Miért csak négy evangélium van, és miért nincs több szó az apostolok cselekedeteiről az Újszövetségben?
Természetesen idézőjelben a "csak". Jézus többi tanítványa miért nem jegyezte fel a látottakat? Jézus nem kérte őket erre?
Köszönöm előre is a normális válaszokat!
3/3 uyscuti
Köszönöm, jól rávilágít a kérdésre ez az igehely.
2/3 anonim
Tudom, de azok apokrifek, forrásnak nem megbízhatóak.
Ha másnak még van más gondolata, szívesen fogadom.
Kedves Protestáns Testvérek nem fognak velem egyetérteni, de ez azért van így, mert egyszerűen nem érezték szükségét leírni mindent. Az Újszövetség természetesen sugalmazott, de ez nem jelenti azt, hogy mindent tartalmaznia kell. Szent János maga is leírja az evangélium végén, hogy Jézus még sok más egyebet is tett, de ezek nincsenek megírva, mert a világ összes könyvtára sem tudná befogadni. Sok minden fennmaradt szóban, volt, amit leírtak, de Szentírás egészen a III. századig nem volt. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy leültek, hogy na akkor most megírjuk.
Mikor megtörtént a kanonizáció, akkor erre azért volt szükség, hogy kiszűrjék azt, ami teológiailag problémás. De kezdetben míg éltek a szemtanúk, erre nem volt szükség.
Egyébként az apostolok akár írhattak is további úti leírásokat, de simán elképzelhető, hogy ezek egyszerűen elvesztek.
A Biblia Újszövetségi része a 4 evangélium mellett tartalmazza az Apostolok Cselekedetei című könyvet is, amely az egyház születését mutatja be.
A könyv nem rövid, 28 fejezetből áll.
A 2. rész bemutatja, hogy miért mondta Jézus, hogy meg kell várniuk a Szent Lélek kitöltetését a tanítványoknak.
Apcs 2,4:
"És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nékik szólniok."
A Szent Lélek kívülről is észrevehető változást hozott a tanítványok viselkedésében, azért kezdték el csúfolni őket, hogy "édes bortól részegedtek meg", és Péter apostol az első prédikációját ezzel kezdte:
15
Mert nem részegek ezek, amint ti állítjátok; hiszen a napnak harmadik órája van;
16
Hanem ez az, ami megmondatott Jóel prófétától:
17
És lészen az utolsó napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök az én Lelkemből minden testre...
A könyv leírja azt is, hogy a zsidó közösségből hogy került ki a pogányok felé is a jó hír:
Vala pedig Cézáreában egy Kornélius nevű férfiú, százados az úgynevezett itáliai seregből.
2
Jámbor és istenfélő egész házanépével egybe, ki sok alamizsnát osztogat vala a népnek, és szüntelen könyörög vala Istennek.
3
Ez látá látásban világosan, a napnak mintegy kilencedik órája körül, hogy az Istennek angyala beméne őhozzá, és monda néki: Kornélius!
4
Ő pedig szemeit reá függesztve és megrémülve monda: Mi az, Uram? Az pedig monda néki: A te könyörgéseid és alamizsnáid felmentek Isten elébe emlékezetnek okáért.
5
Most azért küldj Joppéba embereket, és hivasd magadhoz Simont, ki neveztetik Péternek;
Itt szerepel Péter apostol első prédikációja ("miséje") a pogányok felé, és annak a hatása is:
34
Péter pedig megnyitván száját, monda: Bizonynyal látom, hogy nem személyválogató az Isten;
35
Hanem minden nemzetben kedves ő előtte, aki őt féli és igazságot cselekszik.
36
Azt az ígét, melyet elkülde az Izráel fiainak, hirdetvén békességet a Jézus Krisztus által (ő mindeneknek Ura).
37
Ti ismeritek azt a dolgot, mely lőn az egész Júdeában, Galileától kezdve, az után a keresztség után, melyet János prédikált,
38
A názáreti Jézust, mint kené fel őt az Isten Szent Lélekkel és hatalommal, ki széjjeljárt jót tévén és meggyógyítván mindeneket, kik az ördög hatalma alatt voltak; mert az Isten vala ő vele.
39
És mi vagyunk bizonyságai mindazoknak, amiket mind a zsidóknak tartományában, mind Jeruzsálemben cselekedett; akit megölének, fára feszítvén.
40
Ezt az Isten feltámasztá harmadnapon, és megadá, hogy ő megjelenjék nyilván,
41
Nem az egész népnek, hanem az Istentől eleve választott bizonyságoknak, nékünk, kik együtt ettünk és együtt ittunk ő vele, minekutána feltámadott halottaiból.
42
És megparancsolta nékünk, hogy hirdessük a népnek, és tegyünk bizonyságot, hogy ő az Istentől rendelt bírája élőknek és holtaknak.
43
Erről a próféták mind bizonyságot tesznek, hogy bűneinek bocsánatját veszi az ő neve által mindenki, aki hiszen ő benne.
44
Mikor még szólá Péter ez ígéket, leszálla a Szent Lélek mindazokra, akik hallgatják vala e beszédet.
45
És elálmélkodának a zsidóságból való hívek, mindazok, akik Péterrel együtt mentek, hogy a pogányokra is kitöltetett a Szent Lélek ajándéka.
46
Mert hallják vala, hogy ők nyelveken szólnak és magasztalják az Istent. Akkor felele Péter:
Vajjon eltilthatja-é valaki a vizet, hogy ezek meg ne keresztelkedjenek, kik vették a Szent Lelket miképpen mi is?
48
És parancsolá, hogy keresztelkedjenek* meg az Úrnak nevében.
*eredetiben a baptizo, azaz a bemerítkezés szó szerepel. Tehát Péter azt parancsolta, hogy merítkezzenek be vízbe is, akik már vették a Szent Lelket, és nyelveken szóltak.
Le van írva a prédikáció, és a hatása is, össze lehet vetni a mai egyházak mise-szövegeivel is.
Továbbá szerepel a könyvben az apostolok első közös tanácskozásaik ("zsinat") és döntéseik. Meg lehet ezeket is figyelni, volt-e pápa és centralizált hatalom, vagy nem, hanem ez csak később alakult ki, stb.
Továbbá nem az Apostolok Cselekedetei könyvben, hanem a Jelenések könyvében hét darab konkrét keresztény gyülekezetnek a Jézus Krisztus általi ítélete is szerepel: mit csináltak jól, mit csináltak rosszul.
Úgyhogy eléggé sok hiteles és Istentől ihletett irat áll rendelkezésünkre az egyház születéséről, korai állapotairól.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!