Miért ez az első kérdése mindenkinek?
Ha ez sokszor előfordul, azért lehet, mert az emberek többsége "árérzékeny", mint ahogy sok, hozzánk hasonló országban. Mostanára a társadalom egy jelentős részének életszínvonala ott tart ugyan, hogy pl. az élelmiszereknél már nem kell mindig az árat figyelnie, egyre gyakrabban meg tud magának engedni minőségibb termékeket is, de a márkás ruházat, utazás, szórakoztató elektronikai cikkek stb. még mindig luxusnak számítanak a szemében.
Nálunk különben eleve roppantul érdekli az átlagembert, hogy a másik vajon mennyit keres, mire telik neki, éberen figyeli, ki mire mennyi pénzt ad ki, ez sok kultúrában inkább tabutéma.
A kérdésben szereplő példában lehet egyéni oka is: az illető szintén szeretne magának olyat venni, vagy irigy, hogy milyen mázlista vagy, mert ő évek óta akar olyan cipőt, csak mindig drágállotta stb. Mások meg adottnak veszik, hogy kényelmes, meg szereted, különben nem vennéd fel, úgyhogy számukra az ár informatívabb adat.
Nyugatról érkező külföldiektől hallani néha, hogy náluk a tipikus párbeszéd úgy hangzik ilyen esetben, hogy "Tetszik az új cipőd.", amire csak annyi a válasz: "Köszönöm", és legfeljebb hozzáteszik: "Rögtön beleszerettem, amint megláttam." Nálunk meg vagy az árát firtatjuk, vagy: "Látom, új a cipőd. Nem nyom? Hogy bírsz benne járni?" A megdicsért ember pedig nálunk hajlamos ilyeneket válaszolni: "Volt egy, ami jobban tetszett, csak nem volt a méretemben" vagy "Á, ezt már ezer éve vettem, csak nem sokat hordtam, mert nyom". Lehet benne valami.
Mert az utóbbi 2 kérdés értelmetlen.
ha nem lenne kényelmes, nem szeretnéd hordani, akkor nem hordanád.
(ellenkező esetben van valami gond...)
Szerintem nincs ebben semmi meglepő. Anyagi javakra epített és pénz körül forgó nyugati társadalomban ez az első gondolata az embernek. A ruha főleg, hiszen státuszszimbólum lett.
Én pl Dr martens bakancsot hordok, ami legendásan túlárazott, hiába hordoz magával rengeteg (szub)kultúrális elemet maga a márka. Több, akár teljesen ellentétes szavak nélküli üzenetet tudunk párosítani ahhoz, aki ezt a márkát hordja a viszonylag hosszú története miatt.
Sokan mégis csak azért hordják mert nem tud kimenni a mainstream divatból, újra és újra előkerül, és az ember mindig ahhoz párosítja fejben.
De ilyen a melegítő alsó-felső páros is. Ott sem azt nézed milyen kényelmes, (biztos az, én nem hordok) hanem ha Adidas, North face, Boss vagy valami ilyesmi akkor tudod, hogy sok tízezer forint volt a szett. Ilyenkor nekem is az jön fel az agyamba, vajon mennyit képesek elkérni egy fekete vagy szürke melegítőcuccért.
A kütyüknél mint a fejhallgató vagy a telefon főleg elkerülhetetlen, mert ezeket kezdetektől fogva az ár-érték arányát mérjük. Ezért van az, hogy sokak szemében egy olcsóbb középkategóriás xiaomi sokkal jobb üzlet mint a legújabb iPhone, hiába tud sokkal többet az utóbbi, az anyagi kérdés sokkal fontosabb. Ha valakinek az anyagi helyzetében egyszerűen nem éri meg annyit kiadni, nem fogja érdekelni mennyivel tud többet a drágább készülék.
Mert taplók.
Az emberek nagy része az alapvető illemeket nem ismeri.Az egyik ilyen az is,hogy más dolgainak az értékéről,áráról nem érdeklődünk,mert semmi közünk nincs hozzá.Ha elmondja,az ő dolga,de egyből kérdezgetni valakit,hogy mennyi volt a cipőd,vagy bármi,illetlenség.
Én agybajt kapok az ilyen emberektől,mennyibe fájt meg mennyit keresel,stb.
Volt régen egy ismerősünk,Amerikában éltek,mesélték,hogy ott eszükbe nem jut az embereknek érdeklődni a másik pénzzel kapcsolatos dolgaival.
Kíváncsiak rá, hogy ők megengedhetnének-e maguknak egy ilyet.
A kenyér és tej árával nagyjából mindenki tisztában van, de ruhákat viszonylag ritkán veszünk, a többség nem is jár rendszeresen boltokba nézelődni, és így tájékozódunk az árakról. (Nyilván csak közelebbi ismerősöktől kérdezzük meg, akik várhatóan együttműködőek ebben.)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!