Miért írja ezt Máté evangéliuma?
Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat. Mert bizony mondom nektek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik, egy ióta vagy egy vessző sem vész el a törvényből, míg az egész be nem teljesedik. Tehát ha valaki a legkisebb parancsolatok közül akár csak egyet is eltöröl, és úgy tanítja az embereket, az a legkisebb lesz a mennyek országában; ha pedig valaki ezeket megtartja és tanítja, nagy lesz az a mennyek országában. Mert mondom nektek, ha a ti igazságotok nem múlja felül az írástudók és farizeusok igazságát, akkor semmiképpen sem mentek be a mennyek országába.
Máté 5:17-20
Ezzel ellentmond sok más Újszövetségi írásnak, amik szerint Jézus felülírta a Törvényt.
Viszont a Törvény aprólékos és túlzott betartásán alapuló életet azonosítja általában a farizeusokkal.
Hogyan értelmezitek ezt a szakaszt?
Szóhasználat kérdése is szerintem, nem ellentmondás.
Az ószövetség önmagában kevés, kiált az említett "messiásért". Ez az újszövetség alapján Jézus, ő tölti be az ígéreteket, a törvényt.
Ezzel együtt a régi törvény nagyrészt értelmét veszti, és Jézus az, aki az új szakasz törvényeit lefekteti.
A biblia arról szól, hogyan lehetünk Istennel közösségben. Ezt az ószövetségben a törvény (rituálék, áldozatok, stb) által az ember tehette meg, Jézus viszont ezt megfordította, és ő maga szentel meg, ha elfogadod. Ezért veszti érvényét a régi törvény - mégis az eredeti célja, értelme változatlan, csak már nem kell hozzá.
Jézus nyilván sokat beszélt arról, hogy a Benne való hit által lehet megigazulni Isten előtt, és Jézus nagyon-nagyon sok forradalmi kijelentést tett. Egyesek ezért azt gondolhatták, hogy Jézus új tanítása valamiképpen felül áll a törvényen. Jézus ezt cáfolja itt a hallgatói előtt. Természetesen Jézus nem a Mózesi törvény szertartásaira és ceremóniáira gondol, amikor azt mondja, hogy nem eltörölni jött azokat, hanem a Mózesi törvény erkölcsi törvényeire (ez nyilvánvaló kell legyen a szövegkörnyezetből). A Mózesi törvény szertartásai és ceremóniái csak árnyéka volt a valóságnak, ami Krisztusban megjelent. Például Krisztus kereszten bemutatott tökéletes áldozata, ami a valóság, véget vetett a Mózesi törvény állatáldozatainak, ami az eljövendő tökéletes áldozat árnyéka volt csupán.
Viszont a Mózesi törvény erkölcsi törvényeinek nem lett vége Krisztus eljövetelével, sőt, Krisztus tanítása megmutatta teljes egészében Isten erkölcsi elvárásait, amelyek a Mózei törvényben még nem voltak teljesen láthatóak és nyilvánvalóak. Ezért Jézus beteljesítette a Mózesi törvényt. Például ugyanitt, a Hegyi beszédben idézi Jézus a Mózesi törvényt, ami annyit írt elő, hogy "Ne paráználkodj!", vagyis a parázna tettet ítélte el, míg a Jézus által beteljesített (teljessé kiegészített) erkölcsi törvény azt mondja, hogy aki "kívánsággal megnéz egy asszonyt, már paráználkodott vele a szívében." (Mt 5:28) Vagyis a beteljesített törvény elítéli már a szívben levő rejtett bűnöket is. Vagy például a Mózes törvény ezt mondja: "Ne lopj!" A Jézus által beteljesített törvény pedig azt mondja az Ef 4:28-ban: "Aki lopott, ne lopjon többé, hanem dolgozzék és keze munkájával keresse kenyerét, hogy legyen mit adnia a szűkölködőknek is." Vagy egy harmadik példaként a Mózesi törvény azt mondja: "Ne ölj!" a Jézus által hozott tökéletes törvény pedig azt mondja: "Aki gyűlöli a testvérét, az embergyilkos." (1Jn 3:15a).
