Isten és a rossz problémája, egy korrekt válasz, mi a véleményetek?
Rengetegen feltették már itt ezt a kérdést, és különféle válaszok születtek. Sokan nem értik, hogy miért engedi meg Isten a rosszat, sokan ezt az istelentelenség melleti érvnek tekintik. Itt egy jó cikk erről, kérlek olvassátok el, és írjátok le a véleményeteket róla:
Helló.
Isten megteremti az embert saját képmására, ugyanolyan tulajdonságokkal, tehát örök életűre is. A lélek/elme túléli a test halálát, és a célja a fejlődés, mégpedig a tökéletes felé, ami egyértelműen a tiszta szeretet, azaz az önzetlenség maga. Isten létrehozza a rosszat, nekünk, hogy tudjuk mihez mérni a jót, mert kontraszt nélkül azt sem tudnánk mi van, nem tudnánk értékelni a pozitívat. A rossz tehát nézőpont kérdése...ugyanis az is jó, mert anélkül reláció sincs, nincs lehetőség a tanulásra, ami az igazi cél, és az Atya a tanító. Tehát az eredendő bűn az maga az önzés, ami az elkülönültség érzéséből ered, ami által saját érdekeinket tekintjük elsőnek. Isten saját magában hozza létre az univerzumot, tehát minket is, minden EGY, egység, aminek az alapja a szeretet...hiszen ha nem lenne meg a közösségekben a szeretet szikrája, nem tudnának együtt működni egy cseppet sem. Ezt kell fokozni globálisan, hogy a paradicsom létrejöjjön.
Isten megteremti Sátánt, hogy Sátán által felismerhessük Istent magát, és elkezdhessünk "közeledni", vagyis a tudatunkat tágítani, tökéletesíteni. Jó és rossz egyensúlya megvan. Akárcsak távol-keleti tanításokban.
Az aki megöl egy embert csak azt hiszi, hogy megölte...akit pedig megöltek, csak azt hiszi, hogy megsemmisült. :)
Isten jóságos és kegyes...szerintetek bárkit is elpusztít?! Csak és kizárólag saját döntésből tudunk elpusztulni(de ezt nem akarja senki sem a szíve mélyén), mert az Atya oly szerető, hogy nem képes megtenni, hogy "kihúz" a létezők listájáról, és igazából szükség sincsen rá, mert megvannak a szabályok az univerzumban...:P
ui.: Ha az ember elsajátítja az "élet igazságát", akkor megértheti teljesen ezt a dolgot, sőt a világot is, tudni fogja mi az ember, és Isten maga(természetesen emberi határokon belül). Egyébként fel lehet venni a kapcsolatot az Atyával, de ehhez is gyakorlás kell, mint minden máshoz. :)
üdv
25/F
LastOne.Left
Szerecsenmosdatás - röviden és tömören.
Számát se tudom, hány terjedelmesebbnél terjedelmesebb írást olvastam már ebben a témában, és tényleg megmosolyogtató, hogy milyen kétségbeesetten igyekeznek menteni a menthetetlent.
A kiindulási pont mindig ugyanaz: hogy hát kell a rossz, mert nélküle a jó nem is jó, meg nincs viszonyítási alap, meg választanunk kell, meg blablabla. Kérdem én, ha Istennek a maga tökéletességében NINCS szüksége semmiféle ellenpólusra ahhoz, hogy jó legyen, akkor a SAJÁT HASONLATOSSÁGÁRA teremtett embernek (akinek e logika mentén SZINTÉN TÖKÉLETESNEK KELLENE LENNIE), miért van?
Arról nem is szólva, hogy tökéletes Istennél fogalmilag kizárt bármiféle tökéletlenség. Ha egy tökéletes Isten világában megtörténhet bármi tökéletlenség, vagy egyszerűen csak bármi, amit ő eredetileg NEM AKART, DE MÉGIS MEGTÖRTÉNT (pl. bűnbeesés), akkor az máris megcáfolta a tökéletességet - ezáltal pedig Istent is, mert ha nem tökéletes (vagy maga a tökéletesség, hogy ne köthessenek bele a szőrszálhasogatók), akkor nem is Isten.
