Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért pont Róma püspöke Szent...

Miért pont Róma püspöke Szent Péter utódja?

Figyelt kérdés
Szent Péter mielőtt Róma első püspöke lett, Antiókhia püspöke volt. Akkor miért ne lehetett volna az ottani őt követő püspök (és az őt követő többi püspök) Szent Péter utója?

2023. nov. 17. 20:24
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
0%

"örtorony szerint"?


Szent Ágoston, a következőket írta:

Mert azt mondták neki, hogy »Péter vagy«, nem pedig azt, hogy »A kőszikla vagy«. »A kőszikla Krisztus volt«, őt vallotta meg az egész egyház Simonnal együtt, aki a Péter nevet kapta” (The Fathers of the Church—Saint Augustine, the Retractations. [Washington, D.C., 1968] Mary I. Bogan fordítása, I. könyv, 90. o.).

A "péter" szó sziklát jelent, mint aki határozott, és szilárd hittel él. Ezért kapta ezt a nevet, és nem azért, mert előkelő rangba akarta volna részesíteni.

Azt a Biblia verset ami erről szól, sajnos másként magyarázzák, ezért nincs összhangban sem a szövegkörnyezetével, sem a teljes írásokkal.

Kiragadva Biblia verseket, bármit bele lehet magyarázni.

Amikor az apostolok vitatkoztak, hogy melyikük a nagyobb, Jézus határozottan megmondhatta volna, hogy Péter. Viszont János pedig kimaradt volna a "rangsorolásból", mint aki az összes apostolt túlélte, és ha rang kérdésről beszélünk, Jánosnak kellett volna Péter után megkapnia a rangot.


Az első tanítványok soha nem gondolták, és nem is éltek azzal a gondolattal, hogy rangsorolják a személyüket. Mint szemtanúi Jézus életének, egységesen és közösen kellett hogy hozzanak döntéseket, senki nem gondolta, hogy nagyobb lenne a másiknál.


Ugyanakkor maga Péter, és Pál is Jézust nevezte alapnak az egyház fejének, a főszeglet kőnek. Erre épülnek az apostolok, rang nélkül, majd a többi tanítványok, akik később lettek, vagy váltak Krisztus követőivé, rang nélkül.

2023. dec. 7. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 IstenGyermeke1 ***** válasza:

"Amikor Krisztus megalkotta a Tizenkettõt, "kollégiumként, azaz állandó csoportként alkotta meg, és a közülük kiválasztott Pétert állította az élre". [403] "Amint az Úr rendelkezése alapján Szent Péter és a többi apostol egy apostoli kollégiumot alkot, ugyanígy a római Pápa, Péter utóda és a püspökök, az apostolok utódai kapcsolódnak egymáshoz." [404]

Az Úr egyedül Simonból, akinek a Péter nevet adta, alkotta meg Egyháza szikláját. Neki adta az Egyház kulcsait; [405] õt az egész nyáj pásztorává tette. [406] "Azt az oldó és kötõ hivatalt azonban, amit Péter kapott, a fejével kapcsolatban álló apostolkollégium is megkapta". [407] Ez a pásztori hivatal, mely Péteré és a többi apostolé, az Egyház alapjaihoz tartozik. A római Pápa primátusa alatt a püspökök folytatják.

A Pápa, Róma püspöke és Szent Péter utóda "örök és látható principiuma és alapja mind a püspökök, mind a hívõk sokasága egységének". [408] "A római Pápának ugyanis hivatalából fakadóan -- mert Krisztus helyettese és az egész Egyház pásztora -- teljes, legfõbb és egyetemes hatalma van az Egyház fölött, melyet mindig szabadon gyakorolhat." [409]

"A püspökök kollégiumának vagy testületének csak akkor van tekintélye, ha a római pápával, Péter utódával mint fejével együtt értjük." Ezen föltétellel "hordozó alanya az egész Egyházra kiterjedõ legfõbb és teljes hatalomnak, de ezt a hatalmat csak a római pápa beleegyezésével gyakorolhatja". [410]

"Az egyetemes zsinaton a püspökök testülete ünnepélyes módon gyakorolja az egész Egyházra szóló hatalmat." [411] "Egyetemes zsinatról csak akkor van szó, ha Péter utóda megerõsíti vagy legalább elfogadja." [412]

"Ez a kollégium, amennyiben sokakból áll, Isten népének sokféleségét és egyetemességét, amennyiben pedig egy fõhöz tartozik, Krisztus nyájának egységét fejezi ki." [413]

"Az egyes püspökök viszont az egység látható principiumai és az egység alapjai részegyházaiban." [414] Mint ilyenek "pásztori feladatukat (...) csak Isten népének rájuk bízott része fölött gyakorolják" [415] a papok és a diákonusok segítségével. Mint a püspöki kollégium tagjai azonban valamennyien részt vesznek az összes egyház gondjában, [416] elsõsorban azáltal, hogy "jól kormányozzák saját egyházukat mint az egyetemes Egyház részét". Így járulnak hozzá "a teljes misztikus test javához, amely egyben a részegyházak teste is". [417] E gondoskodásnak különösen a szegényekre, [418] a hitükért üldözöttekre, valamint a világszerte tevékenykedõ misszionáriusokra kell kiterjednie.

