A keresztényeknek meg kell tartani a mózesi törvényt? Szabad-e disznót enni? Miért?
Legfőképpen arra vagyok kíváncsi, hogy mit is jelent a Rómaiakhoz írt levélben, amikor Pál Lélek és testről beszél. Van egy testi és egy lelki törvény és a lélek törvényének szolgálata felváltotta a test törvényének szolgálatát vagy pedig egy törvény van, amit lehet Szent Lélekkel vagy testtel szolgálni?
Ha nem kell megtartani, akkor mért mondja Pál a törvényre, hogy jó, mért mondja János, hogy aki egyet megszeg, az az összeset megszegi, mért említi az Apsotolok cslekedetei 15. része a pogányoknak küldött levél végén, hogy "mert a Mózes hirdetői ott vannak minden szombaton a zsinagógákban" és mért mondja Jézus, hogy "fogadjatok szót az írástudóknak, mert Mózes székébe ültek"?
Ha meg kell tartani, akkor mire mondja azt Pál a Galatákhoz írt levélben (ha jól emlékszem), hogy senki ne itéljen meg szombat, ünnepek vagy étkezés tekintetében, mert ezek csak árnyékai az eljövendőknek? És mért nem kell körülmetélkedni, de minden más parancsolatot megtartani?
Sajnos még mindig nem fogtad fel, hogy a Teremtő nem kér lehetetlent.
És még támogatást is ad, amit csak el kellene fogadni
"Ha nem kell megtartani, akkor mért mondja Pál a törvényre, hogy jó"
Szia!
Miért nem olvasod el a szövegkörnyezetet? Egyből kiderül. ÉS ha elolvasod a következő fejezetet olvashatod, hogy Jézus szabadított meg minket a bún törvényétől. ÉS akkor kérdezni sem kellett volna.
Újszövetségben már nincs törvény. A hívő nem azért nem öl, lop, csal, hazudik, mert a törvény mondja neki, hanem mert magától is tudja, hogy ez mocskos dolog és szabadulni akar. Az újszövetség, Krisztus lelke erőt is ad nekünk, hogy megtisztuljunk.
" mért mondja János, hogy aki egyet megszeg, az az összeset megszegi"
Szövegkörnyezet! Zsidóknak mondja, példázatban. Tényleg nem olvasol szövegkörnyezetet?
"és mért mondja Jézus, hogy "fogadjatok szót az írástudóknak, mert Mózes székébe ültek"?"
Egyrészt így tisztességes, másrészt Jézus az ószövetség hatálya alatt jött el a zsidókhoz. Ráadásul Jézus maradéktalanul betöltötte a törvényt, nyilván nem uszít ellene
"És mért nem kell körülmetélkedni, de minden más parancsolatot megtartani?"
Ezt hol olvastad? Jó lenne, ha igehelyeket is írnál!
"Gondolom erre gondolsz: Mert ha szándékosan vétkezünk, az igazság megismerésére való eljutás után, akkor többé nincs bûnökért való áldozat Zsidók 10:26
Ennek a versnek még keresem az értelmét, mint ahogy nagyon sok másiknak is."
Szövegkörnyezet!!!
Ennek értelmét a 10:28-29-es vers adja meg és a szövegkörnyezet. A zsidóknak az ószövetségből hoz példát: a törvény ellen valaki szándékosan vét, akkor halál járt neki az ószövetségben.
Nyugodtan össze is olvashatod a három igét:
10,26 Mert ha szándékosan vétkezünk, az igazság megismerésére való eljutás után, akkor többé nincs bűnökért való áldozat,
10,28 A ki megveti a [3 Móz. 20,10.] Mózes törvényét, két vagy három tanubizonyságra [5 Móz. 17,6.] irgalom nélkül meghal;
10,29 Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb büntetésre méltónak ítéltetik az, a ki az Isten Fiát megtapodja, és a szövetségnek vérét, melylyel megszenteltetett, tisztátalannak tartja, és a kegyelemnek Lelkét bántalmazza?
Ha valaki szándékosan utasítja el Jézust, sőt, az ördögtől valónak tartja, megtapodja az újszövetség vérét, annak nincs kegyelem az újszövetségben sem, ahogy a szándékos törvény elleni vétkezésnél az ószövetségben sem volt. Zsidóknak mindig a törvényből idéznek, onnan kanyarodnak az újszövetség felé. Nem véletlen, hogy Zsidó levél a címe
#16
Az egyházakról és a gyülekezetekről nem akarok most vitát nyitni, megvan róluk a véleményem. Viszont az biztos, hogy a Bibliában (főleg akkor ha az eredeti szavak jelentésének is utána nézünk és több fordítást is figyelembe veszünk) nincs pogány hamisítás. Jézus valóban először a zsidókhoz jött, de mivel ők nem fogadták be, ezért a pogányoknak is hirdették, erről ír a Rómaiakhoz írt levél is. Emellett az ószövetségi próféciák arról írnak, hogy Jézus a zsidók királya és a pogányok világossága. Sajnos most fejből nem tudok pontos igehelyeket idézni, úgyhogy ki lehet egészíteni. Úgyhogy Jézus nem csak a zsidóké, hanem mindenkié!
#24
A körülmetélős rész azoknak szól, akik azt gondolják, hogy a törvényt meg kell tartani. Hiszen azt gondolják, hogy nem szabad disznót enni, meg kell tartani a Shabbat napot, a körülmetélkedésről meg egyértelműen bizonyítható Pál leveleiből, hogy nem kell, hiszen azt írja, hogy aki körülmetélkedik, annak a Krisztus semmit nem használ, A Rómaiakhoz írt levél második részének a végén azt írja, hogy egy körülmetéletlen, aki megtartja a törvényt, az megítéli azt, aki körül van metélkedve, de nem tartja meg. Tehát mért gondolják azt, hogy nem kell körülmetélkedni, de a többi törvényt meg kell tartani?