QED.
= Ha Isten mindenható és gondviselő, miért van a rossz? =
Erre az amennyire fájdalmas, annyira titokzatos kérdésre csak a keresztény hit teljessége tud válaszolni. Isten semmiképpen, sem közvetlenül, sem közvetve nem oka a rossznak. A rossz misztériumát Fiában, Jézus Krisztusban világítja meg, aki meghalt és föltámadott, hogy legyőzze a nagy erkölcsi rosszat: az emberek bűnét, ami gyökere minden további rossznak.
Ha Isten, a mindenható Atya egy rendezett és jó világ Teremtője, minden teremtményének gondját viseli, miért van a rossz? Erre a szorongató és elkerülhetetlen, fájdalmas és titokzatos kérdésre egyetlen elsietett válasz sem ad megoldást. A keresztény hit összessége ad választ erre a kérdésre: a teremtés jósága, a bűn tragédiája, Isten türelmes szeretete, aki elébe megy az embernek Szövetségeivel, Fiának megváltó Megtestesülésével, a Lélek ajándékával, az Egyház összehívásával, a szentségek erejével, a boldog életre szóló meghívással, melynek elfogadására a szabad teremtmények előzetes fölszólítást kapnak, de amely elől -- és ez félelmetes misztérium -- eleve elzárkózhatnak. Nincs a keresztény üzenetnek olyan részlete, mely legalább részben ne lenne válasz a rossz kérdésére.
De miért nem teremtett Isten olyan tökéletes világot, amelyből ki lenne zárva a rossz? A maga végtelen hatalmában Isten mindig tudna valami jobbat teremteni; mégis a maga végtelen bölcsességében és jóságában Isten szabad elhatározásával olyan világot akart teremteni, mely "úton van" végső tökéletessége felé. Ez a folyamat Isten tervében magában foglalja egyes létezők megjelenésével együtt mások eltűnését, a tökéletesebbekkel együtt a kevésbé tökéletes dolgokat, a természet építésével együtt a rombolásokat is. Így a fizikai jóval együtt létezik a fizikai rossz is, mindaddig, amíg a teremtés el nem éri tökéletességét.
A fizikai rossz és az erkölcsi rossz megengedése Isten részéről misztérium, amit Isten az Ő Fia, a rossz legyőzésére meghalt és föltámasztott Jézus Krisztus által világosít meg. A hit nyújt bizonyosságot afelől, hogy Isten nem engedné meg a rosszat, ha a rosszból nem fakasztana jót olyan utakon, melyeket mi teljesen csak az örök életben fogunk megismerni.
Az eredeti igazságnak köszönhető összhang megbomlott; megtört a lélek szellemi képességeinek uralma a test fölött; [Vö. Ter 3,7.] a férfi és a nő közötti egységben feszültségek támadtak; [Vö. Ter 3,11--13.] kapcsolataikat az ösztönösség és az uralomvágy határozta meg. [Vö. Vö. 3,16.] A teremtéssel való összhang is összetört: a látható teremtés idegen és ellenséges lett. [Vö. Ter 3,17--19.] Az ember miatt a teremtés a romlás rabszolgaságába süllyedt. [Vö. Róm 8,20.] Végül valóság lett az a következmény is, amit az engedetlenség esetére Isten kifejezetten kilátásba helyezett: [Vö. Ter 2,17.] az ember "visszatér a porba, melyből vétetett". [Vö. Ter 3,19.] Az emberiség történelmébe belép a halál. [Vö. Róm 5,12.]
