Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi Keresztelő János keresztség...

Mi Keresztelő János keresztségének az ószövetségi háttere?

Figyelt kérdés

"Miért keresztelsz tehát, ha te nem vagy a Krisztus, sem Illés, sem a próféta?"


Ezt kérdezték Jánostól a farizeusok, tehát tudniuk kellett valahonnan. De honnan? Hol van ilyen az Ószövetségben?



2022. márc. 5. 21:38
 1/6 anonim ***** válasza:
94%

A János féle bűnbánati keresztségnek szerintem nincs különösebb ószövetségi háttere, talán a rituális mosakodást lehetne említeni.

A krisztusi keresztségnek az ószövetségi előképe az özönvíz.

2022. márc. 5. 23:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:
Kellett, hogy legyen valami, hiszen nem kérdeztek voltan Jánostól ilyet.
2022. márc. 6. 00:05
 3/6 munyamunya ***** válasza:
100%

Szerintem a Felkentbe való bemerítkezés előképe inkább a tengeren való átkelés volt az Egyiptomból való meneküléskor, az 1Korinthus10 szerint. De ez csak mellékszál.

A jánosi bemerítést talán azért nem furcsálták, ahogy az első válaszoló is írta, mert maga a víz alá merülés általi tisztulás egy létező koncepció a törvényben. Az ott szereplő utasítások kiterjesztése/változtatása olyan módon, hogy nem kizárólag a megjelölt esetekben, hanem úgymond önkéntesen tisztuljanak az emberek már igényel valamilyen extra felhatalmazást. Ezért kérdezik, hogy kinek gondolja magát János. A héber gondolkodásban a Messiás, Illés az előfutár, illetve a Mózeshez hasonló, megígért próféta lehet csak jogosult ilyen módosítást csinálni.

2022. márc. 6. 05:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%
A keresztelkedés az a bemerítés. Több szektariánus zsidó csoport gyakorolta, köztük az esszénusok is.
2022. márc. 6. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

#3 "maga a víz alá merülés általi tisztulás egy létező koncepció a törvényben"


Hol van ilyen a törvényben?

2022. márc. 6. 12:38
 6/6 munyamunya ***** válasza:

Kérdező,

Tudtommal minden helyen, ahol tisztátalanságból kell megtisztulni, azt mondja a parancsolat, hogy meg kell mosódni vízben (pl. 4Mózes 19. fejezetben számos alkalommal). A héber kifejezés értelme "áztat, mos, fürdet", illetve rokon nyelvekben a szótő "elárad, túlcsordul" jelentésű. Az sem véletlen valószínűleg, hogy a jeruzsálemi templom körül kialakított rituális tisztulásra szolgáló helyek medencék voltak, amikben el lehet merülni. Szerintem ezek alapján lehet azt gondolni, hogy a törvény szerinti "lemosása" a rossznak össze van kötve a vízbemerítkezéssel.

2022. márc. 6. 13:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!