Miért pont Róma püspöke Szent Péter utódja?
"örtorony szerint"?
Szent Ágoston, a következőket írta:
Mert azt mondták neki, hogy »Péter vagy«, nem pedig azt, hogy »A kőszikla vagy«. »A kőszikla Krisztus volt«, őt vallotta meg az egész egyház Simonnal együtt, aki a Péter nevet kapta” (The Fathers of the Church—Saint Augustine, the Retractations. [Washington, D.C., 1968] Mary I. Bogan fordítása, I. könyv, 90. o.).
A "péter" szó sziklát jelent, mint aki határozott, és szilárd hittel él. Ezért kapta ezt a nevet, és nem azért, mert előkelő rangba akarta volna részesíteni.
Azt a Biblia verset ami erről szól, sajnos másként magyarázzák, ezért nincs összhangban sem a szövegkörnyezetével, sem a teljes írásokkal.
Kiragadva Biblia verseket, bármit bele lehet magyarázni.
Amikor az apostolok vitatkoztak, hogy melyikük a nagyobb, Jézus határozottan megmondhatta volna, hogy Péter. Viszont János pedig kimaradt volna a "rangsorolásból", mint aki az összes apostolt túlélte, és ha rang kérdésről beszélünk, Jánosnak kellett volna Péter után megkapnia a rangot.
Az első tanítványok soha nem gondolták, és nem is éltek azzal a gondolattal, hogy rangsorolják a személyüket. Mint szemtanúi Jézus életének, egységesen és közösen kellett hogy hozzanak döntéseket, senki nem gondolta, hogy nagyobb lenne a másiknál.
Ugyanakkor maga Péter, és Pál is Jézust nevezte alapnak az egyház fejének, a főszeglet kőnek. Erre épülnek az apostolok, rang nélkül, majd a többi tanítványok, akik később lettek, vagy váltak Krisztus követőivé, rang nélkül.
"Amikor Krisztus megalkotta a Tizenkettõt, "kollégiumként, azaz állandó csoportként alkotta meg, és a közülük kiválasztott Pétert állította az élre". [403] "Amint az Úr rendelkezése alapján Szent Péter és a többi apostol egy apostoli kollégiumot alkot, ugyanígy a római Pápa, Péter utóda és a püspökök, az apostolok utódai kapcsolódnak egymáshoz." [404]
Az Úr egyedül Simonból, akinek a Péter nevet adta, alkotta meg Egyháza szikláját. Neki adta az Egyház kulcsait; [405] õt az egész nyáj pásztorává tette. [406] "Azt az oldó és kötõ hivatalt azonban, amit Péter kapott, a fejével kapcsolatban álló apostolkollégium is megkapta". [407] Ez a pásztori hivatal, mely Péteré és a többi apostolé, az Egyház alapjaihoz tartozik. A római Pápa primátusa alatt a püspökök folytatják.
A Pápa, Róma püspöke és Szent Péter utóda "örök és látható principiuma és alapja mind a püspökök, mind a hívõk sokasága egységének". [408] "A római Pápának ugyanis hivatalából fakadóan -- mert Krisztus helyettese és az egész Egyház pásztora -- teljes, legfõbb és egyetemes hatalma van az Egyház fölött, melyet mindig szabadon gyakorolhat." [409]
"A püspökök kollégiumának vagy testületének csak akkor van tekintélye, ha a római pápával, Péter utódával mint fejével együtt értjük." Ezen föltétellel "hordozó alanya az egész Egyházra kiterjedõ legfõbb és teljes hatalomnak, de ezt a hatalmat csak a római pápa beleegyezésével gyakorolhatja". [410]
"Az egyetemes zsinaton a püspökök testülete ünnepélyes módon gyakorolja az egész Egyházra szóló hatalmat." [411] "Egyetemes zsinatról csak akkor van szó, ha Péter utóda megerõsíti vagy legalább elfogadja." [412]
"Ez a kollégium, amennyiben sokakból áll, Isten népének sokféleségét és egyetemességét, amennyiben pedig egy fõhöz tartozik, Krisztus nyájának egységét fejezi ki." [413]
"Az egyes püspökök viszont az egység látható principiumai és az egység alapjai részegyházaiban." [414] Mint ilyenek "pásztori feladatukat (...) csak Isten népének rájuk bízott része fölött gyakorolják" [415] a papok és a diákonusok segítségével. Mint a püspöki kollégium tagjai azonban valamennyien részt vesznek az összes egyház gondjában, [416] elsõsorban azáltal, hogy "jól kormányozzák saját egyházukat mint az egyetemes Egyház részét". Így járulnak hozzá "a teljes misztikus test javához, amely egyben a részegyházak teste is". [417] E gondoskodásnak különösen a szegényekre, [418] a hitükért üldözöttekre, valamint a világszerte tevékenykedõ misszionáriusokra kell kiterjednie.
