Mit jelent az eucharisztia?
Az eucharisztia szónak több jelentése is van: egyrészt a kenyérrel és a borral végzett liturgikus cselekmény, ebből adódóan pedig – pars pro toto alapon – a katolikus és ortodox szóhasználatban az egész szentmise, illetve liturgia. Ebben az értelemben használva kis kezdőbetűvel írjuk. A hazai (és nemzetközi) protestantizmus (ideértve mind a református és evangélikus egyházat, mind az egyéb protestáns és neoprotestáns felekezeteket) az eucharisztikus szertartásra az úrvacsora[4] megnevezést használja. Másrészt az Eucharisztia – katolikus és ortodox hitvallás szerint – jelenti a kenyér és a bor színe alatt valóságosan jelen lévő Jézus Krisztust is. Ebben az értelemben – mivel személyre utal – bevett szokás a nagy kezdőbetű használata, s ilyen értelemben szinonimája az Oltáriszentség.
Az áldozóostya tiszta kenyér, egy adag tészta gyártása általában 40 l vízből és 25 kg búzalisztből történik.[5] (Gluténérzékenység esetén kevesebb lisztet tartalmaz, vagy lehet akár borral is áldozni, ha a szervezet nem képes befogadni a glutént.)
Az #1-es válasz tökéletes, de megpróbálom szájbarágósabban elmagyarázni.
A keresztény felekezetek számon tartanak szentségeket. A szentség egy olyan szertartás, ami Jézustól származik, és aminek elvégzéséhez bűnbocsánatot ígért. Felekezetenként változik a szentségek száma, de a két "legismertebbet" mindegyik elfogadja: a keresztelés és az eucharisztia.
Ezt írja a Biblia:
"Az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárultatott, vette a kenyeret, és hálát adva megtörte, és ezt mondotta: „Vegyétek, egyétek, ez az én testem, amely tiérettetek megtöretik, ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.” Hasonlóképpen vette a poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: „E pohár amaz új szövetség az én vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre."
(1Korinthus 11:23–25)
Tehát Jézus elrendelte, hogy az ő emlékezetére törjünk meg és együnk kenyeret, valamint igyunk bort, mert az az ő teste és vére, így a keresztények a templomban ezt meg is teszik. Reformátusoknál egy falat kenyér és egy korty bor jár, katolikusoknál ostya, a bort pedig a pap iszik csak, mindenhol más a konkrét kivitelezés. Továbbá a reformátusok úgy gondolják, hogy Jézus nem szó szerint van jelen a kenyérben és borban, hanem lelki közösségben van olyankor velük. A katolikusok szerint szó szerint Jézus testét veszik olyankor magukhoz. Szóval ebben is van eltérés.
Ez a szertartás maga az eucharisztia. Köznyelvben a katolikus áldozásnak hívják, a reformátusok Úrvacsorának, lehet ezeken a neveken ismerősebb a kérdezőnek!
Egész pontosan hálaadást jelent maga a szó.
Szorosabb értelemben az Oltáriszentség, azaz Jézus Krisztus testének és vérének valóságos jelenléte a kenyér és a bor színében. Tágabb érelemben pedig maga a szentmise.
Annyit teszek hozza, hogy az evangelikusok is azt valljak (a reformatusokkal szemben), hogy jelen van Krisztus a borban-ostyaban, csak nem valtozik at. Tehat jelen van mellette. Transubstantiatio (teljes atvaltozas) vs Consubstantiatio (egyszerre jelenlet).
Az anglikanok (mindenki ossza be, hogy protestansok vagy nem) az evangelikus verziot valljak. Magat a miset / istentiszteletet a legtobb anglikan templomban is eucharistianak bevezik (Eucharist).
De ha a pap átvaltoztatja csak átváltozik.....vagy mit tudom én.
Elgondoltam ( mint református) a tegnapelott éjjel mert a melegtol nem tudtam aludni hogy ez az átváltozás csak igaz kell legyen. Nem úgy van ez az átváltozás hogy fizikailag mindenki látja Jézus testét meg vérét a templomban és akkor kifutnak.
Hanem lelki szinten vagy hogy mondjam....magad előtt látod és magadban hiszed.
Mert Jézus a kenyérre egyértelműen megmondta hogy az az ő teste (és ez a borra is érvényes kell legyen) és azt fogyasszák az ő emlékezetére. Ha Jézus azt mondta akkor csak az kell legyen hogy mikor valaki urvacsoral akkor nem azt nézni hogy bírt iszik hanem Jézus vérét látja a borban és Rá gondol halaval hogy a vére által megvaltotta a világot. A kenyérre ugyanez igaz.
Nem úgy lehet az ahogy a reformátusok mondják hogy ott van mert akkor Jézus nem azt mondta volna hogy az én testem, vérem.
"De ha a pap átvaltoztatja csak átváltozik.....vagy mit tudom én."
Ez ugy van az anglikanok / evangelikusok liturgiajaban, hogy nem valtoztatja at a pap, hanem fele tartja a kezet, es megkeri az Urat, hogy kuldje el a Szentlelket erre a borra es ostyara. Es ennek a Szentleleknek a kozvetitese alapjan jelen lesz Krisztus. Maga a bor bor marad, az ostya ostya, de valahogyan alatta, felette, ott van Krisztus es a hivok talalkoznak vele.
A reformatusok pedig azt mondjak, hogy Krisztus ott ul a mindenhato Isten jobbjan, tehat nem szalldos ala es megy bele mindenfele ostyaba. Tehat ez csak egy megemlekezes, amire Jezus a hiveit kerte.
Egy evangelikus pap azt mondta egyszer, hogy nekunk tulajdonkeppen nem is kell ezt erteni. Krisztus mondta, ugy van, ahogy o ertette - nekunk csak csinalni kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!