Miben más az új szövetség, mint az ó?
Elérhető lett volna minden az Ószövetségben is.
Csak elment az egész társadalom a törvények irányába.
Jézussal pedig elérkezett az Újszövetség. A törvényről a szeretetre helyezte a hangsúlyt és kiemelte a szentírás azon részeit, melyekről megfeledkeztek a papok és az írástudók.
Ő pedig önként vállalta az engesztelő áldozat szerepét, hogy ilyen módon minden beteljesedjen, ami meg volt jövendölve.
Így Jézus vált a legnagyobb tanítóvá, aki Isten országáról tanított. mert nem csak beszélt, nem csak tanított, hanem megtartotta a tanítást, nem csak beszélt róla. Ha pedig a tanítás odáig vezette el, hogy kereszthalált kellett halnia az igazságért, hát megtette azt.
Az igazság, pedig amiről tanított olyan igazság volt, melyért nem csak neki, hanem a tanítványai közűl is érdemes volt mindnek (János kivételével) Mártírhalkált halnia.
Az ószövetség tananyagát úgy kötötte össze, hogy abba nem tudtak belekötni a zsidók. Ráadásként még csodákat is tett legvégül pedig feltámadt a halálból.
Az újítás az volt, hogy beteljesedtek a próféciák és Isten elhagyta a kiválasztott népét és azok számára is elérhetővé vált, akik nem voltak zsidók. Az újítás az volt, hogy a pogányoknak is megadta az üdvözülés lehetőségét, sőt a bűnösöknek is.
Jézus a megváltó áldozat volt. Aki benne hisz, annak bűneit magára vállalva a keresztre viszi magával. Ilyen korábban nem volt. Így nem csak Isten vált nyílvánvalóvá a Krisztusban, hanem a farizeusokon is nyilvánvalóvá lett a tévedésük.
A kereszt az újítás. A kivégzőeszköz válik a remény szimbólumává. Ez a csoda, amely 2000 éve tart.
Szerintem sok különbséget meg lehet találni az írásban. Pl. A zsidó levél szerint jobb szövetség, mert kiválóbbak az ígéretei. Az ószövetség nem ígér örök életet, sem feltámadást, sem Isten-fiúságot, sem hogy Isten örökösei, a Krisztus társörökösei leszünk az ő eljövendő uralmában, sem hogy angyalokat fogunk ítélni stb. stb., hanem minden a földi, áldott életre irányul, mégpedig egy néppel kötött szövetség keretén belül. Az ó szerint: Ha megteszed a parancsolatokat, élsz azok által: bővölködsz, nem jönnek rád a bajok stb. Ha nem akkor ítélet, átok jön rád (elvetlek, szétszórlak a pogányok közé, mint nép, mint Izrael, amiket Mózesnél felsorol, hogy mik lesznek a szövetségszegés következményei). Ehhez nem kell Istenben való bizalom, hit, hanem csak megfelelni a "normáknak", amiket Isten kijelentett a Hóreben, leíratott Mózes által, ami amúgy mind nagyon is fontos az újszövetségben is, hogy mi az Isten szerint való igazságosságág, igaz életmód. Ezzel szemben az új szövetségben Isten a szívbe írja be a parancsolatait, és mind Istentől tanítottak leszünk. Senki sem testvérét tanítja, hogy ismerd meg az Urat, hanem mind közvetlen Istentől vesszük, tanuljuk a megtanulnivalókat (Erre utal a Jer. 31:31-34, - új szövetség ígérete), ezért sincs keresztény rabbi, és ezért tanítja Isten fia, hogy ne hívjuk mesternek magunkat, mert egy a mesterünk, a Krisztus. És valóban, az is különbség, hogy nem egy testi néphez való tartozással, hanem az Isten Fiának uralmához tartozással, most már az egész emberiség, így a pogányokból is részei lehetnek ugyanannak az ígéretnek (tehát nem kell Izraelnek fizikailag a részévé válni, mint pl. moábita Rúthnak aki csatlakozott Izraelhez, és Izrael Istenéhez, amikor Naomit választotta. Ezt hívják a zsidók prozelitának).
Szóval én a fő hangsúlyt arra tenném, hogy az ószövetség és benne a törvény az igaz életmódra nevel, és hogy a földi jó és erényes életmódot éljünk (ami amúgy az újszövetség követelménye is!), és erre egy mintanépet állít fel, Izraelt, de itt megáll, és nem ad megoldást az alapvető problémára: a bűn és halál kérdésére (amire csak előre utal az állatáldozatok bemutatásával), ami csak Krisztusban kerül megoldásra. És ilyen érelemben tehát, az új szövetség már nem a földi életre, hanem az örök életre és Isten és Fiának megismerésére és az általa megadott jóra, javakta irányul, általa kapjuk meg ajándékképpen az Isten szellemét, ami segít mindezekben a már nem földi dolgok megértésében, és nem földi igazságosság betöltésében (pl. hogy legyőzzük a nem földi hatalmakat, mint Izrael, hanem levegő hatalmasságait, a gonoszság világbíróit). Krisztus már nem csak a földi, hanem a mennyei dolgok tanítója is, és nekünk már azokat is meg kell értenünk (vö: Ján. 3:12), mint ahogy Isten bölcsességének és ismeretének szélességét, magasságát, mélységét.
