Miért írták oda a buddhista szutták és szútrák nagy részének elejére, hogy "Így hallottam: egy napon/egy alkalommal..."?
#1.
Ugyanúgy a hitben gyökerezik a teljesen hétköznapi gyakorlóknál. Ameddig nem ér el önmaga is eredményeket, addig tapasztalatai sem lesznek, max. hihet mások beszámolóinak és a szentírásoknak, ahogy az sok vallásban is van. A megvilágosodás önmagában nem egy tudományosan mérhető dolog, nem egy egzakt dolog. Nem olyan, mint az intelligenciahányados. Tapasztalni sem akárki tapasztalhat, nem mindenkinek jelenik meg akármelyik buddha vagy bódhiszattva.
A buddhisták nyilván igaznak vélik mindezeket. Kezdetben voltak a szutták és a Tipitaka, majd jöttek a szútrák és legvégül a vadzsrajánához kapcsolódó rituális szövegek.
#2.
És a szutták elején miért van?
Ki az, aki írja? Ki beszél? Kinek a nevében beszél? Honnan és kitől hallotta?
Mi a garancia rá, hogy nem történt szövegtorzulás, ha szájhagyomány útján terjedt először? Honnan tudjuk, hogy a Buddha valóbban azt tanította, amit neki tulajdonítanak?
Én amúgy szimpatizálok a buddhizmussal, nem provokálni akarok, csak feltettem ezeket a kérdéseket a harmadik bekezdésben. (Ezeket egy materialista, szkeptikus ember is feltehetné akár.)
"Buddha tanításait évszázadokon keresztül a szerzetesek szájhagyománya tartotta fenn. Erre utal a beszédek állandó bevezető mondata: „Így hallottam”. Írásba foglalásuk valószínűleg az i. e. 1. században történt Ceylonban. Ma már megállapíthatatlan, mennyire pontosan őrizte meg a szájhagyomány és a ránk maradt, írott szöveg Buddha eredetileg elhangzott szavait. Sok esetben világosan látható a későbbi hozzátoldás. Egészében véve azonban úgy látszik, hogy az írásba foglalt gyűjtemény legrégibb darabjai valóban magára Buddhára mennek vissza, és ha nem is minden esetben szó szerint, de lényegében véve mind tartalmilag, mind megfogalmazásukban híven tükröztetik Buddha gondolatait és jellegzetes kifejezésmódját. Negyvennégy évi tanító útja során Buddha oly sokszor kifejtette ugyanazokat a gondolatokat, hogy tulajdonképpen mindegy, melyik alkalomhoz fűzi a hagyomány egy-egy tétel előadását."
Az "így hallottam" kifejezést egy Ánanda nevű szerzetesnek tulajdonítják, aki a Buddha tanítványa volt és az összes beszédét meghallgatta (és megjegyezte, mert nagyon jó memóriája volt :D). Szóval Ánanda a Buddhától hallotta, a későbbi szerzetesek meg Ánandától, még később pedig már csak olyanoktól, akik személyesen nem ismerték a Buddhát. Mindenesetre a szútrák Ánanda szemszögéből vannak megírva.
(Amúgy a szutta meg a szútra ugyanaz, csak az egyik páli, a másik meg szanszkrit nyelven van.)
#6.
Köszönöm a válaszod! :-)
A szutta nem a hínajána/théraváda, a szútra pedig a mahájána buddhizmus szentirata?
Ánandáról tényleg azt mondták, hogy neki volt a legjobb memóriája.
A többi jelesebb, fontosabb tanítványa a Buddhának a tízből (pl. Száriputta) nem adta tovább a tanításokat?
Melyik a legrégebbi rétege a szuttáknak? A nagyobbik részük az, ami a Buddhához megy vissza? Ezt mi alapján állapították meg? Az irodalomtudósok mit gondolnak?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!