Hányszor lehet valakit megkeresztelni és miért?
#10
Legalább ekkora hülyeséget ne írj, ha már egyszer fogalmad sincs az egészről.
Megkeresztelkedni csak egyszer lehet, de a keresztelőnek több, komoly előfeltétele van a Biblia szerint, ha ezeket valaki nem teljesíti, akkor a "keresztelője" nem érvényes, akkor sem, ha valaki azt mondta neki, hogy az keresztelő volt. Ezért gyakran előfordul, hogy egy érvénytelen "keresztelőt" követnie kell egy érvényesnek.
üdv Stefán
"de a keresztelőnek több, komoly előfeltétele van a Biblia szerint"
Sorolnád ezeket? Mert nekem csak kettő rémlik. Egyik, hogy kiknek a nevében kell keresztelni, a másik pedig, hogy vízzel kell és nem baracklével.
Azon gondolkodom, hogy egyáltalán előír-e bármit a Biblia a keresztelésről…
Az ominózus mondat, amiből a keresztelés szükségessége egyáltalán kiolvasható az így hangzik a Károli Bibliában:
„Aki hiszen és megkeresztelkedik, idvezül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik.” (Márk 16, 16)
Viszont az angol fordításban, meg a görögben is úgy hangzik ez a mondat – szabad fordításban –, hogy: Aki hisz és megkeresztelkedik, azt meg fogom menteni, de aki nem hisz, az elkárhozik. Pusztán logikailag nem mond ez a mondat semmit arról, aki hisz, de nem keresztelkedik meg, nincs megkeresztelve. Sőt mivel a keresztelés szó görögül alámerülést, bemerülést jelent, még akár szimbolikusan is lehet érteni, hogy aki hisz, és elmerül a hitében, az üdvözül.
Más igehelyet nem tudok, ahol a keresztelés akár csak utalásképpen is az üdvözülés feltételének lenne mondva. Ez meg így számomra nem eléggé egyértelmű…
Az sem egyértelmű, hogy keresztelni csak vízzel lehet.
Hogy van-e bármilyen kritériuma a keresztelésnek, az is kérdése. Itt ez szokott lenni a kiindulási alap:
„És hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik, mondván: Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön. Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében, Tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ végezetéig. Ámen!” (Máté 28, 18-20)
Oké, Jézus azt mondta a tizenegy tanítványnak, hogy ők a az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében kereszteljenek. De nekik csak így lehet, vagy lehet máshogy is? És másnak is így kell? Nekem ez sem tűnik egyértelműnek.
~ ~ ~
#13 > Sorolnád ezeket? Mert nekem csak kettő rémlik. Egyik, hogy kiknek a nevében kell keresztelni, a másik pedig, hogy vízzel kell és nem baracklével.
Pl. itt megint visszajutunk a katolikus és a protestáns felfogáshoz. A katolikus álláspont szerint az egyház az apostolok örököse, így náluk az is feltétel, hogy keresztelni csak felszentelt pap keresztelhet, csak végszükség esetén lehet ettől eltérni. A protestáns irányzatok viszont nem fogadják el az egyház kitüntetett szerepét, sem azokat a hagyományokat, amiknek nincs biblikus forrásuk. Az ő értelmezésükben bárki keresztelhet, aki maga is meg lett keresztelve. Megint mások még ezt sem tekintik kritériumnak. A keresztelés ceremóniájában is van értelmezési különbség, hiszen a keresztelés szó a görögben az alámerülést jelenti, az ortodoxok számára az nem keresztelés, hogy valaki néhány csepp vizet önt valakinek a fejére, ténylegesen alá kell merülni a vízben.
"Az ő értelmezésükben bárki keresztelhet, aki maga is meg lett keresztelve."
Kicsit van rálátásom a protestánsokra, család egyik ága ref, én évekig evangélikus gimibe jártam, de ott is csak lelkészek keresztelnek, még a kis felkezetekben és szektákban is. Tehát lehet bárki keresztelhet, mégis csak lelkészek privilégiuma ez.
Egyébként végszükség esetén a katolikus hit szerint is bárki keresztelhet, akár meg nem keresztelt ember is. Optimális esetben pedig, pont úgy, mint a protestánsoknál, a gyülekezet vezetője keresztel, esetleg a diakónus.
Tehát ebben semmi különbség.
"az ortodoxok számára az nem keresztelés, hogy valaki néhány csepp vizet önt valakinek a fejére"
Ez sem igaz. Az ortodoxok apostoli egyháznak vallják magukat, így elfogadják az apostolok által tartott jeruzsálemi zsinat döntéseit, melyben három módját rögzítették a keresztségnek:
"A keresztségre vonatkozóan, pedig így kereszteljetek: miután mindezeket előtte elmondtátok, élő vízben kereszteljetek az Atya és Fiú és Szentlélek nevére. Ha nem áll rendelkezésre élő víz, keresztelj más vízben; ha lehet hidegben, ha nem, melegben. Ha egyik sem áll rendelkezésre, háromszor önts vizet a fejre, az Atya és Fiú és Szentlélek nevére."
Szerintem nincs egyetlen ortodox sem, aki meg merné kérdőjelezni az apostoli tanítást, s nem fogadná el a vízzel való meghintést.
Érdemes picit tájékozódni, mielőtt valamihez hozzászólsz.
#15 > Érdemes picit tájékozódni, mielőtt valamihez hozzászólsz.
Oké, ezt lehet tényleg kicsit elhamarkodottan, eltorzult emlékere alapozva írtam. Bár hozzáteszem a mondandóm, felvetésem szempontjából részletkérdés.
A vízkeresztség feltétele a keresztelkedő személyes hite, és a megkeresztelkedés/bemerítkezés előtti megtérés gyümölcseinek a láthatósága, azaz a megtért keresztény életvitele láthatóan megváltozott.
Lásd Keresztelő János ezt a feltételt kérte számon a képmutató farizeusokon, akkik mentek hozzá bemerítkezni, de ezt a feltételt nem teljesítették.
A vízkeresztség - ha a feltételei megvannak - akkor teljes víz alá merítéssel végzendő, és a keresztelést/bemerítést olyan ember végezze, aki maga is megtért, és bibliai módon bemerítkezett.
Csecsemőspriccolás tehát nem oké bibliai értelemben több okból sem, még akkor sem, ha közben Jézus nevét emlegetik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!