A szomszédos és egységes kultúrájú részegyházak egyháztartományokat vagy még nagyobb, patriarkátusnak vagy régiónak nevezett egységeket alkotnak. [419] Ezeknek az egységeknek püspökei szinodusokra vagy tartományi zsinatokra gyûlhetnek össze. "Napjainkban a püspöki konferenciák hasonló módon sokféle és hatékony segítséggel járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a kollegialitás szelleme kézzelfogható módon megnyilatkozzék." [420]" (KEK 880-887)

A []-lel jelölt jegyzeteket megtaláld a [link]

2023. dec. 8. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:

#11

Tedd hozzá, hogy szerinted, illetve az őrtorony szerint, mert nektek nincsenek saját gondolataitok.

A Biblia szerint pedig Péter lett a szikla, akire Jézus az Egyházát építi, ez egyértelműen benne van, sőt maga Jézus mondja, ahogy azt is, méghozzá Péternek elsősorban, hogy legeltesse juhait, megtéve ezzel Egyháza pásztorává.

2023. dec. 8. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
23%
Ahogy jónak látjátok....
2023. dec. 8. 19:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
Mi a Biblia és Jézus szerint látjuk jónak, imádkozunk azért, hogy majd egyszer ti is :)
2023. dec. 8. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 szp72 ***** válasza:
100%

@ "Ki volt a Máté 16:18-ban említett szikla: Péter vagy Jézus?"


Természetesen Péter, ezt csak az nem látja, aki nem akarja. "Te Péter (Petros) vagy és én ERRE a kősziklára (petra) építem Egyházamat."


@ "Ebből logikusan következik, hogy maga Jézus az egyház sziklaszilárd alapja, nem pedig Péter, aki később háromszor tagadta meg Krisztust."


"APOSTOLOKRA és prófétákra ALAPOZOZOTT épület vagytok, s a szegletkő maga Krisztus Jézus." (Ef 2,20)

"A város falának tizenkét ALAPKÖVE volt, és azokon a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve." (Jel 21,14)


Természetesen Krisztus alapvetőbb kő, mint Péter vagy mint a többi apostol, ami persze nem jelenti, hogy akkor ők nem azok. Krisztus persze éppen azért nevezi át Simont, Jónás fiát Péterre, mert ennek jelentősége van. Azért lesz a neved Kőszikla, mert nem építek rád semmit. Ez nem túl nagy hülyeség?


@ "Valójában ha valaki Péter utódja lett volna, nem maga János lett volna az, akit erre ésszerűen kiválasztanak?"


Mi ez a hülyeség? Amikor Péter meghalt, akkor konkrétan a helyébe lépett valaki a közeli munkatársai közül. Ha János éppen Péterrel lett volna Rómában, akkor mint legnagyobb tekintély bizonyára ő lép helyére, de hát történetesen ő egészen máshol volt.


Az első századok pápáit természetesen nem úgy választottak, hogy a világ minden részéből összeültek egy konklávéra, ez ugyanis még egyáltalán nem volt kivitelezhető. Amikor meghalt Péter, vagy valamelyik utódja, akkor egyszerűen a helyére lépett valaki az ottaniak közül és kész.


@ "Péter sohasem hivatkozott magára úgy, mint aki több, mint Krisztus egyik apostola"


Bizonyára szerény ember volt, de ha a Krisztustól kapott nevét használta, vagyis a "Pétert" az már éppen elég beszédes volt, de teljesen világos a Bibliából, hogy ő egy vezéregyéniség, a "Kőszikla".


@ "A pápa személy szerint lehetett szent, középszerű vagy akár gazember is.” De elhiszed, hogy Krisztus ilyen embereket használna fel arra, hogy képviseljék őt?"


Tudod az apostolok között is volt áruló, s Jézus szerint a búza között bizony lesz konkoly is. Izrael főpapjai és királyai sem éppen voltak szentek, mégis ők voltak Isten népének vezetői.


@ „nincs közvetlen bibliai bizonyíték arra vonatkozóan, hogy Jézus alapította a pápaságot, mint az egyházon belüli folyamatos tisztséget.”


Valóban nincs, de az Egyház úgy érezte, hogy ahogy a püspöki funkció öröklődik, úgy fő-fő püspöki funkció is öröklődik. Ez nem csak logikus hanem szükséges is, egy világméretű szervezetnek kell legyenek vezetői és egy fő-fő vezetője is.


@ "Ugyanakkor az egyház, az utolsó apostol halála után nem sokkal, próféciát teljesített. Mivel bekövetkezett a hitehagyás."


Krisztus a Biblia szerint olyan Egyházat alapított, amely soha meg nem szűnik (a pokol kapui nem vesznek erő rajta), hanem folyamatosan létezik egészen a világ végéig. (Mt 28,20) Te komolyan azt hiszed, hogy Timóteus, Titusz, Barnabás Márk, és a többiek, tehát a második sor, egyébre se várt, mint hogy meghamisítsa apostolok hagyományát?


@ "A kereszténység belekeveredett a világba, annak háborús, politikai, és egyéb korrupt ügyeibe."


Ebben a világban élünk. Valóban nem minden vezető volt a helyzet magaslatán, ahogy korábban Izrael királyai sem.


@ "A keresztény, Jézus tanítása alapján minden korban üldözött, és nem másokat üldöző."


Az erőszak témája meglehetősen bonyolult kérdés. Mindenesetre a keresztény királyok a bibliai királyok példája s Pál apostol (Róm 13,1-7) alapján úgy érezték adott esetben erőszakot alkalmazhatnak. Nem vitatom, hogy sok esetben elég rosszul tették.

2023. dec. 9. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!