Hallottam már sokszor, hogy Tolkien mélyen vallásos volt. Akkor miért nincs semmi keresztény dolog (karácsony, templom, stb) a Gyűrűk Urában?
Van benne keresztény dolog, csak nem ilyen közvetlenűl. Hanem a történetbe és a világába bele van szőve a keresztény szemlélet és motívumok. Tolkien nem egy hittérítő könyvet írt, hanem egy mesét, ami keresztény értékeket közvetít. Igazából átjárja a Gyűrűk Urát a keresztény gondolkodás, csak nem tolakodóan. Neki ez volt a stílusa. pl. Az neki nem tetszett, hogy a Narnia krónikáiban egyértelműen beazonosítható Aslan, mint Jézus. Ez neki túl direkt volt.
De a Gyűrűk Ura világában pl. a lények, mind vallásosak. Tisztelik a Világteremtő istenséget Eru Ilúvatar-t. Az emberek és tündék elnevezése: Ilúvatar gyermekei. A ainukban is hisznek, akik amolyan angyalfélék tulajdonképpen. (A magasabb rendűek a valák, ők talán a szeráfoknak feleltethetők meg és az alacsonyabb rendűek a maiák, ők talán a vigyázók, lennének a keresztény olvasatban.) Eru első teremtményei, akiknek nagy hatalmuk van és másodlagosan felügyelik a világot és még részt is vettek a teremtésben. De igazából nem istenek, az erejük is korlátolt, inkább a keresztény mennyei lények (egyszerűbben szólva, "angyalok" amikor ezt gyűjtőnévként használják) megfelelői. A főellenség is egy bukott vala, Melkor vagy Morgoth, akinek Szauron csak a szolgája volt. Tőle származik a gonosz a világban. A vele és követőivel folytatott harcba kapcsolódtak tulajdonképpen bele a emberek és tündék is.
A párhuzam egyértemű. A Gyűrűk Ura világa egy nagy jó és rossz harca. Az Ilúvatar akaratát követők és a Morgoth-t támogatók és megrontottak között. Lefordítva Isten és követői valmint a fellázatt Sátán és követői harca. Ami viszont a gonosz buksával fog végződni. Morgoth-t már le is győzték és megkötözve a Külső Sötétségbe taszították, már csak a követői ellen folyik a harc. De egyes próféciák szerint még egyszer vissza fog térni, hogy harcoljon a Világ végén, az utolsó csatában. Ez azért elég keresztény gondolat.
#4-es kiválóan leírta. Benne van, csak leginkább rejtve, mert Tolkien nem propagandát akart folytatni, hanem olyan történetet átadni, ahol a keresztány szemlélet annyira mélyen szövi át a valóságot, hogy szinte fel sem tűnik. Peter Jacksonban egyébként nagyon becsülöm azt, hogy ezt maximálisan tiszteletben tartotta a filmben, és hangsúlyozta a filmadaptációk képi világában.
Példák:
Arwen imája a filmben "Ami a Te kegyelmedből nekem adatott, had adjam át neki!" Kinek is a kegyelméről van szó, és mit akar átadni? Az Isten kegyelméből kapott életerejét, hisz halhatatlan.
Gandalf, amikor lezuhan Khazad Dum hídjánál, a filmben széttárja a kezeit, és teste egy keresztet formáz.
Gandalf szavai Frodóhoz:
Film: „Más erők is munkálkodnak ám ezen a világon a gonoszon kívül. Bilbó arra rendeltetett, hogy meglelje a Gyűrűt, s ha ez igaz, úgy hozzád se véletlenül került. Ez bíztató gondolat.”
Könyv: „E mögött valaki másnak az akarata bújhatott meg: valaki meg akarta hiúsítani a Gyűrűkészítő szándékát. Világosabban nem fejezhetem ki magam, de úgy kellett lennie, hogy a Gyűrűt Bilbó találja meg, nem pedig a készítője. És annak is úgy kellett lennie, hogy utána a tiéd legyen. Ha pedig így van, akkor ez egy bíztató gondolat.”
Samu gondolatai, amikor Mordorba vezető úton emglát egy csillagot (könyv): „Az egész föld mintha alattomos neszekkel lett volna teli, nyikorgással, csikorgással, de sem beszédhangot, sem lábdobogást nem hallott. Nyugaton, magasan az Ephel Dúath fölött fakószürke volt az égbolt. És Samu látta, hogy egy hegyes sziklacsúcs fölött, magasan fönn, a felhőrongyok közül fehér csillag kandikál ki egy pillanatra. Szépsége szíven ütötte, ahogy a meggyalázott földről föltekintett; visszatért belé a remény. Mert mint tiszta és hideg fénysugár döfött belé a gondolat, hogy a Homály végső soron csak múló kicsiség: a fény és a szépség túl van azon, hogy elérhetné.”
