Római Katolikusok! Mit gondoltok az Oltáriszentségről az alábbiak alapján?
Ökumenikus gondolkodású evangélikusként kérdezem. (Édesapám katolikus volt, édesanyám evangélikus)
1. A Biblia hol írja, hogy a papnak kell átváltoztatni a kenyeret, és a bort Jézus testévé és vérévé? Illetve nem csak átváltoztatni, hanem feláldozni azt. Nem az az Újszövetség lényege, hogy Jézus egyszeri áldozatot hozott a bűneinkért, és ezért nincs szükség új tisztító áldozatok bemutatására, vagy Jézus áldozatának a megismétlésére, mert az tökéletes volt? Ha a Bibliából nem lehet levezetni, hogy az áldozatot meg kell ismételni minden szentmisén, akkor szeretném érdeklődően megkérdezni, hogy az egyházi hagyományban, mikor, hogyan alakult ki ez a gyakorlat.
2. A Biblia hol írja, hogy imádással kell fordulnunk Jézus teste, és vére felé? Jézus azt mondja, hogy vegyétek, és egyétek ez az én testem, illetve vegyétek, és igyátok ez az én vérem. Azt sehol sem mondta, hogy imádattal kell felé a megjelent Oltáriszentség felé fordulnunk. Félreértés ne essék, számomra is szentség, és tiszteletre méltó az Úrvacsora. Csak arra lennék kíváncsi, hogy az imádatra való kérése hol van Jézusnak a Bibliában, illetve, ha nincs, akkor szeretném érdeklődően megkérdezni, hogy az egyházi hagyományban, mikor, hogyan alakult ki ez a gyakorlat.
3. Ha evangélikusként elfogadom, és hiszem, hogy az Oltáriszentségben Jézus Krisztus valóságos teste, és vére van jelen bűneim bocsánatára, és bűnbánat, gyónás után szeretnék egy római katolikus szentmisén áldozni, akkor miért nincs rá lehetőségem? Örülök, neki, hogy vannak olyan felekezetek, akik engedik más felekezetek tagjait is az Úrvacsorához, Oltáriszentséghez járulni. Bár a Lutheránus világ szövetség tagegyházai (különböző országok, különböző önszerveződő evangélikus egyházait tömörítő szervezet) tagegyházai között sincs mindig Úrvacsora közösség paradox módon, így a saját házunk táján is van mit söprögetni. Viszont a Magyarországi Evangélikus Egyház egyes lelkészei (nem tudom, hogy az egész Egyház igen, vagy nem) engedik, sőt hívják a római katolikus testvéreket is az Úrvacsorához (reformátusokkal hivatalos Úrvacsora közösségben vagyunk). Szeretném megkérdezni, hogy a római katolikus egyház miért nem törekszik ennek a megoldására, hogy legalább a szentségben Jézus Krisztus valóságos testét, és vérét valló protestáns felekezetek számára megnyissa az ökumenikus áldozás lehetőségét.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
12. Nem minden áldozás előtt szükséges és elengedhetetlen a szentgyónás. Hasznos, de nem feltétel minden esetben.
"Ugyanakkor az sem biztos eszébe jut-e a bűne."
A szentgyónás is így végződik: "Más bűnömre nem emlékszem." Tehát lehet, hogy van, de épp nem jut eszembe.
@ "A Biblia hol írja, hogy a papnak kell átváltoztatni a kenyeret, és a bort Jézus testévé és vérévé?"
Nem írja. Mindenesetre az apostolokat utasítja, hogy "ezt cselekedjétek az én emlékezetemre!", s a folyamatos keresztény hagyomány szerint csak az apostolok és megbízottjaik, vagyis episkopusok és a presbiterek végezték ezt a szertartást, amit ma püspököknek és papoknak nevezünk.
@ "Illetve nem csak átváltoztatni, hanem feláldozni azt."
A pap nem áldoz fel semmit, hanem megjeleníti Krisztus egyetlen áldozatát. Ez olyan, mintha lenne egy időgépünk, s elmehetnénk a golgotai események helyszínére re és elhozhatnánk Krisztus önként feláldozott testét és vérét.
@ "Nem az az Újszövetség lényege, hogy Jézus egyszeri áldozatot hozott a bűneinkért, és ezért nincs szükség új tisztító áldozatok bemutatására, vagy Jézus áldozatának a megismétlésére, mert az tökéletes volt?"
Az áldozás az nem ugyanaz, mint a feláldozás. Az áldozás adást jelent, a feláldozás pedig lemondást. Krisztus feláldozta magát vagyis lemondott az életéről. Amikor mi hívek a papokkal újból és újból áldozunk, akkor mi nem feláldozzuk Krisztust, ez borzasztó hülyeség, hanem Krisztus egyetlen áldozatával fizetünk újból és újból a bűneinkért.
