Szerintetek mikor születhetett a Jézus Krisztus nevű ember?
Flavius Josephus (37-100), zsidó pap, katonai vezető, diplomata, történész.
("Joseph ben Matityahu", Yosef ben Matityahu)
("Titus Flavius Josephus" későbbi felvett neve)
Josephusról röviden ami ide tartozik, hogy érthető legyen Josephus írásának nézőpontja és a kérdésben való vizsgálata. Itt elég nyilván csak annyi, ami lényeges a kérdés vizsgálatához és egy nem elfogult közlés kimutatásához. Ezek az életrajzi adatok hozzáférhetőek róla.
Flavius Josephus gazdag arisztokrata papi családban született, apja a zsidó Jehoiarib papi rend tagja. Vallási és politikai képzést kapott és jól ismerte az esszénusokat, farizeusokat és szadduceusokat is .
Josephus zsidó származású volt és sosem lett keresztény. Ez az egyik ami nyilván fontos ebben. Másik, hogy a júdaizmus hive volt, farizeus, és vallásos zsidó, aki szigorúan betartja a Tórát. Ez a másik ami fontos a kérdés vizsgálatában.
Josephus eleinte még a felkelő zsidók oldalán harcolt az első zsidó-római háborúban mint zsidó katonai prarancsnok. Ez után viszont átállt a rómaiak oldalára és Vespasianus és más római császárok alkalmazottja lett. Még a római állampolgárságot is megkapta (a 212-es római "Caracalla ediktum" előtt), és az nem volt kis eredmény. Josephus több római császár alkalmazásában is állt, mint római diplomata, katonai tanácsadó, tolmács és tárgyaló (Vespanius, Titus és Domitianus császárok). Ekkor vette fel a római "Flavius" nevet is és így lett Flavius Josephus. Vespasianus, majd Titus kíséretében is részt vett Jeruzsálem ostromában a zsidók ellen. Majd végül Rómába költözött és ott írta feljegyzéseit.
Josephust nem kedvelték a zsidók, mert megpróbálta rávenni a zsidókat a megadásra, mivel reménytelen vérontásnak tartotta a háborút. Ezért árulónak és hitehagyottnak tekintették. De a rómaiak részéről is némi bizalmatlanság fogadta, mert a rómaiak meg attól tartottak, hogy elárulja a zsidó felkelőknek hadműveleti terveiket.
Vizsgálati kritériumok:
Összegezve amit figyelembe vehetünk Josephus esetleges részrehajlásának szempontjából:
- Kersztény volt-e? > Nem. Judaista zsidó vallású volt majd hellenisztikus judaizmusú.
- Korabeli keresztény írásokat másolt-e és abban említi-e Jézust? > Nem.
- Júdaista vs keresztény vitákról írva említette-e Jézust? > Nem.
- Hol és miben elmítette Jézus nevét? > "A zsidók története" c. munkájában.
- Találkozott-e Jézussal? > Nem. Nem is állítja.
Lényeges hozzátenni, hogy Josephus írása nem a Biblia vallási igazolása (!) a kérdés történelmi részét illetően, hanem csak azt a tényt nyugtázza, hogy Josephus zsidó történész az isz. 93-ban említi Jézust az "A zsidók története" ("Antiquitates Iudaicae") történelmi munkájában, és két helyen is említi Jézust és egy helyen Keresztelő Jánost. És ezt nem egy Bibliai, és nem keresztény szövegben találjuk. A vallási része meg mindenkinek magánügye. Amúgy meg, aki talán kevésbé jártas benne, nem csak a keresztény szövegeket tanulmányozzák történelmi szempontból, hanem minden más vallásét is, és ez nem vallási kérdés kutatási oldalról. Ugyanúgy, mint ahogy egy fáraó múmiáját is, ha megtalálják és beazonosítják, akkor kipipálható a fáraó sírja és megtekinthető múzeumban is, amitől nem szükséges a fáraót Isten-Királynak tekinteni. Ha valaki azt akarja hát az ő dolga. Egy egyiptológus sem fontos, hogy magáénak vallja az ókori egyiptomi vallást és ettől kutatható a témakör és meg is teszik. Ugyanígy bármely vallások egyéneit is kutatják és vannak megtalált relikviák, megtalált sírhelyek, szülővárosok, stb.