= Miért engedi meg Isten a rosszat? =
A hit biztosít bennünket arról, hogy Isten nem engedné meg a rosszat, ha nem tudna jót kihozni belőle. Csodálatosan megmutatta ezt már Krisztus halálában és föltámadásában: a legnagyobb erkölcsi rosszból, Fiának megöléséből fakasztotta a legnagyobb jókat, Krisztus megdicsőülését és a mi megváltásunkat.
Az angyaloknak és az embereknek mint értelmes és szabad teremtményeknek végső céljuk felé szabad választással és szeretettel kell haladniuk. Ezért le is térhetnek az útról. Ténylegesen vétkeztek is. Így lépett be a világba az erkölcsi rossz, mely összehasonlíthatatlanul súlyosabb, mint a fizikai rossz. Isten semmiképpen -- sem közvetlenül, sem közvetve -- nem oka az erkölcsi rossznak. Mégis megengedi, mert tiszteli teremtményeinek szabadságát, és titokzatos módon jót tud kihozni belőle:
A mindenható Isten, (...) mivel Ő a legfőbb jó, semmiképpen sem adna teret műveiben a rossznak, ha nem volna annyira mindenható és jó, hogy még a rosszból is jót tud kihozni.
Így idővel fölfedezhető, hogy Isten a maga mindenható gondviselésével még a teremtményei által okozott erkölcsi rossz következményeiből is tud valami jót kihozni. József mondja a testvéreinek: "Nem ti hoztatok engem ide, hanem Isten; (...) ti rosszat forraltatok ellenem, de Isten jóra fordította (...), hogy sok népet életben tartson" (Ter 45,8; 50,20). [Vö. Tób 2,12--18 a Vulgatában.] A legnagyobb erkölcsi rosszból, ami egyáltalán elkövethető volt, Isten Fiának minden ember bűne által történt elvetéséből és megöléséből Isten kegyelmének túláradása által [Vö. Róm 5,20.] a legnagyobb jót hozta létre: Krisztus megdicsőülését és a mi megváltásunkat. Természetesen ezáltal a rossz nem válik jóvá.
"Az istenszeretőknek minden a javukra válik" (Róm 8,28). A szentek ezt újra meg újra tanúsítják:
Sziénai Szent Katalin ezért mondta azoknak, akik "nagy türelmetlenséggel botránkoznak" és föllázadnak az ellen, ami velük történik: "Minden a szeretettől jön hozzánk, minden azért rendeltetett, hogy az ember üdvösségét szolgálja, Isten semmit sem tesz ezen célkitűzésén kívül".
Morus Szent Tamás is kevéssel mártírhalála előtt így vigasztalta leányát: "Semmi sem történhet, amit Isten nem akar. Amit pedig Ő akar, bármilyen rossznak tűnjék is, valójában a legnagyobb jó számunkra."
Norwichi Julianna úrnő pedig azt mondja: "Isten kegyelme által megtanultam, hogy szilárdan ragaszkodjam a hithez, (...) és erősen higgyem, hogy mindenféle dolog jó lesz (...). Te magad is látni fogod, hogy minden dolog jó lesz." ("Thou shalt see thyself that all manner of thing shall be well.")
Szilárdan hisszük, hogy Isten a világ és a történelem ura. Gondviselésének útjai azonban számunkra gyakran ismeretlenek. Csak a végén, amikor véget ér töredékes megismerésünk és "színről színre" fogjuk látni Istent (1Kor 13,12), akkor fogjuk tökéletesen és egészen megismerni az utakat, melyeken Isten -- még a rossz és a bűn tragédiáin keresztül is -- elvezeti teremtését annak a végső szombatnak a nyugalmába, [Vö. Ter 2,2.] amelyért az eget és a földet teremtette.
A fizikai rossz és az erkölcsi rossz megengedése Isten részéről misztérium, amit Isten az Ő Fia, a rossz legyőzésére meghalt és föltámasztott Jézus Krisztus által világosít meg. A hit nyújt bizonyosságot afelől, hogy Isten nem engedné meg a rosszat, ha a rosszból nem fakasztana jót olyan utakon, melyeket mi teljesen csak az örök életben fogunk megismerni.
