Tényleg minden búcsún résztvevőnek elengedi Isten a tisztítótüzet?
Igazából nem úszol meg vele dolgokat, mert a tisztítótűz nem büntetés (még ha "ideigtartó büntetésnek" is szokták hívni), hanem a megigazulás egy módja.
Én úgy fogom fel (szóval ezt ne vedd hivatalos katolikus tanításnak), hogy az ember dönthet úgy, hogy elutasítja Istent, és akkor elkárhozik, vagy Istent választja, és akkor üdvözül. De az üdvösség nem olyan, hogy egy hely, ahova belépőt kell szerezni, hanem az embernek transzformálódnia kell hozzá, tehát meg kell változnia. Nem pusztán annyi, hogy rábökünk egy ajtóra. Viszont ez a transzformáció nagyon nehéz, mert az embernek a régi természetével le kell számolnia, bele kell halnia, hogy újjászülethessen. Bizonyos emberek az életük során megadatik ez az átalakulás, ők azok, akiket szenteknek nevezünk. Ők már életükben Istennel vannak, és a test halála nekik csak egy állomás, amin átlépnek, de igazából a létállapotukon nem változtat. Lényegükben nem halnak meg, mert már elnyerték az örök életet.
Viszont nem mindenki ilyen, aki Istent választja. Mint mondtam, ez egy nehéz út, szűk ösvény. A legtöbben nem vagyunk képesek teljes mértékben levetni az emberi természetünk gyarlóságát, de Isten nem utasít el minket, ha így halnánk meg, hanem megadja a módját annak, hogy ezen az átalakuláson átessünk, ez a tisztítótűz. Mert az viszont bizonyos, hogy Isten színe elé nem lehet akárhogyan járulni. A szentek szentjébe nem léphet be akárki, a Paradicsom kapuit kerubok őrzik lángoló karddal. Arra méltónak kell lenni, és ha halálunkkor nem voltunk elég tiszták, akkor ez adatik meg nekünk a purgatóriumban.
A búcsú ez iránti átalakulás iránti teljes elkötelezettség állapota. Ez ideiglenes, hiszen egyetlen bocsánatos bűnnel el lehet veszíteni (tehát még a parancsolatokat sem kell hozzá megszegni), de ha valaki képes ezt az állapotát újra és újra elnyerni (mert még egy szent is követ el bűnöket, kevélység volna azt gondolni, hogy nem), arról szerintem mondhatjuk, hogy egy szent. Tehát valahol a búcsú az az út, amit a szentek járnak folyamatosan, erről szól az életük.
Szóval ha Isten mellett döntünk, akkor igazából a kérdés annyi, hogy a tisztítótűzön még életünkben keresztül megyünk-e, vagy csak halálunk után.
Öh, nem...
Vannak búcsújáró helyek, zarándoklatok, ami egyfajta megtisztulás folyamat és ebben részt vehetünk, kizökkent a mindennapokból, segít újból Istenhez találni, stb. Illetve lehet ez elégtétel is saját vagy mások bűneiért.
A másik meg, hogy imáinkat felajánlhatjuk a tisztítótűzben szenvedő lelkekért, akik mivel már nem élnek, így jótettekkel nem tudnak magukon segíteni.
De olyan nincs és ilyet sosem tanított az Egyház, hogy elmegyek az El Caminora, aztán ha majd meghalok 20-30-60 év múlva, akkor borítékolva van, hogy megúszom a tisztítóhelyet.
Az igazság az, hogy nem, s ezt általában még a katolikusok sem nagyon tudják. A tisztítótűz vagy purgatórium ugye egy túlvilági vezeklés azok számára, akik ezen a világon még nem vezekeltek eleget, s nem tisztultak meg teljesen.
Az úgynevezett teljes búcsú valójában csak az egyház által kirótt evilági büntetést törölte el teljesen, ahogy a részleges 100 napos, 200 napos, stb. napos búcsúk is szintén csak az egyházi büntetésből engedtek el 100, 200, stb. napot. Manapság ugye az egyház nem nagyon ró ki több napos súlyos vezekléseket, így gyakorlatilag nincs is értelme teljes és részleges búcsúkról beszélni.
