A kereszténységben ez miért van így?
Tudtommal több szent is állította, hogy látomásai voltak, akár el is mondták vagy le is írták, hogy pontosan mi. Akár Szűz Máriáról, akár Jézusról, akár angyalokról. Manapság is sokan mondják, hogy Jézus vagy Szűz Mária megjelent nekik és ezt és ezt mondta vagy álmukban üzent valamit.
A kérdésem: miért hiszi el az egyház a szenteknek, hogy nekik tényleg látomásuk volt, tényleg megjelent nekik Jézus vagy Szűz Mária és miért nem hiszi el ugyanezt (az egyház, de akár sokan mások is) egyszerű hétköznapi embereknek? Akik mondjuk feltesznek a youtube-ra egy videót a témáról.
Mi a különsbég a kettő között? Nem provokáció a kérdés, csak kicsit furcsállom.
Valójában a szentek is csak hétköznapi emberek, nem? Az lehet, hogy nagyon jó, különösen jó emberek voltak és ezért valóban kiemelkednek, de akkor is emberek a sok közül. Ha nekik lehetne látomás, valódi, akkor másoknak miért ne lehetne? Vagy azért mert Isten csak az extra jó keresztényeket tiszteli meg ezzel?
Az miért olyan biztos, hogy ha egy szent azt állította, hogy megjelent neki Jézus, akkor az tutira úgy volt?
Nem mintha én hinnék a youtube-on beszámoló embereknek, akik azt mondják, hogy megjelent a szobájukban Jézus hajnalban csak úgy vagy valami, de miért lehetünk abban biztosak, hogy a szentek látomásai igaziak? Addig rendben van, hogy szent emberek és nem hazudósak, de ki tudja.
Meg tényleg nem értem, miért jelenne meg valaki (Jézus vagy Szűz Mária vagy egy angyal) egy szent embernek és egy másiknak miért nem. A szentekről mondhatnánk, hogy mert ők megérdemlik vagy mert segíteni kell őket, hogy a szentek útjára lépjenek, de nemcsak szenteknek lehet szüksége valamilyen segítségre és útmutatásra. Persze ha ebből indulok ki, akkor mondhatnám, hogy aki állítja a youtube-on, hogy megjelent neki Jézus, az is igazat mond. Vagy az az ember, aki azt mondja, hogy kórházban feküdt és Jézus bement a szobájába. Akkor is felmerül a kérdés, hogy miért pont annak jelenne meg, akinek? Akkor már mindenkinek megjelenhetne. Minden nap másik embernek.
Néhány példa szentek látomásaira:
"Mechtild sokat imádkozott másokért, és egy húsvéti látomás során állítólag az Isten rálehelt Mechtildre ezzel a szavakkal: „Vedd a Szentlelket.” Erre tüzes sugarak árasztották az apácát, illetve akiért később imádkozott, arra is átterjedtek ezek a sugarak. Látomása nem akadályozták, hogy alantasabb, például házi munkákban aktívan részt vegyen. Csodálatos látomásait élete során eltitkolta, és csak élete vége felé mondta el Gertrúdnak, aki titokban leírta a Liber specialis gratiaet ('Rendkívüli kegyelmek könyve')." (Link: [link]
Pio atyának rengeteg látomása van leírva, mindenféle jellegű, a sok közül egy: "Múlt hónap 20-án reggel a kórusban, miután megünnepeltem a Szentmisét rám tört az álmosság, amely hasonló volt az édes alváshoz. […] Magam előtt láttam egy titokzatos személyt, aki hasonló volt ahhoz, akit augusztus 5-én láttam. A különbség az volt, hogy kezeiből és lábából vér csöpögött. A látvány megrémített és amit akkor éreztem az leírhatatlan. Azt gondolom, meghaltam volna, ha az Úr nem lépett volna közbe és nem erősítette volna meg a szívemet, amely majdnem kiszakadt a mellkasomból. A látomás eltűnt és arra lettem figyelmes, hogy a kezeimből, a lábaimból és az oldalamból vér csöpög. Képzelje el a gyötrelmet, amelyet megtapasztaltam és tapasztalok minden nap. A szívseb folytonosan vérzik különösen csütörtök estétől szombatig. Kedves atyám, meghalok a sebek okozta fájdalomtól és a sebek miatti szégyenkezéstől, amelyet lelkem mélyén érzek. Attól tartok, hogy elvérzek, ha az Úr nem hallgatja meg szívből jövő esedezésem, hogy szüntesse meg ezt az állapotot. Meg fogja-e ezt szüntetni Jézus, aki oly jó, s megadja-e ezt a kegyelmet? Megszabadít-e legalább a szégyenkezéstől, amely a külső jelek miatt ér? Felemelem a hangomat, és nem hagyom abba a könyörgést amíg az irgalmassága el nem veszi, nem a sebeket vagy a fájdalmat, ami lehetetlen hiszen fájdalomtól megrészegült szeretnék lenni, hanem ezeket a külső jeleket, amelyek oly sok szégyenkezést és elviselhetetlen megaláztatást okoznak." (Link: [link]
Szent Gertrúd látomása: "A szent egyszerű szavakkal beszéli el a döntő pillanatot, a látomást, mely igazi megtérésre késztette, vagyis arra, hogy élete további részében egészen átadja magát Istennek. Maga előtt látta Krisztust és hallotta a szavát: ,,Ne félj! Meg akarlak menteni és szabaddá akarlak tenni. Te mindezideig ellenségeimmel együtt a föld porát etted, és a föld töviseiből szívtál magadba néhány csepp mézet. Jöjj hozzám, én isteni erőmmel akarlak megitatni téged.'' Az Úr és Gertrúd között azonban egy sűrű tüskebokor állt. Az Úr félrehajtotta, és Gertrúd meglátta egészen közelről az Úr kezének sebeit, amelyek úgy ragyogtak, mint a drágakövek. És akkor az Úr kézen fogta őt." (Link: [link]
Szóval mi a helyzet ezzel kapcsolatban?
