Ha egyes wiccák azt kifogásolják az ábrahámi vallásokban, hogy mindent tőlük loptak el, akkor miért sajátítanak ki maguk is ábrahámi szokásokat?
Újpogányoktól néha még olyat is lehet, hallani, hogy magát Jézust is a pogányoktól lopták a keresztények.
Értem én, mindegy, hogy igaz, vagy sem, de akkor ők maguk miért sajátítanak ki egyértelműen ábrahámi vallásokból eredő szokásokat?
Gondolok itt például az adventi koszorúra (yule koszorú lett belőle), a húsvét/pészah/áldozati ünnep bárányára (ostara bárány lett belőle), a nagyböjtre, az adventre stb. Mindez úgy, hogy ráfogják, hogy valójában mind eredetileg rettenetesen ősi pogány szokás, amit lenyúltak a keresztények, meg a muszlimok. Biztos annyira ősi pogány szokások, hogy senki nem hallott róluk, mert az írásbeliség előtt gyakorolták őket. XD A poén az egészben, hogy például az advent bizonyíthatóan a római pogányság hedonista fesztiváljaira jött létre reakcióként, mint aszketikus készülődés, böjtölés, szóval biztos nem lehetett soha pogány. Adventi koszorút pedig legelőször egy német evangélikus/lutheránus lelkész készített legelőször. Lehetett rá hatással a hanukai gyertyatartó is, mivel a reform judaizmus akkoriban Hamburgban fénykorát élte. Mindenesetre bizonyos: nemcsak hogy úgy amblock keresztény eredetű szokás, hanem egészen pontosan evangélikus, ugyanis katolikus körökben csak később kezdett el megjelenni, ortodox, meg anglikán körökről meg már ne is beszéljünk. A húsvéti bárány a zsidók nomád, sivatagi, pásztorkodó életmódjára vezethető vissza, ami a kereszténységben Jézus szimbóluma lett. Szóval bizonyos, hogy nem lehet ősi germán eredete, ha a húsvéti bárány evése már jóval a germánok megtérítése, sőt, a kereszténység előtti Palesztinában is létezett. A nagyböjt szintén egy tipikus, ókeresztény korokra visszavezethető szokás.
Szóval a kérdés egyértelmű: ha az ábrahámi vallásoknak lopás átvenni szerintük szokásokat (mindegy, hogy valós vagy sem), akkor ők miért tagadva sajátítanak ki ugyanígy szokásokat? Hogy egyértelmű legyek: vannak hagyományos pogány nézeteket vallók (interneten több ilyet olvastam), akik eléggé nevetnek ezeken az átvett szokásokon, és elismerik, hogy keresztény/ábrahámi eredetűek. Szóval még a saját kultúrkörükön belül is sokan elfogadják ezeket a tényeket.
És én itt most nem féltékenykedni akarok, mert "NINCS JOGA SENKINEK SE ELLOPNI A SZOKÁSAINKAT!" véres szájjal. Nekem semmi gondom nem lenne azzal, hogy ők is vettek az ábrahámi vallásokból, sőt a zoroasztrianizmusból is, ha cserébe nekik se lenne gond fordítva. Én amúgy rettenetesen toleráns vagyok vallási szinten: minden vallást elfogadok és tisztelek (nem biztos, hogy egyet is tudok érteni vele, vagy bölcs tanításnak tartom), amíg nem árt. Viszont egy kicsit fura ez a kettős mérce. Persze igaz... A láncdohányos apuka is próbálja lebeszélni még a kipróbálásról is a fiát...
#11.
Most mást állítasz, mint az előbb.
Az előbb még: "A kereszténység európába való beerőszakolása közben gonduk volt arra,hogy a régi pogány ünnepek napjára tegyék az övéiket,templomaikat is pogány,szent helyekre emelték."
A keresztény gondosan a germánok ünnepeire helyezték a sajátjaikat, ellopták a pogány germánok ünnepeit, beerőszakolták a kereszténységet.