Tehát a Mózesi törvénynek voltak gyengeségei, amiket Jézusnak ki kellett egészítenie. Amint fent láthattuk, legalább két hiányossága/gyengesége volt a Mózesi törvénynek, az egyik, hogy nem a gyökerében kezelte a bűnt (amikor az még rejtetten, a szívben volt, pl. parázna vágyak, gyűlölet irigység), hanem a tetté kiteljesedett formában próbálta megfékezni a bűnt. A másik hiányossága pedig az volt, hogy passzív volt: "ne csináld ezt, ne csináld azt..." A Jézus által hozott újszövetség fő törvénye a szeretet törvénye, ami aktív. Nem csupán azt mondja, hogy ne tegyél rosszat, hanem segít abban, hogy buzgón tegyed a jót. Pl. a Mózesi törvény passzív "Ne lopj!" helyére azt állítja, hogy "Ne lopj, hanem dolgozz, hogy tudj adni a szűkölködőknek." (Ef 4:28)
A Mózesi törvény inkább egy állam büntető törvénykönyvéhez volt hasonló. X bűnért Y büntetés jár. A Jézus által elhozott új szövetség a szereteten alapul, ami nem annyira "törvény" már, hanem egy gondolkodás és életforma. Tehát Jézus tényleg betöltötte (teljessé kiegészítette) a Mózesi törvényt, vagyis más szintre emelte. Ráadásul a Mózesi törvény egy elég személytelen szabályrendszer volt, míg a Jézus által betöltött törvény, a szeretet "törvénye" Jézus személyén alapul, a tőle kapott szeretetet és szellemi javakat tudjuk másokkal megosztani és másoknak odaadni, ezzel építeni Isten Országát (jobb fordítás szerint Királyságát). A Mózesi törvény kemény kötáblákra lett vésve, a Jézus által betöltött törvény pedig azt Istent félő, hívő emberek szívébe van írva. Így a Mózesi törvény kívülről, kölső kényszerrel befolyásolta az embereket, ami nem túl hatékony, míg Jézus szeretete belülről motiválja az embereket, egyfajta egyetértésben a személy szívében levő, másokat építő, másokat szeretni akaró vágyakkal. Erről is ír a Biblia: "„Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom," (Jer 31:33, Zsid 10:16).
De ugyanezt írja Pál is a Rómaikahoz írt levélben, hogy a Jézusban való hit nem áll a törvény felett: "Érvénytelenné tesszük tehát a törvényt a hit által? Semmiképpen! Sőt inkább érvényt szerzünk a törvénynek." (Róm 3:31)
üdv, a javuló Stefán
A farizeusok aprólékossága önmagában nem volt probléma, hanem az, hogy a törvényben a nehezebb dolgokat elhagyták, illetve felcserélték a törvényt sokszor emberi parancsokara. Ezek ellen emelt szót Jézus. Hiába adtak tizedet még a kaporból meg a mentából is, ha elhagyták az irgalmasságot pl.
Ez a szakasz egyértelművé teszi, hogy a törvény az 1000 éves királyságban is érvényben lesz. A spirituális része is a zsidók számára, illetve az erkölcsi része mindenki számára.
Keresztények sem tudják betartani a törvényt ha csak vallásoskodnak. Annak feltétele ugyanis a vizkeresztség és az újjászületés. Amig nem születik egy ember újjá viztől és Lélektől addig nem keresztény a szó valódi értelmében, mert még a bűn és a törvény uralkodik rajta.
Azonban ha újjászületik valaki akkor nincs a törvény hatalma alatt hanem a kegyelem uralma allat van, és a kegyelmet a megszentelődésre, az Istennel való harmonikus kapcsolatra forditja. Nem kell ahhoz aszkétának meg szerzetesnek menni, hanem el kell menni olyan helyre ahol ezt hirdteik és nem vallásoskodnak.
