Hogy áll a zsidó vallás az LMBTQ-irányultságokhoz és transzneműséghez?
Kedves kérdező!
Bár írtad, hogy nem látogatod többet a kérdést, hátha még idetévedsz. Az eddigi válaszolók feltehetőleg nem zsidók, így nem is adhattak érdemi választ, bár én is csak a felszínt fogom kapirgálni, mert erről a témáról könyvtárakat lehetne megtölteni.
Kezdjük az egyszerűbb részével, a tényekkel. A zsidó vallás ellentétben azzal, amit itt próbáltak bizonyítani, nagyon is sokat foglalkozott, és foglalkozik a gender kérdéssel. Kevesen tudják, hogy a klasszikus judaizmus 6 nemi kategóriát tart számon: férfi, nő, androgün (férfi és női jegyeket is hordoz), tumtum (szószerint rejtett, vagyis nem egyértelmű a neme), aylonit (női nemiszervekkel született, de a pubertás után nem fejlődött tovább), saris (ugyanaz mint az előző, csak fiúban). Ezeket a fogalmakat természetesen nem a Bibliában, hanem a rabbinikus irodalomban fogod megtalálni. Ezek a rabbinikus fejtegetések elsősorban azt próbálják kideríteni, hogy a "köztes" állapotú egyénekre milyen vallási kötelezettségek és tilalmak vonatkoznak. Ez azért lényeges, mert teljesen más vallási kötelezettségek vonatkoznak a férfiakra és a nőkre. Ettől függetlenül, kristály tisztán le van írva, hogy ezekkel a köztes állapotú személyekkel tisztelettel kell bánni, nem kell félni tőlük, és végképp tilos bántani őket. Arról ugyan nincs konszenzus, hogy vallási kötelesség-e "megszüntetni" az interszex állapotot, de bőven vannak olyan vélemények, akik szerint ez egyéni döntésen alapul. Megjegyzem, most nem a modern vallástudományról beszélek, hanem a középkorról...
Most térjünk át a bonyolultabb részre, arra, hogy mit jelent ez az egész napjainkban.
Először is fontos leszögezni, hogy a zsidó vallás ellentétben mondjuk a katolicizmussal nem dogmatikus. Ebből következik, hogy nincs 2 ugyanolyan közösség, még az ortodoxián belül sem, nem beszélve az egyéb denominációkról, mint a liberális vagy konzervatív zsidók, vagy a számtalan ultraortodox közösségek.
Általánosságban elmondhatjuk, hogy az ortodoxok nem fogadják el az LMBTQ közösséget, a liberális és konzervatív zsidók pedig igen (a magyar neológ zsidókat most hagyjuk, ők hivatalosan ugyan a konzervatív szárnyhoz tartoznak, de egy teljesen különutas csoport).
Azonban ez is túl egyszerű általánosítás lenne, nem is olyan rég pont egy ortodox rabbi jelentetett meg egy cikket, amiben egyenesen vallási kötelességnek nevezi a nemváltást, amennyiben valaki annyira szenved a transzszexualitása miatt, hogy akár még öngyilkosságot is elkövethet (Még mielőtt nagyon megörülnél, ezzel együtt nem tekintené a tranzició után sem ellenkező neműnek, a születési neme szerinti vallási kötelezettségek vonatkoznának továbbra is az ilyen személyekre).
Vica versa viszont ismerek olyan liberális közösségeket is, ahol egy nyíltan LMBTQ személy nem tudna tartósan gyökerek verni. Nagyon sok függ attól, hogy adott közösség éppen aktuális tagjai hogyan állnak a témához.
Ami a melegeket illeti, manapság az ultraortodoxiát leszámítva egyre kevésbé jelent komoly problémát. A liberálisok és a konzervatívok körében még a vallási elöljárók, mint a rabbi és a kántor is nyíltan felvállalhatják a homoszexualitásukat. A klasszikus vagy modern ortodoxoknál ez határeset, ott inkább a "don't ask, don't tell" a járható út, de az egyszerű híveket békén szokták hagyni (vagy legalábbis nyilvánosan nem alázzák őket).
Az ultraortodoxok megint telnesen más tészta, ott sajnos gyakori, hogy átnevelő táborba küldik az "eltévelyedetteket". Legalábbis akkor, ha a meleg fiatal exkatedra odaáll a rabbi elé, hogy ő bizony a férfiakra gerjed, az meglepő módon senkit nem zavar, ha a tisztes 8 gyerekes családapa rendszeresen titokban éjszakánként nyilvános parkokban keresgél alkalmi szexpartnert...
Mint látod, nem lehet a kérdésedre egyszerűen válaszolni. Az viszont tisztán látszik, hogy szinte minden denomináción belül felütötte a fejét a változás szele. Fontos megérteni, hogy a rabbik nem kezdenek el csak úgy kedvtelésből foglalkozni egy problémával, csak akkor, ha már elég jelentős, hogy ne lehessen felette szemet húnyni. Szépen megfigyelhető, hogy amit a liberális zsidók elfogadnak, azt max 4-5 múlva már a konzervatív vonal is elfogadja, 10-15 éven belül pedig a modern ortodoxia is elkezdi keresni az utat, hogy hogyan lehetne a meglévő szabályozásokat enyhíteni.
Egy két apró tévedést/pontatlanságot még kijavítanék a kommentekben:
1) Ami az első idézetet illeti, ha elemezzük az eredeti héber szöveget, kiderül, hogy a másik nem ruháinak tiltása nem annyira a ruháról mint olyanról szól, hanem kifejezetten harci ruházatról (értsd, nő ne menjen háborúzni, férfi pedig ne bújjon ki alóla).
A második idézet pedig eredetileg a rituális prostitúció ellen szólalt fel. Abban természetesen igazad van, hogy mindezt később kibővítették a rabbik, pontosan azért, mert nem annyira egyértelmű, hogy pontosan mire gondol a Tóra.
2) Ami a működőképes méhet illeti, erről spec én sem hallottam, pedig eléggé toppon vagyok transz ügyekben. Nehezen tudom elképzelni, már csak azért is, mert nem elég átültetni azt a méhet, ott elég sok egyéb faktornak kell érvényesülnie, hogy az tényleg minden téren működőképes legyen.
3) Ami az interszex emberek "korrekcióját" illeti, az még véletlenül sem a termékenység megóvása/helyreállításáról szól, mert az szinte mindig menthetetlen. Sajnos itt igaza van a kérdezőnek, hogy ezek a műtétek szinte mindig kizárólag az "esztétikumról" szólnak. Az már más kérdés, hogy szerintem itt nem lehet helyesen eljárni. Ha hagyják szerencsétlent úgy ahogy van, milyen gyerekkora lesz? Egyáltalán hogyan lehet felnevelni egy erősen bináris társadalomban egy nem-bináris gyereket? Nem beszélve arról, hogy mit kapna szerencsétlen a társaitól...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!