Ha Isten felfüggesztheti a természeti törvényeket (Dániel 3, 25), miért nem függeszti fel a bűnre való hajlamot?
Nem sérülne semmivel sem a szabad akarat, pont a szabad akarat bénul meg a a bűnre való hajlamtól.
A bűnre való hajlam nem a szabad akarat előfeltétele, hanem egyfajta determinizmus.
Pont, hogy sérülne a szabad akarat. Ha én bűnt akarok cselekedni, de nem tehetem, akkor az mitől szabad akarat? Szabad akarattal lehet a bűnt, azaz Isten hiányát választani, de szabad akarattal el is lehet fordulni a bűntől, és Jézust választani. Pont ez a lényege a Bibliának. Szóval szó sem lehet determinizmusról.
"Ha Isten felfüggesztheti a természeti törvényeket (Dániel 3, 25), miért nem függeszti fel a bűnre való hajlamot?
Nincs összefüggés ebben a tekintetben
Hát, a megigazulás-tan és a kegyelem körüli 2000 éves katolikus-protestáns viták áteredő bűnről, bűnre való hajlamról beszélnek, amit csak az isteni kegyelem hatása tud "ellensúlyozni".
A klasszikus protestantizmus a bűnre való hajlamnak és a kegyelemnek olyan jelentőséget tulajdonít, ami nagyobb az akarat szabadságánál.
"1-es, nem értetted meg a kérdést. Ha Isten felfüggesztené a bűnt, akkor az eltűnne a világunkból, nem létezővé, ismeretlenné válna számodra. Akkor hogyan és miért is akarnál egy olyan dolgot, ami nem is létező, nem is tudsz róla?"
(Te a kérdező szóvivője vagy?)
És ezzel bukod a szabad akaratot. Mindenki biorobotként, kötelezően szeretné Istent, választási lehetőség nélkül. Szerintem meg te nem értetted meg az első válaszban lévő kifejtésemet.
Melyik a jobb? Ha választás nélkül kötelezően imádnám Istent, vagy szabad akarattal, minden ismerettel, beleértve a bűn ismeretét is, Istent választanám a bűnt visszautasítva?
Másképp: melyik az igazi szeretet. Ha beprogramozol egy PC-t, hogy 10 percenként azt szajkózza neked, hogy "szeretlek gazdám", vagy akár a házastársad, aki teljesen megismerve a jellemed, téged választott?
"Akkor hogyan és miért is akarnál egy olyan dolgot, ami nem is létező, nem is tudsz róla?"
Értem, amit írsz, de akkor nem csak a szabad akarat sérülne, hanem az is, hogy "isten saját képmására teremtette az embert". Ez ugyanis szellemi képmás, teljes felfogó és döntésképességgel. Isten nem azt szeretné, hogy szeretet-biorobotok szeressék őt, hanem teljes ismerettel rendelkező, szabad akaratú emberek
"Mindenki biorobotként, kötelezően szeretné Istent, választási lehetőség nélkül. Szerintem meg te nem értetted meg az első válaszban lévő kifejtésemet."
Értem a logikádat, de félreértesz. A keresztény álláspont szerint az ember születésével nem egy tabula rasa, mint Ádám és Éva esetében, hanem már bűnre hajló természettel születtünk (Zsolt, 51, 7).
Ez a szabadság, vagy 'ártatlanság', vagy romlatlanság amiről beszélsz, Lucifernek, tehát a még el nem bukott angyaloknak és az első emberpárnak adatott meg (illetve Jézusnak,s a katolikusok szerint Jézus miatt Máriának).
Mi már romlott értelemmel, romlott, bűnre hajló akarattal születtünk. Na, én ennek a hajlamnak a felfüggesztéséről beszélek, mert ez a hajlam félig-meddig determinisztikus pályára kényszeríti az ember akarati életét, úgy, hogyha minél többször követed el a bűnt, annál inkább a rabja vagy annak.
"És ezzel bukod a szabad akaratot. Mindenki biorobotként, kötelezően szeretné Istent, választási lehetőség nélkül."