Az egyház valóban hitt és hisz abban, hogy az egyház által meghirdetett kisebb-nagyobb búcsúk a túlvilági büntetést is arányosan kisebb-nagyobb mértékben enyhítik, de a pontos mértékét azt egyedül csak Isten tudhatja. A ténylegesen tökéletes búcsú egyik feltétele ugyanis éppen az, hogy az ember ment legyen minden bűnös ragaszkodástól. De hát van ilyen? Akinek ez már sikerült, annak valószínűleg már tényleg nincs szüksége semmilyen tisztítótűzre.
Tehát a teljes búcsú sem feltétlenül teljes búcsú, sőt bizonyára az esetek többségében egyáltalán nem az, hanem csak egy részleges búcsú, aminek mértékét csak egyedül Isten ismeri. Vagyis tulajdonképpen nincs is másról szó, mint a jámborság egyház által meghirdetett és megszentelt formájáról, amely ezáltal hatékonyabb, mint az egyszerű magán kezdeményezésű jámborságok. Ugyanis minden jámborságnak: minden imának, misehallgatásnak, bibliaolvasásnak, böjtnek, alamizsnáskodásnak, jócselekedetnek, stb.-nek van búcsúértéke.
Az egyház által meghirdetett búcsút, ahogy minden imát, minden misét, stb. fel lehet ajánlani a megholt szeretteinkért, de itt még inkább érvényesül az, hogy ezek búcsú értékét egyedül csak Isten ismeri, sőt adott esetben akár teljesen mértékben is úgymond hiábavalók lehetnek, mert az illető éppenséggel el is kárhozhatott. Imáink persze ilyenkor sem teljesen feleslegesek, mert akkor máshogy "hasznosulnak".
A hírhedten botrányos búcsúcédulák valójában és eredetileg az egyház által meghirdetett jótékonysági célú adakozások voltak, amelyek elengedtek kisebb-nagyobb egyházi büntetést, illetve hát, ahogy mindent, ezt is fel lehetett ajánlani a megholt szeretteinkért is. Ez utóbbi nagyon népszerű lett, amivel sajnálatosmódon visszaélések történtek. A búcsúcédula hirdetők ugyanis, hogy növeljék az adakozó kedvet jóval nagyobb hatást ígértek, mint az teológiailag megengedhető: "Amint a pénz a ládikába hullik, a lélek rögtön a mennyországba ugrik." Vagyis a befizetett összegre tették a hangsúlyt, s nem az őszinte bűnbánatra, gyónásra-áldozásra, ami mindig is feltétele volt minden búcsúnak.
Tisztító tűz, Purgatórium nem létezik! Ez egy óriási tévedés és tévtanítás! Semmilyen alapja nincsen! Ezt a tanítást megnyugtatás képpen találták ki és iktatták be a katolikus hitvallásba tanításba.
Egy dolog biztos! Vagy Jézus Krisztusi hiben (bűnbocsánatban kegyelemben) hal meg az ember vagy sem, azaz jézus nélkül (bűnbocsánat nélkül, kegyelem nélkül).
A megváltott kegyelemben részesült igazak halálukután a Paradicsomba, Isten Országába kerülnek. A többi megváltatlan hitetlen kegyelem nélküliek egyéb (Seol) szellemi, lelki várkaozó helyre kerülnek!
Az igazak feltámadnak majd Jézus visszajövetelekor a többi hitetlen pedig majd csak az utolsó ítéletkor, a Jézus Krisztusi ezer éves uralkodás után fog feltámadni az utolsó ítéletkor, amikor minden e világi dolgot megemészt a Mennyei tűz és halál nem lesz többé! Akkor a hitetlenek meg lesznek ítélve a cselekdeteik szerint.
Viszont ez az időszak nem nevezhető Purgatóriumnak ill. tisztító tűznek, hiszen itt ezen a helyen és ebben az állapotban nem történik semmiféle tisztulás! Csak is várakozás van! Várakozás az ítéletre!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!