Jézus az ószövetségi törvényt nem megszünteti, nem érvényteleníti, hanem teljessé teszi, tökéletessé teszi. Ezt nevezhetjük felülírásnak is. Ugye Jézus maga mondja:
"A törvény és próféták Jánosig tartottak. Azóta az Isten országának örömhíre terjed, és senki se juthat el oda erőfeszítés nélkül." (Lk 16,16)
Tehát minden egyes ószövetségi törvényt be kell tartani, még a legkisebbeket is, de Jézus által tökéletesített formában.
Természetesen amikor Jézus arról beszél, hogy minden parancsot meg kell tartani, akkor azt úgy érti, hogy csakis annak, akire vonatkozik, s persze csak is akkor, amikor helyzet és körülmények azt megkívánják. Például a nőknek szóló törvényeket értelemszerűen a férfiaknak nem kell betartaniuk. Vagy az ásócska törvényét is felesleges megtartani, ha van árnyékszék. De lehetne sorolni a többi egészségügyi előírásokat is, amik betűjük szerint mind elavultak, de nagyon is meg volt a szerepük a maguk idejében.
Tehát amikor Jézus azt mondja, hogy mindent meg kell tartani, akkor egyáltalán nem arról beszél, hogy egyes előírások nem avulhatnak el, vagy hogy a betűket mindenkor is minden esetben mereven kéne alkalmazni.
Amikor a keresztények nem tartják be a régi rituális zsidó előírásokat, akkor azért nem teszik, mert az apostolok és az újszövetség tanítása szerint valójában ezek az előírások is elavultak, nincs már rájuk szükség. Például ott van a körülmetélkedés. Pál apostol szerint az igazán körülmetéltek a keresztények, s nem azok, akik csak betű szerint vannak körülmetélve:
"A körülmetélés hasznodra válik, ha megtartod a törvényt, de ha áthágod a törvényt, körülmetéltből körülmetéletlenné válsz. Ha pedig a körülmetéletlen megtartja a törvény rendelkezéseit, körülmetéletlenül is nemde körülmetéltnek számít? Ilyenkor a származása szerint körülmetéletlen, aki megtartja a törvényt, ítélkezik fölötted, mert a törvény betűje és a körülmetélés ellenére törvényszegő vagy. Nem az a zsidó, aki látszatra az, s nem az a körülmetélés, ami a testen látható, az a zsidó, aki bensőleg az, s aki nem betű szerint, hanem lélek szerint körülmetélt. Az ilyen nem embertől, hanem Istentől kapja a dicséretet." (Róm 2,25-29)
"A körülmetéltek ugyanis mi vagyunk, akik Isten Lelke szerint szolgálunk, akik Krisztus Jézusban dicsekszünk, s nem a testben bízunk, bár magam a testben is bizakodhatnék." (Fil 3,3-4)
Jézus tehát azt mondta, hogy "betölteni" jött a törvényt és a próféciákat.
Az egész Ószövetség Jézusról szól. A Tóra mindenhol tele van messiási előképekkel, amik Jézusra mutatnak: a Páskabárány, a bűnbak, és az állatáldozatok, a manna, a kőszikla, amiből víz fakad, a rézkígyó, a Szent Sátor és berendezése, a méretei, és így tovább. Minden Jézusról szólt. Jézus azért jött, hogy ezeket az előképeket beteljesítse. Ő maga hivatkozik rájuk az evangéliumokban. Ezért mondta: "Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő." János 5,46.
És a próféták rengeteg róla szóló próféciáját is betöltötte.
Köszönöm!
Példaértékűen lettek kifejtve itt a válaszok. :-)
Nem ismétlem az előttem leírtakat,mert többnyire hasonlót írnék.
Aki keresztény,a szó jelentése szerint Krisztus követője s ebből következik,hogy nem csak tiszteletben tartja Isten ihletett könyvét,hanem azt Krisztus módján követi is.
Hozzáteszem a 7-es válaszhoz: Jézus azt mondta:
"Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik." Máté 5:18
Tehát a törvény prófétai előképeit teljesítette be Jézus, ezért mondta, hogy azért jött, hogy a törvényt "betöltse".
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!