Hogyan készül a szenteltvíz?
Ha a szenteltvizet mindig az előző szenteltvizzel szentelik meg, a legelső szenteltvizet mivel szentelték meg?:P
Egy probléma van a szenteltviz és egyéb tradicionális egyház által gyakorlott szokásokkal, istentiszteleti elemekkel: hogy semmi köze nincs az eredeti zsidó-keresztény bibliai kinyilatkoztatáshoz. Bátran emelhetnének a legtöbb templomban egy arc nélküli, alaktalan szobrot a többi szobor mellé, fölé irva, hogy "Ismeterlen istennek". Talán ez állna a legközelebb a Biblia, azaz Ábrahám, Izsák, Jákob Istenéhez, aki teremtő és halottakat megelevenitő Isten!
Ennek ellenére Isten áldja meg a vallásos, tradicionális vagy bármilyen egyházhoz tartozó embereket, mert meg van irva, hogy akik Istent szorgalmasan keresik, azok megtalálják!
Vajon miben különbözik a szenteltvíz a közönséges víztől? Fizikailag és vegytanilag természetesen semmiben. De különbözik abban, hogy az egyikhez az Anyaszentegyház imádsága fűződik, a másikhoz nem. Amikor szenteltvizet használok (ami különben nem szentség, hanem csak szentelmény), akkor voltaképen az imádkozó Egyház áldását kérem magamra, mert az Egyház a víz megszentelése alkalmával azért imádkozik, hogy aki ezt a vizet hívő lélekkel használja, azt a jó Isten külön is áldja meg.
Mondják persze sokan, hogy "lehetetlen, hogy egy pár csepp víz legyen az Isten áldásának feltétele". Nem is a víz, mint ilyen az, hanem az Egyház imája, amely mint látható jelhez, kapcsolódik hozzá. Miért ne? Épp olyan ez, mint a bankjegy vagy a színházban a belépőjegy. Itt is azt mondhatná valami bölcs: lehetetlen, hogy egy darabka értéktelen, holt papiros adjon nekem jogot valaminek a megvásárlására, egy nagyszerű színházi előadás vagy egy hangverseny végighallgatására! A papíros mint ilyen persze nem ad jogot, de mint jegy, igenis eszköze és feltétele lehet a hozzáfűződő jognak.
A szentelt vizet, a szentelt sót, illetve annak vízzel kevert szentelményét a zsidóság is használta. Minden áldozathoz hozzátartozott a szentelt sóval való meghintés (Kiv 30,35; Lev 2,13; Ez 43,24; Mk 9,49). A jeruzsálemi Templomban egy külön kamra volt a só tárolására, illetve a katolikus templomokhoz hasonlóan a Templom bejáratánál szenteltvíztartók voltak (Kiv 30,18-21; 1Kir 7,38-39). Így igencsak valószínű, hogy Jézus és az apostolok is használtak szentelt vizet, és ezt a szokást a korai Egyház átemelte az Újszövetség fényébe. Ez kiderül pl. abból is, hogy egy I. Sándor pápa ( Kr. u. 105-115 - ő volt a 6. pápa) által írt levélben is meg van említve a szenteltvíz, és pl. a Constitutiones Apostolorum (Apostoli konstitúciók - valamivel Kr. u. 300 után) Szent Máté apostolra vezeti vissza a szenteltvíz használatának elrendelését.
Az Egyházatyáktól kezdve a szenteltvíz a Jézus szent szívéből kifolyó vizet is szimbolizálja (Jn 19,34), illetve, amely emlékeztet bennünket a keresztségünkre. A szenteltvíztartó így egy baptisztériumot is szimbolizál.
További szentírási idézeteket találhatsz a következő webcímen a szentelt vízzel kapcsolatban, bár kommentár még nincs hozzá írva:
www.depositum.hu/szenteltviz.html
Miért ír olyan,aki nem tud válaszolni a kérdésre.
Az öcsém pap. Soha nem az előző szenteltvízzel szentelik meg az újat.
Csapvízbe egy kanálnyi sót tesznek,és az előírt imádságot elmondva,keresztvetéssel megszentelik a vizet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!