Hol található Josephus eredeti írásának szövege?
Talán a legismertebb erre a "Perseus Digital Library", ami egy nyílt hozzáférésű digitális archívum, ahol folyamatosan végzik az ókori és középkori dokumentumok szakfordításait, eredeti görög, latin, arab, (stb) nyelvekről. Az oldalon megtalálható az eredeti ókori görög, latin (stb) nyelven írt anyag és az angol fordítás egyaránt. Talán érdemes az oldalról elmondani, hogy nem célja a desig-os megjelenés (ne lepődjünk meg, ettől nem magán blog), mert ez lényegében kutatóknak fenntartott adattár, ezért ne számítsunk mutatós megjelenésre. Ha valaki viszont ókori szövegeket szeretne olvasgatni (eslődleges forrásból), akkor a Perseus oldaon bőven talál magának biztosan hiteles fordításokat, és olyanokat is, ami könyvesboltban biztosan nem megvásárolható. Az oldal célja másrészt a mindenki számára hozzáférhető kutatási anyag biztosítása az emberiség történelmi anyagaihoz. Saját közlésükben "Az emberiség kulturális örökségéhez való hozzáférés jog, nem kiváltság".
Itt vannak az idézetek Flavius Josephustól két helyen.
Perseus Digital Library
Flavius Josephus, A zsidók története
Antiquitates Judaicae, (The Antiquities of the Jews)
(eredeti görög - ahogy írta)
Angol fordítás: jobb oldalon, "English ... load"-ra klikkelve. (Bal oldalon a könyvek és fejezetei.)
Flavius Josephus, Antiquitates Judaicae, J. AJ 18.3.3
A szövegrész:
"Ekkortájt volt Jézus, bölcs ember, ha szabad embernek nevezni; mert csodálatos cselekedeteket csinált, tanítója volt azoknak, akik örömmel fogadják az igazságot. Sok zsidót és sok pogányt is magához vonzott. Ő volt [a] Krisztus. És amikor Pilátus, a köztünk lévő főemberek javaslatára, keresztre ítélte őt, akik kezdetben szerették, nem hagyták el; mert harmadnap ismét élve jelent meg nekik; ahogy az isteni próféták megjövendölték ezeket és tízezer más csodálatos dolgot vele kapcsolatban. És a keresztények törzse, amelyet így neveztek el róla, ma sem haltak ki."
Flavius Josephus, Antiquitates Judaicae, J. AJ 20.197
A szövegrész:
"Festus most meghalt, Albinus pedig csak úton volt; ezért összegyűjtötte a bírák nagytanácsát, és eléjük vitte Jézus testvérét, akit Krisztusnak hívtak, akinek a neve Jakab volt, és néhány másikat [vagy néhány társát]; és amikor vádat emelt ellenük, mint törvényszegőkkel szemben, megkövezni adta őket; de ami a polgárok közül a legigazságosabbnak látszott, és a törvényszegésben a legnyugtalanabbakat illeti, nem tetszett, amit tettek; küldtek a királyhoz [Agrippához] is, azt kérve, hogy küldje Ananushoz, hogy ne tegyen többet így, mert amit már tett, az nem igazolható; nem, néhányan elmentek találkozni Albinusszal is, aki éppen Alexandriából utazott, és közölték vele, hogy Ananusnak nem szabad szanhedrimot összeállítani az ő beleegyezése nélkül."
Egyes kutatók arra hivatkozva vannak fenntartással vagy tartják szokatlannak a feljegyzést, hogy Josephus nem volt keresztény, ezért ilyet nem írhatott. Azonban Josephus sosem írt olyat, hogy ő maga keresztény lenne, csak amit hallott azt jegyezte fel nagyjából száz évvel utána. Josephus később élt, így ezek a részek a zsidók történelméből nem saját tapasztalatai és ilyet nem is állít, hanem saját feljegyzései. Valamint Josephus a kor vallásos szóhasználatát és a kor nyelvezetét használta, ami manapság szokatlanul ókoriasan hat, de ez ókori irat, így ekként is kell olvasni. Például Josephus hasonló jelleggel ír Salamonról is. Josephust ma nem tartják kimondottan szidó vallásúnak, hanem hellenisztikus judaizmusúnak nevezik.
