Van itt olyan aki aggódik azokért akik Máriát tisztelik és tőle kérnek csodát és ezzel Jézus hátrább lesz?
"Én nem tisztelem Máriát"
Ez sok mindent elárul rólad, gonosz lelkedről. Én például minden embert igyekszek tisztelni, még azokat is, akiket igen nehéz, mert olyanok, mint te és csak gonoszság lakik szívükben. Jézus tisztelte és szerette édesanyját, én Jézust próbálom követni, nem a sátánt.
Hogy éppenséggel Máriára esett Isten választása, azért legyen dicsőség az Úrnak, de ez közel sem jelenti azt, hogy jogos lenne Máriát olyan jelzőkkel, amiket manapság a katolikus egyház állít róla.
A Szentírás soha sehol nem emeli fel Máriát semmiféle tekintély, semmiféle szellemi hatalmasság rangba. Mária tisztelete addig jogos, hogy elfogadjuk a szolgálatát anélkül, hogy összekevernénk a személyét Isten személyével: vagyis bűn nélküi, közbenjáró, stb. - ezek ugyanis csakis Jézusra igazak.
Azonkívül az Apcselben azt olvashatjuk (10/25-26; 14/11-15) hogy az apostolok nem engedtek semmilyen megkülönböztetett tiszteletet maguknak, mondván, hogy ez csakis Istent illeti meg. Innentől kezdve - azontúl, hogy én is, mint keresztény, kétség nélkül elfogadom Mária szolgálatát - hadd kérdezzem meg: milyen igaz alapja van a (nevén nevezem) katolikus Mária-tiszteletnek?
Úgy gondolom, hogy bárkinek, aki kereszténynek (vagyis Krisztust követőnek) vallja magát, talán érdemes lenne ezeket az Igéket forgatnia a szívében, mint olyan tanításokat, melyek igazsága igencsak meg kérdőjelezhető a SzentÍrás függvényében.
Mária olyan jellegű, olyan mértékű tiszteletét a SzentÍrás nem támasztja alá, ennek eredete pogány kultuszból fakad, amit - sajnálatra méltóan - belevittek a kereszténységbe, pedig erről sem Jézus, sem pedig a korai kereszténység apostolai (Pál, Péter, Jakab, stb.) nem tanítottak.
A Szűz Mária bűntelenségének dogmája abból a teológiai felismerésből született, hogy a cselekedeteink hatással vannak az utódainkra is, vagyis nemcsak a tulajdonságaink, hanem az erényeink és a bűneink is öröklődnek (például: az erényes életet élő szülők gyermekei is nagy valószínűséggel erényes életet élők lesznek, a bűnös életet élő szülők gyermekei is nagy valószínűséggel bűnös életet élők lesznek). Ha Mária nem lett volna bűntelen, akkor Jézus örökölte volna a bűnre való hajlamot, sőt kapcsolatba került volna a gonosz lélekkel az áteredő bűn által, amit Isten nem engedhetett meg, így Máriát Isten megőrizte az ártatlanság állapotában az élete végéig. De ezt nem úgy kell elképzelni, hogy Mária nem volt képes bűnt elkövetni vagy hogy Máriának nem lehettek bűnre való kísértései, hanem úgy, hogy Isten az Ő Szent Fiának istenfiúi méltóságára való tekintetből a kegyelemnek olyan csodálatos záporával árasztotta el Máriát, ami megóvta őt attól, hogy az élet nehéz helyzeteiben egyetlen bűnt is elkövessen. (Ez nem hihetetlen és nem elképzelhetetlen; én is képes voltam hosszú hónapokig szinte bűn nélkül élni, mert úgy gondolom, hogy a Máriáéhoz hasonló kegyelmeket kaptam, és a szentek életében is találunk példákat arra, akik egész életük során egy-két (jelentéktelen) bűnt követtek csak el.)
Tehát Mária is örökölte az áteredő bűn átkát annak ellenére, hogy személyes bűnt nem követett el, ezért őt is "bűnösnek" lehet nevezni, akinek szüksége volt Megváltóra, így tehát ez a katolikus dogma sem sérti a Biblia kijelentéseit.
De hogy az eredeti kérdésre is válaszoljak: aki megérti a Mária-tisztelet mögötti racionálékat, az nagy szeretetre gyullad Mária iránt és mélyen tisztelni fogja őt, ezért nem aggódom a Mária-tisztelők miatt, bár a népies, teológiailag megalapozatlan, babonaságba hajló Mária-tisztelettől én is távolságot tartok.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!