ra (azaz ünnepre), mert az a Sabbath (ünnep) Peszách volt." (János ev. 19,31)


De itt ismét megjegyezném, hogy a halálra ítélt holttestét minden esetben még aznap levették a keresztről függetlenül attól, hogy másnap milyen nap volt:


"Ha valakit halálra ítélnek a vétkéért, és kivégzik, ha fára akasztod, ne maradjon hotteste éjjelre a fán. Temesd el még aznap, mert átkozott Isten előtt az akasztott ember. Ne tedd tisztátalanná földedet, amelyet Isten, az Úr ad neked örökségül!" (Mózes V. 21,22-23)

márc. 29. 18:22
 12/47 anonim ***** válasza:

11

Kedves Kérdező.

Sajnos Te vagy az aki nem érted meg, amit előttem mások is leírtak.

A NAGY SABBAT azt jelenti, hogy duplán sabbat nap volt. A pászka napja a heti Sabbatra esett.

Ezért nem lehetett vasárnap.

márc. 29. 18:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/47 A kérdező kommentje:

"A NAGY SABBAT azt jelenti, hogy duplán sabbat nap volt. A pászka napja a heti Sabbatra esett.

Ezért nem lehetett vasárnap."



Az idézetben nem ez van írva.

A Jánostól származó fordítást talán ebben a formában jobban megérted:


"A zsidók pedig, mivel készületnap volt, kérték Pilátust, hogy törjék meg lábszárcsontjaikat, és vegyék le őket, hogy a testek ne maradjanak ott a kereszten Sabbath-ra (azaz ünnepre), mert az a Sabbath (ünnep) nagy ünnep (Peszách) volt." (János ev. 19,31)

márc. 29. 18:59
 14/47 anonim ***** válasza:
56%

"Ezek szerint nem tudtad értelmezni az általam korábban írtakat..."

Ezek szerint te elég sok mindent nem tudsz értelmezni.


Például azt se tudod értelmezni, hogy a hét első napja mindentől függetlenül vasárnap volt, amikor a szombat elteltével az asszonyok reggel a sírhoz mentek. Ezt több evangélium is leírja (még úgy is, ha a szinoptikusokat közös forrásból akarnád eredeztetni).


Tehát Jézus kapcsán egy biztos dolog van, pénteken halt kereszthalált. Hogy melyik pénteken, az messze nem biztos, de a péntek igen.


Mivel a rómaiak végezték ki Jézust, ezért kétlem, hogy őket különösebben érdekelte volna Mózes törvénye.

márc. 29. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/47 anonim ***** válasza:

"Mivel a rómaiak végezték ki Jézust, ezért kétlem, hogy őket különösebben érdekelte volna Mózes törvénye."


Az egy dolog, mert Római fennhatóság alatt éltek, de nem fosztották meg őket attól, hogy a hitüket gyakorolják.

márc. 29. 19:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/47 anonim ***** válasza:

#15

Itt nem a hitgyakorlásról van szó, hanem a kivégzésről.

márc. 29. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/47 anonim ***** válasza:

A Római Birodalomban szokás volt, hogy „kegyelemdöfésként” megtörték azoknak a bűnözőknek a lábát, akiket oszlopon történő halálra ítéltek, így rövidítve a szenvedéseiket. Ez nem hit kérdés valóban.


(János 19:31) 31 Mivel ekkor előkészületi nap volt, a zsidók arra kérték Pilátust, hogy töresse el a megfeszített emberek lábát, és vetesse le a holttesteket, hogy ne maradjanak sabbaton a kínoszlopon (ekkor ugyanis nagy sabbat volt).

Nyilvánvaló, hogy a prokurátor, vagy is a helytartó, beleegyezett, mert a katonák, a Jézus mellett kivégzetteknek megtörték a lábát.

(János 19:38) 38 Ezek után pedig az Arimateából való József, aki tanítványa volt Jézusnak – de csak titokban, mert félt a zsidóktól –, arra kérte Pilátust, hogy engedje meg, hogy levegye Jézus testét.. . .

(János 19:38–40) . . .Pilátus pedig engedélyt adott neki erre. József elment hát, és levette a holttestet. 39 Eljött Nikodémusz is – aki először éjszaka ment hozzá –, és hozott körülbelül százfontnyi mirhából és aloéból készült keveréket. 40 Fogták tehát Jézus testét, és a zsidó temetési szokásoknak megfelelően a fűszerekkel együtt lenvászonba tekerték.


Ezek a beszámolók bizonyítják, hogy Pilátus nem viselkedett ellenségesen, még Rómaiként sem.

márc. 29. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/47 anonim ***** válasza:
78%

#17

Nem állítottam, hogy ellenséges lett volna, csak a kérdező egyik érvét cáfoltam meg.

márc. 29. 19:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/47 anonim ***** válasza:

18

Rendben értem, bocsánat, nem rosszindulatból írtam.

márc. 29. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/47 A kérdező kommentje:

"Például azt se tudod értelmezni, hogy a hét első napja mindentől függetlenül vasárnap volt, amikor a szombat elteltével az asszonyok reggel a sírhoz mentek. Ezt több evangélium is leírja (még úgy is, ha a szinoptikusokat közös forrásból akarnád eredeztetni)."



Nagyszombati Káldi György (1573 - 1634) jezsuita szerzetes és bibliafordító által először 1626-ban Bécsben kiadott, majd 1732-ben ismét megjelentetett Szent Bibliában ( [link] ) miként festenek azon idézetek, melyeket napjainkban egészen máshogy prezentálnak:


Máté 28,1

Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán a magdalai Mária és a másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. ( [link] )

Szombat estin pedig, melly a`szombat első napjára virrad, el-jöve Maria Magdolna, és a` másik Maria, a`koporsót látni. (Nagyszombati Káldi György)


Márk 16,1

Amikor elmúlt a szombat, Mária Magdolna, Mária, Jakab anyja, és Szalómé illatszereket vásároltak, s elmentek, hogy bebalzsamozzák.

Mk 16.2

A hét első napján kora reggel, napkeltekor kimentek a sírhoz. ( [link] )

És mikor el-múlt vólna a`szombat, Maria Magdolna, és Maria a`Jakab annya, és Salóme keneteket vásárlának, hogy el-menvén meg-kennék Jézust.

És igen reggel a`szombat első napján, a`koporsóhoz menének, már a`nap fel-kelve. (Nagyszombati Káldi György)


Lk 24.1

A hét első napján kora hajnalban kimentek a sírhoz, s magukkal vitték az előkészített illatszereket is. ( [link] )

A`Szombatnak pedig első napján igen reggel, a`koporsóhoz menének, el-vivén a`fű-szerszámokat mellyeket készítettenek vala: (Nagyszombati Káldi György)


Jn 20.1

A hét első napján, kora reggel, amikor még sötét volt, Mária Magdolna kiment a sírhoz. Észrevette, hogy a követ elmozdították a sírtól. ( [link] )

A`Szombatnak első napján pedig, Mária Magdolna reggel, midőn még setét vólna, a `koporsóhoz jöve: és látá hogy el-vétetett a`kő a`koporsóról. (Nagyszombati Káldi György)

márc. 29. 20:16
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!