Buddhisták és keresztények! Bűn, ha keresztényként az évben egyszer megemlékezem a Sákjamuni Buddháról?
A történet eléggé hosszú. A lényeg annyi, hogy az életemben egy sorsfordító nagyságú kihívás előtt álltam a tanulmányaim terén, amit soha nem ismételhettem volna meg. Nagyon izgulós vagyok, sőt rettegős, minden kihívástól, amit mások értékelni, vagy látni fognak, annak ellenére, hogy a tanáraim szerint nagyon művelt vagyok, ennek ellenére én kételkedem benne, még úgy is, hogy a versenyeredményeim, tanulmányi eredményeim a tanáraim szavait támasztják alá... Ezen megpróbáltatás után pedig még több következett. Szóval teljesen reményvesztett voltam, keresgéltem az interneten, és ekkor találtam magam szembe ezzel a cikkel: [link]
Ezenkívül tudtam, hogy az iszlámban prófétaként is elismerik egy másik néven, akit a muszlim teológusok a Buddhával azonosítanak.
Imádkozni kezdtem a Buddha közbenjárásáért a saját szavaimmal, valahogy hasonlóan: "Bölcs Buddha, ki a hatalmas bölcsessége, valamint a szeretet és béke iránti elkötelezettsége miatt a világra hatalmas befolyással bírt! Megelőzted Jézus Krisztus földi megtestesülését, de tanaidban már így is láthatunk előképet a későbbi tanokra. Kérlek hallgasd meg imámat, és járj közben értem az Úrnál! Kérlek segíts nekem abban, hogy szerencsésen, sikeresen és erősen meg tudjak küzdeni az akadályokkal. Te, kit megvilágosodásáig annyi nehézség ért, átérezheted a helyzetem. Ha segítesz nekem, és közbenjársz értem, akkor életedről minden évben meg fogok emlékezni a születésed napján."
És valóbban sikerrel, boldogsággal mindent meg tudtam csinálni, úgy ahogy akartam. Minden nehézséget leküzdöttem, és bölcsességgel elengedtem azt, amit el kellett engednem a múltból.
Bűn lenne teljesítenem a fogadalmam, és megemlékezni arról, aki közbenjárt értem?
Római katolikus vagyok, nem érdekel a szekták véleménye.
Bűnt követtem, illetve fogok elkövetni ezzel?
Na, ez például egy bálvány (nem is akármilyen): [link]
A kereszténység, valamint a buddhizmus, ahogy a jelenlegi világvallások többsége nem használ, illetve imád bálványokat, mivel a bálványimádás lényege egy szobor, vagy más emberi kéz által alkotott tárgy, esetleg ember körüli vallásos áhítat (ez lehet akár tudatlan is, például a celebek bálványozása is bálványimádás). Tipikus eset, amikor magát a szobrot magát tisztelik istenként, vagy esetleg a szobor különösen "szent", mert azon keresztül léphetnek kapcsolatba az istenséggel (ezért van ott az áldozatnál).
Igen. Ha emberekhez imádkozol, nem fognak így megsegíteni és közbenjárni érted.
Ráadásul a buddhizmus tana nagyon eltér a Jézusétól. Az iszlámban pedig csak azért tartják prófétának, mert az iszlám abban hisz, hogy az összes nemzetnek voltak prófétáik, ezért fogadják el Buddhát prófétaként, viszont úgy gondolják, hogy azok a tanok, amit Buddha képvisel, azt csak hamisítás és az eredeti Buddha tanai megegyeztek az iszláméval.
#5.
Buddha nem volt isten. Mindig embernek vallotta magát, és nem akarta hallani, hogy őt imádják.
#4.
Szentekhez lehet imádkozni, hogy Istennél közbenjárjanak a katolikus, illetve ortodox tanítás szerint.
Nem igaz. A buddhizmus tanításai rendkívül hasonlítanak a kereszténységére. Ezt egy volt hitoktató, teológus ismerősöm mondta.
Nem szabad szentekhez imádkozni. Plusz Buddha nem volt szent a katolikus vallás szerint.
Nem hasonlítanak. A buddhizmus megvilágosodást, nirvánát, meditációt, reinkarnációt tanít, Jézus pedig imádkozást, megtérést, Istenhez való engedelmességet és Jézus áldozatát tanítja. Meg még egy nagyobb különbség, hogy (én úgy tudom) a buddhizmus olyan szempontból közelíti meg a haragot, hogy a lelki békéd miatt ne legyél haragos, Jézus pedig azt mondja, hogy az önzetlenség és az istenfélelem miatt. Emellett ha valamiben hasonlítanak is, de nem ugyanaz a tanítás, akkor az már ellenséges Jézuséval, mert Jézus azt mondta," mindenki, aki nincs velem, ellenem van".
#7.
De szabad. Még az evangélikusok, valamint a reformátusok sem tiltják a példás emberek kérését azért, hogy Istenhez imádkozzanak ők is értünk, csak nem tartják túlságosan erős, illetve lényeges dolognak, mivel szerintük Jézus Krisztuson keresztül mindenki fordulhat közvetlenül is Istenhez, ami nyilván személyesebb. Ugyanakkor szerintünk, római, illetve görög katolikusok, valamint ortodoxok szerint az ima még erősebb, ha közbenjárnak értünk igaz emberek, vagy mások. Nincs katolikus vallás, csak római katolikus, illetve görög katolikus felekezet van. A szentek, illetve angyalok közbenjárnak értünk Elohimnál.