Türelem rózsát terem, ahogy mondani szokták.
Egy szent attól szent, hogy az isteni erényeket (hit, remény, szeretet) hősies fokon gyakorolta, tehát az életszentség volt rá jellemző. Akiket szentté avatott az Egyház, ott elég komolyan megvizsgálják, hogy valóban ez megvolt-e benne.
Általában akiknél ezeket a jelenéseket hivatalosan is elismeri az Egyház, ott ezek hatására olyan mély változás indult el náluk, hogy valóban szentként élt az élete hátralevő részében. Legtöbben egész életüket ennek hatására (vagy már ez előtt is) Istennek szentelték és szerzetesek lettek, mint ahogy az általad említett mindhárom esetben szerzetesekről van szó.
Szóval ha korunk "hétköznapi" látnokainak olyan gyökeres fordulatot vesz az életük és életszentségben élik le hátralevő éveiket, akkor el lehet gondolkodni a látomás hitelességén.
Egyébként az Egyház eleve szkeptikusan áll ezekhez, sokkal több olyan látomás van, amit hivatalosan nem fogadott el. Lásd Medjugorje is ilyen.
Szia
Ezt írja a Biblia a kérdésedre válaszként: 1Korinthus 12:28–31; 13:8–10.
Sokkal nagyobb dolgokra voltak képesek az első századi keresztények. De ahogyan Pál előre figyelmeztetett, a 8. versben, "meg fog szűnni." Hát most vagy annak hiszel amit Pál apostol isteni ihletés alatt leírt, vagy a mai embernek.
Persze, ahogyan írtad, az emberi fantázia végtelen....
Zitus pontosan írja
(És még mindig nem vagyok Tanú)
#2
Pontosan mit ír Pál apostol, mikor és mi fog megszűnni?
#4
1Korintusz 12:28–31
"És Isten mindenkinek a helyét meghatározta a gyülekezetben: először is, hogy kik legyenek apostolok, másodszor próféták, harmadszor tanítók, aztán hogy kik legyenek, akik hatalmas tetteket visznek véghez, akik a gyógyítás ajándékát kapják, segítenek másoknak, irányítani tudnak, vagy különböző nyelveken szólnak. 29 Talán mindenki apostol? Talán mindenki próféta? Talán mindenki tanító? Talán mindenki hatalmas tetteket visz véghez? 30 Talán mindenki megkapta a gyógyítás ajándékát? Talán mindenki nyelveken szól? Talán mindenki tolmács? Törekedjetek pedig arra, hogy megkapjátok a nagyobb ajándékokat. De mutatok nektek egy kimagasló utat."
1Korintusz 13:8–10
"A szeretet soha nem múlik el. De a prófétálás vagy a nyelveken szólás ajándéka, és az, hogy valaki csoda útján ismeretet kap, MEG FOG SZŰNNI. Mert van ismeretünk, de az részleges, és prófétálunk, de az nem teljes. Amikor viszont megérkezik, ami teljes, meg fog szűnni, ami részleges."
#5
Pontosan mit ír Pál apostol, mikor és mi fog megszűnni?
Ahogy 1-es válaszban is inplicit benne volt:
Az embereket jellemzően haláluk után avatja szenté az egyház.
Nem is tudom, volt-e olyan akit életében.
A pápa sem szent alapból. A Szent Atya, "csak" tiulus.
A szenté, vagy boldoggá (lokális szetn) avatást összetett eljárás előzi meg, ahol vizsgálják (kutatják, ellenőrzik, tanukat hallgatnak meg) az illető életét. Az ismert "ördög ügyvédje" kifejezés is ennek az eljárásnak a egyik részéből ered. Szimbolikus tárgyalás keretében ugyanis, fel kell mutatni a szentésg elleni érveket, ami a "vád" képviselőjének (mint az ügyész) az ördög ügyvédjének nevezett szereplő dolga.
Valóban sokszor valamiféle látomás mozdítja a későbbi szenteket a teljességgel makultálan és erényes keresztényi életre. Abban nem vagyok biztos, hogy mindenkit akinek elismert látomása volt szentté avattak.
Tehát visszamenőleg tekintve sem csak a szenteknek szoktak látomásai lenni.
Hogy kinek a látomását ismeri el az egyház, az is komoly vizsgálaton múlik. A keresztény hagyomány a katolikus dogma szerint nem csak a biblia tanítása, hanem az egyház története is (azaz a teológusok, pápák stb tanításai is). A látomás üzenete, jellege összhangban kell legyen mindezekkel. És persze a látó hitelességét is vizsgálják - szellemi épségét, szándékai stb...
"Pontosan mit ír Pál apostol, mikor és mi fog megszűnni?"
Szerintem engedd el
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!