4. vagyok.
Az jutott még eszembe, hogy a filmben a 2. részben a Helm-szurdoki csatában Aragorn, amikor a tünde íjászokhoz beszél tündéül, egyébként úgy szólítja meg őket, hogy "Eru gyermekei", csak ez a feliratból ki van hagyva.
Egyébként a vallásoságukra egy példa a Két Torony könyvből:
"Faramir és az emberei fölálltak, s egy percre néma csöndben nyugat felé fordultak. Faramir intett Frodónak és Samunak, hogy kövessék a példát.
-Mi így szoktuk-mondta, mikor leültek-, ilyenkor az egykori Númenor földje felé tekintünk, s azon túl a mai Tündehon felé, s azon is túl, arrafelé, ami örökkévaló."
Amit érdemes tudni, hogy az elveszett otthon, Nyugathon vagyis Númenor úgy nézett ki, hogy: "A sziget közepén állt a Meneltarma, egy hatalmas hegy, melynek csúcsát Erunak szentelték. Númenor királyán kívül senki nem szólalhatott meg a hegy tetején. A Király is csak évente háromszor imádkozott Eruhoz: Erukyermë (a tavasz kezdete), Erulaitalë (Nyárközép napja) és Eruhantalë (az ősz vége) napján. A hegy tetejére kanyargós hosszú út vezetett, ezen ünnepnapok kivételével bárki szabadon látogathatta a Meneltarmát."
Amúgy a Gyűrűk Ura épp egy olyan időszakban játszódik, amikor az embereknek nincs kifejezett vallási gyakorlataik. De korábban, Númenorban még volt. És igazából Aragornt a történet végén Gandalf elvezeti a Mindolluin lábához, ahol korábban egy ősi szentély állt és ott találja meg a Fehér fa csemetéjét és ülteti el újra. Tehát valószínűleg az uralkodása alatt megújul az imádat, ami eltűnt.
Egyébként keresztény motívum még vagy legalább is a keresztény felfogásban gyökerezik szerintem, az az általános szomorúság, ami áthatja a Gyűrűk Urát. A veszteség érzete. Az emberek elbuktak, Númenor is leveszett (aféle Éden) és a világ tulajdonképpen hanyatlik. Érdekes az is, hogy ők mindig nyugatra néznek. A Nyugat az nekik az örökkévalóság jelképe. Talán rosszul gondolom, de szerintem ez is egy bibliai motívumból ered, hiszen Ádám és Éva a száműzetés után valószínűleg az Édentől keletre telepedett le, Káin is Édentől keletre költözött vagyis az ő szempontjukból a Kert, ahonnan jöttek, ahol még kapcsolatban voltak Istennel és minden szép volt és jó, az elveszített, tökéletes őshaza, nyugatra volt.
Továbbá ott van az a felfogás is, ami átjárja Tolkien világát, hogy eredetileg minden jó volt és a gonosz, nem tud teremteni, nem tud újat létrehozni, csak a már a meglévő dolgokat tudja megrontani. Ha belegondolunk, minden először jó volt. Morgoth egy vala volt, Szauron egy maia. Szarumán egy jó varázsló (maia tulajdonképpen). Az orkok megrontott, elkorcsosított tündék voltak eredetileg, a gyűrű lidércek bukott királyok, Gollam egy sima kis hobbit volt stb.
És persze vannak Jézus előképek is. Aragorn a pap király, akit mindenki vár. Mindenki várja, hogy a király visszatérjen, ahogy a keresztények is várják, hogy a nagy Király vagyis Jézus visszatérjen. Aragorn nem Jézus, de ha úgy értjük a Gyűrűk Ura mitológiáját, ahogy Tolkien mondta, hogy ez még a mi korunk előtt játszódik, akkor Aragorn és Frodó is értelmezhető messiási előképeknek, előrevetítve, majd amikor Jézus eljön és vállára veszi a világ bűneit. A Gyűrű háború pedig előképe annak, amikor a legfőbb Király visszatér és elérkezik a végső győzelem.
Vagy ott van az is, hogy gondori helytartó esetében 10 000 év is kevés lenne, hogy király legyen belőle, mert Gondorban túl erős a király tisztelete. Tolkien katolikus volt. Így ez kicsit arra emlékeztet engem, és valószínűleg abban a felfogásban gyökerezik, hogy a pápa, mint "helytartó", sosem lesz és sosem lehet belőle a Király. A Királyt várják vissza még több ezer évvel később is a gondoriak. A helytartó addig kormányoz, amíg a király vissza nem tér.
Tehát ilyen rejtett módokon kerül bele a kereszténység a Gyűrűk Urába.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!