Hozzátehető, hogy valamivel több mint száz Josephus kézirat maradt fenn görög nyelven, ahogy Josephus is írta. A középkori másolatokban van némi eltérés, de a szöveg minden görög kéziratban megtalálható és alapvetően a történelmi beazonosításhoz a kérdésben mindegyik megteszi, mint feljegyzés Jézus történelmi dokumentálásáról. Valamint Tacitus (Publius Cornelius Tacitus, isz. 56-120) római történész és politikus is említést tesz Jézusról.
Sziasztok! Ezt a kérdést már én is feltettem korábban. Ha érdekel titeket, hogy milyen válaszok érkeztek, itt olvashatjátok:
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__..
Ez egy nagyon szép, hosszú írás volt, és nagyjából annyit tudunk biztosra belőle, hogy Flavius hallott Jézusról szóló történeteket - kb. 50 évvel isz. után.
Ezt eddig is tudtuk.
Más bizonyíték itt nincs.
Több bizonyíték pedig SEHOL sincs, és főleg, Jézus korabeli nincsen.
Pedig azért Jézus csinált pár feltűnő dolgot, nem?
És még pár dolog, hogy történelmileg még jobban elhelyezhető legyen. Josephus a zsidók történelmét írva tesz említést Jézusról, és bár csak két rövid bejegyzése van, de a zsidók történelmében nyilván valamennyire szerpelnie kell. A furcsa az lenne, ha említést sem tesz róla. Az ókori történetírók meg intelligens, többnyire több nyelvet is beszélő emberek voltak, sokat utaztak és sok emberrel beszéltek, ókori könyvtárakat is felkerestek (amik mára sajnos többnyire megsemmisültek). Bár ez változó, mert némelyikük inkább helyi forrásokra támaszkodtak. Hérodotoszról elég imsert, hogy nagyon sokat utazott és beutazta a Hellén Görögországot, járt Egyiptomban, Babilóniában, Elámban, Líbiában, Szíriában, a Perzsa Birodalomban, Trákiában, Macedóniábam, és még a Dunán túlra és Szkítiában is eljutott. Josephus ekkora távokat azért nem tett meg.
Josephus beszélt arámi nyelven, az arámi volt Júdea közös nyelve az időszámításunk utáni első században. Beszélt görögül, mivel a legtöbb művét görögül írta.
Római kapcsolatai miatt is beszélt latinul is, bár a latinok is beszéltek görögül, de tudni Josephusról, hogy beszélte a latint. A latin és a görög is általános nyelvnek számított akkoriban. Továbbá a zsidó papi tanulmányai miatt (a Talmudban és a Misnában a példázatok héberül vannak) beszélt héberül is (és említ zsidó katonáktól héber szójátékot és héber fordításokat is). Az arámi volt az anyanyelve és a görögről maga is megírta, hogy nem beszéli valami jól.
Josephus 37-ben vagy 38-ban született és még beszélhetett olyanokkal, akik találkoztak Jézussal, de ezt így természetesen nem említi. A zsidó háborúk bevezetésében Josephus kritikát fogalmaz meg azokkal a történetírókkal kapcsolatpsan, akik hamisan és túlzó nagysággal írják a zsidó történelem eseményeit és azt közli, hogy ezt ő nem követi el. Ezzel együtt is vannak benne pontatlanságok a modern történelmi szempontból, de máig fontos zsidó történelem forrásnak tekintik.
16/
"De olyat is tudsz mondani, ami nem a Biblián (ill. annak az előiratain) alapul?"
Erre voltak a példák. Vagyis történelmileg van írott említés.
Egyetlen ilyen (független) említés van, és ez Flavius.
Ő sem látott semmit, hallomásból írt.
Fél évszázaddal később.
Még egy apostollal se találkozott, nem is hallott róluk.
Ez KIZÁRÓLAG arra lehet bizonyíték, hogy akkor már ezek a mondák léteztek.
Továbbra sem bizonyíték Jézus létezésére.
És még egyszer: egy ilyen nagy formátumú emberről, aki komoly tömegeket mozgatott meg - hogy hogy nincs EGYETLEN korabeli leírás sem?
Te itt most vallási vitát próbálsz folytatni, de nem erről van szó.
"Egyetlen ilyen (független) említés van, és ez Flavius."
Konkrétan nem. Olvasd úja - már ha érdekel.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!