"Kérdem én, ha Istennek a maga tökéletességében NINCS szüksége semmiféle ellenpólusra ahhoz, hogy jó legyen, akkor a SAJÁT HASONLATOSSÁGÁRA teremtett embernek (akinek e logika mentén SZINTÉN TÖKÉLETESNEK KELLENE LENNIE), miért van?"
Ez a felvetés nagyon is helyénvaló!
A válasz az, hogy valójában sem Istennek, sem az embereknek (ha majd újra tökéletességre jutnak) nincs szüksége a rosszra azért, hogy jók legyenek. A rossz jelenléte Sátán hatására, az emberek nagy részének, az Isten elleni ostoba lázadása miatt van.
De ez nem fog örökké tartani, mert Isten határt szab ennek a Biblia szerint.
A Teremtő azért engedte meg ideiglenesen is a gonoszt, mert az az Ő egyetemességét, szuverenitását, az uralmának a jogosságát kérdőjelezte meg.
Erre pedig semmiképpen nem lett volna jó válasz az, ha az elején megsemmisíti az ellene szegült kritikust, ugyanis ezzel nem bizonyítja az igazát, sőt!
"Kérdem én, ha Istennek a maga tökéletességében NINCS szüksége semmiféle ellenpólusra ahhoz, hogy jó legyen, akkor a SAJÁT HASONLATOSSÁGÁRA teremtett embernek (akinek e logika mentén SZINTÉN TÖKÉLETESNEK KELLENE LENNIE), miért van?"
Mert tudatlan volt az ember, nem volt ismerete semmiről. És az ismereteit csak a viszonyításokból nyerhette ki, csak a kontraszt alapján képes tudomást szerezni másról.
Vagy is akkor korlátolt, mert nem tud völgy nélkül hegyet teremteni? Nem hiszem... :)
A rossz az tanulópénz...senki nem válik nemlétezővé...és ezt az Atya tudja...ezért tökéletes ő, mert igazából senkit nem bánt, hanem minden pillanatban tanít. Az ember rakja saját magár korlátot a tévedéséből kiindulva, miszerint azt gondolja elhalálozik...egyszer él, 60-80 évet...ateista, istenhivő egyaránt(vannak kivételek). Mi sem vagyunk tökéletlenek...csak azt hisszük magunkról. :)
“Isten vagy az Élet sohasem büntet. Az ember bünteti önmagát az Istenről, Életről, Világegyetemről alkotott téveszméi révén. Gondolatai teremtő erejűek, ő tehát megteremti saját nyomorúságát.” (Joseph Murphy)
üdv
25/F
LastOne.Left
Álljunk meg egy szóra! :)
Az ember cselekedetét ki teremti?
Az ember cselekedete lehet bűnös!
Erre nincs a cikkben magyarázat.
Kicsit késői válasz, de:
08.04 10:14
A cselekedetet senki sem "teremti". A cselekedetnek kiötlője és irányítója van: Te magad.
lásd: SZABAD AKARAT
Isten nem gonosz... és Isten nem is jó. Ugyanis sem jó, sem gonosz nem létezik. Lucifer talán rossz? Nem az. MÁS ÁLLÁSPONTOT KÉPVISEL!!! A kettő közel sem ugyanaz. Michael talán jó? Nem az. AZT TESZI, AMIRE TEREMTETTÉK!!! Hatalmas különbségek ezek. Mindenkiben egyenlően megtalálható jó és rossz, vagy inkább adott szempontból helyes és helytelen.
A halál talán rossz? Nem az. ÚJ ÉLETBE LÉPSZ, HÁTRAHAGYOD A RÉGIT. A születés talán jó? Nem az. SZENVEDÉSEK ÚTJÁRA LÉPSZ.
Jöhetnék még ezer és ezer példával, de azt hiszem, ennyi is elég...
22/L
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!