Dehogy :) Ne légy ilyen földhözragadt gondolkodású, Isten nem emberi logika alapján létezik és cselekszik. A szabad akaratod továbbra is megmaradna, szabadon akarhatnál bármit, nem buknál semmit sem. Választhatnál hogy kicsit, vagy nagyon szereted Istent, mert csak ezek az opciók maradnának, de ugyanúgy a szabad akaratodon múlna, hogy melyiket választod.
"Melyik a jobb? Ha választás nélkül kötelezően imádnám Istent, vagy szabad akarattal, minden ismerettel, beleértve a bűn ismeretét is, Istent választanám a bűnt visszautasítva?"
Ezért irtam, hogy szerintem nem értetted meg a kérdést. A kérdés opciója szerint teljesen szabad akarattal, minden ismerettel választanád, választhatnád Istent. A bűnt pedig azért nem tudnád választani, mert nem is létezne, érted? :)
"Értem, amit írsz, de akkor nem csak a szabad akarat sérülne, hanem az is, hogy "isten saját képmására teremtette az embert". Ez ugyanis szellemi képmás, teljes felfogó és döntésképességgel. Isten nem azt szeretné, hogy szeretet-biorobotok szeressék őt, hanem teljes ismerettel rendelkező, szabad akaratú emberek"
Ugyanúgy lenne szabad akaratod, mint most, szabadon választhatnál bármit, semmi sem változna. De bűn ugye nem létezne a világban, tehát elvi lehetőséged sem lenne egy nem létező dolgot akarni, választani. Csak rajtad múlna, hogy mit szeretnél, mit akarnál, de a bűn nem lenne az opciók között, mert nem is létezne :)
Ez olyan, mintha most azt mondanám, hogy szabad akaratodból választhatod az Isten szeretetét, vagy azt, hogy nem szereted Istent, vagy pedig 3 másik opció közül. De mivel fogalmad sincs, hogy mi lehet az a másik 3 opció, sőt még csak azt sem tudod hogy létezhetnek egyáltalánmás opciók Isten választásán vagy nem választásán kivül, ezért teljesen evidens, hogy nem is akarnád azokat választani, mert nem is léteznek. Na ugyanigy nem létezne a bűn sem, fogalmad sem lenne róla, hogy mi az, hogy egyáltalán létezhet olyan. Igy nem is tudnád és nem is akarnád azt választani, hiszen nem is tudnál róla, érted? :) De ettől még ugyanúgy megmaradna a szabad akaratod mint ahogy most is van.
A történet ugye úgy kezdődött, hogy az Ember kinyilvánítototta azon szándékát, hogy ö megakarja ismerni a a Bűnt is, hogy olyan lehessen mint Isten jónak és gonosznak tudója. És a tudásért akár az életét is hajlandó volt kockára tenni.
És monda a kígyó az asszonynak: Bizony nem haltok meg.
Hanem tudja az Isten, hogy amely napon esztek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lesztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói. >>
1Móz 3:6 És látá az asszony, hogy jó az a fa eledelre s hogy kedves a szemnek, és kívánatos az a fa a bölcsességért:
A cél nem az, hogy ne tudj a Bűnről és azért ne kövesd el (mint az állatok) hanem az, hogy ismerd meg, és azért ne kövesd el mert tudod, hogy szenvedéshez és halálhoz vezet.
Róm 6:23 Mert a bűn zsoldja halál; az Isten kegyelmi ajándéka pedig örök élet a mi Urunk Krisztus Jézusban.
Az Ember sorsa nem az, hogy "oktalan baromként" létezzen hanem, hogy tanuljon. Tanulja a bűnt megvetni és a jót választani.
Ézs 7:14 Ezért ad jelt nektek az Úr maga: Íme, a szűz fogan méhében, és szül fiat, s nevezi azt Immánuelnek,
Ézs 7:15 Ki vajat és mézet eszik, míg megtanulja a gonoszt megvetni, és a jót választani;
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!