Szia,
A körülmetélkedés az Ábrahámmal kötött szövetség jele. Ezt nevezzük Ószövetségnek. Aki a zsidó néphez akar tartozni annak kellett ezt megtennie. Ádám és Évánál, vagy Noénál például nem olvasunk erről. A szombat már más kérdés, hiszen az a Teremtés emlékünnepe, ami már az első emberpárnál megjelent: "A hetedik napra elkészült Isten a maga alkotó munkájával, és megpihent a hetedik napon egész alkotó munkája után. Azután megáldotta Isten a hetedik napot, és megszentelte azt, mert azon pihent meg Isten egész teremtő és alkotó munkája után." (II.Móz. 2:2-3) A tízparancsolatnak is ez a pecsétje: "Emlékezz meg a szombat napjáról, és szenteld meg azt! Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Úrnak szombatja. Semmiféle munkát ne végezz azon se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Mert hat nap alatt alkotta meg az Úr az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta az Úr a szombat napját, és megszentelte azt." (II.Móz. 20:8-11).
A tiszta és tisztátalan állatok különbségtétele is megjelenik Noénál: "Minden tiszta állatból hetet-hetet vigyél magaddal, hímet és nőstényt! Azokból az állatokból, amelyek nem tiszták, kettőt-kettőt, hímet és nőstényt!" (I.Móz. 7:2) Sőt, igazából a Teremtéskor Isten megmondta, hogy milyen táplálékot szánt az embernek: "Majd ezt mondta Isten: Nektek adok minden maghozó növényt az egész föld színén, és minden fát, amelynek maghozó gyümölcse van: legyen mindez a ti eledeletek!" (I.Móz. 1:29).
Nyilván ezek megtartása nem üdvösségkérdés, de szerintem érdemes mérlegelni és ha lehetőség van rá ezekhez igazodni. Jómagam vegetáriánus vagyok és tartom a szombatot is, és úgy tapasztalom az elmúlt közel 30 évben hogy ezek nagyon jó hatással vannak az életemre és segítenek a hitem erősödésében. Nyilván nem agitálok erre senkit, de szívesen teszek róla bizonyságot ha szóba kerül.
Üdv. Péter
"körülmetéletlen, aki megtartja a törvényt, az megítéli azt, aki körül van metélkedve, de nem tartja meg. Tehát mért gondolják azt, hogy nem kell körülmetélkedni, de a többi törvényt meg kell tartani?"
Nem gondolják. Pál arra utal, hogy a zsidók nagy része a körülmetélkedésre hivatkozva mutogat magára, de a törvényt megszegik. Ezt írja Pál a 2.25-ben és a 2.27-ben is. Pál csak példaképpen írja ezt, hogy a zsidókat megtérítse, gondolkodásra serkentse.
"a körülmetélkedésről meg egyértelműen bizonyítható Pál leveleiből, hogy nem kell"
Persze, de az is egyértelműen kiderül Pál leveleiből + logikus is, hogy a szombatot sem kell megtartani és disznót is lehet enni. Ezek semmit sem számítanak, csak a gyakorló szeretet
Pontosan mi a kérdésed, mit nem értesz?
"Nyilván ezek megtartása nem üdvösségkérdés, de szerintem érdemes mérlegelni és ha lehetőség van rá ezekhez igazodni. Jómagam vegetáriánus vagyok és tartom a szombatot is, és úgy tapasztalom az elmúlt közel 30 évben hogy ezek nagyon jó hatással vannak az életemre és segítenek a hitem erősödésében. Nyilván nem agitálok erre senkit, de szívesen teszek róla bizonyságot ha szóba kerül."
A böjt sem kötelező, de szintén érdemes tartani. Minden hasznos, ami testi fegyelemre tanít
"A tiszta és tisztátalan állatok különbségtétele is megjelenik Noénál: "Minden tiszta állatból hetet-hetet vigyél magaddal, hímet és nőstényt! Azokból az állatokból, amelyek nem tiszták, kettőt-kettőt, hímet és nőstényt!" (I.Móz. 7:2) Sőt, igazából a Teremtéskor Isten megmondta, hogy milyen táplálékot szánt az embernek: "Majd ezt mondta Isten: Nektek adok minden maghozó növényt az egész föld színén, és minden fát, amelynek maghozó gyümölcse van: legyen mindez a ti eledeletek!" (I.Móz. 1:29)."
Azt is idézhetted volna, hogy Noénak azt mondta Isten, hogy minden állatot megehet, nem kell a tisztátlanoktól tartani:
9,3 Minden mozgó állat, a mely él legyen nektek eledelűl; a mint a zöld fűvet, nektek [rész 1,29.] adtam mindazokat.
ÉS Pál is világosan leírja, hogy az újszövetségben szintén minden állat ehető:
4,4 Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek [Tit. 1,15.] azzal;
...
1,15 Minden [Róm. 14,20.23.] tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett azoknak mind elméjök, mind lelkiismeretök.
Szia Kérdező!
Mellékelek egy linket
Ebből a listából keresd ki az alábbi tanításokat ha van türelmed és választ akarsz kapni a kérdéseidre akkor hallgasd végig ezeket.
-Milyen az isten valójában?
-Megváltás
-Kegyelem az evangélium ereje
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!