A mormon vallás miben más mint a református vallás?
Mindegy melyik valláson belül keresztelkedünk meg?
Mindegyik keresztelés érvényes,hiteles Isten elött?
Melyek a két vallás közötti különbségek?
Komoly teológiai különbségek vannak. Például a református hit egyik alappillére az eleve elrendelés tana. (A végletekig leegyszerűsítve: már el van döntve, hogy ki kerül a mennybe és ki a pokolba, és ezen nem változtat, hogy ki mit csinál az élete során.) Az utolsó napi szentek hitrendszere szerint azonban a végkifejlet szempontjából szerepe van a szabad akaratnak, a hittel meghozott önálló döntéseknek.
Másik különbség, hogy míg a reformátusság/protestantizmus a katolicizmusból "nőtt ki", addig Az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyházának a létrejötte egy úgynevezett "visszaállítás" eredménye, tehát egy Jézus kora után nem sokkal megszakadt eredeti kereszténység újraindítása. Kereszténység 2.0. Ezért nem tartozik sem a katolikussághoz, sem a protestáns egyházakhoz.
Sok keresztény felekezet annak alapján ismeri el egymást kereszténynek, az utolsó napi szenteket pedig nem, hogy az előbbiek elfogadják (ismét csak egyszerűsítek) a niceai hitvallást. Ez a Kr. u. IV. században lett kidolgozva, amikor az utolsó napi szent teológia szerint már régen nem volt jelen a Krisztus által alapított egyház a földön, ezért aszerint a niceai hitvallás sem mérvadó a keresztényiség szempontjából.
A Szentháromság érdekes kérdés, mert azok az egyházak sem mind ugyanazt értik alatta, amelyek vallják azt. Emellett persze a Bibliában sem szerepel ilyen kifejezés. Akkora különbségek vannak az egymás Szentháromság-tanát elfogadó felekezetek felfogásai között, hogy régebben eretnekként üldözték volna egymást ezekért. Az utolsó napi szent hitrendszer csupán azt utasítja el, hogy az Atya, a Fiú és a Szentlélek személyükben lennének egyek. Ugyanakkor ezt a három különálló isteni személyt "egynek" tekinti abban, hogy tökéletes szándékegységben működve alkotják az Istenséget. Hárman alkotnak egyet, de nem egy _személyt_, hanem talán testületnek nevezhetjük emberi fogalmak szerint.
Rengeteg különbség van még, de ezek aligha sorolhatók fel mind egy ilyen válaszban. #2 említette például a Sola Scriptura ("egyedül a Szentírás") református tanát. Az utolsó napi szent tanítás ezzel szemben, mondhatni, a Deus Solus ("csakis az Isten") elve - vagyis, hogy minden igazság, tan, stb. forrása kizárólag Isten, és Ő nem szűnt meg szólni a gyermekeihez. Ez azt is jelenti, hogy bár a Biblia egy szentírás, nem a kizárólagos, lezárt, végleges gyűjteménye Isten szavainak. Mellette léteznek egyéb feljegyzések is, amelyek éppúgy nem jelentik a Biblia könyveinek a megkérdőjelezését, ahogy Pál levelei sem kérdőjelezik meg Péter leveleit, hanem mind kiegészítik egymást, és Isten bármikor adhat további kinyilatkoztatást is.
Vagy ott van például a megistenülés tana, amely bár szokatlanul hangzik a nyugati kereszténységben, természetesen bibliai tanításokkal is alátámasztható (illetve a theószisz sokban hasonló tana a görögkeleti teológiának is az egyik központi eleme, de most nem róluk van szó).
Kérdezted még a keresztelkedést, és ez is egy fontos különbség. Nem csupán azért, mert Az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza nem váltott át jelképes keresztelésre a Krisztus korabeli teljes alámerítés helyett. Hanem még két dologban: egyfelől bizonyos közös megyegyezéses alapokat valló keresztény felekezetek (pl. katolikus, református) e közös alap részének tekintik az általuk végzett kereszteléseket, így egymásét kölcsönösen el is fogadják. Az utolsó napi szentek kívül esnek ezen a konszenzuson, ahogy fentebb említettem.
Másfelől Az Utolsó Napi Szentek Jézus Krisztus Egyháza sem fogadja el a más egyházak által végzett kereszteléseket, aminek az a teológiai alapvetés az oka, hogy (egyszerűsítve) a keresztelő személynek rendelkeznie kell Istentől kapott felhatalmazással e szertartás elvégzéséhez, ez pedig kizárólag olyanok által adható tovább, akik maguk is rendelkeznek vele, visszavezetve a láncolatot egészen Krisztusig, aki kiválasztotta az apostolait és felhatalmazta őket, hogy az Ő nevében cselekedjenek. A visszaállítás többek között ennek az időközben megszakadt felhatalmazási láncolatnak a visszaállítását is jelentette, így az más felekezeteknél nem található meg.
Vagyis ebből azt láthatod, hogy eltérő okoból ugyan, de a református és az utolsó napi szent keresztelkedés nincs kölcsönösen "akkreditálva". Az pedig, hogy Isten előtt melyik a hiteles, nem a mi válaszainktól függ.
Érdekességképpen a két keresztelési szertartás magyar szövege:
"[Név], keresztellek téged az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében. Ámen" (reformátusok).
"[Név], Jézus Krisztus megbízatásából megkeresztellek téged az Atyának, és a Fiúnak, és a Szentléleknek nevében. Ámen” (utolsó napi szentek).
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!