@ "Ha a Bibliából nem lehet levezetni, hogy az áldozatot meg kell ismételni minden szentmisén,"
A szentmisén nem megismételjük, hanem megjelenítjük Jézus áldozatát. Tehát nem Krisztus áldozatát ismételjük, hanem a megjelenítését. Ez ugye nem ugyanaz.
@ "A Biblia hol írja, hogy imádással kell fordulnunk Jézus teste, és vére felé?"
Mi nem Krisztus testét és vérét imádjuk, hanem mindig Krisztust, akinek teste és vére van. Ha tényleg igaz, amit Krisztus mond, hogy az ő teste valóban étel és valóban ital, vagyis valóságosan jelen van az eucharisztiában, akkor mi ezt ezt a Krisztust imádjuk.
@ "akkor szeretném érdeklődően megkérdezni, hogy az egyházi hagyományban, mikor, hogyan alakult ki ez a gyakorlat."
Az eucharisztia misén kívüli imádata valójában csak a reformáció ellenhatásaként született gyakorlat annak megvallásaként, hogy Krisztus mindig jelen van az oltáriszentségben, nem csak a vétel pillanatában. Maga a hit azonban ősi, például a keresztény üldözések idején a fiatal Tarzíciusz élete árán is megvédte az eucharisztiát, amit a bebörtönzetteknek vitt.
@ "Ha evangélikusként elfogadom, és hiszem, hogy az Oltáriszentségben Jézus Krisztus valóságos teste, és vére van jelen bűneim bocsánatára, és bűnbánat, gyónás után szeretnék egy római katolikus szentmisén áldozni, akkor miért nincs rá lehetőségem?"
A helyzet az, hogy elvileg van rá lehetőség, de külön püspöki engedély kell hozzá. Ezt az engedélyt viszont eleve csak az kaphatja meg, aki e tekintetben elfogadja a katolikus tanítást.
@ "Viszont a Magyarországi Evangélikus Egyház egyes lelkészei (nem tudom, hogy az egész Egyház igen, vagy nem) engedik, sőt hívják a római katolikus testvéreket is az Úrvacsorához"
A katolikusok szintén püspöki engedéllyel vehetik a protestáns úrvacsorát is, feltéve ha nem hiszik, hogy az tényleg Krisztus teste, hanem csak mint jelképet.
@ "miért nem törekszik ennek a megoldására, hogy legalább a szentségben Jézus Krisztus valóságos testét, és vérét valló protestáns felekezetek számára megnyissa az ökumenikus áldozás lehetőségét."
Tehát van ilyen lehetőség csak körülményes. Ha majd én leszek a pápa, ígérem, hogy a könnyítésen fogok dolgozni.
Anjutca
Nyilván észrevetted, hogy eltávolították a gyűlöletkeltő kommentedet.
Nem kell, hogy téged a "nagyváradi evangélikusok" ismerjenek, vagy hogy te ismerj evangélikust a való életben.
Ha nem konkrét személy ellen, hanem általánosságban uszítasz az evangélikus felekezet mint közösség ellen, egy internetes felületen, már az is törvényellenes.
Bűncselekmény miatt a rendőrségen bárki tehet feljelentést (szóban vagy írásban), nemcsak a sértett. Nem kell, hogy az egyház téged ismerjen: a civil szervezet megteheti a feljelentést, és az ügyet kivizsgálják. A rendőrség téged csak az internetes regisztrációd alapján megtalálhat. Már volt olyan, hogy innen a gyakoriról bíróságra került valaki, mivel valakik elleni terrorcselekmény szükségességérol írogattak. Te pedig az evangélikusok erőszakos katolizációját propagálod, szinte minden nap, valamint emberi méltóságukban alázod meg őket.
Ahogy a 6-os írja: a gyűlöletbeszéd a diszkrimináció egyik legszélsőségesebb megnyilvánulása, ezért az ilyen üzeneteket már nem védi a véleménynyilvánítás szabadsága az Emberi Jogok Európai Bírósága szerint sem, annak ellenére, hogy a szabad véleménynyilvánítás az egyik legfontosabb emberi jog Európában.
Ha téged a nagyváradi evangélikus csoport kitiltott az oldalukról, akkor feltételezhetően ott is ugyanezt csináltad.
A helyedben nagyon vigyáznék és semmit nem szólnék az evangélikusokról. Teljes mértékben kerülném a témát.
Ne foglalkozz vele, nem a te dolgod.
Ha beteges, ha egyhazi iskolaba megy - a szulok dolga.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!