Mi az Isten neve?
"Isten neve: JHVH, kiejtve: Jahve.
Ezt a nevet olvasták félre a jehovások, mert ezt a 4 mássalhangzót ők úgy olvasták, hogy Jehova, pedig Jahve, egyszerű félreolvasás a Jehova Tanúi nevezetű vallás."
Jehova Tanúi előtt évszázadok alatt sokan használták már a "Jehova" alakot. Ez lett világméretekben a legelterjedtebb kiejtés. Ezért használják a Tanúk is.
Nem kérdés, hogy mi a helyes kiejtés, mert az minden nyelvben, a szavakban módosul az idők alatt - ez egy természetes folyamat. Az a lényeg, hogy ismerjük meg általa Istent személyiségében és használjuk a nevét. Mert anélkül a legtöbb embernek egy "személytelen erőt" jelent csak, ha egyáltalán jelent valamit!
Igazából azt kellene megtudni, hogy tulajdonképpen mit jelentenek ezek a nevek JHVH és Élohim, vagy valahol meg lehet nézni?
egyébként Istennek nincs szüksége névre...az ő szempontjából egyedül van, ő az egyetlen létező, minek neki név, kitől kell megkülönböztetnie magát? :)
Ha szabad akkor egy megközelítést adnék én is, ami hordozza magában az értelmet, a teremtő erőt, persze forma nélküli, egyszerűen csak van. Ez a megközelítés az Elme kifejezés. :)
üdv
25/F
LastOne.Left
Isten neve nem olyan értelemben vett név, mint az ókori isteneké, akiket a nevüknél fogva bármikor meg lehetett idézni. Isten úgy mutatkozott be Mózesnek, hogy "Vagyok, aki vagyok (ehjeh, aser ehjeh) … a Vagyok (ehjeh) küldött … az ÚR [JHVH] küldött" (2Móz 3:14-15). A héber írás csak mássalhangzókat rögzített, és amikor a zsidók az Írást felolvasva a négy betűhöz (JHVH) értek, tiszteletből Adonáj-t (az Úr, Uram) mondtak, így a szó pontos kiejtése feledésbe merült. A szó a kutatók szerint a létigéből ered, ezért a ma leginkább valószínűsített JaHVeH változat tkp. a létige jövő idejű, műveltető alakja: "aki léteztetni fog" = aki majd éltet? (Ez azonban bár nyelvtanilag elfogadható, de nem használt alak.) A modern Ószövetség-fordítások többsége a Jahveh szót is az "Úr" szóval, de kis kapitális betűformával jelzi: "Úr". A Károli fordításból, a magyar irodalomból és Jehova Tanúi révén közismert "Jehova" változat középkori eredetű teológiai műszó. A JHVH mássalhangzói alá odaírták az Adonáj magánhangzóit, hogy a JHVH-t olvasó Adonájt mondjon, de egyes középkori teológusok a JHVH mássalhangzókat ezekkel a magánhangzókkal egybeolvasták. Így keletkeztek a Jahovah vagy Jehovah stb. változatok. (A "Jehova" változat héber fülnek éppen olyan lehetetlenül hangzik, mint magyarul az "Isten" mássalhangzóiból és az "Uram" magánhangzóiból összerakott "Ustan").
A zsidók Istent a mai napig úgy is hívják: "a Név" (ha Sém). A bibliai héberben ugyanis nincs szó a "személy"-re, ezért használja a "név" szót: pl. "Isten nevét segítségül hívni" = magát Istent segítségül hívni; "Isten nevét magasztalni" = magát Istent magasztalni azért, aki Ő. Ez a számunkra furcsa szóhasználat átment az Újszövetségbe is, pl. Csel 1:15 "százhúsz név sokasága" = százhúsz főnyi sokaság, vagy Csel 4:12 "nem is adatott az embereknek az ég alatt más név" = nem adatott senki más.
A név a héber gondolkodásmódban nem csupán a megkülönböztetést (megszólítási módját), hanem az illető tulajdonságait, jellemét is kifejezi. Istennek is sok neve van a tulajdonságai és tettei, illetve a hívők tapasztalatai alapján, pl. az Úr, a Mindenható, a Legfelsőbb (Magasságos), Király, Vigasztalás Istene, Féltőn Szerető Isten, Kőszikla, Atya stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!