Nem igaz, hogy a pogányoknak nem volt lehetősége üdvözülni az ószövetség alatt! Például Ninive egy pogány város volt. Vagy ott van Abimélek, aki egy istenfélő király volt Ábrahám idejében, még a törvény előtti időszakból.
"Jézus a megváltó áldozat volt. Aki benne hisz, annak bűneit magára vállalva a keresztre viszi magával. Ilyen korábban nem volt."
Miben más ez, mint a Yom Kippur? Az is erről szólt.
A zsidó levél a lényeg ahogy irták már.
Összefoglalva legfontosabb, hogy az ószövetség nem tudott senkit tökéletességre juttatni.
Egyrészt az állatok áldozatát állandóan ismételni kellett, mert nem tudta eltörölni a bünt. Jézus vére és egyetlen áldozata tette örőkre tőkéletessé a megszentelteket. Nem a jövőben valamikor, hanem a görög folyamatos és befejezett igeidőben irja. Vagyis Jézus áldozata befejezetten és állandóan tőkéletessé tette a hivőket. A másik, hogy a törvénynek nem volt ereje kiszabaditani a bűn rabságából, ezt csak Jézus halálába és feltámásába vetett hit hozta el. Mert aki Krisztussal együtt a keresztségben meghalt és feltámadt az felszabadult a bün alól. Ami számomra a legkedvesebb az pedig fiúság. Az újszövetség népe nem szolgák hanem fiak, de szeretetből követik mindenben Jézust aki szolgálni jött ide a Földre.
"Miben más ez, mint a Yom Kippur? Az is erről szólt."
Melyik mutatja meg Istennek azt a tulajdonságát, hogy ő a szeretet?Amikor Isten a teremtményei életével fizet a bünért vagy amikor a saját Fia életével? Persze fizetni sem tudott a bünért az állatok vére mert a törvényben Jézus áldozatának az árnyéka volt, a valódi fizetséget Isten Fia rendezte le az Atyánál.
Szia
Sok különbség, ugyanakkor sok párhuzam van az Ó és Új, vagyis a két szövetség között.
Az Ó szövetségben Isten létrehozta Ábrahám vonalán a zsidó népet. Megígérte Ábrahámnak, hogy az ő leszármazási vonalán áldásban részesülnek a föld összes nemzetei. Az ő leszármazási vonalán született meg Krisztus. Bár Ábrahám ezt, természetesen nem láthatta meg. De amikor feltámad megtudja majd, hogyan teljesítette Isten a neki adott ígéretét.
Azok aki akik az Ó szövetség alatt meghaltak, valamennyien fel fognak támadni ide a földre amikor Krisztus átveszi a földi hatalmat. Így részesülhet visszamenően Ábelig abban az áldásban, az földi örök élet reménységében, amelyet Krisztus halála, váltsága tett elérhetővé minden ember számára aki valaha élt a földön.
Ma már nem kell megtartani a mózesi Törvényt, vagyis a nevében is benne van az Ó szövetséget. De a krisztusi szövetség ma minden földön élő emberre vonatkozik. Az Ó szövetség Krisztushoz irányította az Istenfélő zsidókat, mint egy "nevelő", majd a Krisztus halála után minden nemzetet, népet.
Pál apostol ezt így fogalmazta meg: "Mielőtt azonban a hit megérkezett, a törvény vigyázott ránk, a hatalma alá kerültünk, miközben vártuk a hitet, melynek hamarosan fel kellett tárulnia. Tehát a törvény Krisztushoz vezető nevelőnk lett, hogy hit alapján nyilvánítsanak minket igazságosnak. Most azonban, hogy a hit megérkezett, már nincs szükségünk nevelőre." Galácia 3:23-25
Krisztus olyan "titkokra" tanította meg az Atyjával, és a jövővel kapcsolatban a tanítványait, amelyet a Törvényből nem tudhattak, ebben is más az Újszövetség. Ezek a "titkok mind benne vannak, le vannak írva a keresztény görög iratokban, ahogyan az Új szövetséget még nevezik.
"Az ószövetség nem ígér örök életet"
Dehogyis nem. A törvénytudó miért ment akkor oda Jézushoz azzal a kérdéssel, hogy mit kell tennie, hogy örök élete legyen? És a kérdésre a választ is tudta.
