A pokolban vagy gyehennában tényleg örök tűz és szenvedés van?
Hogy tehet olyat egy szerető és megbocsátó Isten, hogy ilyen helyre küld egy embert, csak mert nem cselekedett helyesen?
"Gyötrelmének füstje felszáll örökkön-örökké; és nem találnak nyugtot sem éjjel, sem nappal azok, akik leborulnak a vadállat és szobra előtt, és viselik nevének bélyegét.” (Jelenések 14.11)
Mt 18,9
"És ha a te szemed botránkoztat meg téged, vájd ki azt és vesd el magadtól; jobb néked félszemmel bemenned az életre, hogynem két szemmel vettetned a gyehenna tüzére."
Teológiai értelemben - tehát anélkül, hogy belemennénk, a bibliai eszkatológia mennyire valóság - minden bizonnyal.
Én annak idején adventista voltam, és ott azt tanítottákák, hogy a bűnösök a pokol tüzében megsemmisülnek, így csak a tűz hatása örök.
Ez egy elég nyakatekert magyarázat, hiszen ha az örök életet szó szerint értik, akkor az örök kárhozatnak is öröknek kell lenni, miszerint a kárhozottak örökké szenvednek.
A 2. század elején Antiochiai Szent Ignác is hivatkozott emlékeim szerint az egyik bibliai igehelyre, amely az örök szenvedésről szól, és nem fűzött hozzá kommentárt, hogy azt nem kell szó szerint venni.
Tehát a régiek szerint is az a helyzet, hogy egyesek örök életre jutnak, mások pedig örök szenvedésre.
Két igét mostál össze.
A Jelenésekben az is benne van, hogy a poklot beleveti az örök tűz tavába, és azt is írja, hogy a pokol kiadja azokat, akik benne vannak és nekik az örök kárhozat a részük. Tehát a pokol nem örök. Csak kicsit tovább is kell olvasni. És azok kerülnek az örök kárhozatba, akik nem kérnek Istenből.
Jelenések 21:8 katolikus forditás szerint világosan kijelenti, hogy a ’lánggal égő kénköves tó’ „a második halál”.Ha tehát az Ördög ott fog „gyötrődni” örökkön-örökké, az azt jelenti, hogy soha nem szabadul; örökre korlátozva marad, tulajdonképpen az örök halálban. Nem szó szerinti gyötrődést jelent.
Az "első halálból" van feltámadás lehetőség.
Ezt a kifejezést „gyötrelem” Máté is emliti a Máté 18:34-ben ahol ugyanezt a görög alapszót alkalmazzák a ’börtönőr’ kifejezésére.
Ahogyan a második hozzászóló már megírta, a gyehenna egy szeméttelep jellegű terület volt az ókori Jeruzsálem szélén. Mikor még emberáldozatot hoztak a korai zsidók, akkor gyakran volt használatban. Ebből alakult ki a pokol képe, feltehetően egy félreértés folytán, a későbbi szerzők ezt a képet nagyították fel a Bibliában.
Az ábrahámi istenkép nem szerető és megbocsátó, ha komolyan érdekel a téma, olvasd el az Ószövetséget is. Abban Isten gyerekeket és nőket mészároltat le a népével. Mikor népe nem követi hűen kegyetlen parancsait, akkor megbünteti őket is. Támogatja a rabszolgaságot.
"Hogy tehet olyat egy szerető és megbocsátó Isten, hogy ilyen helyre küld egy embert, csak mert nem cselekedett helyesen?"
Ha a keresztény ideológiát tekinted, aszerint valójában nincs jelentősége, hogy hogyan cselekedtél az életedben. Az számít, hogy elfogadod-e Jézust. Egy olyan ember, aki egész életében törvénytisztelő volt, segítette legjobb tudása szerint embertársait, de nem fogadta el Jézust mint megváltóját, az pokolra kerül. Az a többszörös kegyetlen bűnöző, aki halála előtt pár perccel befogadta Jézust, az a mennyországba kerül.
Minden felekezet mennyországba kerüléshez való kritériuma eltérő, de a legtöbb ehhez hasonló feltételrendszerrel működik.
Mikor lelkigyakorlaton voltam, többek között a túlvilágról is voltak bennem megválaszolatlan kérdések. Módomban állt megkérdezni egy ferences szerzetest.
Ő mondta, hogy pontosan senki se tudja, hogy mi van a halál után. De a bizonytalanságban is bízni kell Istenben, a Hitben. A mennyország és a pokol között az a legnagyobb különbség, hogy a mennyországban érzi a lélek Isten szeretetét, míg a pokolban nem érzi. Ettől függetlenül Isten szereti azokat is akik a pokolban vannak, de ezt ők nem tudják érezni, mert életükben sem a hitnek megfelelően cselekedtek, nem volt kellő kapcsolatuk az igaz Istennel. Az a pokol, amikor nem érezzük, hogy szeretnek minket.
Nem szó szerint idéztem, de a lényeg benne van.
A pokolt és a mennyországot ne egy fizikailag megfogható helynek képzeljétek el. Lehetetlen azt elképzelni. Csak a lélek jut oda, maga a "hely" sem megfogható fizikailag.
#18
Gyönyörű leírás, nehéz felfognunk eme két hely, vagy még inkább állapot jellegét, de ez közelebb vitt megértéséhez.
A pokol mint földrajzi hely ahol a bűnös lelkek bűnhődnek, nem létezik, De létezik az (ön-)tudatnak vagy léleknek az a szélsőséges állapota amit joggal nevezhetünk pokolnak. A lélek állapota pedig nem büntetés, hanem következmény, tetteink, gondolataink stb. következménye.
Az a szerető és megbocsátó Isten pedig nem egy valaki, nem egy személy, és nem küld senkit az örök tűzre.
A jelenések könyve a mai ember számára hasznavehetetlen.
Mété evangéliumában azonban felfedezhetünk némi igazságot, a lelkek vagy a tudat birodalma a valódi otthonunk. Egy tökéletesen rendezett nem anyagi világ, ahol szeretet az alaphang és nem testi szemeinkkel látunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!