Most meg: "Fölösleges kronológián lovagolni,tökmindegy mikor a keresztények megismerették a germánokkal,szászokkal az igét,azok elfogadták megtérve,hogy ez a feltámadás ünnepe de a pogány ünnepet is megtartották.Ennek keverékéből lett a mai teljesen értelmetlen húsvét.Így pusztult el egy pogány ünnep."
Tehát a keresztényeknek megvoltak már eleve a saját ünnepeik, aztán ahogy találkoztak a germánokkal, azok megtartottak bizonyos hagyományokat a kereszténység előttről.
Magadnak mondasz ellent. Akkor melyik állításod kívánod tartani? Csak mert nem mindegy történelmi szempontból. És nem, nem felesleges a történelmi kronológián lovagolni, mert ez a kultúrtörténet, a vallás- és egyháztörténet, illetve a történettudomány lényege. Ennyi erővel nyugodtan mondhatnánk bármire, hogy hát volt ott valami valamikor, megtörtént, szép is, de rossz is volt, ott a messzeségben. Cseppet sem mindegy, hogy mi milyen sorrendben történt, mi hogyan történt meg. A történettudomány eleve az összefüggéseket is vizsgálja. Egy kicsit emlékezetet a sulis kisgyerekre, aki magyarázza a dolgozatát. "Hát mindegy... Nagyjából hasonlít a sztori, nem? Tanár úr, nem adna rá legalább egy pontot?" Mivel a két állításodban kronológiai eltérés van ezért kérdezem, hogy melyiket kívánod fenntartani?
A kereszténységben már, ahogy említettem legkésőbb a II. században létezett a húsvét, a pészahhoz igazítva, először zsidókeresztény, korai keresztény körökben, és a mai napig a zsidó naptár mozgásához igazodik, ezért is mozgó ünnep. Nem volt ekkor semelyik másik népnél ünnep, leszámítva a héberhez hasonló, pásztorkodó, sémi, nomád kultúrából származó beduin csoportokat, akiknél voltak rokonszertartások, hisz azonos környezeti és történelmi hatások érték őket.
A mai húsvétból egyedül a lehetnek amúgy pogány (kelta, vagy germán) gyökerei, amit amúgy a kereszténység nem fogadott el a húsvét szimbólumaként. De az is lehetséges, hogy egy félrefordítás útján kapcsolódott az ünnephez. Mindenesetre a húsvét az 1600-as évekig megvolt nyuszi nélkül, ugyanis ekkor említik először, és ekkor is csak néhány német faluban, helyi, regionális szokásokként, előtte a tavaszhoz kötődött. A hímes tojás például zoroasztriánus eredetű, és sokkal hamarabb a húsvét része volt, mint a nyuszi, és eredetileg nem is fűződtek össze, nem tojt a húsvéti nyuszi, ahogy sok vidéken a mai napig sem tojik. A norúzhoz kötődött eredetileg, ami a perzsa, illetve zoroasztriánus újév, ami a nagyböjti időszakra esik a keresztény naptárra átvetítve. Mezopotámiai, illetve perzsa keresztények vették át a szokást, akiktől aztán a keleti keresztények, majd a nyugatiak is átvették. Maga a tojás egyébként a pészahi asztalnak is a része volt, de a különböző festékekkel való kidíszítés, írás szokása perzsa eredettel rendelkezik. Erről a Magyar Néprajzi Lexikon is ír. A tojás a perzsa kultúrában egyébként a végtelenség, az újjászületés/újjáteremtés, Ahura Mazda végtelenségének, a világmindenségnek (héj - Ahura Mazda, avagy Isten, fehérje - a csillagok, bolygók, sárgája - a Föld, vagy más értelmezés szerint: héj - matéria, fehérje - szellem, tudat, sárgája - lélek) a szimbóluma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!