De, a Buddha keresztény szent is: [link]
Barlaam és Józafát története ismerős?
A megvilágosodás tulajdonképpen nagyon hasonlít az igazságra való ráébredésre, annyi különbséggel, hogy a buddhizmusban ezt nehezebb elérni, mivel nem ismerik Jézus Krisztust fiúi minőségében, illetve nem ismerik a megváltás tanát. A nirvána, magyarul ellobbanás. A fogalma nagyon hasonlít az üdvözséghez. Lényegében megszűnsz fizikai valódban létezni, feloldódsz, örökre békét, szeretetet és boldogságot érzel. A meditáció fogalma nagyon is létezik a kereszténységben sőt, már a kereszténység atyjában, a judaizmusban is létezett. A legfontosabb szerepe kétségtelenül az ortodox kereszténységben van, de létezik és használatos a két katolicizmusban, illetve a két klasszikus protestáns felekezetben is (lásd: Johann Valentin Andreae, német protestáns teológus, mellesleg rózsakeresztes filozófus). A halállal kapcsolatban tényleg van egy nagyobb eltérés, azonban Pokol a buddhizmusban is létezik, ráadásul egyenesen tizenhat darab (nyolc tüzes és nyolc fagyos). Ima a buddhizmusban is létezik, a ráébredés-megtérés szintén egy párhuzam. Nem igazán vagy jártas a buddhizmusban, és a kereszténységben sem teljesen. A lelki béke a mai világvallások közül minden fontos, többek között a kereszténységben is. A buddhizmusban a harag az ahimsával (nem-ártás elve) ellentétes, ezenkívül a három láng alapja, ami a ráébredést gátolja (indulat, vágy és tudatlanság, mellesleg minden bűn e háromra vezethető vissza), illetve karmikusan is negatív. Ártasz vele magadnak, illetve minden más érző lénynek is. A harag és az önzőség között nem igazán látok kapcsolatot, bár minden tett összefügg a többivel... Istenfélelem nem igazán létezik a kereszténységben. Ez egy régi rossz szó. Istentől nem kell félni. Istent hinni kell. Jézus maga a logosz, a gnózisz, ahogy középkori teológusok megfogalmazták.
Szerintem neked van igazad, kérdező.
Érdemes több vallást tanulmányozni. Felszínesen nagyon másnak tűnnek, de ha beleásod magad, látni fogod, hogy lényegen szinte mind ugyanaz, csak máshonnan közelít, mást emel ki. De miért hagyta volna Isten magára a nevenincs szigeten elő embereket, ahelyett, hogy őket is segítette volna? Miért hisszük, hogy az ő hitük, nem ugyanolyan valós? Miért van, hogy ami az egyik helyen csodatétel, a másik helyen boszorkányság és ördögimádás?
Úgyhogy igen, a különböző vallások általában ugyanarról beszélnek, ha pedig tényleg érted is őket, már azt is láthatod, mi az, amit az egyik így nevez, a másik pedig úgy - de lényegében ugyanarról beszélnek.
A szentek közbenjárásáért imádkozni tényleg elfogadható a katolikus és az ortodox egyházak szerint.
Kérdező, azzal még nem követsz el bűnt, hogy megemlékezel a Buddháról, legalábbis szerintem, csakhogy én nem vagyok katolikus.
Viszont a katolikus egyház nem avatta szentté a Buddhát, mert, ha nem tévedek, sosem ismerték be, hogy Barlám és Jozafát legendája az a Buddha történetének az átdolgozása. Szerintem egy katolikus vagy egy ortodox pap nem osztaná az álláspontodat, és azt mondaná, hogy nem imádkozhatsz a Buddhához.
Megértem egyébként, hogy miért áll közel hozzád a Buddha, és hogy miért tekintesz rá szent tanítóként, nagyon jó dolgokat tanított.
És abban igaza van az előttem válaszolónak, hogy érdemes több vallást is tanulmányozni. Viszont valamiben téved az előttem válaszoló. Nem igaz, hogy a vallások alapvetően ugyan olyanok és csak felszínesen mások. Alapvetően mások, és csak felszínesen ugyan olyanok.
A manicheus Mání próféta térített így, azt mondta a zsidóknak, a keresztényeknek, a gnosztikusoknak, a buddhistáknak, és a zoroasztriánusoknak is, hogy Mózes, Jézus Krisztus, a Buddha és Zarathustra mind az egy igaz Isten prófétái, mi tulajdonképpen mind ugyan abban hiszünk. De vajon igaza volt Mánínak? Tényleg mind ugyan abban hiszünk? Nem tudom hogy lehet összeegyeztetni pl. a buddhizmus és a judaizmus tanításait.
Kérdező ezzel nem akarom elvenni a kedved attól, hogy más vallásokat is tanulmányozz (magam is megtettem), és azzal sincs semmi baj ha megtalálod azt ami közös a vallásokban, de ha bele esel abba hibába, azt kezded gondolni, hogy mind ugyan olyanok, akkor hol a határ? A végén oda jutsz, hogy a manicheizmusban fogsz hinni? Tényleg nem bántásból mondom ezt, nem szeretnélek megsérteni. De egyszerre csak egy vallásban hihetsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!