"sem feltámadást"
Pont ezt gondolták a szadduceusok is, és Jézus helyre tette őket.
"sem Isten-fiúságot"
Izraelt elsőszülött fiának nevezi Isten (2 Móz 4:22)
"Krisztus társörökösei leszünk az ő eljövendő uralmában, sem hogy angyalokat fogunk ítélni stb. stb., hanem minden a földi, áldott életre irányul, mégpedig egy néppel kötött szövetség keretén belül."
Egyáltalán nem a földi életre irányul a szövetség. Férj-feleség kapcsolatáról beszél Isten az ő népével kapcsolatban. Lásd például az általad is idézett új szövetségről szóló próféciát a Jer 31-ben.
"Ezzel szemben az új szövetségben Isten a szívbe írja be a parancsolatait, és mind Istentől tanítottak leszünk."
A szívbe írt parancsolat sem újdonság.
5 Mózes, 30:14 - Sőt felette közel van hozzád ez íge: a te szádban és szívedben van, hogy teljesítsed azt.
"és nem ad megoldást az alapvető problémára: a bűn és halál kérdésére (amire csak előre utal az állatáldozatok bemutatásával), ami csak Krisztusban kerül megoldásra."
Az elég szomorú lenne, ha az ószövetségben ne lett volna megoldás a bűnökre. Ezt olvassuk az ószövetség utolsó prófétájának szolgálatáról:
Lukács, 1:16 - És az Izrael fiai közül sokakat megtérít az Úrhoz, az ő Istenükhöz.
Lukács, 1:17 - És ez [Ő] előtte fog járni az Illés lelkével és erejével, hogy az atyák szívét a fiakhoz térítse, és az engedetleneket az igazak bölcsességére, hogy készítsen az Úrnak tökéletes népet.
Lukács, 1:77 - És az üdvösség ismeretére megtanítsad az ő népét, a bűnöknek bocsánatjában.
"általa kapjuk meg ajándékképpen az Isten szellemét..."
Ez sem újdonság. Az ószövetségi prófétákban egytől egyig ott volt Isten szelleme. És próféta lehetett bárki.
Isten szövetséget kötött bizonyos emberekkel, akikben látta az alázatot, és az engedelmes szellemet, hogy összhangban éljenek Isten vezetésével.
Az ó szövetséggel Isten megalapozta az újszövetséghez vezetőutat.
Az állatáldozatok révén a Törvény időlegesen engesztelést biztosított a bűnökért. Következésképp, a hűséges zsidóknak ez a szövetség ’Krisztushoz vezető nevelőjük lett’
De ahogy a nevelőre, úgy a Törvényre is csak ideiglenesen volt szükség – addig, amíg meg nem érkezett Krisztus. Ezért amikor megalakult a keresztény gyülekezet, már nem volt további szerepe a ’nevelőnek’, vagyis a Törvénynek.
A Törvény megóvta az izraelitákat a körülöttük élő nemzetek lealjasodott erkölcsi és vallási szokásaitól
Ezenfelül a Törvény tudatosította az izraelitákban, hogy bűnösök, és rászorulnak a megbocsátásra, valamint a megmentésre
Világos volt, hogy minden jó szándék és őszinte erőfeszítés ellenére sem tudják teljesíteni követeléseit. A zsidókon mint a tökéletlen emberi család képviselőin keresztül a Törvény az egész emberiséget, tehát minket is, bűnösöknek nyilvánított, olyanoknak, akik rászolgálnak Isten bűntetésére
Az új szövetség megkötésétől, nem volt szükség némely törvény betartására.
Ilyen pl az állat áldozatok bemutatása, a különböző tizedek felajánlása.
Az áldozatokat Jézus áldozata váltotta fel, a tizedet már nem abban formában kell "behozni".
A Sabbat megtartása, vagy a böjtölés, körülmetélkedés.
A test szerinti Izraelben külön törzsből kerültek ki a papok, és külön törzsből a királyok.
Az új szövetség tagjai, akikkel Krisztus szövetséget kötött a királyságára, ’Királyi papságként, szent nemzetként, különleges tulajdonnak szánt népként’ vannak említve, a szellemmel felkentekről, vagy is Ők királyok és papok is egyben Krisztussal, az ezer év alatt, és Ők fogják a Földön maradottakat az Ádámi tökéletességre eljuttatni.
Az új szövetség feloldotta a héber keresztényeket az ó szövetség alól, amely kiemelte bűnös voltukat.
A földön maradottak minden nemzetből, alávetik magukat az új szövetségnek, ugyanúgy, mint ahogyan régen az idegenek alávetették magukat a Törvényszövetségnek. Nem úgy, hogy részeseivé válnak, hanem úgy, hogy alávetik magukat a velejáró törvényeknek, és hasznot merítenek az elrendezéseiből.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!