A szomszédos és egységes kultúrájú részegyházak egyháztartományokat vagy még nagyobb, patriarkátusnak vagy régiónak nevezett egységeket alkotnak. [419] Ezeknek az egységeknek püspökei szinodusokra vagy tartományi zsinatokra gyûlhetnek össze. "Napjainkban a püspöki konferenciák hasonló módon sokféle és hatékony segítséggel járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a kollegialitás szelleme kézzelfogható módon megnyilatkozzék." [420]" (KEK 880-887)
A []-lel jelölt jegyzeteket megtaláld a [link]
#11
Tedd hozzá, hogy szerinted, illetve az őrtorony szerint, mert nektek nincsenek saját gondolataitok.
A Biblia szerint pedig Péter lett a szikla, akire Jézus az Egyházát építi, ez egyértelműen benne van, sőt maga Jézus mondja, ahogy azt is, méghozzá Péternek elsősorban, hogy legeltesse juhait, megtéve ezzel Egyháza pásztorává.
@ "Ki volt a Máté 16:18-ban említett szikla: Péter vagy Jézus?"
Természetesen Péter, ezt csak az nem látja, aki nem akarja. "Te Péter (Petros) vagy és én ERRE a kősziklára (petra) építem Egyházamat."
@ "Ebből logikusan következik, hogy maga Jézus az egyház sziklaszilárd alapja, nem pedig Péter, aki később háromszor tagadta meg Krisztust."
"APOSTOLOKRA és prófétákra ALAPOZOZOTT épület vagytok, s a szegletkő maga Krisztus Jézus." (Ef 2,20)
"A város falának tizenkét ALAPKÖVE volt, és azokon a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve." (Jel 21,14)
Természetesen Krisztus alapvetőbb kő, mint Péter vagy mint a többi apostol, ami persze nem jelenti, hogy akkor ők nem azok. Krisztus persze éppen azért nevezi át Simont, Jónás fiát Péterre, mert ennek jelentősége van. Azért lesz a neved Kőszikla, mert nem építek rád semmit. Ez nem túl nagy hülyeség?
@ "Valójában ha valaki Péter utódja lett volna, nem maga János lett volna az, akit erre ésszerűen kiválasztanak?"
Mi ez a hülyeség? Amikor Péter meghalt, akkor konkrétan a helyébe lépett valaki a közeli munkatársai közül. Ha János éppen Péterrel lett volna Rómában, akkor mint legnagyobb tekintély bizonyára ő lép helyére, de hát történetesen ő egészen máshol volt.
Az első századok pápáit természetesen nem úgy választottak, hogy a világ minden részéből összeültek egy konklávéra, ez ugyanis még egyáltalán nem volt kivitelezhető. Amikor meghalt Péter, vagy valamelyik utódja, akkor egyszerűen a helyére lépett valaki az ottaniak közül és kész.
@ "Péter sohasem hivatkozott magára úgy, mint aki több, mint Krisztus egyik apostola"
Bizonyára szerény ember volt, de ha a Krisztustól kapott nevét használta, vagyis a "Pétert" az már éppen elég beszédes volt, de teljesen világos a Bibliából, hogy ő egy vezéregyéniség, a "Kőszikla".
@ "A pápa személy szerint lehetett szent, középszerű vagy akár gazember is.” De elhiszed, hogy Krisztus ilyen embereket használna fel arra, hogy képviseljék őt?"
Tudod az apostolok között is volt áruló, s Jézus szerint a búza között bizony lesz konkoly is. Izrael főpapjai és királyai sem éppen voltak szentek, mégis ők voltak Isten népének vezetői.
@ „nincs közvetlen bibliai bizonyíték arra vonatkozóan, hogy Jézus alapította a pápaságot, mint az egyházon belüli folyamatos tisztséget.”
Valóban nincs, de az Egyház úgy érezte, hogy ahogy a püspöki funkció öröklődik, úgy fő-fő püspöki funkció is öröklődik. Ez nem csak logikus hanem szükséges is, egy világméretű szervezetnek kell legyenek vezetői és egy fő-fő vezetője is.
@ "Ugyanakkor az egyház, az utolsó apostol halála után nem sokkal, próféciát teljesített. Mivel bekövetkezett a hitehagyás."
Krisztus a Biblia szerint olyan Egyházat alapított, amely soha meg nem szűnik (a pokol kapui nem vesznek erő rajta), hanem folyamatosan létezik egészen a világ végéig. (Mt 28,20) Te komolyan azt hiszed, hogy Timóteus, Titusz, Barnabás Márk, és a többiek, tehát a második sor, egyébre se várt, mint hogy meghamisítsa apostolok hagyományát?
@ "A kereszténység belekeveredett a világba, annak háborús, politikai, és egyéb korrupt ügyeibe."
Ebben a világban élünk. Valóban nem minden vezető volt a helyzet magaslatán, ahogy korábban Izrael királyai sem.
@ "A keresztény, Jézus tanítása alapján minden korban üldözött, és nem másokat üldöző."
Az erőszak témája meglehetősen bonyolult kérdés. Mindenesetre a keresztény királyok a bibliai királyok példája s Pál apostol (Róm 13,1-7) alapján úgy érezték adott esetben erőszakot alkalmazhatnak. Nem vitatom, hogy sok esetben elég rosszul tették.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!